Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جدایی از بحث های دنیوی و ماورایی چیزهایی بود که غرب وارد کشور کرده بود. حوزه های ما هم تحریف شده اند و رشته های گوناگون را از حوزه جدا کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طوبی گلستان؛ حجة الاسلام علی باغشنی شب گذشته در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه در بین طلاب و دانشجویان گرگان اظهار کرد: ایجاد وحدت در جایی معنا و مفهوم پیدا می کند که آن دو چیز هم سنخ هم باشند، به طور مثال وحدت در جایی است که امکان ایجاد وحدت وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: از طرفی اگر بخواهیم حوزه و دانشگاه را معنا کنیم سه کلمه واحد در آن پیدا می کنیم، آموزش، پژوهش و خدمت.بنابراین ایجاد وحدت در حوزه و دانشگاه معنایی ندارد، وقتی ما در دانشگاه و حوزه یک هدفی را دنبال می کنیم دلیلی برای اجرای وحدت نیست.

وی تصریح کرد: هنوز هم به طور دقیقی اختلافی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد که بخواهیم آنرا متحد کنیم. در زمان ابوعلی سینا و فارابی یه چیز بیشتر وجود نداشته است حوزه و دانشگاهی وجود نداشته است. یک سیستم آموزشی وجود داشته است.

باغشنی تاکید کرد: جدایی بحث های دنیوی از ماورایی چیزهایی بود که غرب وارد کشور کرده بود. حوزه های ما هم تحریف شده اند و رشته های گوناگون را از حوزه جدا کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: برخی ها می گویند وظیفه حوزه فقط دین است این حرف بی ربطی است. این در صورتی است که همه به دنبال دین هستند.دوگانگی حوزه و دانشگاه کار غرب است، این اشتباه فرضی ما است، خط و مشی ما حوزویون و دانشگاه هیان یکی است دلیلی بر وحدت وجود ندارد.

حجة الاسلام محمد حسین مرعشی هم در ادامه مراسم با بیان اینکه علمای ما از این علوم مختلف فاصله گرفته اند این کار ما را مشکل کرده است افزود: بالاخره امروز غرب حوزه و دانشگاه را جدا کرده است. چرا نباید علوم نجوم و طب در حوزه و دانشگاه تدریس نمی شود؟ ما باید مشترکات حوزه و دانشگاه را باید تقویت ببخشیم.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ما دو بال داریم یک علم معرفت است دیگری علم تجربی این دوبال انسان را تکمیل می کند. وحدت در حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در عمل و کار، استادی که در دانشگاه حدیثی بیان کند بسیار با ارزش تر از اساتید دیگر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۱۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۲۳۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سعید رضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عاملی در قالب پیش‌دستور، گزارشی در خصوص برگزاری نشست‌های هم فکری و هم اندیشی با رئیس و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه داد.

همچنین وی با اشاره به تجربه موفق شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تدوین سیاست‌ها و مصوبات شورای تحول تاکید کرد.

سپس جلسه شورای تحول وارد دستور اصلی خود شد. موضوع دستور اول جلسه «نهایی‌سازی اعضای کارگروه‌های تخصصی» بود که توسط مدیران این کارگروه‌ها معرفی شده بودند.

در این دوره شورای تحول، سیزده کارگروه تخصصی با عناوین علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره، معماری و شهرسازی، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان و خانواده، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مدیریت، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که احکام مدیران این کارگروه‌ها، در روز‌های پایانی سال گذشته صادر و به آنها ابلاغ شد.

همچنین علاوه بر کارگروه‌های تخصصی، تعدادی کارگروه با ماموریت ویژه، ذیل شورای تحول ایجاد شده یا در حال شگل‌گیری است که عناوین آنها عبارتند از: ۱- مشاغل علوم انسانی ۲- تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر ۳- پژوهش ۴- فناوری و نوآوری ۵- آموزش و پرورش.

در ادامه جلسه، دستور دوم با موضوع «بررسی آیین‌نامه جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی (جایگزین آیین‌نامه مصوب جلسه ۶۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ  ۱۳۸۸/۰۷/۲۱)» مطرح و اعضاء به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما به دلیل اتمام زمان جلسه، ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای تحول موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد