Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل کلیت راهبرد امنیت ملی آمریکا عنوان کرد: اصولاً اسناد امنیت ملی که مشهورترین آن توسط ا یالات متحده تهیه و منتشر می‌شود به عنوان اسناد کلان در سطوح مختلف به حساب می‌آید. همچنین با جابه‌جایی دولت‌ها چارچوب اصلی این اسناد تغییر نمی‌کند و بر اساس نگاه‌های متعدد و راهبرد دولت‌ها شاهد تغییرات جزئی در آنها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است استراتژی امنیت ملی دولت «باراک اوباما» با راهبرد دولت «دونالد ترامپ» متفاوت باشد اما چارچوب آنها و قالب تشکیل‌دهنده آن تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از راهبردها آنچه که به تصویر می‌کشند، تفاوت دیدگاه‌ها و اولویت دولت‌ها است. به گونه‌ای که امنیت در داخل و مرزهای آمریکا با نگاه تشکیلاتی و برآمده از هسته مرکزی ایالات متحده شکل می‌گیرد. از این جهت دونالد ترامپ سعی می‌کند تا برتری خود نسبت به سایر روسای جمهوری ایالات متحده را حفظ کند اما اولویت‌بندی‌ها تقریباً همانند استراتژی است که زمان اوباما تبیین و منتشر شد.

در سند امنیت ملی دولت اوباما تغییرات آب و هوایی که نهایتاً پیمان پاریس را منعقد کرد، به عنوان یک تهدید مطرح شده بود اما در دولت ترامپ خروج از معاهده آب و هوای پاریس اولین کاری بود که ترامپ علیه آن اقدام کرد. این نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی در نگاه جمهوری‌خواهان حاکم بر کاخ سفید به عنوان یک تهدید قلمداد می‌شود و از همین نکات ریز می‌توان فهمید که تفاوت دیدگاه‌ در دولت‌های آمریکا چگونه است.  

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه چین و روسیه همچنان به عنوان تهدید واشنگتن به حساب می‌آیند، گفت: با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده و متن راهبرد، به نظر می‌رسد بیشترین محورهایی که از سوی واشنگتن مورد نظر است تهدید چین و روسیه خواهد بود. البته از دهه گذشته نگاه استراتژیک ایالات متحده و به صورت کلی راهبرد سیاست خارجی آن، مساله مقابله با نفوذ روسیه و همچنین پروژه «میل به شرق» را مطرح می‌کرد. و در حالت فعلی هم این دو محور شعار اول ایالات متحده است. باید توجه داشت که دغدغه اصلی جریان ملی‌گرای آمریکا حفظ پرستیژ و جایگاه ایالات متحده است که معتقدند به دلیل عملکرد دولت اوباما تحلیل رفته و باید مجدداً احیا شود.

وی افزود: مشاوران و استراتژیست‌های دولت ترامپ بازتعریف عظمت آمریکا را به عنوان محوری‌ترین شعار انتخاباتی ترامپ انتخاب کردند و سند مذکور تلاش میکند تا بتواند راهبرد آمریکا را بازگشت این کشور به دوران طلایی خود جلوه دهد. لذا اگر آنها نتوانند از طریق فرآیندهای سیاسی هدف خود را محقق کنند، بدون تردید دست به کنشگری نظامی خواهند زد. تا جایی که از کره شمالی و ایران به عنوان یک تهدید مهم یاد می‌کنند و حتی برای رویارویی سخت با این دو محور به صورت مکرر در حال طرح راهبردهای گوناگون هستند.

در قسمتی از راهبرد جدید امنیت ملی ایالات متحده بحث تحقق اهداف از طریق قدرت مطرح می‌شود و گویای آن است که برقراری صلح از طریق روندهای مدنی محقق نخواهد شد. لذا اینکه ترامپ بحث سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در خصوص ارتش را مطرح می‌کند، دقیقاً نشان از تقویت ساختار سیاسی این کشور دارد.

ابوالفتح با اشاره به جایگاه مسائل داخلی در راهبرد جدید آمریکا تصریح کرد: در مورد محورهای داخلی که در سند امنیت ملی جدید آمریکا آمده است، باید توجه داشت که اگرچه بازار بورس و فرصت‌های شغلی در دوران ترامپ بهبود پیدا کرده است اما باید زمان بیشتری طی شود تا بتوانیم اصل تاثیر راهبردهای آن را به صورت مشهود ببینیم. مباحث مربوط به مهاجرت و همچنین انتقاد از لاتاری و بسیاری دیگر از موضوعات همسو پرونده‌های جدیدی به حساب نمی‌آیند بلکه به عنوان شعار انتخاباتی وی مطرح بوده است.

وی در پایان یادآور شد: در مورد پاکستان و جایگاه این کشور در سند جدید امنیت ملی ایالات متحده باید به این نکته توجه داشت که واشنگتن به دنبال طرح مطالبه بیشتر از اسلام‌آباد برآمده تا بتواند اهداف خود در مبارزه با گروه‌های تروریستی را اجرایی کند. آمریکا به خوبی می‌داند که ارتش و سازمان اطلاعاتی پاکستان روابط غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی دارد و از همین جهت به دنبال معامله با اسلام‌آباد است. نکته‌ای که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد، تمایل پاکستان نسبت به سطح مناسبات و همکاری آنها با آمریکا است؛ چراکه آنها در این خصوص محدودیت‌هایی قائل هستند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام سابق آمریکایی: ترامپ تصور می‌کرد اوکراین باید بخشی از روسیه باشد

مشاور سابق دونالد ترامپ مدعی شده است که این رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده «این ایده که اوکراین یک کشور مستقل است» را درک نکرده و تصور می‌کرد که اوکراین «باید بخشی از روسیه باشد.»

به گزارش ایسنا، «فیونا هیل» مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «ترامپ به صراحت گفت که فکر می‌کند، می‌دانید، اوکراین و قطعا کریمه باید بخشی از روسیه باشند. او واقعا نمی‌توانست به این ایده که اوکراین یک کشور مستقل است، فکر کند.»

کریمه در سال ۲۰۱۴، شش دهه پس از انتقال شبه‌جزیره تاریخی روسیه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین در یک تصمیم اداری توسط «نیکیتا خروشچف» نخست‌وزیر شوروی، با اکثریت قاطع رأی به پیوستن به فدراسیون روسیه داد. در سپتامبر ۲۰۲۲، چهار منطقه سابق اوکراین – دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا - هم پس از همه‌پرسی‌های مشابه در فدراسیون روسیه پذیرفته شدند.

اظهارات فیونا هیل در کتاب جدیدش هم که بخش‌هایی از آن به دست گاردین رسیده، آمده است. از گزیده چاپ شده توسط گاردین مشخص نیست که آیا ترامپ به قرن‌ها حاکمیت روسیه بر کریمه و منافعش در اوکراین اشاره می‌کرد یا اینکه او صرفا تصور می‌کرد که اوکراین پس از شوروی، بخشی از روسیه است. ترامپ هرگز علنا نگفته است که اوکراین یک کشور مستقل نیست.

ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات کنونی آمریکا در انتخابات نوامبر امسال است. در صورت انتخاب شدن، او قول داده است که درگیری در اوکراین را «طی ۲۴ ساعت» پایان دهد.

او در ماه سپتامبر به «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: «من ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را وارد اتاق می‌کردم. من ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را وارد اتاق می‌کردم. سپس آنها را دور هم جمع می‌کردم. و من یک معامله دارم که باید انجام شود.»

به گزارش راشا تودی، ترامپ در مورد چگونگی دستیابی به این هدف توضیحی نداد و گفت «اگر دقیقا جزئیات را به شما بگویم، همه امتیازاتم را از دست می‌دهم.»

دونالد ترامپ علی‌رغم متهم کردن بایدن به کشاندن آمریکا به سمت «جنگ جهانی سوم» با سیاست کمک‌های نظامی بی‌پایان به اوکراین، گفته است که می‌تواند تحت برخی شرایط جریان پول را به کی‌یف ادامه دهد، البته به‌عنوان وام، نه هدیه.

فیونا هیل یک تحلیلگر اطلاعاتی و متخصص در امور روسیه و اوراسیا، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در شورای امنیت ملی ترامپ خدمت کرد. او در جریان تحقیقات استیضاح رئیس سابق خود در سال ۲۰۱۹، به‌عنوان شاهد کلیدی ظاهر شد و طی آن ترامپ را متهم کرد که از کمک‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی برای تحقیق در مورد معاملات تجاری خانواده بایدن در اوکراین استفاده کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • عراق نگران است منطقه به جنگ گسترده‌تری کشیده شود 
  • واشنگتن و متحدانش به‌دنبال راه‌های جدید اجرای تحریم‌های کره شمالی
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است
  • جمهوری خواهان، ترامپ را منبع اطلاعاتی معتبرتری نسبت به پنتاگون می‌دانند
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نمایانگر ضعف آمریکا بود
  • مقام سابق آمریکایی: ترامپ تصور می‌کرد اوکراین باید بخشی از روسیه باشد