Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@15:47:05 GMT

کمربندی شیراز، ترانزیت مرگ

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۳۴۹۵

چند سال بعد نیز توسعه شهر و رشد فزاینده شهرک های اقماری حاشیه کمربندی باعث شد تا از این محور شریانی با نام هایی مانند «گذرگاه مرگ» یا «دالان خون» یاد شود و گاه تعداد تلفات این محور رتبه اول را در کشور به خود اختصاص می داد. در این میان خاموشی این محور در شب ها نیز مشکلات را چند برابر می کرد و بالاخره در یک توافق نامه 3 جانبه قرار شد تا راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و اداره برق هر کدام به میزان مساوی روشنایی مسیر 45 کیلومتری کمربندی را به انجام رسانند اما در حالی که سال ها از این توافق نامه می گذرد هنوز هم بخش گسترده ای از این مسیر حد فاصل جاده شیراز - اصفهان تا شهرک جوادیه، تقاطع بزرگراه حسینی الهاشمی تا میدان شهید رودکی و سلطان آباد تا بولوار خلیج فارس در تاریکی مطلق به سر می برند و به نظر می رسد خبری از روشن شدن این نقاط نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون عمرانی فرمانداری شیراز در این خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: طبق قانون، حوزه کمربندی در اختیار راه و شهرسازی است و در خصوص ایمن سازی این محور یکی از مواردی که هم اکنون در دستور مسئولین راه و شهرسازی قرار گرفته و حتی پیمانکار آن نیز مشخص شده، تعریض بخشی از کمربندی در حد فاصل شهرک جوادیه تا محور شیراز - اصفهان است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
امیدوار افزود: برای ساماندهی مشکلات کمربندی شیراز ما نیازمند یک هم افزایی میان تمامی دستگاه های متولی هستیم اما ما با یک خلاء قانونی رو به رو هستیم که به همان دلیل نیز کمربندی نمی تواند در اختیار شهرداری قرار گیرد و نیازمند ایجاد یک کمربندی جدید و تبدیل کمربندی فعلی به یک شریان شهری هستیم. تنها راهکار برون رفت از وضعیت فعلی ایجاد کمربندی جدید شمالی شهر و انتقال راه ترانزیتی شیراز به خارج از محدوده شهر است تا کمربندی فعلی به محدوده شهر پیوند بخورد.
وی خواستار اجرای تعهدات هر کدام از دستگاه ها در خصوص روشنایی کمربندی شیراز شد و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما در کمربندی با آن رو به رو هستیم این است که برخی از شهروندان زمانی که به کمربندی می رسند فکر می کنند در مسابقات رالی شرکت کرده اند و بدون توجه به قوانین و مقررات از این محل با سرعت عبور می کنند و گاه همین موارد باعث وقوع تصادف های مرگبار می شود.
امیدوار در خصوص تجهیز این محور به سیستم های هوشمند ثبت تخلف رانندگی گفت: با توجه به این که فعالیت در محور کمربندی در حوزه اختیارات راه و شهرسازی قرار دارد شهرداری نمی تواند در این محل دوربین گذاشته و این محور را مجهز به سیستم های هوشمند کند چرا که خارج از محدوده شهر است. وی در خصوص عدم اجرای چند تقاطع بر روی کمربندی شیراز توسط راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به محدویت اعتبارات راه و شهرسازی برای ساخت این تقاطع به اعتبارات ملی نیاز است و اعتبار استانی و شهری برای اجرای این پروژه کافی نیست. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: از مجموع 45 کیلومتر مسیر کمربندی شیراز، روشنایی بخش گسترده ای از آن تا کنون انجام شده و طی توافقی که با اداره برق داشتیم آن ها برای روشنایی 6 کیلومتر حد فاصل سلطان آباد تا محور پل فسا قول مساعد دادند البته طبق قانون متولی اصلی کمربندی راه و شهرسازی است.
نواب قائدی با اشاره به این که رفع مشکلات کمربندی در دستور کار کمیسیون عمران و حمل و نقل قرار گرفته اظهار داشت: یکی از مواردی که هم اکنون در شورای ترافیک مطرح شده اصلاح شبکه معابر کمربندی است که قرار شد راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی دور برگردان ها و شهرداری در خصوص ساماندهی ورودی شهرک های حاشیه کمربندی اقدام کند.
وی گفت: بحث روشنایی کمربندی نیز در دستور کار ما قرار گرفته و طی 2 هفته آینده در یکی از جلسات شورا این مساله مطرح خواهد شد تا ببینیم چه کسانی به تعهد خود در این ارتباط عمل نکرده اند.
دکتر علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر شیراز هم گفت: در این رابطه تا کنون شهرداری شیراز طی 2 مرحله با نصب 466 تیر چراغ برق در 24 کیلومتر مسیر رفت و برگشت کمربندی در حد فاصل شهرک فرهنگیان تا سلطان آباد و صرف بیش از 21 میلیارد ریال به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.
سخنگوی شورای شهر شیراز اضافه کرد: طبق توافق انجام شده، شهرداری تنها وظیفه اجرای روشنایی را دارد و تعمیر و نگهداری آن به عهده راه و شهرسازی است که ما این پروژه را تکمیل کرده و تحویل راه و شهرسازی داده ایم.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل بالا بودن آمار تلفات کمربندی این است که به رغم خدمات دهی شهرداری در این محور هنوز کمربندی به شهرداری واگذار نشده است.
ناصری افزود: در حال حاضر آمار تلفات تصادفات درون شهری و به ویژه کمربندی شیراز نگران کننده است که باید نسبت به اصلاح آن چه از نظر فیزیکی و چه از نظر فرهنگ شهروندی تلاش کنیم تا شاهد کاهش تلفات باشیم.
ناصری گفت: یکی دیگر از مواردی که می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد هوشمند سازی و تجهیز معابر به دوربین است که در اولویت کاری شورای شهر قرار دارد و تجربه موفقی از اجرای سیستم های هوشمند ثبت تخلف را در برخی معابر از جمله بولوار رحمت داشته ایم.

 

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات راهسازی در قطعه رانشی کیلومتر ۱۱ بزرگراه ایلام مهران شتاب می گیرد

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در بازدید استاندار از محور ایلام- مهران از سرعت بخشی به عملیات راهسازی قطعه رانشی این محور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل ازپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص راهسازی قطعه رانشی محور ایلام - مهران گفت: از خروجی شهر ایلام تا ورودی شهر مهران ۸۲ کیلومتر عملیات راهسازی از سال های گذشته برای تبدیل این محور به چهارخطه و ایجاد بزرگراه عملیاتی شده است که خوشبختانه در سال گذشته با بهره برداری از دو تونل محور ایلام - مهران و پل های بزرگ منطقه کنجانچم خوشبختانه گام بزرگی برای اتمام عملیات بزرگراه ایلام- مهران برداشته شد.

وی افزود از جمله قسمت های باقیمانده بزرگراه ایلام- مهران قطعه رانشی کیلومتر ۱۱ منطقه کنجانچم است که برای مهار آن که بعد از کیلومتر ۱۱ محور ایلام مهران آغاز و تا کیلومتر ۱۳ ادامه دارد طبق برآورد و قرارداد اولیه ۲۷۵ شمع با عمق های مختلف می بایست اجرا شود که تا کنون ۱۳۰ شمع آن اجرایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: راهسازی قطعه رانشی سال گذشته برای تردد ایام اربعین به صورت موقت زیر بار ترافیک قرار گرفت و تا کنون به علت تردد زیاد محور با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیارتی منطقه زیر بار ترافیک قرار داشت؛ اما برای عملیات تکمیلی آن می بایست تردد به صورت موقت در این قسمت به جاده قبلی منتقل شود تا عملیات راهسازی مجدداً آغاز شود.

دوستی اظهار کرد: در صورت تأمین اعتبار تا اربعین سال جاری مسیر قطعه رانشی نیز به صورت تکمیلی و استاندارد زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در این قطعه از مسیر ایلام- مهران دو تقاطع غیرهمسطح نیز طراحی شده که به زودی عملیات اجرایی این تقاطع ها نیز آغاز خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کمربندی دلیجان به طول ۶ کیلومتر آسفالت می‌شود
  • ‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز
  • دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • رفع نقطه حادثه خیز خروجی محور کمربندی نیشابور فیروزه
  • آغاز احداث پروژه کمربندی گناباد از اردیبهشت امسال
  • عملیات راهسازی در قطعه رانشی کیلومتر ۱۱ بزرگراه ایلام مهران شتاب می گیرد
  • تحویل ۳۵۰۰ سند مالکیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن به راه و شهرسازی فارس