Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: طی سال های اخیر بیش از یک میلیون هکتار از زمین های زراعی و باغی در کشور با ساخت و سازهای مختلف تغییر کاربری داده شده است.

ایران آنلاین /سیدعلی محققی سه شنبه شب در نشست تخصصی حفاظت از خاک و اراضی کشاورزی که در حاشیه جشنواره یلدای ماندگار در مجموعه فرهنگی تاریخی کارخانه کبریت زنجان برگزار شد، افزود: عمده ساخت وسازها و تغییر کاربری های مجاز و غیرمجاز در کشور در خاک های درجه یک اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: قانون به تنهایی قادر به حفاظت از زمین های کشاورزی نیست و تنها راه حفاظت از زمین، توانمندسازی و آگاه سازی آحاد مردم است.
مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: زمین های زراعی و باغی یک عرصه تولیدی، اقتصادی و زیست محیطی محسوب می شود.
محققی خاطرنشان کرد: حفاظت از خاک در کنار حفاظت از آب باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چراکه حفاظت از خاک یکی از راه های حفاظت از آب است.
وی به اقدامات قانونی به منظور حفاظت از اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این راستا در کنار مجموعه فعالیت های قانونی، فعالیت های گسترده آموزشی و ترویجی به منظور فرهنگسازی و توانمندسازی آحاد جامعه در کشور در دست اجراست.
مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: بخش عمده فعالیت های مربوط به حفاظت از زمین های کشاورزی اقدامات پیشگیرانه است و به همین منظور با هدف ترویج حفظ و ساماندهی این زمین ها و آموزش روستاییان و بهره برداران در قالب ساختار سازمانی در وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم نامه ای با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شده که معادل آن در استان ها در مدیریت های امور اراضی و مدیریت های ترویج در دست اجراست.
محققی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی در حوزه حفاظت از زمین های کشاورزی رویکرد بسیار مهمی است که طی سال های اخیر در پیش گرفته شده و در این راستا با انجمن های بیشتر استان ها تعامل های ارزشمندی داشته ایم.
وی یادآور شد: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد می توانند به عنوان بازوی توانمند سازمان امور اراضی در راستای فرهنگسازی حفاظت از زمین های کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری و تخریب باغ ها عمل کنند.
مدیرکل دفتر ترویج، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی گفت: در دیدار با انجمن ها و تشکل های مردمی در استان زنجان نیز تفاهم نامه خوبی منعقد شد تا از ظرفیت آنها به منظور توانمندسازی جوامع شهری و روستایی، آموزش و آگاه سازی آنان از مخاطرات تغییر کاربری، تخریب اراضی زراعی و باغی و قوانین و مقررات این حوزه به خوبی بهره گرفته شود.
منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز به منظور حفظ و جلوگیری از تخریب زمین های ملی، طرح های توانمندسازی در جوامع محلی اجرا کرده که کشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی در منطقه آرپاچای زنجان از جمله این پروژه هاست.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، شمار بهره برداران در کشور بیش از ۴ میلیون نفر و وسعت اراضی قابل کشت نیز بیش از ۱۶ میلیون هکتار است.

/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از رفع فوری ۶۵۷ مورد تعرض به اراضی دولتی از ابتدای سال توسط یگان حفاظت این سازمان در سراسر کشور خبر داد و گفت: مساحت این اراضی بیش از ۱۷۷ هکتار بوده است.

به گزارش مشرق، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در مورد اجرای احکام قطعی نیز در فروردین ماه امسال، ۲۱ مورد حکم قطعی به مساحت ۵۴ هکتار در کل کشور اجرا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مؤثر یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در مبارزه با زمین‌خواری در کشور، افزود: نیروهای یگان حفاظت در همه استان‌های کشور و به صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت از اراضی دولتی هستند و عملکرد این نیروها بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است