Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: آیت الله واعظ زاده خراسانی در جریان تقریب مذاهب اسلامی ورود عالمانه و بابرکت و نقش بی بدیل داشت و این جریان را راهبری و هدایت کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد علی تسخیری روز پنجشنبه در سومین همایش 'تفسیر و تفسیرنگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان' با محوریت نکوداشت مرحوم آیت الله استاد شیخ محمد واعظ زاده خراسانی در مشهد افزود: ویژگی های بسیار در باره جامعیت شخصیت و دستاوردهای پژوهشی و علمی بویژه در حوزه تقریب برای آیت الله واعظ‌ زاده خراسانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: به همت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، مفهوم تقریب برای همه تفهیم شده و مردم به اهمیت تقریب مذاهب اسلامی پی برده اند.
وی گفت: تقریب مذاهب اسلامی یک مساله انسانی است و هرچند در آیات و روایات به این مقوله اشاره مستقیم نشده اما گفت و گوی علمی در این باب در نفس آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.
آیت الله تسخیری افزود: در روایاتی که مرحوم واعظ زاده خراسانی به آن پرداخته، ثابت شده است که منبع همه مذاهب یکی است و بر این اساس باید اختلافات بین شیعه و سنی را که در حد پنج درصد است کنار گذاشت.
وی اظهار کرد: حضرت امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشتند که به طور مشخص همه آنان شیعه نبودند اما علاقه بسیار به آن حضرت داشتند که نشان از رفتار تقریب مابانه ائمه معصومین (ع) است.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب آذر ماه سال گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه های علمیه نجف، مشهد و قم نزد استادان و مراجع بزرگ از قبیل آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی از چهره های علمی کشور و از مفاخر حوزه علمیه و دانشگاه به شمار می رفت.
وی در فقه و اصول سطوح عالی را طی کرده و موفق به کسب اجازه اجتهاد شده بود.
آیت الله واعظ زاده با مراکز بسیار در داخل و خارج کشور مرتبط بود و در مشهد با دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه فردوسی و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی همکاری های نزدیک داشت.
وی از استادان پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین از بنیانگذاران بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی بود.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۱۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی