Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@09:03:14 GMT

ژن مقاوم به خشکی از آفتابگردان به گندم منتقل شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۶۶۳۶۲

ژن مقاوم به خشکی از آفتابگردان به گندم منتقل شد

محققان آرژانتینی توانسته اند با مهندسی ژنتیک، ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، محققان آرژانتینی موفق شدند که ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند. درهمین حال این کشور در حال صدور مجوز برای محصولات جدیدی مانند نیشکر و سویای متحمل به خشکی، نیشکر مقاوم به آفت، نیشکر مقاوم به علف کش، سیب زمینی مقاوم به ویروس، گلرنگ و یک نوع چمن مقاوم به علف کش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرژانتین در حال صدور مجوز برای محصولات تراریخته جدیدی مانند گندم، نیشکر، ذرت و سویای متحمل به خشکی است. آزمایش ارقام جدید تراریخته متحمل به خشکی در مناطق مختلف این کشور افزایش عملکرد بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را نشان داده است.

در آرژانتین سه محصول عمده زراعی که از نوع تراریخته است شامل سویا با ۱۸.۷ میلیون هکتار، ذرت با ۴.۷۴ میلیون هکتار و پنبه با ۳۸۰ هزار هکتار تولید می‌شود. به این ترتیب محصولات تراریخته با سطح زیر کشت ۲۳.۸۲ میلیون هکتار و پذیرش ۹۷ درصدی از سوی کشاورزان آرژانتینی در سال ۲۰۱۶ مواجه بودند.

بنابراین نوع غیر تراریخته این سه محصول در آرژانتین تقریبا یافت نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش شورای توسعه بیوتکنولوژی آرژانتین، تولید سویای تراریخته موجب شده است تولید دانه سویا در این کشور از ۱۱ میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ افزایش یابد. همچنین سطح زیرکشت این محصول از ۶ میلیون هکتار به ۱۸ میلیون هکتار در مدت مشابه افزایش یافت.

بنابراین با وجود افزایش سه برابری سطح زیرکشت تولید این محصول ۴.۸ برابر افزایش داشته که نشان می‌دهد کشت سویای تراریخته ۳۰ درصد عملکرد بیشتری را نسبت به سویای غیر تراریخته نصیب کشاورزان آرژانتینی کرده است.

سویای تراریخته همچنین امکان کشت بدون خاک ورزی (شخم) و کشت سویا بلافاصله پس از برداشت گندم را فراهم کرد که این امر یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت بوده است.

از سال ۲۰۰۹ صد درصد سویای تولیدی در این کشور از نوع تراریخته است. کشت سویا در سال‌های ۱۹۹۶ـ۱۹۷۱ حدود ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد در حالی که با بهره‌مندی از ارقام سویای تراریخته این رشد در دوره ۲۰۱۵ـ۱۹۹۶ به ۹.۴ درصد در سال افزایش یافت.

مطالعات نشان می‌دهد بهره مندی از زیست فناوری کشاورزی برای این کشور حدود ۲ میلیون شغل جدید و ۱۲۷ میلیارد دلار درآمد ناخالص نصیب این کشور کرده که ۶۶ درصد آن سهم کشاورزان بوده است. پیش بینی شده است معرفی نیشکر تراریخته سطح زیر کشت این محصول را در این کشور از ۳۵۰ هزار هکتار کنونی به ۵ میلیون هکتار افزایش دهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان

به گزارش جام جم آنلاین لرستان سید عماد شاهرخی در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها که با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های سراسر کشور به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است، اظهار کرد: ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزارها بوده، ۱۵۹ نفر بخش خصوصی و ۱۶۷ همکاران دولتی مجری این طرح در استان هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۶۹ شبکه مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی استان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، اضافه کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به درصد اراضی دیم و در راستای افزایش تولید ضروری است.
شاهرخی تصریح کرد: در سال اول اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۱ درصد و سال دوم با افزایش ۱۴ درصدی تولید مواجه بودیم.
وی بیان کرد: امسال سطح زیر کشت گندم ۱۰۴ درصد، جو ۱۰۰ درصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ و گیاهان دارویی ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص ثبت محصولات دیم در سامانه دیمزارها، افزود: ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یعنی ۸۴ درصد در سامانه دیمزارها ثبت شده، همچنین ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
 شاهرخی به پروژه‌هایی که در طرح جهش تولید در دیمزارها تعریف شده است اشاره کرد و گفت: حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد، کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.
وی در خصوص جذب ادوات و دنباله بندها در طرح جهش تولید در دیمزارها، اظهار کرد: برای سال زراعی۵۰۸ دستگاه ابلاغ شده که تاکنون ۹۴ دستگاه معرفی و جذب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص استفاده از بذور اصلاح شده، خاطرنشان کرد: گندم ۹۳ درصد، جو ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۴۱ هزار تن گندم از زنجان به سایر نقاط کشور منتقل شد
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • اجرای طرح ملی مسکن در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان
  • مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران
  • ۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد
  • مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ
  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین