Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-03-19@02:03:49 GMT

طرز تهیه غذاهای خوشمزه برای شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۰۶۵۶

طرز تهیه غذاهای خوشمزه برای شب یلدا

غذای شب یلدا در تهران ، خوراکی های شب یلدا چیست؟ ، شام شب یلدا چی درست کنم ، منوی شام شب یلدا ، طرز تهیه خوراکیهای شب یلدا ، ویژه شب یلدا

یلدا یکی از شب‌هایی است که باید برایش برنامه خاصی تدارک دید! غذاهای ویژه شب یلدا را معمولا همه دوست دارند چون قرار است طعمی متفاوت با مزه‌ای یلدا داشته باشد ؛ اگر میخواهید امسال بهترین غذاها و دسرهای شب یلدا را آماده کنید با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر خانواده ایرانى در هر جایى به سبک آداب و رسوم نیاکان خود براى یلدا شام تهیه مى‌کند. شام یلدا معمولاً یکى از خوش خوراک‌ترین غذا‌هاى اقوام مختلف است.

غذای اصلی این شب، خورشت فسنجان است. اما در برخی استان‌ها غذاهای دیگری هم رایج است. در شمال ایران گیلانى‌ها یا سبزى پلو درست مى‌کنند یا ترشى تره و در کنار آن سرسفره غذا ماهى سفید و یا ماهى دودى مى‌گذارند.

اما در شیراز غذاى ویژه سفره یلدا هویج پلو است. شیرازى‌ها معمولاً براى شب یلدا سفره پهن مى‌کنند. کنار غذا انواع تنقلات مربوط به یلدا را بر سرسفره مى‌گذارند.

خوراک انار و بادمجان

مواد لازم:

  بادمجان سرخ شده درسته: ۶ عدد   رب انار: ۳ قاشق سوپخوری   دانه انار: ۱ پیمانه   آب جوش: یک‌ دوم پیمانه   نمک: یک هشتم قاشق چایخوری   لواشک: به میزان دلخواه   سرکه: ۱ قاشق چایخوری   پیاز داغ: ۲ قاشق سو‌پخوری   روغن کنجد: ۱ قاشق سوپخوری   گردوی خرد شده: یک‌ چهارم پیمانه 

طرز تهیه خوراک انار و بادمجان :

۱.ابتدا بادمجان‌های سرخ شده بدون پوست را همراه با روغن کنجد، آب جوش و رب انار به مدت ۵ دقیقه پخته و نمک، سرکه و پیاز داغ را اضافه کرده، می‌گذاریم تا کاملا آب خوراک جمع شود و سس غلیظی باقی بماند.

۲. در آخر دانه‌های انار و گردو را روی خوراک ریخته، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌پزیم. در صورت دلخواه لواشک‌ را خرد کرده، برای تزیین به همراه خوراک سرو می‌کنیم.

خورش انار و بادمجان

مواد لازم برای دو نفر :

گوشت مرغ ۴۰۰گرم دانه انار ۱پیمانه آب انار ۲ پیمانه پیاز متوسط ۱عدد روغن۲ق سبادمجان قلمی۳ عدد

روش تهیه:

پیاز را پوست کنده و ریز خرد کنید؛بعد در تابه ای مقداری رروغن بریزید و روی حرارت بگذارید وقتی روغن داغ شد پیاز را سرخ کنید و پس از برشته شدن آن را از روغن دراورده به کناری بگذارید.

مرغ را در روغن داغ در تابه گذاشته و سرخ کنید بهتر است هنگام سرخ کردن درتابه را بگذارید تا مرغ بهتر سرخ شود میتوانید کمی نمک و فلفل هم به مرغ اضافه کنید تا طعم دار شود.

پس از سرخ شدن مرغ دانه های انار را هم به تابه اضاافه کنید و پس از کمی تفت دادن پیاز سرخ شده را هم افزوده و خوب مخلوط کنید.

حالا نوبت اضافه کردن ادویه نمک و فلفل سیاه است پس از کمی تفت دادن مواد داخل تابه،میتوانید آب انار را اضافه کرده و در ظرف را بگذارید تا با حرارت کم آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

بادمجان ها را پوست کنده ،نمک زده و کناری بگذارید.بعد از حدود ۲۰ دقیقه آنها را با دستمال خشک کنید و در تابه ای با مقداری روغن سرخ کنید.۲۰ دقیقه مانده به آخر پخت ،بادمجانهای سرخ شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

*اگر آب انار در دسترس نبود مبتوانبد ۲ قاشق سوپخوری رب انار غلیط اضافه کنید.

**ادویه خورشی شامل زیره سیاه زنجبیل جوز هندی فلفل قرمز زردچوبه و فلفل سیاه است همینطور اگر دانه های انار ترش بود میتوانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

مرغ مسما

مواد لازم:

  مرغ: ۳۵۰ گرم   نمک و فلفل: به میزان لازم   آلو: ۸ عدد   دانه انار: یک پیمانه   آب‌جوش: ۲ پیمانه   پیازداغ: ۲ قاشق سوپخوری   روغن کنجد: ۲ قاشق سوپخوری   رب انار: ۲ قاشق سوپخوری 

طرز تهیه مرغ مسما:

۱. ابتدا مرغ را با روغن کنجد کمی تفت می‌دهیم تا طلایی شود و بعد پیازداغ، نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم. حالا رب انار را با آب‌جوش رقیق کرده به مرغ اضافه می‌کنیم و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا پخته شود.

۲. در آخر آلوها و دانه انار را اضافه می‌کنیم و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه می‌گذاریم تا آب و رب جمع شود؛ طوری که سس غلیظی باقی بماند و دانه‌های انار و آلو تغییر شکل ندهند.

انارپلو ، شام چله‌ی قزوین

اگه تو بچگی و بازی “اسم و فامیل” اسم انارپلو رو می‌نوشتیم، حتما داد همبازی‌هامون درمیومد که انارپلو غذا نیست. اما واقعا این اسم یه غذای مخصوص شب چله تو شهر قزوینه. تا وقتی این غذا رو نخورید، نمی‌تونید حدس بزنید

ترکیب انار و برنج با کشمش و خلال پسته چه طعم عجیب و جالبیه. چطوره واسه چله امسال یه قابلمه از این غذای خوش‌رنگ درست کنیم و یه طعم جدید رو تجربه کنیم؟

فکر نمی‌کنم پختن این غذا بیشتر از یک ساعت زمان بخواد. ۴ پیمونه برنج رو پاک کنید و بشورید، یک و نیم‌ کیلو انار دون شده هم و نصف لیوان خلال پسته هم می‌خواهیم. اندازه یک لیوان گشنیز تازه خرد شده، یک قاشق پودر تخم گشنیز، نصف لیوان کشمش پلویی و کمی زعفرون آب‌کرده هم لازم داریم.

برنج رو به روش معمول آبکش کنید. همه مواد بالا با یک درجه حرارت پخته می‌شن. اگرچه دون کردن و خرد کردن این مواد وقت برده، اما همه رو با هم سرخ می‌کنیم و این‌طوری تو مصرف زمان صرفه‌جویی می‌کنیم.

حالا ته قابلمه روغن بریزید و ته‌دیگ سیب‌زمینی یا نان بذارید و یک لایه برنج و یک لایه از مایه خوشمزه و خوش‌رنگ‌تون رو بریزید تا قابلمه پر شه و بذارید مثل همه مخلوط پلوهایی که تا حالا درست کردید، دم بکشه.

 

مازندران و یلدا و خورش ناردون

هر جای ایران که باشیم، انار یکی از میوه‌های اصلی شب یلداست. اما اگه تو شمال کشور و تو مازندران باشیم، غذای اصلی شام یلدا هم با انار درست می‌شه. “کِرک اِنار تیم پهلو” اسم این غذاست و چون جز شمالی‌ها کسی نمی‌تونه اسمش رو سریع به یاد بیاره، به اسم خورش ناردون هم معروف شده. این غذا با مرغ یا با گوشت پرنده‌های بومی مثل اردک و مرغابی درست می‌شه.

اگه می‌خواهید این غذا رو شب یلدا درست کنید به این مواد نیاز دارید: یه مرغ چاق و چله، یه پیاز درشت، سه تا انار ترش دون شده، ادویه (فلفل، زردچوبه، دارچین) و نمک و اگه دوست داشته باشید مقداری بادمجون سرخ شده برای کنار غذا.

مرغ رو با کمی ادویه، پیاز و یه حبه سیر بپزید. تو این مدت پیاز رو ریز و سرخ کنید و وقتی پیاز طلایی شد دونه‌های انار رو بریزید توش و تفت بدید، اگه انارتون به اندازه کافی سرخ نبود، می‌تونید یک قاشق رب انار یا رب گوجه‌فرنگی بهش اضافه کنید.

حالا مرغ پخته شده رو توی فر بذارید یا سرخ کنید. بذارید مایه انار‌تون آروم بپزه و غلیظ بشه. برای اینکه رنگ خورش تغییر نکنه روی تابه در نذارید. غلظت آب خورش باید مثل فسنجون بشه.وقتی خورش جا افتاد اونو کف ظرف بریزید و مرغ رو روش بذارید. اگه دوست داشته باشید، می‌تونید بادمجون‌های سرخ شده رو هم کنارش بچینید.

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۰۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه پخت آسان و سریع شیرینی گردویی خوشمزه برای عید نوروز (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی عسلی برای نوروز (فیلم) طرز تهیه باقلوا استانبولی برای عید نوروز (فیلم) طرز تهیه شیرینی لوکوم ترکیه ای برای عید (فیلم)

دیگر خبرها

  • آش بلغور گندم، یک آش خوشمزه و مقوی برای افطار 
  • طرز تهیه نان خوشمزه آلمانی در خانه با 250 گرم آرد (فیلم)
  • طرز تهیه توپک نارگیلی، یک شیرینی شیک و خوشمزه برای عید نوروز 
  • نحوه پخت آسان و سریع شیرینی گردویی خوشمزه برای عید نوروز (فیلم)
  • (ویدئو) طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی
  • طرز تهیه غذای مشهور و خوشمزه با برنج، کدو و تن ماهی (فیلم)
  • طرز تهیه غذای آلمانی خوشمزه با کلم و تخم مرغ (فیلم)
  • خوراک جوجه خوشمزه مامان‌پز را به این شیوه درست کنید
  • طرز تهیه لذیذترین کاپ کیک‌ هویج و دارچین + فیلم
  • طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه + مواد مورد نیاز