Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - میراث فرهنگی استان اصفهان از تعویض نرده های سوخته زیر پل خواجو و همچنین ترمیم درب مسجد سید اصفهان خبر داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان روز پنشجنبه به نقل از مدیر این روابط عمومی اضافه کرد: چوب های سوخته شده نرده های زیر پل خواجو با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تعویض می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرام امیری اظهارکرد: 10 روز پیش از طریق گزارشات برخی دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان محترم در جریان بروز آتش سوزی مختصری در طبقه زیرین پل تاریخی خواجو قرار گرفتیم بنابراین ماموران حفاظت میراث فرهنگی در کمتر از 10 دقیقه در محل حاضر شدند و توانست با کمک آتش نشانی اصفهان، آتش را در زمان کوتاهی مهار و خاموش کنند.
وی به خشکی زاینده رود و توقف جریان آب در زیر پل های تاریخی اصفهان اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی کارتن خواب ها با استقرار در دهانه های پل تاریخی خواجو، اقدام به روشن کردن آتش نموده بودند، که آتش به بخشی از یکی از معابر چوبی پل سرایت کرد و باعث آتش سوزی در دهانه های این پل شد.
امیری افزود طی هماهنگی های انجام شده با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، این سازمان نوسازی و بهسازی نسبت به تعویض چوب های آسیب دیده نرده های یاد شده اقدام خواهد کرد.
پل ' بابا رکن الدین' یا ' خواجو ' ، بر روی رودخانه زاینده رود در شرق سی وسه پل قرار دارد. این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 111 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

**مرمت در سوخته مسجد تاریخی سید اصفهان آغاز شد
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان نیز از آغاز طرح مرمت سر در بخش جنوب غربی مسجد سید اصفهان خبر داد و گفت: چهار روز قبل یکی از درهای این مسجد دچار آتش سوزی شد.
ناصر طاهری افزود: پس از بررسی این موضوع، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به این نتیجه رسیدند که بخش هایی از مسجد سید اصفهان به مرمت های اساسی نیاز دارد.
وی یادآور شد: باتوجه به اینکه این مسجد تاریخی به ثبت ملی رسیده است عملیات مرمت کاشی های آن (با عنایت به اینکه این مسجد دارای کاشی کاری نفیسی متعلق به دوران قاجار می باشد) از حدود یک ماه قبل بویژه در بخش سر در جنوب غربی مسجد آغاز شد و مرمتگران اداره میراث فرهنگی با تجهیز کارگاه در محل، فعالیت های مرمتی خود را آغاز کردند.
طاهری در رابطه با آگاهی میراث فرهنگی استان از آتش زدن در بخش جنوب غربی مسجد سید اصفهان گفت: این مسجد تاریخی در یکی از بافت های متراکم و قدیمی شهری اصفهان قرار دارد و در بخش های جنوب، شرق و غرب مسجد محلات قدیمی و کوچه های تنگ و باریک است.
وی افزود: بسیاری از کارتن خواب ها، شب ها در این کوچه ها از جمله سر درهای قدیمی این مسجد بیتوته و اقدام به روشن کردن آتش می کنند که آتش گرفتن در غربی مسجد سید اصفهان نیز به همین دلیل بوده است.
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه مسجد سید اصفهان موقوفه است و توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و بصورت هیئت امنایی اداره می شود، یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی با مشورت اداره کل اوقاب و امور خیریه و هیئت های امنای این مسجد تصمیم دارد پس از اتمام عملیات مرمت کاشی های سر در جنوب غربی، نسبت به انتقال این در چوبی که در همین بخش واقع شده به کارگاه مرمت چوب اقدام کند.
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: با توجه به سطحی بودن خسارات ناشی از آتش سوزی بر بدنه در و نیاز متولیان مسجد به کنترل ورود و خروج رهگذران از محلات جنوب غربی و همچنین عدم اتمام عملیات مرمت کاشیهای سر در مسجد، عملیات مرمت در چوبی این مسجد به پس از برچیده شدن کارگاه مرمت کاشی کاری موکول شده است .
وی تصریح کرد: به رغم اینکه حفاظت فیزیکی این مسجد بویژه در بخش های محلات پیرامون آن در مسئولیت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار ندارد اما در تلاشیم تا با همکاری نیروی انتظامی، حفاظت فیزیکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان بویژه در فصول سرد را افزایش دهیم.
مسجد سید اصفهان از بناهای تاریخی دوره قاجار است. این مسجد در اواسط قرن سیزدهم هجری و در زمینی به مساحت 8075 متر مربع در محله بیدآباد اصفهان بنا شد و دارای دو شبستان بزرگ، گنبد، دو چهلستون، دو مهتابی و سه ایوان و گلدسته به عنوان مسجد و نیز مدرس و بیش از 45 حجره در طبقه فوقانی به منظور سکونت طلاب است.
دو درب در جنوب شرقی و جنوب غربی و دو درب واقع در سمت شمال مسجد، محلهای اطراف را از طریق مسجد به یکدیگر متصل می‏کند.
مسجد سید به همت مرحوم حاج سید محمدباقر شفتی رشتی معروف به «حجت‏الاسلام مطلق» در بین سال های 1240 تا 1245هـ.ق بنا شد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان ، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
گ/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۲۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان