Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجله ديجي کالا: خريداران وان‌پلاس 5T مي‌توانند رنگ کلي صفحه نمايش اين گوشي را در 5 حالت مختلف تنظيم کنند. گوگل مجبور شد براي صفحه نمايش پيکسل 2 ايکس‌ال يک حالت مديريت رنگ ديگر اضافه کند. با وجود اين اقدامات از جانب ساير شرکت‌ها، سايت تخصصي DisplayMate اعلام کرده که صفحه‌نمايش آيفون 10 از لحاظ دقت نمايش رنگ بهترين عملکرد را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا رنگ صفحه نمايش گوشي موبايل ناگهان اين‌قدر اهميت پيدا کرده است؟ در ادامه با ما همراه باشيد تا توضيحاتي را راجع به اين موضوع ارائه دهيم.
بخش اعظمي از سروصداي پيرامون موضوع «مديريت رنگ» (color management)، به دليل حرکت تدريجي از ال‌سي‌دي به سمت اولد است. هردوي اين تکنولوژي‌ها سابقه‌ي زيادي دارند، ولي حالا با توجه به استفاده‌ي اپل و ال‌جي از نمايشگرهاي اولد، استفاده از اين فناوري روزبه‌روز بيشتر از گذشته خواهد شد.
ما در اينجا قصد نداريم در مورد مزايا و معايب ال‌سي‌دي و اولد صحبت کنيم. اما ازلحاظ مديريت رنگ بايد بدانيد که معمولا صفحه نمايش اولد طيف وسيع‌تري از رنگ‌ها را پوشش مي‌دهند و اين يعني رنگ‌ها به‌صورت زنده‌تر و اشباع‌تر به نمايش درمي‌آيند.

اين موضوع منجر به کشمکش بين طرفداران رنگ‌هاي روشن و شفاف و طرفداران رنگ‌هاي طبيعي شده است. بيشتر کاربران رنگ‌هاي زنده و روشن را ترجيح مي‌دهند، اما اهميت استفاده از رنگ‌هاي طبيعي مثلا در هنگام عکاسي يا خريد اينترنتي يک لباس مشخص مي‌شود.
به همين خاطر است که هر روز تعداد بيشتري از گوشي‌ها، حالت‌هاي مديريت رنگ مختلفي را براي نمايشگرهايشان معرفي مي‌کنند؛ تقريبا همان کاري که انواع و اقسام تلويزيون‌ها انجام مي‌دهند. اما قبل از انتخاب يک حالت مديريت رنگ، بهتر است در مورد موضوعاتي مانند «محدوده‌ي رنگ» (color gamut) و «فضاي رنگي» (color space) اطلاعاتي را کسب کنيد.
انواع محدوده‌ها و فضاهاي رنگي
رنگ‌هاي موجود در گوشي‌ها، مانيتورها و انواع و اقسام گجت‌ها توسط دو مفهوم محدوده‌ي رنگ و فضاي رنگ کنترل مي‌شوند که تا حد زيادي به هم ربط دارند. در حقيقت ارتباط بين آن‌ها آن‌قدر نزديک است که در بيشتر موارد از آن‌ها به‌عنوان يک مفهوم يکسان ياد مي‌شود. اما آن‌ها به‌هيچ‌عنوان مفهوم يکساني نيستند.

به نحوه‌ي سازمان‌دهي رنگ‌ها، فضاي رنگي گفته مي‌شود. احتمالا پيش از اين نام‌هايي مانند sRGB، Adobe RGB، rec. 709 و DCI-P3 به گوشتان خورده است. برخي از اين فضاهاي رنگي از طريق رياضيات و به‌صورت دقيقي توسعه پيداکرده‌اند (مانند مواردي که ذکر کرديم) و توسعه‌ي برخي از آن‌ها به‌صورت سليقه‌اي انجام گرفته که به‌طور مثال مي‌توانيم به فضاي رنگي Pantone اشاره کنيم. در هر فضاي رنگي يک طيف رنگ هم وجود دارد که گستره‌ي رنگ‌هايي است که در عمل در اين فضاي رنگي وجود دارند. به همين خاطر است که اين دو مفهوم ارتباط نزديکي با يکديگر دارند.
اگر بخواهيم به‌صورت ساده‌تري توضيح دهيم، بهتر است که فضا و محدوده‌ي رنگ را به‌عنوان يک جعبه‌ي مداد شمعي در نظر بگيريد. همان‌گونه که جعبه‌ي مداد شمعي تمام رنگ‌هاي جهان را به تعداد انتخاب شده‌ي مشخصي کاهش مي‌دهد، فضا و محدوده‌ي رنگ هم چنين کاري را در مورد تصاوير و صفحه نمايش (و بسياري از حوزه‌هاي ديگر) انجام مي‌دهد. هرچه محدوده‌ي رنگ بزرگ‌تر باشد، يعني براي هر رنگي به مداد شمعي‌هاي بيشتري دسترسي داريم و اين يعني رنگ‌هاي غليظ‌تري در دسترس هستند.
در گذشته، صفحه نمايش گوشي‌ها فقط از يک فضا و محدوده رنگ ثابت بهره مي‌بردند، اما حالا تعداد زيادي از گوشي‌ها در حال افزودن حالت‌هاي رنگ متنوعي هستند؛ بخش اعظمي از اين گرايش، به دليل روند صعودي استفاده از صفحه نمايش اولد است. در اين حين، توجه اپليکيشن‌ها و سيستم‌عامل‌هاي گوشي‌ها هم نسبت به اين موضوع جلب شده است.
رنگ در صفحه نمايش گوشي شما

تمام اين مفاهيم عنوان‌شده چه تأثيري در عملکرد گوشي شما دارند؟ در صفحه نمايش گوشي، عوامل زيادي نحوه‌ي نمايش رنگ‌هاي قرمز، آبي و سبز را کنترل مي‌کنند. ازجمله‌ي اين عوامل تأثيرگذار مي‌توانيم به تنظيمات روشنايي صفحه نمايش، نور محيط و فضاي رنگي (و محدوده رنگ) صفحه نمايش اشاره کنيم.
گلکسي نوت 8 از گوشي‌هايي محسوب مي‌شود که از چندين حالت مديريت رنگ پشتيباني مي‌کند و کاربر مي‌تواند حالت مورد نظرش را از بين آن‌ها انتخاب کند. اگر گوشي شما چنين امکاني را داشته باشد، در بخش صفحه نمايش که در قسمت تنظيمات قرار دارد، مي‌توانيد آن را پيدا کنيد. اگر هم گوشي شما چنين امکاني را نداشته باشد، پس گزينه‌هاي مربوط به حالت رنگ را در اين بخش رؤيت نخواهيد کرد.
با انتخاب هرکدام از اين گزينه‌ها، مي‌توانيد فضا و محدوده رنگ مشخصي را تعيين کنيد. در خصوص نوت 8، انتخاب حالت Basic به‌منزله‌ي انتخاب فضاي رنگ قديمي و همه‌گير sRGB است که سال‌ها پيش توسط مايکروسافت و اچ‌پي توسعه پيدا کرد. با انتخاب حالت AMOLED Cinema فضاي رنگي صفحه نمايش به استاندارد DCI-P3 تغيير مي‌يابد. محدوده رنگ اين استاندارد 26 درصد بزرگ‌تر از sRGB است و براي محتواي 4K مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
گوشي‌هاي ديگري هم اين مسير را در پيش گرفته‌اند. به عنوان مثال وان‌پلاس 5T به کاربرانش اجازه مي‌دهد از بين 5 حالت مديريت رنگ، يکي را انتخاب کنند که sRGB و DCI-P3 هم در بين آن‌ها ديده مي‌شود. آيفون 10 هم از استانداردهاي sRGB و DCI-P3 پشتيباني مي‌کند. البته در iOS امکان انتخاب دستي حالت مديريت رنگ وجود ندارد و اين حالت‌ها با توجه به نيازهاي اپليکيشن تغيير مي‌کنند.
اندرويد اوريو اولين نسخه‌ي اندرويد است که به‌غيراز sRGB، از فضاهاي رنگي ديگر هم پشتيباني مي‌کند؛ البته اين تغيير حالت فقط براي اپليکيشن‌هايي است که اين تغيير را درخواست مي‌کنند. يکي از شکايت‌هاي کاربران از گوشي پيکسل 2، مربوط به بي‌روح بودن رنگ‌هاي صفحه نمايش اين گوشي در مقايسه با گوشي‌هاي رقيب بود. اين گوشي با وجود اين که از استاندارد DCI-P3 پشتيباني مي‌کند، اما صفحه نمايش به‌صورت پيش‌فرض از استاندارد sRGB بهره مي‌برد و براي نمايش در حالت DCI-P3، اپليکيشن‌ها بايد چنين مورد به‌خصوصي را از سيستم‌عامل درخواست کنند.
گوگل به‌روزرساني جديدي را براي پيکسل 2 عرضه مي‌کند که به کاربران اجازه مي‌دهد براي تمام اپليکيشن‌ها از استاندارد DCI-P3 استفاده کنند؛ اما در همين حين گوگل هشدار داده که شايد برخي از رنگ‌ها با دقت کمتري به نمايش دربيايند؛ اين يعني شايد برخي از رنگ‌ها پررنگ‌تر از چيزي که بايد باشند به نظر برسند.
کنترل رنگ صفحه نمايش
در اين زمينه بايد يک موضوع ديگر را هم مدنظر قرار داد: کاليبره کردن صفحه نمايش. اين لفظ به معناي تنظيم صفحه نمايش براي نمايش رنگ‌ها است و عوامل مختلفي را در برمي‌گيرد که فضاي رنگي فقط يکي از اين عوامل محسوب مي‌شود.

اگر به بررسي‌هاي دقيق و جامع گوشي‌هاي هوشمند دقت کرده باشيد، در بخش مربوط به دقت رنگ، احتمالا در مورد فضا و محدوده‌ي رنگ هم به اطلاعاتي برمي‌خوريد. اگر شرکت سازنده در اين زمينه درست عمل کرده باشد، صفحه نمايش گوشي بايد بتواند رنگ‌ها را به همان صورتي که توليدکننده‌ي محتوا مدنظر داشته، نمايش دهد.
براي همين، اگر رنگ سفيد در نمايشگرهاي مختلف جلوه‌ي متفاوتي داشته باشد، مقصر اصلي تنها فضاي رنگي نيست و به نحوه‌ي ساخته‌شدن صفحه نمايش و تصميم‌هاي شرکت سازنده هم ارتباط دارد. سايت تخصصي DisplayMate در اين زمينه آزمايش‌هاي تخصصي مختلفي را انجام مي‌دهد. اگر به اين مباحث علاقه داريد، مي‌توانيد به اين سايت سر بزنيد.
هرکدام از سازندگان، نوآوري‌هاي اختصاصي زيادي را در زمينه‌ي بهبود دقت رنگ معرفي کرده‌اند. البته مانور زيادي در مورد اين نوآوري‌ها صورت نمي‌گيرد و معمولا نشاني از آن‌ها در ليست مشخصات گوشي‌ها ثبت نمي‌شود.
همان طور که متخصصان سايت DisplayMate اشاره کرده‌اند، مسئوليت اصلي دقت رنگ بر گردن سازندگان قرار دارد و آن‌ها بايد نمايشگرهايي را بسازند که رنگ‌ها را تا حد ممکن دقيق نشان بدهد؛ همان‌گونه که اپل در مورد آيفون 10 موفق به انجام چنين کاري شده است. اگر مثلا محتوا يا اپليکيشن خاصي بخواهد رنگ‌هايش را با استاندارد sRGB يا DCI-P3 نشان دهد، صفحه نمايش بايد طوري کاليبره شده باشد که بتواند رنگ‌هاي آن‌ها را به‌صورت دقيق نشان دهد.
با وجود تمام اين حرف‌ها، رنگ يک امر سليقه‌اي و شخصي محسوب مي‌شود. بيشتر افراد طي مرور زمان به رنگ‌هاي صفحه نمايش گجت خود-فارغ از دقيق بودن يا نبودن آن‌ها عادت مي‌کنند. فضاي رنگي، طيف رنگ، کاليبره کردن و ديگر مشخصه‌ها بيشتر در زمان خريد گجت جديد اهميت پيدا مي‌کنند؛ زيرا به‌هرحال قرار است که مدت زيادي را صرف تماشاي صفحه نمايش آن کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ سال ۱۴۰۳ چیست؟

به گزارش تابناک، پس از بررسی های متعدد و حدس و گمان های مختلف، در نهایت رنگ هلویی مخملی با کد رنگ PANTONE 13-1023، به عنوان رنگ سال جدید انتخاب شد. این رنگ آرام و ملایم می تواند تمایل به رشد را در افراد مختلف نشان دهد. موسسه پنتون این رنگ جذاب را به عنوان یک رنگ گرم و حساس معرفی می کند. رنگی که می تواند احساس لطافت، ملایمت و حس نوع دوستی را به اطرافیان ما القا کند.  رنگ هلویی از نظر طیف رنگی بین نارنجی و صورتی قرار می گیرد.

لطافت این رنگ می تواند احساس مثبتی را به ما منتقل کند. به علاوه، کم رنگ بودن آن باعث می شود بتوانیم هلویی را به راحتی در کنار رنگ های متنوع به کار ببریم. البته بدیهی است که این رنگ در کنار برخی رنگ های خاص جلوه بسیار زیباتری دارد. در ادامه، این رنگ ها را نیز با هم بررسی می کنیم تا شما بتوانید با استفاده از رنگ سال ۱۴۰۳ یک استایل بی نظیر داشته باشید.

 

گسترش فناوری ها، رشد جمعیت، تغییرات متداوم در همه حوزه ها و دلایل بسیار دیگری وجود دارند که باعث شلوغی زندگی روز مره انسان ها در عصر جدید شده اند. در میان این آشفتگی ها گاهی فراموش می کنیم که علاوه بر توجه به دستاورد ها، رویداد های بیرونی و جلوه ظاهری، باید به درون خود و آرامش ذهنی و روحی هم توجه کافی داشته باشیم. پنتون با انتخاب رنگی که نمادی از توجه به سلامت روحی است این نکته را به ما یادآوری می کند. در حقیقت، رنگ هلویی ۱۴۰۳ نماد آرامش و توجه به خود است.

1. رنگ های خنثی

رنگ هلویی یک رنگ بسیار ملایم است و به همین دلیل، با طیف زیادی از رنگ ها هماهنگ می شود. پالت رنگی خنثی، یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در کنار این رنگ جذاب است. رنگ های سفید، طوسی و مشکی می توانند جلوه این رنگ لطیف را بسیار بیشتر کنند. اگر هلویی را در کنار سفید استفاد کنید، یک استایل شیک به شما می دهد، این ترکیب رنگ می تواند انتخاب ایده آلی برای روز های گرم تابستان باشد.

اگر می خواهید، رنگ هلویی در استایل شما بیشتر بدرخشد، باید آن را در کنار مشکی استفاده کنید. این ترکیب رنگ، یک استایل جسورانه و نفس گیر را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین، یک استایل با پایه رنگ مشکی و اکسسوری های هلویی می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد. به این ترتیب یک استایل کم ریسک با به کار گیری رنگ سال خواهید داشت.

 2. استایلی جذاب با هلویی و طیف کرم-قهوه ای

به طور کلی، لباس هایی با تناژ کرم تا قهوه ای، باعث می شوند استایلی شیک و تا حدودی رسمی داشته باشید. این رنگ ها بسیار پرکاربرد هستند و به همین دلیل هماهنگی خوب آن ها با رنگ سال ۱۴۰۳ می تواند خبر خوبی باشد. برای داشتن یک ظاهر کلاسیک می توانید از ترکیب این رنگ ها در کنار هم استفاده کنید. همچنین، ست های دارای رنگ قهوه ای بیشتر برای رویداد های رسمی مناسب هستند. در حالی که، ترکیب کرم و هلویی یک ترکیب راحت است و می توانید هنگام مسافرت یا در جمع های خودمانی از این استایل استفاده کنید.

3. استایل مونو کروم

هلویی هم مثل هر رنگ دیگری می تواند برای یک استایل مونوکروم مورد استفاده قرار بگیرد. چنین ترکیب رنگی می تواند نمایانگر ظرافت و جذابیت باشد. همچنین، برای این که کمی از یکنواختی خارج شویم، می توان از طیف های مختلف رنگ هلویی یا رنگ های نزدیک به آن استفاده کرد. مثلاً صورتی کمرنگ، نارنجی کم رنگ، صدفی و آجری می توانند برای یک استایل مونوکروم جذاب انتخاب های خوبی باشند. به یاد داشته باشید که اگر استایل مونوکروم را انتخاب کردید، حتما در یک بخش از پوشش خود، یک رنگ متضاد را استفاده کنید. مثلا اگر همه لباس های شما هلویی باشد، استفاده از کیف و کفش سفید در کنار آن بسیار جذاب خواهد بود.

 

4. ترکیب رنگ سال 1403 با آبی آسمانی

یکی از رنگ هایی که در ترکیب با رنگ هلویی بسیار جذاب است، آبی آسمانی است. رنگ هلویی یک رنگ گرم و آبی یک رنگ سرد است. به همین خاطر، این دو می توانند مکمل های خوبی برای هم باشند. علاوه بر این، استایلی با این طیف رنگی از مهمانی تا پیاده روی، همه جا می تواند کاربردی باشد. استایل پیشنهادی ما با این پالت رنگی، استفاده از شلوار جین آبی آسمانی، یک بلوز هلویی و کت سفید است. همچنین، اکسسوری هایی مثل عینک، ساعت، دستبند، شال گردن و … نیز با رنگ هلویی می تواند استایل شما را تکمیل کنند.

استفاده از این ترکیب رنگی در دکوراسیون هم بسیار جذاب خواهد بود. در حقیقت این دو رنگ در کنار هم به شما احساس سر زندگی و نشاط را القا می کنند. مثلا می توانید رد رنگ مبلمان، پرده ها، کوسن ها، روتختی و … از رنگ ترند سال جدید در ترکیب با آبی استفاده کنید.

دیگر خبرها

  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • رنگ سال ۱۴۰۳ چیست؟
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • قیمت گوشی s۲۳ ultra + مشخصات و مقایسه با آیفون ۱۵ پرومکس امروز ( ۱۱ اردیبهشت)
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • افشای اطلاعات جدید درباره آیفون 16
  • قیمت گوشی s۲۳ ultra + مشخصات و مقایسه با آیفون ۱۵ پرومکس امروز ( ۱۰ اردیبهشت)
  • قیمت گوشی سامسونگ a۵۴ امروز (۹ اردیبهشت) + مشخصات و دوربین galaxy a۵۴ Samsung