Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب چله عروس ، هدیه شب چله برای داماد ، خرید شب یلدا برای داماد ، لیست وسایل شب یلدا برای عروس ، خرید شب چله برای عروس ،کادو شب یلدا برای عروس ، کادو خانواده عروس به داماد ،تزیین هدایای شب یلدا برای عروس

شب یلدا یکی از قشنگ‌ترین شب‌ها برای تازه عروس‌هاست. در این شب، خانواده داماد براساس یک رسم کهن ایرانی، به منزل خانواده تازه عروس رفته و هدایای مختلفی را به عروس خانم پیشکش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شب خانواده عروس خودشان را آماده می‌کنند تا از خانواده‌ای که به تازگی با آن‌ها وصلت کرد‌ه‌اند، یعنی خانواده تازه داماد پذیرایی کنند. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می‌شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می‌گیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می‌شود که این هدایا در اساس رسوم خانواده‌ها در شهرهای محتلف کم‌و بیش متفاوت هستند.

شب یلدا در قدیم، طبق کشی به خانه عروس!

در گذشته، خانواده داماد هدایایی که برای عروس تهیه کرده بودند را بر روی سینی بزرگی قرار می‌دادند که به این سینی طبق گفته می‌شد و داماد این طبق را بر روی سرش قرار می‌داد و راهی منزل خانواده عروس می‌شد اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر این رسم و رسوم فراموش شده یا رنگ و بویی مدرن گرفته‌اند. البته هنوز هم هستند خانواده‌هایی که سعی می‌کنند تا حد ممکن به برخی از این سنت‌ها پای‌بند بوده و با برگزاری مراسم مختلف، خوشحالی خودشان از ورود تازه عروس به خانواده خود را نشان دهند. هنوز هم برخی از خانواده‌ها هدایای عروس را بر روی طبق‌های کوچک‌تر یا سبدهای چوبی، کالسکه‌های تزیین شده، صندوقچه‌های کوچک و بزرگ و … چیده و به منزل عروس می‌برند. این هدایا با پارچه‌ها و روبان‌های رنگارنگ تزیین می‌شود و به دست عروس خانم سپرده می‌شود.

در بعضی از فرهنگ‌ها به این مراسم، “شب چله ای” می‌گویند و خانواده‌ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می‌مانند و تنقلات، آجیل، شام و شیرینی می‌خورند و جشن می‌گیرند.

هدیه شب یلدا عروس چه چیزی است؟

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می‌کنند در بیشتر فرهنگ‌ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین‌شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس‌های زمستانی، کفش، پارچه و … پیش‌کش عرس خانم می‌شوند.

بسته به رسم و رسوم خانواده‌‌ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و … نیز می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می‌شود.

البته در این میان، خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم مطمین نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند و به عروس تقدیم می‌کنند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین‌شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل‌ترشدن هدایای یلدا کمک می‌کنند.



تزیین هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا برای عروس)

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن‌هاست. معمولا خانواده‌های خوش ذوق و هنرمند خود مقداری روبان‌ و تورهای رنگارنگ و سایر ابزار تزیینی خریداری نموده و هدایا را به زیبایی تریین می‌کنند. در این میان اغلب اوقات از وسایل قرمز رنگ برای تزیین استفاده می‌شود تا در کنار قرمزی انار و هندوانه، ترکیب رنگی زیبا ایجاد شود. از طرفی، برخی از خانواده‌ها با پرداخت مبلغی مشخص و دادن ایده مورد نظر، تزیین هدایای عروس را به افراد باتجربه مثل افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد و گل آرایی مجالس را انجام می‌دهند می‌سپارند.

میوه‌آرایی نیز یکی دیگر از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدا عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد.



شب یلدا عروس برای عروس چی میبرن؟

هدایای شب یلدا عروس بسته به فرهنگ هر شهر و منطقه و خانواده متفاوت است. اما مهمترین لیست هدایای شب یلدا برای عروس در زیر ذکر شده است.  فراموش نکنید که تزیین همه این موارد باید باسلیقه و زیبا انجام شود.

– آجیل

– میوه های تزئین شده (هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو، موز، آناناس و … )

– لباس زمستانی یا پارچه و یا طلا و یا هدیعه نقدی

– کله قند تزئین شده

– نقل و شیرینی

 

هزینه تزیین میز شب یلدا عروس

گزارشی از هزینه های شب یلدا برای خانواده داماد در شهر تهران جمع آوری شده که بر اساس این گزارش با وجود اینکه این رسم دیرینه برای عروس و داماد خوش یمن است اما اخیرا با چشم و هم چشمی و تجملات بیش از حد شب یلدا هزینه های هنگفتی روی دست داماد میگذارد؛ این روزها در بازار شاهد انواع خدمات تهیه خوراکی های شب یلدا همچون حکاکی هندوانه، کدو حلوایی و تزئینات میوه و آجیل هستیم که بسته به انصاف فروشنده ها و میزان تجملات به کار رفته ، نرخ های متفاوتی دارد.




هزینه تزیین شب یلدا عروس ۱۸ میلیون!

این گزارش حاکی از آن است که در محله های اعیان نشین شهر به طور مثال یک بسته هدیه لوکس شب یلدا برای عروس خانم شامل یک سبد گل لیلیوم و ارکیده، انواع اقسام آجیل و شکلات خارجی،میوه های پرتقاضا این شب و شیرینی و کیک مخصوص، ماهی و مرغ در ظرف های سنتی خاتم همراه با حکاکی ، کتاب نفیس دیوان حافظ و دیگر خرید ها ۱۸ میلیون تومان برای داماد هزینه در بر دارد!! همچنین در یک مورد دیگر هزینه سبد گل رز و لیلیوم، آجیل و شیرینی، حکاکی لبو، کدو حلوایی، هندوانه با دیگر میوه های مخصوص این شب ۳ میلیون تومان عنوان می شود.

 



قیمت تزیین وسایل شب یلدا عروس

بر اساس این گزارش در محله های متوسط قیمت ها کمی منطقی تر به نظر می رسد چراکه عموم مردم یا توان خرج چند میلیونی برای رسم شب یلدا را دارند و یا صرف این هزینه هنگفت را برای یک شب مناسب نمی دانند.

در محله های متوسط تهران قیمت تزئین انواع میوه  در این شب بسته به سلیقه مشتری و انصاف فروشنده متفاوت است اما به طور متوسط نرخ حکاکی هندوانه ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، کدو حلوایی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و سبد میوه شامل انار ،اناناس، خرمالو، موز ،هندوانه، نارگیل ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت تزئین سبد آجیل و شیرینی را از ۸۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان و اگر تمامی خدمات اگر همراه با گل آرایی باشد هزینه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اضافه دارد.

اگر تازه عروس هستید در بخش نظرات برای ما بنویسید دوست دارید شب یلدای شما چطوری برگزار شود؟ و برای ما بگویید این مراسم در شهر شما چطور برگزار می‌شود؟

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان

ایسنا/گیلان شهر لاهیجان پیشینه تاریخی پیش از صفویه دارد و خاستگاه کشت چای و ابریشم بوده است. مجموعه تاریخی چهارپادشاهان، اردوبازار، خانه های تاریخی محصص و صادقی، مسجد اکبریه، بقعه امیربنده شهید و حمام گلشن، موزه چای، موزه ونگارد و کارخانه های هوخ تیف و فلاطوری، بناهای تاریخی شهری است که عروس شهرهای گیلان لقب گرفته است.

شهر لاهیجان، «عروس شهرهای گیلان» لقب گرفته است. پیشینه تاریخی این شهر، به پیش از صفویه بازمی گردد که شرق گیلان (از شرق دره سفید رود تا سرحد تنکابن و چالوس امروزی) توسط فرمانروایان محلی یعنی سادات کیایی اداره می شد. به همین دلیل مدنیت این شهر، قدمت بیشتری نسبت به مرکز گیلان یعنی رشت دارد.

کیائیان، نسب خود را به امام چهارم شیعیان می رسانند؛ ایشان ابتدا زیدی مذهب بودند و سپس مکتب تشیع را برگزیدند. به همین دلیل بناهای مذهبی در حوزه نفوذ کیائیان، بیش از غرب دره سفید رود است. مدفن شاهان و شاهزادگان کیایی امروز بعنوان بقعه و بناهای مذهبی، مورد توجه و زیارت اهالی است. همین توجه موجب شده در ادوار بعد، برجداره گچی دیوارهای این بناهای مذهبی، نقاشی هایی ملهم از حوادث عاشورا و دیگر روایت های مذهبی ترسیم شود و امروز همین نقاشی ها، یکی از جاذبه های میراثی شهرستان های شرق گیلان شده است.

شاخص ترین آنها در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد و همانطور که از اسمش پیداست، به نام «چهارپادشاهان» خوانده می شود. این بنا مدفن ۴ تن از امرای کیایی یعنی سیدخورکیا (مقتول به سال ۶۴۷قمری) و پسران و نوادگانش است. ساختمان بنا، معماری بومی دارد و در ایام مذهبی، میزبان دسته جات عزاداری است.

آرامگاه خانوادگی ۱۲ تن در روستای ملاط، بقعه بهشت و دوزخ در روستای متعلق محله، بقعه سید علی کیا در روستای لیالمان، بقعه معروف لاشیدان حکومتی، بقعه آقاسید حسین و... تنها برخی از بناهایی است که هنر دو تن از نقاشان بنام دوره قاجار را می توانید در این بناها مشاهده کرد.

خانه های تاریخی محصص و صادقی، مجموعه بناهای محله گابنه و اردوبازار، مسجد اکبریه، بقعه امیربنده شهید و حمام گلشن، از دیگر بناهای تاریخی مرکز شهر لاهیجان است.

تنها موزه جنگ جهانی دوم در کشور

«موزه ونگارد»، موزه ای خصوصی و تنها موزه جنگ جهانی دوم در کشور است که به همت یکی از نوجوانان لاهیجان، «کارن جمال امیدی» راه اندازی شده است. جالب است بدانید، شرکت ماشین آلات امیدی، یکی از معروف‌ترین کارخانه های تولید ماشین آلات تولید کیک و کلوچه است و کارن از نوجوانی، بخشی از شرکت پدر را تبدیل به موزه جنگ جهانی دوم نمود.

«کارن جمال امیدی»، اگرچه اکنون ۲۱ سال سن دارد، اما از ۱۵سالگی، دفتر کار پدرش را تبدیل به موزه ای کرد که اولین و تنها موزه خصوصی جنگ جهانی دوم در کشور است. این موزه، با مجوز صادر شده از سوی اداره میراث فرهنگی، رسما در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.

به گفته کارن، «ونگارد» واژه ای بین المللی است و در زبان انگلیسی، به معنی پیشتاز است و به اولین نیروی نظامی که در جنگ وارد می شد، ونگارد می گویند و  چون موزه خصوصی جنگ جهانی دوم در لاهیجان، اولین و تخصصی ترین موزه درباره جنگ جهانی دوم در ایران است، نام «ونگارد»  برای آن انتخاب شده است.

در این موزه با تاریخچه جنگ جهانی دوم و کشورهای درگیر آشنا شده و انواع ادوات جنگلی، اسناد و برخی روزنامه های آن زمان را می توانید ببینید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه منسوب به شیخ زاهد گیلانی، یکی از بناهای شاخص میراثی در روستای «شیخانبر» لاهیجان است. شیخ زاهد، مرشد شیخ صفی الدین اردبیلی، نیای سلسله صفوی است. شیخ صفی، ۲۵ سال نزد شیخ صفی تعلیم می بیند و شیخ زاهد «بی بی فاطمه» را به همسری اختیار می کند و شیخ زاهد او را به عنوان جانشین در طریقت برمی گزید. شیخ زاهد در سال ۷۰۰ قمری و در سن ۸۵ سالگی فوت می کند و شیخ صفی الدین مامور دفن او می شود.

بنای مقبره، ۲ اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم است. در قسمت شمالی، ایوانی طولانی با ۷ فیلپا و در قسمت شرقی، ایوانی با ۶ فیلپا دارد. آرامگاه، ضریحی چوبی و ساده دارد. سقف درونی بقعه، دارای گچ بری است و ازاره‌ های آن با کاشی ‌های رنگی و گلدار مزین شده ‌اند. بنا دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است. و سطح آن را با کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه و نقوش سنتی و گلدار پوشانده ‌اند. اطراف گنبد و دیگر نقاط بنا نیز با سفال پوشانده اند.

باغ فلاحت و موزه چای ایران

کوه های مشرف به شهر لاهیجان، نخستین خاستگاه چای می باشد. «آقا محمدخان قاجار قرانلو» ملقب به کاشف‌السلطنه، یک شاهزاده قجری، متولد تربت حیدریه است(۱۲۴۴-۱۳۰۸) و به دستور مظفرالدین شاه، مامور کشت چای می شود. وی طی سفرهای طولانی و با مشقت فراوان، کشت بوته های چای و نحوه فرآوری آن را در هند آموزش دیده و در بازگشت به ایران، کوه های گیلان را برای کاشت بوته های چای مناسب می بیند و با خرید باغی در کوه های لاهیجان، نخستین بوته های چای را پرورش می دهد. «باغ فلاحت»، همان نخستین باغی است که کاشف السلطنه در آن نخستین بوته های چای را کشت نمود.

اگرچه مردم محلی، افسانه هایی دارند مبنی بر اینکه کاشف السلطنه بذر چای را در عصایش پنهان کرده و با خود به ایران آورد، ولی پدر چای ایران، خون دلها خورد تا این بوته ها بعمل آید. هم فشاری که از ناحیه اربابان محلی متحمل می شد و هم کارشکنی های عوامل انگلیس در کشور که می خواستند چای در انحصار خودشان باشند. وی در یکی از همین سفرها در حادثه تصادف فوت می کند و با وصیت خودش، لای بوته های چای و درست روبروی باغ فلاحت دفن می شود.

سال ۱۳۳۵ انجمن آثار ملی، برای مزار متروک کاشف السلطنه آرامگاه درخور شان می سازد. و بعدها میراث فرهنگی، با ایجاد تغییراتی در بنا،  فضای آرامگاه را  به «موزه چای»  تبدیل می نماید.

هوخ تیف و قدیمی ترین کارخانه چای کشور

با فاصله کمی از موزه چای، قدیمی ترین کارخانه چای قرار دارد. نخستین کارخانه چای فجر بود که متاسفانه تخریب شد. دومین کارخانه چای- که موجود است- هوخ تیف، نام دارد. این کارخانه در سال ۱۳۱۴ توسط یک شرکت آلمانی به نام هوخ تیف ساخته و برهمین اساس به کارخانه چای هوخ تیف معروف می شود.

ساختمان این کارخانه معماری جالبی دارد. و چون در دامنه کوه ساخته شده، از یک سمت دو طبقه و از سمت دیگر ۳طبقه است. به جز معماری ویژه، دستگاه های چای خشک کنی آلمانی این کارخانه هنوز فعال است و بخشی از تاریخ صنعت چای را روایت می کند. در این کارخانه آسانسور جالبی هم از سال ۱۳۱۴ وجود دارد که مخصوص حمل برگ های سبز چای از طبقه اول به طبقه سوم است و هنوز هم سالم بوده و کار می کند.

کارخانه چای هوخ تیف اگرچه به بخش خصوصی واگذار شده ولی به شماره ۳۲۹۶۵ و در تاریخ ۱۴دی ماه ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کارخانه ابریشم کشی فلاطوری

لاهیجان، مهمترین مرکز تولید ابریشم گیلان در دوره صفوی و قاجار بود و وجه تسمیه این شهر برگرفته از «لاه» بمعنی کرم ابریشم است. بنای میراثی کارخانه ابریشم کشی فلاطوری، یادگار روزگاری است که تُجار دیگر کشورها در لاهیجان مستقر شده و کارخانه و تجارتخانه در حوزه تجارت ابریشم داشتند.

ساختمان فلاطوری، بیش از ۱۲۰سال قدمت دارد. فلاطوری واژه ای یونانی و به معنی «ابریشم» است. این بنا در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان توسط مهندسان آلمانی بنا شده و تا قبل از سال ۱۳۱۰ خورشیدی، مدیریت آن بر عهده تجارتخانه برادران یونانی «لاسقاریدیس» بود.

در حال حاضر بخشی از این بنا به عنوان ساختمان اداری نوغان لاهیجان کاربری دارد. فلاطوری به شماره ۳۲۱۰۳ در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خانواده‌های شهدای ایرانی جنگ بوسنی تجلیل شدند
  • تازه ترین تک آهنگ حجت اشرف‌زاده منتشر شد/ هدیه نوروزی به طرفداران
  • کارت دعوت عروس زاگرس برای میهمانان نوروزی
  • برگزاری جشن گلریزان در لرستان
  • سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان
  • تمسخر مرغ سحر توسط داماد حاتمی کیا روی آنتن
  • «خانواده» محور سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم است / رونمایی از پویش «حافظ‌شو»
  • کیم جونگ اون با خودروی اهدایی پوتین در یک مراسم عمومی شرکت کرد + فیلم
  • بازار راکد تزیین ساختمان در آستانه شب عید/ نرخ رنگ‌آمیزی ساختمان چقدر است؟
  • یاد شهدا، چراغ راه آینده است