Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@16:39:22 GMT

وجوب نماز آیات هنگام زلزله

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۴۷۱۵

اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود.به گزارش بلاغ، اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می‏شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود و حادثه‏ای که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد.

 نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و  به چند صورت می‏توان آن را بجا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‏ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

منبع: استفتائات مقام معظم رهبری

چکیده نحوه خواندن نماز آیات:

1- شخص حمد وسوره بخواند به رکوع برود؛ از رکوع سر بر می‌دارد دوباره حمد و سوره به رکوع می رود تا اینکه 5 رکوع انجام شود. وقتی سر از رکوع پنجم بر می‌دارد ادامه نماز را می‌خواند. در ر کعت دوم به همین صورت است تا اینکه باقی نماز را به صورت طبیعی تمام کند.

وجه بهتر و آسان‌تر: حمد را می‌خواند ویک سوره مثل سوره قدر را 5 قسمت می‌کند. بعد از خواندن هر آیه از سوره قدر، به رکوع می‌رود تا اینکه 5 آیه و 5 رکوع تمام شود.  در ر کعت دوم به همین صورت است تا اینکه باقی نماز را به صورت طبیعی تمام کند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداوندا، ایران را تجزیه و با آتش سوزی، سیل و زلزله نابود کن!

بازدید 11 «خداوندا، ایران را تجزیه و با آتش سوزی، سیل و زلزله نابود کن... به مشکلاتشان ادامه بده تا ملت اسرائیل در صلح و آرامش باشد...» اینها بخشی از تعابیر خاخام ارشد صهیونیست نیربن ارتزی درباره ایران و ایرانی‌هاست. دعاهای این حاخام صهیونیست را علیه ایرانی‌ها با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار می‌رفت
  • پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • خداوندا، ایران را تجزیه و با آتش سوزی، سیل و زلزله نابود کن!