Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در يکي از ويدئوهاي غيرحرفه‌اي منتشر شده، يک مرد عربستاني لحظاتي پس از برخاستن صداي انفجار مي‌گويد: «انفجاري در فرودگاه روي داده است.» سپس مردمي مشاهده مي‌شوند که با عجله به طرف پنجره مي‌دوند تا بيرون را تماشا کنند.
سعودي
يورو نيوز با انتشار تحليلي در باره حملات موشکي انصارالله به رياض و ادعاهاي مطرح شده در باره سرنگوني اين موشک ها مي نويسد؛ در بحبوحه پرتاب موشک‌هاي انصارالله يمن به خاک عربستان، ترديدهايي در مورد اصابت اين موشک‌ها به هدف يا انهدام آنها پيش از برخورد با زمين به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالي که مقام‌هاي سعودي هر بار مدعي انهدام اين موشک‌ها به وسيله پدافند خود بوده‌اند، برخي تصاوير و ويدئوهايي که متعاقبا منتشر شدند، اين ادعا را تأئيد نمي‌کنند. در واقع اين تصاوير ادعاي عربستان مبني بر پيروزي در اين نبرد و نيز کارآيي سامانه دفاع موشکي پاتريوت ساخت آمريکا را زير سؤال برده است.
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري ايالات متحده آمريکا يک روز پس از ديدار خود از ژاپن در مورد انهدام موشک انصارالله در عربستان گفت: «سامانه ما موفق شد آن موشک را در هوا بزند. اين نشان مي‌دهد ما چقدر خوب عمل مي‌کنيم. هيچ کس نمي‌تواند چيزي را که ما مي‌سازيم، بسازد و ما اکنون آن را در جهان به فروش مي‌رسانيم.»
اما تصاوير منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي چيز ديگري مي‌گويند. روزنامه نيويورک تايمز از قول برخي کارشناسان موشک مي‌نويسد کلاهک موشک پرتاب شده در شامگاه 13 آبان از سپر دفاعي بر فراز فرودگاه ملک خالد رياض عبور کرده و تقريبا به هدف خورده است. اين کلاهک در لحظه انفجار آن قدر به پايانه فرودگاه نزديک بوده که مردم نشسته روي صندلي‌ها تکان خورده‌اند.
مقام‌هاي سعودي تا کنون در زمينه اين ابهامات هيچ گونه توضيحي نداده‌اند. حتي برخي مسئولان رسمي آمريکا هم در مورد اين که آيا عربستان توانسته بخشي از اين موشک را منهدم کند يا نه، ترديد دارند. آنها مي‌گويند ممکن است کلاهک موشک بر اثر سرعت زياد و نيروي برخورد با هوا از بدنه آن جدا شده باشد.
نيويورک تايمز مي نويسد که انصارالله امروز به قدرتي تبديل شده‌ که مي‌تواند موازنه قوا در منطقه را به هم بزند و حتي قادر است به اهدافي در قلب خاک عربستان حمله کند. آنها هم اکنون کارآيي سامانه دفاعي عربستان را که يک عامل راهبردي آمريکا در رويارويي با ايران و کره شمالي است، به چالش کشيده‌اند.
جفري لويس، يکي از اعضاي تيم کارشناسي در اين زمينه به نيويورک تايمز مي‌گويد: «دولت‌ها يا در مورد کارآيي سامانه‌ها دروغ مي‌گويند يا اين که اساسا اطلاعات غلط به آنها داده شده است و اين چيزي است که براي ما نگران‌کننده است.»
سامانه ضد موشک‌هاي اسکاد
ساقط کردن موشک‌هاي اسکاد کار ساده‌اي نيست و دولت‌هاي عربستان و آمريکا احتمالا در مورد انهدام موشک انصارالله ادعاي غلطي را مطرح کرده‌اند. موشکي که در ويدئو منتشر شده گروه انصارالله ديده مي‌شود از نوع برکان-2 (به معني آتشفشان) است. اين موشک يکي از انواع موشک اسکاد محسوب مي‌شود که در خاورميانه کاربرد زيادي دارد و براي رسيدن به هدف خود در خاک عربستان حدود هزار کيلومتر را طي کرده است.
به نوشته نيويورک تايمز، لويس و همکاران تحليل‌گر او در تيم پژوهشي مؤسسه مطالعات بين‌المللي ميدلبري واقع در مونتري کاليفرنيا، از همان آغاز شنيدن خبر انهدام موشک به وسيله سامانه دفاعي ارتش عربستان، در صحت آن ترديد کردند.
در واقع دولت‌ها در گذشته نيز در مورد کارآيي سامانه دفاع ضد موشکي به ويژه موشک اسکاد اغراق کرده بودند. آمريکا در زمان جنگ اول خليج فارس مدعي شد که با پدافند ضد موشک خود توانسته چندين موشک اسکاد عراق را منهدم کند. اما تحليل‌گران مي‌گويند که در واقع هيچ موشکي در آن زمان به وسيله اين سامانه رهگيري نشده بود.
آيا سپر موشکي آمريکا در رياض هم نتوانسته است عمل کند؟ پژوهشگران مورد مشاوره نيويورک تايمز براي يافتن پاسخ اين پرسش تصاوير شبکه‌هاي اجتماعي را بررسي کردند.
بقاياي موشک منهدم شده
بقاياي به نمايش در آمده از موشک ساقط شده انصارالله در رياض نشان مي‌دهد که پدافند ضد موشکي عربستان يا به آن اصابت نکرده يا اگر کرده تنها به بخشي از قسمت عقبي آن آسيب رسانده است. گفته مي‌شود پيش از آن که پدافند ارتش سعودي به کار بيفتد، بخش‌هايي از موشک در مرکز شهر رياض سقوط کرده است. در يکي از ويدئوهايي که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده يک قطعه نسبتا بزرگ از اين موشک انصارالله که در پارکينگ مدرسه ابن خلدون رياض سقوط کرده، ديده شده است.
ويدئوهاي ديگري هم هستند که در آنها قطعات ديگري از موشک ياد شده در شعاع پانصد متري يک بزرگراه ديده مي‌شوند. مقام‌هاي سعودي مي‌گويند که اين قطعات مربوط به موشکي است که ارتش اين کشور منهدم کرده است، اما نيويورک تايمز به نقل از کارشناسان مي‌نويسد که با بررسي اين قطعات اثري از کلاهک حامل مواد منفجره در آن يافت نشده است. اين در واقع به معني آن است که مواد منفجره موشک احتمالا از سپر ضد موشکي عربستان عبور کرده است.
اين موشک که مي‌بايست مسير هزار کيلومتري را طي مي‌کرده، به احتمال زياد به گونه‌اي طراحي شده که بتواند در نزديکي محل اصابت به دو بخش جدا تقسيم شود، به طوري که لوله آن که در بيشتر مسير به همراه موشک بوده بيفتد و کلاهک آن که کوچکتر و سبک‌تر است مسير خود را به سوي هدف ادامه دهد.
با اين توضيح مي‌توان دانست که چرا از ميان بقاياي اين موشک تنها قسمت عقبي لوله آن به نمايش عمومي در آمده است. اين در واقع براي کارشناسان نشانگر آن است که سامانه دفاعي عربستان نتوانسته است از اصابت موشک جلوگيري کند يا اين که اين سامانه تنها توانسته است به قسمت عقبي لوله موشک برخورد کند که خاصيتي نداشته و در حال سقوط بوده است.
موشک به کجا خورده است؟
انفجاري که در حدود دو کيلومتري فرودگاه ملک خالد رياض روي داد ثابت مي‌کند که کلاهک تا رسيدن به سوي هدف و اصابت به آن به راه خود ادامه داده است. در شامگاه 13 آبان، ساعت 21 به وقت محلي، يعني در همان زماني که برخي تکه‌هاي موشک بر سر شهر رياض سقوط کرد، صداي مهيبي پايانه مسافري فرودگاه پايتخت را لرزاند.
در يکي از ويدئوهاي غيرحرفه‌اي منتشر شده، يک مرد لحظاتي پس از برخاستن صداي انفجار مي‌گويد: «انفجاري در فرودگاه روي داده است.» سپس مردمي مشاهده مي‌شوند که با عجله به طرف پنجره مي‌دوند تا بيرون را تماشا کنند.
در ويدئوي ديگري که از روي باند فرودگاه گرفته شده، خودروهاي امدادي در انتهاي باند پرواز ديده مي‌شوند. در بالاي اين خودروها نيز دودي به چشم مي‌خورد که نشان از وقوع انفجار و احتمالا اصابت موشک به جايي دارد. دليل ديگري که بر اساس آن کارشناسان مي‌گويند سامانه ضد موشکي عربستان به درستي عمل نکرده آن است که در تصاوير ضبط شده، کلاهک موشک در حال پرواز در بالاي سر ضد موشک پاتريوت ديده مي‌شود.
مقام‌هاي سعودي مي‌گويند قطعات يافت شده در فرودگاه، همان بقاياي موشک منهدم شده هستند، اما معلوم نيست اين قطعات چگونه توانسته‌اند تا حدود 20 کيلومتر آن طرف‌تر از محل سقوط ساير قطعات پرواز کنند.
به نوشته نيويورک تايمز، تيم کارشناسي لويس با مقايسه تصاوير ساختمان‌ها در ويدئوهاي بررسي شده محل دقيق اصابت موشک را پيدا کردند: در فاصله چند صد متري باند شماره 33R و در حدود يک کيلومتري پايانه مسافري.
بر اساس گزارش اين کارشناسان، انفجار قوي نبوده است و تصاوير ماهواره‌اي که بلافاصله از فرودگاه گرفته شد جزئياتي از خسارات ناشي از انفجار را نشان نمي‌دهند. با اين حال در همان تصاوير قسمت‌هايي از زمين فرودگاه که بر اثر برخورد ماده منفجره آسيب ديده، به چشم مي‌خورد.
لويس به نيويورک تايمز مي‌گويد انصارالله نشان داد که با وجود خطاي اندک در اصابت موشک، توان بالايي براي هدف قرار دادن منافع عربستان در قلب اين کشور دارد زيرا يک کيلومتر خطا براي يک موشک دوربرد اسکاد عادي است. او معتقد است شايد حتي خود انصارالله هم به اين ميزان دقت موشک خود باور نداشت.
لورا گرگو، کارشناس موشکي عضو اتحاديه دانشمندان دلواپس (UCS) نيز با يادآوري اين که سامانه پدافند عربستان دست کم پنج بار به موشک انصارالله شليک کرده، به نيويورک تايمز مي‌گويد: «پنج بار به موشک شليک شده و هر بار تير به خطا رفته است. اين براي سامانه‌اي که قرار بوده سالم عمل کند، يک شکست محسوب مي‌شود.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عرب فاش کرد که عربستان و امارات از باز کردن حریم هوایی خود به روی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دفع حمله بی‌سابقه ایران در شنبه گذشته خودداری کردند.

به گزارش مشرق، به نوشته این روزنامه، آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواستند از حریم هوایی ۲ کشور برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده توسط جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، اما عربستان و امارات چنین فرصتی را به آنها ندادند.

در عین حال مقامات عرب خاطرنشان کردند ۲ کشور عربی با ایالات متحده و اسرائیل تنها به تبادل اطلاعات پرداختند که به ادعای این منابع در دفع حملات ایران نقش داشته‌است.

وال استریت ژورنال همچنین اشاره می‌کند، ریاض و ابوظبی سعی کرده‌اند در مورد درگیری شدید در خاورمیانه بی‌طرف بمانند.

این گزارش در حالی منتشر شده که منابع آگاه در گفت‌وگو با «العربیه» هر گونه مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی را تکذیب کردند.

منابع مطلع شامگاه دوشنبه به العربیه گفتند هیچ وبگاه رسمی عربستان اظهاراتی مبنی بر مشارکت این کشور در رهگیری حملات اخیر ایران منتشر نکرده است.

پیش‌تر برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی با انتشار اخباری و منسوب کردن آن به یک پایگاه خبری رسمی سعودی مدعی شدند عربستان در ائتلاف دفاعی اخیری که برای مقابله با حملات ایران شکل گرفته، ایفای نقش داشته است.

ایران شامگاه شنبه با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به سوی فلسطین اشغالی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق پاسخ داد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی
  • ادعای مقام آمریکایی درباره اصابت موشک های اسرائیلی به ایران /سی ان ان: ۸ پرواز مسیر خود را تغییر دادند /رویترز: سامانه پدافندی فعال شد
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • آسمان ایران امن تر از همیشه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • سامانه‌های موشکی ۱۵ خرداد و اس ۳۰۰ و اس ۲۰۰ ارتش ایران | تصاویر
  • کدام دستاوردها و تجهیزات دفاعی در رژه روز ارتش به نمایش درآمد؟
  • سامانه‌های راداری،موشکی و جنگال نیروی پدافند هوایی به نمایش درآمد
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل