Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@10:22:07 GMT

آمار تکان‌ دهنده ای از طلاق های عاطفی!

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۸۴۳۶۳

 یکی از مهم‌ترین دلایل این امر صحبت نکردن درباره این آسیب و عدم ریشه‌یابی آن است یا می‌توان مدعی بود راهکارها ارائه نمی‌شود و کم کم از درون، جامعه را می‌پوساند. طلاق عاطفی حالتی است که زوج‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند، ولی ارتباط کلامی و عاطفی بین آنها کم رنگ است و یا وجود ندارد.

سالانه 170‌هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود و دو تا سه برابر آن طلاق عاطفی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
درواقع زن و مرد پس از یک دوره طولانی دعوا و جر و بحث از این وضعیت گذشته و وارد مرحله بی تفاوتی می‌شوند. بی تفاوتی آخرین مرحله روابط احساسی بین زن و مرد است. زوج‌ها باهم زندگی می‌کنند، ولی فقط جسم خاکی آنان باهم است و هیچ‌تعلق روحی و روانی نسبت به هم ندارند. در زمان طلاق عاطفی بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی، روحی و روانی پیش می‌آید.
 
بر کسی پوشیده نیست که اهمیت نهاد خانواده در جامعه به اندازه‌ای است که سلامت و سعادت فرد و جامعه منوط به داشتن خانواده‌‌ای سالم و بانشاط است و هرگونه آسیبی که متوجه این نهاد شود مستقیم و غیر مستقیم تهدیدی است برای رشد و تعالی جامعه. اما این روزها به دلایل متعدد با خبرهای ناگواری در مورد افزایش آمار طلاق و خانواده‌های آسیب دیده مواجهیم و البته آنچه کارشناسان هشدار می‌دهند افزایش طلاق عاطفی در میان خانواده‌هاست که آمار دقیقی از آن در دست نیست، اما با توجه به شواهد و نظرات کارشناسان آمار آن دو تا سه برابر آمار طلاق‌های رسمی است. فروردین امسال یک روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد در مورد طلاق عاطفی گفت: وقتی زن و شوهر، از «ما» به «من» تبدیل می‌شوند، طلاق عاطفی رخ می‌دهد. در ازدواج نباید یکی در دیگری هضم یا حذف شود و قطعا استقلال «من افراد» باید حفظ شود، اما دو طرف می‌توانند با حفظ استقلال و «من» خود، «ما» شوند.
 
ازدواج موفق «قرار گرفتن دو من در کنار یکدیگر» است. رسول روشن افزود: معضل اصلی در فقدان آموزش است. ما برای آموزش هیچ‌ برنامه‌ریزی‌ای نداریم. وزارت بهداشت چندی پیش برای موضوع آموزش‌های پیش از ازدواج و خانواده برنامه‌ای را مطرح کرد، ولی هیچ ‌گزارشی از نحوه اجرای آن ارائه نشده است. به گزارش صدا و سیما، او ادامه داد: طلاق‌های عاطفی روی روابط جنسی اثرگذار است و ما اصلا به آموزش در این زمینه فکر نمی‌کنیم. مسئولان و دستگاه‌های مرتبط با موضوع سلامت جسم و روان در کشور ما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. تیر امسال کارگردان فیلم سینمایی «زیر‌سقف دودی» گفت: اکنون که به جامعه خود نگاه می‌‌کنم می‌‌بینم که «زیر سقف دودی» را باید ۱۰ سال پیش می‌‌ساختم.
 
طلاق عاطفی مساله‌ای است که در اکثر خانواده‌های ما اتفاق افتاده است. پوران درخشنده اظهار کرد: زن و مرد نیازمند به‌هم هستند و فرزندان باید این نیاز را در رفتار آنها ببینند. تنها چیزی که در امر ازدواج می‌‌توانند شاهد باشند خود عمل ازدواج است، در حالی که دوست داشتن مهم‌ترین ابزار زندگی است. او ادامه داد: طبیعتا فرزندی که معنای زندگی مشترک و عشق را در خانواده خود درک نکرده است، نمی‌تواند تعریف درستی از ازدواج در ذهن خود بیافریند و به دلیل نبود همین تعریف به ازدواج بی‌علاقه خواهد شد. این جوان که الگوی درستی نداشته به دنبال ازدواج نمی‌رود. درخشنده در ارتباط با پدیده طلاق عاطفی بیان کرد: به نظر من روابط علت و معلولی زیادی برای طلاق عاطفی وجود دارد.
 
زمانی بود که ما بودیم و یک یا حداکثر دو سه شبکه تلویزیونی و خانواده‌ای که در کنار ما بودند، اما اکنون هزاران رسانه با هر موضوعی داریم که می‌‌توانند، به راحتی به ما الگو بدهند. در چنین شرایطی ما اگر بخواهیم الگوی خود را داشته باشیم باید الگوی جدیدی برای خانواده و جوانانمان تعریف کنیم. او افزود: در حال حاضر در خانواده‌ها می‌بینیم که پدرها و مادرها به کرات با یکدیگر نزاع دارند، فرزندان حرف پدر و مادر را گوش نمی‌دهند و اینها همان چراهایی است که همه ما باید سعی کنیم به آنها پاسخ دهیم، چون خانواده مهم‌ترین رکن جامعه است. به گزارش ایسنا، درخشنده تصریح کرد: فرزندی که در خانواده قدرتمندی از نظر عاطفی بزرگ شود به راحتی در برابر معضلات جامعه نه می‌گوید و آسان تسلیم نمی‌شود، چون گرمی امنیت روانی حضور خانواده‌ را در پشتش احساس می‌کند.
 
از ترویج طلاق عاطفی تا رشد سریع ازدواج سپید در کشور
 
مرداد امسال مشاوره حوزه اجتماع و خانواده گفت: در جامعه امروز شاهد ترویج طلاق‌های عاطفی در کشور هستیم که این موضوع برای جامعه ما بسیار مضر و دردسرساز است. به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون افزود: از بین رفتن حریم زن و مرد و مخدوش شدن عفاف در اجتماع، کمرنگ شدن حجب و حیا در اجتماع و تهدید جایگزینی فرم سبک زندگی اسلامی با شیوه‌های زیستی مدرن برخی از آسیب‌های فضای مجازی در حوزه اجتماعی است. او تاکید کرد: برخی از پژوهش‌ها ادعا دارد در ایران از هر دو ازدواج یک مورد مبتلابه طلاق عاطفی است و مطمئن هستیم نفوذ نامحسوس و پنهان مفاهیم ضدارزش‌های خانواده، در بستر فضای مجازی رخ می‌دهد.
 
تراشیون افزود: با کمال تاثر ازدواج سپید در کشور به‌ سرعت در حال رشد است، ازدواجی که همزیستی زن و مرد بدون هیچ‌گونه تعهد شرعی و حقوقی در جامعه اتفاق می‌افتد. مشاوره حوزه اجتماع و خانواده تصریح کرد: فضای مجازی همچون تیغ دودم عمل می‌کند و زیرساخت‌های فرهنگی یا به تعبیر رهبری مهندسی فرهنگی در کشور حلقه مفقوده است و باید اعلام کنیم بخشی از کارگزاران فرهنگی کشور دچار جمود شده‌اند.
 
طلاق عاطفی، هم‌خانگی بدون دلبستگی
 
تیر امسال یک روانشناس اجتماعی اظهارکرد: انتظارات بیش از حد طرفین از یکدیگر علاوه بر افزایش ضریب بروز طلاق عاطفی در بین افراد، باعث می‌شود تا زن و شوهر نسبت به هم بی‌اعتنا باشند. مسدوره مدرسی به بررسی علل و عوامل مختلف طلاق عاطفی از منظر روان‌شناختی و اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: طلاق عاطفی به معنای نبود هرگونه دلبستگی و زندگی در کنار هم به دلیل هم خانگی است. او افزود: در صورت بروز طلاق عاطفی بین زوج ها، هر کدام از افراد منافع و خاستگاه‌های خود را بدون توجه به طرف مقابل ارزیابی و طلب می‌کند. این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه زندگی با تکیه بر تحمل شریک زندگی، آسیب‌های فراوانی را برای طرفین به همراه دارد، اظهار کرد: درمان و ترمیم عوارض و آسیب‌های ناشی از طلاق‌های عاطفی برای افراد هزینه‌های معنوی سنگینی خواهد داشت. مدرسی در مورد ارتباط کار و زندگی و تاثیر آن در روابط زناشویی گفت: بسیاری از افراد هدف زندگی را در کار کردن می‌دانند، در حالی که هدف از کار کردن پیشرفت در زندگی و ایجاد آسایش و راحتی در خانواده است.
 
روزنامه آرمان نوشت: هم زمان یک روانشناس اجتماعی دیگر نیز با بیان اینکه عدم درک مقابل همسران از یکدیگر ریشه در تربیت خانوادگی افراد دارد، عنوان کرد: بسیاری افراد از مهارت همسرداری برخوردار نیستند، به طوری که این مهارت در هنگام کودکی و در خانواده به آنها آموزش داده نشده است. زهرا زارعی افزود: فرزندان با الگوگیری از والدین خود و با تحلیل نوع ارتباط پدر و مادر با یکدیگر زندگی آینده و مشترک خود را بنا می‌کنند. این روانشناس اجتماعی با اشاره به ضرورت آموزش کودکان در محیط خانواده گفت: نظر خواهی از کودکان در رفع مشکلات خانوادگی می‌تواند آیین همسرداری و اداره زندگی را به کودک بیاموزد. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات زوجین از ابراز گله‌ها و شکایت‌ها شروع می‌شود، عنوان کرد: انتظارات بیش از حد طرفین از یکدیگر علاوه بر افزایش ضریب بروز طلاق عاطفی در بین افراد، باعث می‌شود تا زن و شوهر نسبت به هم بی اعتنا باشند.       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • جزئیات تازه و تکان‌دهنده از خودکشی سمیرا آل سعیدی
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد