Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور  گفت: طی سال های اخیر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی در کشور با ساخت و سازهای مختلف تغییر کاربری داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنجانم، سید علی محققی، مدیر کل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور در جمع خبرنگاران  اظهار داشت:  اراضی زراعی و باغی یک عرصه تولیدی و اقتصادی و یک عرصه زیست محیطی است که حفاظت از خاک در کنار حفاظت از آب باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چراکه حفاظت از خاک یکی از راه های حفاظت از آب به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققی بیان داشت: متاسفانه عمده و ساخت و سازها و تغییر کاربری های مجاز و غیر مجاز در کشور در خاک های درجه یک اتفاق می افتد.   وی با تاکید بر اینکه قانون به تنهایی قادر به حفاظت از اراضی کشاورزی نیست، خاطر نشان کرد:تنها راه حفاظت از زمین توانمندسازی و آگاه سازی آحاد مردم است.   این مقام مسئول با اشار ه به لزوم استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه حفاطت از اراضی کشاورزی کشور گفت: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد می توانند به عنوان بازوی توانمند سازمان امور اراضی در راستای فرهنگسازی حفاظت از اراضی کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری و تخریب باغ ها عمل کنند.   محققی با اشاره به انجام اقدامات قانونی در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی تصریح کرد: در این راستا در کنار مجموعه فعالیت های قانونی، فعالیت های گسترده آموزشی و ترویجی به منظور فرهنگسازی و توانمندسازی آحاد جامعه در سطح کشور در حال انجام است.   وی با بیان اینکه بخش عمده ای از فعالیت های مربوط به حفاظت از اراضی کشاورزی اقدامات پیشگیرانه است، عنوان کرد: به همین منظور با هدف ترویج مباحث مربوط به حفظ و ساماندهی اراضی کشاورزی و آموزش روستاییان و بهره برداران در قالب ساختار سازمانی در وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم نامه ای با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شده است که معادل آن در استان ها در مدیریت های امور اراضی و مدیریت های ترویج در حال اجراست.

مدیر کل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد:  بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی رویکرد بسیار مهمی است که طی سال های اخیر در پیش گرفته شده است و در این راستا با انجمن های اکثر استان ها تعاملات ارزشمندی داشته ایم.

محققی ابراز کرد:در دیدار با انجمن ها تشکل های مردمی در استان زنجان نیز تفاهم خوبی حاصل شد تا از ظرفیت این انجمن ها در استان زنجان نیز به منظور آموزش، آگاه سازی و توانمندسازی جوامع شهری و روستایی از مخاطرات تغییر کاربری، تخریب اراضی زراعی و باغی و قوانین و مقررات این حوزه به خوبی بهره گرفته شود.
انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز