Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر تا کنون اجراهاي بسياري را روي صحنه برده که شايد مهمترين آن اجرا در کنسرواتوار چايکوفسکي و اجرا در کنار راميز قلي‌اف باشد. اين ارکستر با همراهي راميز قلي‌اف – نوازنده تارِ آذربايجاني در تاريخ‌هاي 30 آذر و يکم دي 1396 اجراهايي را در تالار وحدت روي صحنه مي‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر در دانشگاه علمي کاربردي واحد 46 و به همت سوسن تقي‌پور تاسيس شده است و حالا حدود سه سال از آغاز فعاليتش مي‌گذرد.
«سوسن تقي‌پور» رئيس دانشگاه علمي کاربردي فرهنگ و هنر واحد 46 در گفت‌وگو با موسيقي ما درباره‌ي اين اجرا توضيح مي‌دهد: « قلي‌اف از نوازندگان بزرگِ «تار» در کشور آذربايجان است و در سطح بين الملل هم جايگاه والايي دارد. او تا کنون در کشورهاي بسياري روي صحنه رفته و با حضورش در ايران اجرايي به يادماندني را در کنار ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر رقم خواهد زد. او از جمعه 24 آذر به تهران آمده و تا کنون تمرين‌هاي فشرده‌اي را با ارکستر انجام داده است. علي‌اکبر قرباني و شهرام توکلي رهبري ارکستر را در کنسرت پيش رو برعهده دارند. تمرين‌هاي ارکستر در سالن استاد شکيباييِ دانشگاه برگزار مي‌شود. آقاي قلي‌اف در برگزاري تمرين‌ها جديت بسياري دارند. در حال حاضر همه چيز براي برگزاري دو شب کنسرت در تالار وحدت آماده است و اميدواريم اجراهاي خوبي را شاهد باشيم.»
تقي‌پور درباره‌ي تاسيس ارکستر فرهنگ و هنر نيز چنين مي‌گويد: «ما اين ارکستر را در تابستان 1393 تاسيس کرديم و در بهمن همان سال طي مراسمي در تالار وحدت و با حضور وزير ارشاد آغاز به کار کرد. تا کنون هم اجراهاي بسياري در سالن‌هاي مختلف داشته‌ايم؛ تالار وحدت، تالار رودکي و کنسرواتوار چايکوفسکي در روسيه از جمله‌ي جاهايي هستند که ارکسترمان به اجراي برنامه پرداخته است؛ همچنين سمفونيِ «افلاكيان» را ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر تهيه، آهنگسازي و طيِ چهار شب در موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اجرا کرد.»‌
رئيس دانشگاه علمي‌کاربردي واحد 46 درباره‌ي هدف تشکيل ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر نيز به اين مساله اشاره دارد که ايده‌ي اصلي تشکيل اين ارکستر براي کارآفريني بوده است: «دانشگاه ما زيرمجموعه‌ي دانشگاه‌هاي علمي کاربردي است که از نسل سوم دانشگاه‌ها محسوب مي‌شود و کارآفريني رُکن اصلي اين دانشگاه است.
وقتي مرکزي ادعاي داشتنِ رشته‌ي موسيقي را دارد، بايد فضايي براي کارِ دانشجويان و فارغ التحصيلانش فراهم کند. ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر بهترين جا براي دانشجويان ماست تا بتوانند در اينجا فعاليت کنند. نوازندگان مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف به نوازندگي بپردازند و آهنگسازان هم مي‌توانند شاهد اجراي آثارشان توسط ارکستر باشند. در ميان کارهايي که تا کنون به ما سفارش داده شده، مي‌توان به ساخت و اجراي سمفوني افلاکيان اشاره کرد که آن را به سفارش موزه دفاع مقدس و توسط آهنگسازان خودمان ساختيم و طيِ چند شب روي صحنه برديم.»
تقي‌پور درباره‌ي چگونگي انتخاب اعضاي اين ارکستر نيز مي‌گويد: «اعضاي ارکستر از ميان دانشجويان مرکز خودمان و از طريق فراخوان انتخاب مي‌شوند. اين فراخوان را هر فصل و براساس نيازي که داريم تکرار مي‌کنيم. برخي از اعضاي ارکستر از فارغ‌التحصيلان مرکز خودمان هستند اما همچنان در ترکيب ارکستر حضور دارند. در برخي از اجراها استاداني که در مرکزمان مشغول تدريس هستند، هم در کنار دانشجويان ساز مي‌نوازند.»
او با اشاره به اجراي پيش روي ارکستر فرهنگ و هنر در تالار وحدت تاکيد دارد که ارکستر فرهنگ و هنر در روزهاي 30 آذر و يکم دي 1396 در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود. اين اجراها با حضور راميز قلي‌اف نوازنده تارِ آذربايجاني برگزار مي‌شود. رهبري ارکستر در اين اجراها را علي‌اکبر قرباني و شهرام توکلي برعهده دارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است

احمد جولائی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این روزها بیشتر درگیر تدریس و کارهای دانشگاهی در عرصه ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی هستم.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی اندیشکده تعزیه، ساختمانی تهیه شده، گفت: این ساختمان هبه است، از این روز در انتظار دریافت مجوزهای لازم از سوی وزیر فرهنگ برای راه اندازی و تهیه اساسنامه هستیم. در صورتی که این مراحل طی شود مکان اندیشکده در اختیار دوستان برای فعالیت پژوهشی در عرصه تعزیه قرار می‌گیرد.

جولائی همچنین توضیح داد: مکان این اندیشکده در استان بوشهر است و به لحاظ جغرافیایی 5 ساعت با استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و هرمزگان فاصله دارد .

دبیر ادوار جشنواره آیینی سنتی با اشاره به اینکه این مجموعه می‌تواند پشتوانه پژوهشی برای کارهای دانشگاهی و ارتباط با دانشگاه‌ها باشد، گفت: اساتید و پژوهشگران سی تا چهل دانشگاه می‌توانند کارهای پژوهشی‌شان را به ما منتقل کنند ، اساتید دانشگاه‌های بزرگ حتی تهران نیز با ما درارتباط خواهند بود که این خود مایه دلگرمی است تا بتوانیم به خوبی کار را جلو ببریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه
  • میانگین نرخ ارز تخصیصی برای واردات ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است/ تامین ۲.۵ میلیارد دلار ارز
  • تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • روز شهرکرد باید موجب وحدت و یکپارچگی شود
  • شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید
  • نواختن زنگ حماسه و ایثار در مدرسه ای در روستای چاه ملک خوروبیابانک