Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ بعد از بیماری آلزایمر، پارکینسون معمول‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید. پارکینسون یک بیماری مزمن و همیشه در حال پیشرفت است.

دکتر فرشته چکین، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی در معرفی طرح انجام شده، اظهار کرد: پروتئین‌ها، بعد از آب، بیشترین جزء سلولی را تشکیل می‌دهند و عملکرد آن‌ها به طور ثابتی بستگی به واکنش‌های متقابل با سایر مولکول‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروتئین‌ها در غلظت‌های بالای عوامل دگرگون کننده، رسوب و یا در واقع تجمع می‌دهند.

وی با بیان این‌که تجمع پروتئین‌ها و تشکیل آمیلوئیدهای پروتئینی، از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های شایعی مانند دیابت، پارکینسون و آلزایمر هستند، افزود: به همین منظور، در این طرح الکترودهایی طراحی شده‌اند که قادر به اندازه‌گیری پروتئین لیزوزیوم و تأیید پدیده تجمع لیزوزیوم با حد تشخیص پایین باشد. این الکترود، از جنس کربن شیشه‌ای ساخته شده که سطح آن با استفاده از اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل اصلاح شده است.

چکین در ادامه به ویژگی‌های ممتاز این الکترود اشاره کرد و گفت: نتایج نشان داده که الکترود اصلاح شده توانایی تشخیص تجمع پروتئین حتی در غلظت‌های خیلی پایین را دارد. کاهش هزینه‌ طراحی الکترود به دلیل استفاده از اکسید گرافن نانومتخلخل ارزان‌قیمت با قدرت جذب بالای پروتئین و قابلیت استفاده‌ مجدد از آن بعد هر اندازه‌گیری از دیگر مزایای این الکترود است.

وی خاطرنشان کرد: این نتایج می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های شایع دیابت، پارکینسون و آلزایمر و همچنین در توسعه و طراحی دارو برای مقابله با این بیماری‌ها سودمند باشد.

به گفته‌ چکین، در این طرح بررسی ویژگی‌های اکسید گرافن کاهش یافته متخلخل با استفاده از دستگاه TEM و تأیید پدیده‌ تجمع لیزوزیوم توسط AFM صورت گرفته است.

نتایج این طرح که با همکاری دکتر فرشته چکین، عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی و محققی از دانشگاه لیل (Lille) فرانسه انجام شده، در مجله‌ Electrochimica Acta با ضریب تأثیر 4/803 منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت

عباس جمالی٬ مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ بر اساس ویروس‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گردش ایران و منطقه خاورمیانه ۲.۳.۴.۴ Clade که مهمترین سویه آن در حال حاضر H۵N۸ بوده ساخته شده است و حداکثر شباهت آنتی ژنی با ویروس‌های بیماری زای حال حاضر کشور را دارا است.

او افزود: از این رو جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه سویه H۵N۸ در گله‌های مرغ اجداد مادر تخم گذار و بوقلمون مورد مصرف قرار می‌گیرد. واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ حاوی ویروس غیر فعال (کشته) شده آنفولانزای (H۵N۳) به میزان حداقل HAU ۱۰۲۴ است که در ترکیب با ادجوانت روغنی به عنوان یک القا کننده قوی آنتی بادی ساخته شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این واکسن به دلیل دارا بودن مقدار بهینه آنتی ژن قادر به القا آنتی بادی ضد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۳) حداقل معادل ۶۴ سه هفته پس از واکسیناسیون بوده که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) منطبق با حفاظت کامل از گله طیور در برابر این ویروس بیماری زا است.

جمالی با اشاره به طریقه مصرف این واکسن بیان کرد: تزریق ۵۰ میلی لیتر یک دوز زیر پوست گردن یا تزریق عضلانی در سینه پرنده سالم در سه هفتگی و بالاتر، تزریق یادآور ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق اول توصیه می‌شود. در صورت نیاز تزریق دوز یادآور ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود. برنامه واکسیناسیون باید چهار هفته قبل از شروع تخم گذاری کامل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو