Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری در سده اخیر حوزه علمیه که به‌مناسبت نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ‌‌زاده خراسانی امروز، 30 آذرماه در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه من کوچک‌تر از آن هستم که در مورد این استاد صحبت کنم، عنوان کرد: مرحوم واعظ‌زاده یک جریان بزرگ و به نظرم مقدس را رهبری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه آیت‎الله واعظ‌‎زاده از محضر اساتید بزرگی استفاده کردند که در طلیعه آن ها آیت‌الله بروجردی بودند، تشریح کرد: ایشان در یک فضایی که تقریب مجهول و مبهم بود سعی می‎کرد مسئله تقریب را جا بیندازد که افراد زیادی می‌گفتند این چه مقوله‌ای است که این آقا بیان می‌کند؟ و حتی در آیات و روایات ذکر نشده است و چگونه آن را به عنوان راه مقدس و ائمه مطرح می‌کنند.
آیت‌الله تسخیری ادامه داد: در بین عموم این سؤالات مطرح می‌شد که ریشه‌های تقریب چیست؟ آیا تقریب با تفکر اهل بیت(ع) سازگار است؟ آیا تقریب به معنای عقب‌نشینی از اصول و فروع دین است؟ و البته انتقاد اصلی در این زمینه به خود استاد واعظ‌زاده وارد می‌شد.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز بعد از جهاد آیت‌الله واعظ‌زاده و دیگران این مفهوم جا افتاده است، ابراز کرد: امروز می‌دانیم که تقریب دارای چهار مرحله است و مرحله اول آن شناخت تفکر دیگران و پیدا کردن دایره مشترکات است.
وی در رابطه با مرحله دوم تقریب گفت: مرحله دوم سعی در گسترش دایره مشترکات از راه گفت‌وگو منطقی و مرحله سوم همکاری با دیگران اعم از مسلمانان و حتی مکاتب غیر آسمانی است زیرا مسائلی باقی خواهد ماند که قابل تفاهم نیست و باید یکدیگر را معذور بدانیم.
آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه این چهار مرحله انسانی و طبیعی است، تصریح کرد: شاید واژه تقریب را در قرآن و روایات نیز پیدا نکنیم اما واضح تأکید شده که ریشه‌های تقریب در آیات و روایات است.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مسئله گفت‌وگوی منطقی برای توسعه نقاط مشترک در قرآن یک تئوری کامل گفت‌وگو منطقی است، اما باید بدانیم که شرایط گفت‌وگوکنندگان چیست؟ همچنین مسئله تقارب علمی آیات قرآن واضح است و هر شخص بتواند با هر سطح علمی گفت‌وگو منطقی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در گفت‌وگو مسئله بی‌طرفی مطرح است، تشریح کرد: براساس آیه 24 سوره سبأ پیامبر(ص) مأمور می‌شود به کافران بگوید مسئله احترام به طرف مقابل و تمرکز روی قضیه مورد گفت‌وگو داشته باشند.
آیت‌الله تسخیری با اشاره به اینکه باید تمرکز بر محور گفت‌وگو داشته باشیم و مسئله فضای سالم گفت‌وگو در قرآن مطرح است، ابراز کرد: البته فضای دروغینی که کافران درست می‌کنند قرآن برای آن یک راه حل نشان می‌دهد که برگردند به خانه و عقل جمعی را بشکنند و یک نفر یک نفر و دو نفر دو نفرفکر کنند.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تعبیرات زیادی در مورد گفت‌وگو منطقی در قرآن مطرح شده است، عنوان کرد: یکی از ریشه‌های تقریب مسئله آزادی اجتهاد است، اجتهاد در اسلام مقبول است و اجتهاد گاهی به مسائل گوناگون منتهی می شود.
وی با بیان اینکه توجه به نقاط مشترک یکی از نشانه‌های تقریب است، تصریح کرد: مسئله تأکید بر مفهوم اخوت و وحدت امت اسلامی که تقریب زمینه‌ساز وحدت است همان‌گونه که قرآن، کتاب وحدت است می‌توان با طی هر مسیری به وسیله این کتاب به وحدت رسید.
آیت‌الله تسخیری با اشاره به اینکه تأکیدات قرآن بر وحدت زیاد است، بیان کرد: تاکید بر وحدت سیاسی نیز در قرآن بسیار مورد توجه است و براساس آیات قرآن دشمن یک وحدت دروغین ایجاد می کنند و باید با وحدت راستین با آنان مبارزه کرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است

 آیت‌الله مصطفی محامی ر همایش زائران حج تمتع سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای مدافع امنیت استان بر لزوم استفاده از فرصت حج تاکید کرد و افزود: فرصت حج در طول عمر انسان کمتر پیش می‌آید و تازه در همان دوران حج نیز حاجیان کم‌تر حال دعا دارند در صورتی که از این فرصت باید نهایت استفاده صورت گیرد و دعای مستجاب داشته باشند که البته استجابت دعا برای انسان دارای شرایطی و ممکن است استجاب نشود، اما وعده الهی این است که اگر انسان برای برادران و خواهران مومن خود دعا کند خداوند نیز ملائکه‌ای را مأمور می‌کند تا از ناحیه همان مؤمن همان دعا را برای شخص دعا کننده داشته باشد و قطعا دعای فرشته الهی مستجاب است بنابراین اگر انسان برای دیگران دعا کند نه تنها متضرر نخواهد بود بلکه سودمند هم هست.
️امام جمعه زاهدان بیان کرد: باید به اهمیت، جایگاه و اهداف حج توجه داشته باشید و در همان مسیر گام بردارید چرا که حج دارای ابعاد مختلفی است از جمله اینکه در جنبه ظاهری و وجهه عمومی، حج تجلی وحدت و نشانه اقتدار امت اسلامی است.
️وی ادامه داد: اینکه از کشور‌های مختلف، مذاهب و اقوام مختلف در یک زمان و مکان مشخص حضور پیدا کرده و بر محور خانه خدا طواف می‌کنند و براساس دستورالعمل تعیین شده از ناحیه شریعت به عبادت خداوند می‌پردازند نشانه از یگانگی، یکدستی، وحدت و اتحاد امت اسلامی است که باید در جهت تقویت این اتحاد و انسجام تلاش کنیم و آن را به رخ دشمنان اسلام بکشانیم.
آیت‌الله محامی️ تصریح کرد: حج از نشانه‌های اقتدار امت اسلامی است و این جمعیت انبوه تنها بخشی از مسلمانان سراسر عالم هستند که در این رزمایش بزرگ حاضر شده‌اند و باید این اقتدار نیز به رخ دشمنان اسلامی کشیده شود آن هم در روزگاری که مردم مظلوم غزه با عملیات طوفان‌الاقصی و پس از آن با مقاومت دلیرانه خود این اقتدار را به رخ نظام‌های پوشالی و استکباری کشانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است