Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز |    نخستین همایش نقش پژوهش در توسعه بنادر با هدف ارتقاء جایگاه تحقیق و پژوهش در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری و نیز ارج نهادن به شأن و منزلت محققین و پژوهشگران همزمان با هفته پژوهش در بندر امام خمینی(ره) برگزار گردید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، معاون طرح و توسعه این اداره کل با اشاره به اهمیت پژوهش و نقش و جایگاه آن در چرخه ی علمی، فناوری و رونق و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برگزاری این همایش را فرصتی دانست  تا پژوهشگران بتوانند به تعامل با مردم پرداخته و آخرین اقدامات و دستاوردهای خود را به آگاهی آنان برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسکری با اشاره به حضور مهندس دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، دکتر مرادی؛ مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی، دکتر آبایی؛ مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از اساتید دانشگاه های معتبر و پژوهشگران حوزه دریایی و بندری در این همایش بیان داشت: برای اولین بار بزرگداشت مناسبت هفته پژوهش در قالب یک همایش علمی در سطح منطقه با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برگزار می گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان طی سخنانی در این همایش، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش و اهتمام این واحد به موضوع پژوهش در بنادر، اظهار امیدواری کرد مجموعه ی این اقدامات و تلاش ها منجر به چابک سازی بیشتر در بنادر خوزستان  و جلب رضایت مشتریان بشود.

دریس با اشاره به دغدغه های وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد این سازمان در خصوص موضوعاتی نظیر بنادر هوشمند، مقایسه وضعیت بنادر رقیب، بهره گیری از کریدورهای ترانزیتی موجود، امکان تعریف مسیرهای جدید ترانزیتی، اداره بنادر کشور به صورت بازرگانی و بررسی علل عدم توسعه یافتگی مناطق همجوار بنادر، آنها را از جمله عناوینی برشمرد که می باید بیش از گذشته مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد و خواستار یافتن راه حل انها  از طریق پژوهش و تحقیقات شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) در ادامه، فاصله گرفتن دانشگاه ها از صنایع و نبود رابطه و پیوند بین صنعت و دانشگاه را از عمده معضلاتی برشمرد که موجب می شود آثار پژوهش ها در صنعت و خدمات به خوبی ملاحظه نشود.

وی با اشاره به تغییرات تشکیلاتی در ساختار اداری سازمان بنادر و دریانوردی، درونی تر شدن مطالعات و تحقیقات در واحدها، ملاحظه تأثیرات مستقیم پژوهش و مطالعات بر خروجی خدمات و اقدامات را از اهم دستاوردهای اخیر این تغییرات برشمرده و افزود: انتظار می رود در پی این تغییرات و تلاش بیشتر برای هم راستا کردن مطالعات و تحقیقات با کیفیت خروجی خدمات، شاهد  ایجاد چابک سازی بیشتر در بنادر باشیم.

معاون طرح وتوسعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  طی سخنانی درباره ی نحوه برگزاری این همایش تشریح کرد: در سه ماه گذشته کمیته اجرایی همایش با تلاش بی وقفه کلیه امور مربوط به همایش را پیگیری و به سامان رساند.

عسکری  در ادامه افزود: پس از تشکیل کمیته اجرایی طی جلسات متعدد ابتدا تصمیم گرفته شد به منظور مستند سازی فعالیت های انجام شده در گام نخست دستورالعمل نحوه برگزاری همایش هفته پژوهش تدوین گردد. سپس نسبت به تشکیل دبیرخانه همایش اقدام شد که در ادامه کلیه امور مربوط به فرآیندهای اجرایی همایش از طریق این دبیرخانه پیگیری گردید.

وی همچنین گفت: در این همایش موفق به اخذ ۸۵ نسخه مقاله در محورهای مختلف شدیم که مجموعا ۱۸۵ نفر از پژوهشگران فعال در حوزه دریایی و بندری در ارایه این مقالات با دبیرخانه همکاری نموده اند که در این بین ۶۱ نفر از اساتید محترم دانشگاه های مرتبط مثل امیرکبیر(واحد ماهشهر)، دانشگاه چمران، علوم و فنون دریایی خرمشهر، آزاد واحد ماهشهر، خلیج فارس آبادان و خارک مشارکت نموده بودند که در نوع خود با توجه به بررسی های به عمل آمده قابل تامل و چشمگیر است.

معاون طرح و توسعه خاطرنشان کرد:  ۴۶ درصد  مقالات اخذ شده توسط همکاران داخلی در بندر امام خمینی (ره) و ۵۴درصد آن از پژوهشگران بیرون از مجموعه بندری ارایه شده است.

همچنین عسکری افزود: این تعداد  مقالات با موضوعات دریاییوبندری، مدیریتوعلومانسانی،HSE، اقتصادی و فنیومهندسی به دبیرخانه این همایش ارسال گردیده است.

در ادامه همایش، عالمی نیسی معاون استاندار خوزستان نیز طی سخنانی پژوهش را زیربنای هر تصمیم و برنامه ریزی دانست و بیان داشت: تصمیمات و برنامه ریزی های بدون پژوهش تهی خواهند بود.

وی با اشاره به لزوم رسوخ پژوهش به تمام لایه های جامعه و گنجاندن آن در مراحل اغازین نظام آموزشی، تربیت نسلی کنجکاو و پرسشگر را زمینه ساز بروز و ظهور بازیگران و عوامل مؤثر در جامعه دانست.

معاون استاندار خوزستان، تبدیل پژوهش به فناوری و  تجاری سازی آن را از دیگر مراحل لازم برای بسط فرهنگ پژوهش در جامعه برشمرده و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را حلقه ی مفقوده در این بین عنوان کرد.

عالمی نیسی افزود: امروزه دارایی فکری بزرگترین دارایی و سرمایه در جهان برشمرده می شود و نقش پژوهش در کسب و ارتقای این سرمایه مؤثر بیش از هر دوره ای دیگر می باشد.

در ادامه این همایش مرادی مدیرکل بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی طی مبحثی به بررسی نقش توسعه در گسترش صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت.

مدیرکل بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعتماد دنیای امروز  به صنعت حمل و نقل دریایی به لحاظ  هزینه ی کم آن، شیوه ی مطمئن حمل و تثبیت نقش و جایگاه آن، گفت: رشد تجارت دریامحور، موجب توجه بیشتر به ریسک ها و چالش های پیش روی این صنعت شده و باید  آینده پژوهی را به عنوان رویکردی برای تقویت آینده ی آن صنعت دانست./

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دهکده لجستیک در بوشهر

به گزارش قدس آنلاین، محمد شکیبی نسب در نشست هم اندیشی رئوسای بنادری استان با حضور ویدئو کنفرانسی اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: تاکنون سه محدوده برای راه اندازی دهکده لجستیک بندر بوشهر پیش بینی شده که با بهره گیری از نظرات مشاور یکی از نقاط در شهرستان بوشهر گزینه اصلی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت دهکده لجستیک در شورای امور زیربنایی استان حمایت ویژه‌ای از این طرح شده و تحقق آن بدون تردید زمینه ساز رونق بیش از پیش فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: اکنون عمده بنادر بوشهر نیاز مبرم به توسعه فضای انبار و بارانداز دارند چراکه در کمبود فضا زمان انتظار شناور در برخی از بنادر استان افزایش یافته است.

شکیبی نسب ادامه داد: در سال گذشته میزان قابل توجهی از کالاهای اساسی از بندر بوشهر وارد کشور شد که این نشان از ظرفیت بالای این بندر برای واردات کالای اساسی و بویژه پذیرش کشتی‌های زیر ۳۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: اکنون بنادر استان با رسیدن موعد بازنشستگی شماری از کارکنان با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستند که انتظار می‌رود در راستای رفع این کمبود همکاری لازم برای تامین نیروی متخصص از دستگاه‌های ذیربط فراهم شود.

شکیبی نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از دستاوردهای شاخص اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال گذشته تشکیل کمیته پیشگیری از سوانح و الزام شرکت‌ها به تامین نیروی تخصصی در حوزه HSE بود که کاهش خیره کننده حوادث با بهره گیری از تجارب ارزشمند پیشکسوتان بخوبی محقق شده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: بنادر استان بوشهر و بویژه بوشهر سال گذشته در شاخص‌های مختلف نمره قابل قبولی داشتند که این موفقیت‌ها باید در سال جاری دوچندان باشدو

جلیل اسلامی افزود: بوشهر بندری خاص و با ظرفیت‌های ویژه است که باید با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود نگرشی جدید به این بندر معطوف شود.

وی اظهار کرد: برای رونق بخشی به فعالیت‌های بنادر استان بوشهر نگاهی مثبت و سازنده وجود دارد که این نگاه نویدبخش توسعه دریامحور در این استان است.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حوزه آموزش نیز با بهره گیری از تجارب و تخصص کارکنان سازمان در قالب طرح " استاد شاگردی" برای انتقال تجارب و ظرفیت‌های آموزشی کارکنان استفاده خواهد شد.
در این نشست رئوسای بنادر گناوه، دیر و دیلم دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در جهت پویایی هر چه بیشتر فعالیت‌های بندری ارائه کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • لزوم راه اندازی دهکده لجستیکی در بندر بوشهر
  • فعالیت بنادر مسافری هرمزگان متوقف شد
  • بنادر مسافربری هرمزگان تعطیل شدند
  • آغاز به کار نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست درچهارمحال و بختیاری
  • وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!
  • دانشگاه آزاد خمینی‌شهر میزبان نخستین همایش بین‌المللی «زیستن باکیفیت»
  • هوشمند‌سازی عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان
  • راه اندازی دهکده لجستیک در بوشهر
  • دهکده لجستیک در بندر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • لایروبی بیش از سه میلیون مترمکعب از اسکله‌ها و آبراه‌های بندر امام خمینی