Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@17:25:35 GMT

یلدا در تفرش از شب چره تا خنچه چله

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۸۳۲۸۶

یلدا در تفرش از شب چره تا خنچه چله

مردم تفرش به مانند دیگر نقاط کشور براساس آئینی کهن در شب یلدا بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن لحظه لحظه این شب را با خوشی سپری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، مردم تفرش به مانند دیگر نقاط کشور  براساس آئینی کهن در شب یلدا بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن لحظه لحظه این شب را با خوشی سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زیبایی‌های یلدا در شهر تفرش

 عباس ملااسماعیلی یکی از اهالی قدیمی‌ شهر تفرش در گفتگو با ندای تفرش گفت: اصالت شب یلدا به عنوان بلندترین شب‌ سال بر صله رحم با خویشان، توجه و رسیدگی به فقرا است.

ملااسماعیلی اظهار کرد: مردم تفرش در سال‌های گذشته با حاصل دسترنج خود از بخش کشاورزی از میهمانان پذیرایی می کردند. در این شب معمولا کوچکترها به منزل بزرگترهای فامیل می‌رفتند تا در کنار یکدیگر اوقات خوشی را سپری کنند.

وی افزود: کار زنان خانه از چند ماه قبل از شب یلدا شروع می‌شد؛ تا از طریق محصولات کشاورزی خود آجیل شب یلدا را تهیه کنند. شب‌چره (آجیل و میوه‌ای که در شب‌نشینی‌ها می‌خورند) یلدا در تفرش شامل کشمش و مویز، تخمه خربزه و هندوانه، مغز بادام و گردو و همچنین میوه‌های خشک شده، سنجد، لبو، انگور و سیب و دیگر میوه‌ها بود.

ملااسماعیلی بیان کرد: یکی دیگر از شب چره‌های این شب، قِیسی (برگه زردآلوی خشک شده‌) بود که در یک ظرف از آب، ساعاتی قبل از مراسم شب‌نشینی قرار می‌دادند و با آن از میهمان پذیرایی می کردند؛ قدیمی‌های تفرش معتقد بودند که این خوراکی حرارت بدن را کاهش می‌دهد و صفرابَر است.

وی گفت: شب چره‌ها روی کرسی چیده می‌شد و همه با صمیمت در کنار هم می‌نشستند و به خاطر شروع فصل بارش‌ها به شادی می‌پرداختند چراکه به برکت بارش‌ برف و باران در فصل زمستان، کشاورزی در بهار رونق می‌گرفت.

«خنچه چله» برای نوعروسان

ملااسماعیلی ادامه داد: در این شب پس از خوردن آجیل و میوه، اشعاری از شاهنامه فردوسی، غزلی از دیوان حافظ و حکایاتی از سعدی توسط بزرگترهای جمع خوانده می‌شد.

ملااسماعیلی با اشاره به یکی دیگر از رسوم شب یلدا در تفرش اظهار کرد: در این شب برای نوعروسانی که هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده بودند، از سوی خانواده داماد، شب چله‌ای فرستاده می‌شد و خانواده عروس نیز در قبال این هدیه، پارچه پیراهنی، لباس یا جوراب برای داماد می‌فرستاد.

ملااسماعیلی یادآور شد: در گذشته، افراد در منزل بزرگان فامیل دور هم جمع می‌شدند و صاحب خانه، شعر و حکایات و چیستان را برای جمع می‌خواند.

وی خاطرنشان کرد: البته امروزه، آداب و رسوم قدیمی تفرش دستخوش تغییرات شده و رنگ و بوی تجملاتی به خود گرفته است؛ البته بحث خوراکی‌های شب یلدا تنها اصل نیست بلکه مهم توجه به یکدیگر و صله‌رحم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاریکاتور/ پرویی نجومی!

کامرون: ایران برای تنش زدایی و جلوگیری از حملات بیشتر باید تلاش کند به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3072662 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ پاسخ مسخره!
  • آماده باش کامل راهداری استان در آماده باش کامل به سر می‌برد
  • همایش شن ها مامور خدا بودند
  • چالش آمریکا
  • همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد...
  • چهل و سه روز
  • لاله‌های باغ ایرانی
  • کاریکاتور/ پرویی نجومی!
  • دانه چیا را اینگونه مصرف کنید تا لاغر شوید
  • نمایش «باغ آرزو» به روی صحنه تئاتر نیشابور رفت