Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:44:58 GMT

واشنگتن پست: ترامپ، شمشیر را علیه چین از رو بست

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۴۷۸۰

واشنگتن پست: ترامپ، شمشیر را علیه چین از رو بست

تهران- ایرنا- واشنگتن پست در گزارشی نوشت: 'ترامپ' در استراتژی جدید امنیت ملی خود در ارتباط با چین، شمشیر را از رو بست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'جاش راگین' ستون نویس واشنگتن پست در این مطلب می نویسد: رئیس جمهور ' ترامپ' روز دوشنبه اولین استراتژی دولتش را که 'استراتژی امنیت ملی' بود معرفی کرد. این استراتژی یک حقیقت پنهان اما مسلم داشت و آن؛ این بود که ترامپ علیه چین؛ شمشیر را از رو بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در متن سند 'استراتژی امنیت ملی' ترامپ؛ 23 بار از 'چین' نام برده شده که دو برابر دفعاتی است که 'اوباما' در آخرین استراتژی اش از این کشور نام برده بود.
در مقام مقایسه باید گفت؛ استراتژی اوباما متمرکز بر 'تعامل و همکاری ' با چین بود؛ اما تیم ترامپ تمام تمرکزش بر محور بزرگ نمایی تهدید فزاینده چین و لزوم دفع کردن این تهدید استوار است.
استراتژی ترامپ از چین می خواهد که دست از شرارت هایش بردارد. نسبت به توسعه طلبی های بین المللی پکن هشدار می دهد و آمریکا را ملزم می سازد با چین هم رقابت کند و هم در هر معرکه ای که لازم باشد با آن بجنگد.
یکی از مقامات عالیرتبه دولت ترامپ در این ارتباط گفته است:' چین یک حریف استراتژیک است. چون در تمامی عرصه های سیاسی؛ اقتصادی ؛ نظامی و اطلاعاتی با آمریکا مقابله می کند آن هم به سبک وسیاقی متفاوت با سایر حریفان آمریکا'.
سندی که دیروز منتشر شد چین را به 'ستیزه جویی اقتصادی' متهم نمی کند و حتی از واژه ' حریف استراتژیک' هم در مورد آن استفاده نمی کند؛ اما روح کلام ترامپ در مورد چین در سرتاسر متن حاکی از همین مفهوم است.
این استراتژی، چین را به عنوان یکی از 'دو قدرت تجدید نظر طلب' جهان که با همراهی روسیه؛ منافع آمریکا را به چالش می کشانند، معرفی می کند. سند استراتژی امنیت ملی آمریکا از روسیه هم 17 بار یاد می کند.
و اما در ارتباط با کشور چین؛ سیاست کلی دولت ترامپ خصمانه است اما خود ترامپ شخصا رابطه شخصی دوستانه ای با ' شی جین پنگ' رئیس جمهور چین دارد ضمن آنکه دو دولت تاکنون در عرصه هایی مانند کره شمالی با هم کار کرده اند.
'دان بلومنتال' از مقامات ارشد سابق 'پنتاگون' در خصوص چین در این باره می گوید:' در این استراتژی سعی می شود اعلان شود که چین؛ آمریکا را یک رقیب ژئوپولیتیک خود می شناسد و 20 سال است که تمام سیاستهایش بر این محور جهت دهی شده است. این استراتژی نقشه راهی را برای ورود آمریکا به این بازی ترسیم می کند'.
بلومنتال اشاره می کند:' در استراتژی امنیت ملی اوباما؛ نسبت به ظهور یک چین «با ثبات؛ صلح طلب و موفق و کامیاب» اظهار امیدواری شده بود؛ اما امیدی نیست که چین یک سهامدار مسئولیت پذیر بین المللی باشد'.
در دولت ترامپ تمام نفراتی که پستهای کلیدی تیم امنیت ملی را احراز کرده اند؛ تماما ضد چین هستند. همه این مسئولان طرفدار سیاستی تهاجمی در قبال پکن اند.
در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا به موضوع استراتژی توسعه اعمال نفوذ چین اشاره می کند و خواستار مقابله با این رویکرد پکن و جلوگیری از اعمال اراده پکن بر کشورهای کوچکتر در سطح جهان و مقابله با نفوذ چین بر حاکمیت های سیاسی این کشورها؛ شده است.
این استراتژی فقط به موضوع تهدیدهای چین در قبال آسیا اشاره نمی کند. این سند نسبت به توسعه نفوذ چین در قاره اروپا؛ نیمکره غربی؛ آفریقا و جنوب آسیا هم هشدار می دهد. سند ضمنا به موضوع سرقت چندین میلیارد دلاری مالکیت فکری آمریکا توسط چین و همچنین جنگ اقتصادی چین علیه آمریکا به کمک جاسوسی سایبری هم اشاره می کند.
جالب است که سند هیچ اشاره ای به نقض سازمان یافته حقوق بشر در چین نمی کند اما به برنامه جدید دولت چین که 'نمره اجتماعی' برای شهروندانش معین کرده است می پردازد و آن را مذمت می کند.
سند استراتژی امنیت ملی ترامپ از تمام چالشهای چین نام می برد اما هیچ سیاستی را برای برخورد با آن مطرح نمی کند. سیاست گذاری در این زمینه در استراتژی هایی که در آینده در مورد حوزه های دیگر شامل ' استراتژی دفاع ملی ' ؛ 'بازبینی وضعیت و موقعیت هسته ای ' معرفی خواهد شد صورت خواهد گرفت.
و اما سند مزبور؛ هیچ نقبی بر شخصیت خود شخص ترامپ نمی زند. ترامپ؛ اصولا شخصیتی است که به تغییر عقیده دادن؛ سیاستهای دو پهلو در بوته عمل و در توئیتر و همچنین شخصی که معتقد است قدرت اثرگذاری و متقاعد کردن دیگران را دارد؛ مشهور است.
به هر حال استراتژی امنیت ملی ترامپ اگرهم برای هیچ کس اهمیت نداشته باشد؛ برای چین فوق العاده حائز اهمیت است.
وزارت خارجه چین کمی قبل از انتشار سند مزبور اعلام کرده بود که دو کشور می بایست نسبت به هم 'اعتماد استراتژیک متقابل' داشته باشند. رسانه های دولتی چین هم با نوشتن سطوری تقابل اقتصادی آمریکا با چین را یک 'شوخی' خوانده اند.
واشنگتن پست در پایان می نویسد: حالا که تیم ترامپ به درستی و با شفافیت تمام به مشکلات و چالشهای نشات گرفته از رفتارهای چین واقف شده و آن را به صراحت بیان کرده است؛ باید با جدیت تمام کار را پیش ببرد و مشکل را به نحوی رفع و رجوع نماید؛ وگرنه ما به عنوان یک 'شوخی'؛ دست کم گرفته خواهیم شد.
اروپام**1591**
مترجم: اقدس السادات حسینی**ناشر: فریبامدنی

برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینک زیر وارد کانال تلگرام ما شوید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در ایجاد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز گذشته از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

وی به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.

به دنبال اعلام این تصمیم "یسرائیل کاتص"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و مدعی شد که این یک تصمیم مهم برای ارسال یک پیام به ایران است که نمی‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند.

این در حالی است که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی جنایات گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم غزه انجام می‌دهد و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی پس از شکست بزرگ در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023، وارد دویستمین روز خود شده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه به بیش از 34 هزار نفر و آمار مجروحان به مرز 77 هزار نفر رسیده است.

امیرعبداللهیان: حمله به رفح فاجعه را عمیق‌تر می‌کندامیرعبداللهیان: می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند