Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@08:47:16 GMT

بازار سنتی رشت؛ هم‌آوایی رنگ‌ها و نواهای محلی + فیلم

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۸۴۵۳۰

بازار سنتی رشت؛ هم‌آوایی رنگ‌ها و نواهای محلی + فیلم

‍‍‍‍‍‍

بازار سنتی رشت با وجود سربر آوردن هایپر مارکت‌ها، بافت سنتی و محلی خویش را حفظ کرده و همیشه مملو از جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، بازار رشت یا به زبان گیلکی "رشت بازار"، بازاری است قدیمی واقع در بافت مرکزی شهر رشت که از دیرباز مرکز فعالیت‌های بازرگانی  و داد و ستد استان گیلان به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روزانه هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور برای خرید و فروش انواع محصولات در این بازار حضور می‌یابند و یکی از قطب‌های اقتصادی استان محسوب می‌شود.

بازار رشت برای گردشگران نیز همواره جذاب و دیدنی بوده است چرا که با وجود سربر آوردن هایپر مارکت‌ها، این بازار بافت سنتی و محلی خویش را حفظ کرده و همیشه مملو از جمعیت است.

بازار رشت بزرگ‌ترین بازار روباز کشور است و برخلاف دیگر بازارهای شهرهای کشور، سقف‌های گنبدی و نورگیرهای بلند بر قوس مرکزی گنبد ندارد.

کاروانسراهای بازار رشت دارای سکو‌ها و طاقی‌های بلند هستند که بخش مرکزی آن روباز است و این امر جهت استفاده از آفتاب در اندک روزهای آفتابی شهر باران است.

بازار سنتی رشت شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است و معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه‌های توریستی این بازار است که از سوی مسئولان در حفظ این آثار تاریخی تلاش زیادی نشده و اغلب در حال فرسودگی و تخریب هستند.

در بافت 24 هکتاری بازار رشت، 14 کاروانسرا وجود دارد که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند؛ این کاروانسراها همچون  طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی‌چیان و ملک  در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

طاقی بزرگ این کاروانسرا در سال 1321 هجری قمری در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها و ضلع غربی سرای قیصریه فخر، در ضلع جنوبی راسته میدان کوچک و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها ساخته شده است.

طاقی کوچک و 13 کاروانسرای دیگر نیز در بافت 24 هکتاری بازار رشت، توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند و در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی ساخته شده است.

در گذشته در کاروانسرا‌های بازار رشت شترهایی که طاقه‌های ابریشم و سایر محصولات را بر گرده‌شان می‌گذاشتند، راهی بندر پیربازار رشت می‌شدند تا به آن سوی آب‌های دریای خزر صادرات صورت گیرد.

 بازار شهر رشت، حوادث زیادی به خود دیده است؛ یکبار لشکریان کریم‌خان زند بازار را به آتش کشیدند و یکبار سربازان آقا محمدخان قاجار غارتش کردند و بلایای طبیعی و سهل انگاری‌های بشری هم چندین بار بازار رشت را به آتش کشیده است.

با دوربین تسنیم که وارد بازار رشت می شویم بساط بازاریان و مغازه‌های متفاوت از انواع محصولات محلی مختص گیلان که سوغات شهرهای مختلف است توجه ما را به خود جلب می‌کند.

میوه‌ها و سبزی‌ها با رنگ‌های چشم نواز، انواع رب‌های مختص گیلان زمین؛ زیتون و انواع ترشیجات، شیرینی رشته خوشکار و کلوچه، برنج و چای و محصولات لبنی روستایی، گردشگران را وادار می‌کند تا به تمام دالان‌های بازار رشت سر بزنند و از طعم‌های متفاوت این شهر "خلاق غذا" بچشند.

در گوشه و کنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های فراوانی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلور این استان سرسبز را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است و می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان محسوب شود. 

ترکیب زیبایی از آواها و نواهای محلی دلنشین و رنگ‌ها و طعم‌های متنوع در بازار رشت حس زندگی و شور حیات را برای مسافران و عابران متبلور می‌سازد.

برای دانستن تاریخچه بازار رشت با یکی از پژوهشگران و گیلان‌شناسان برجسته کشور به گفت‌وگو نشستیم.

محمدتقی پوراحمد با اشاره به اینکه ابتدا رشت به‌صورت قصبه‌ای بزرگ میان یک فضای جنگلی بوده و از آبادی‌های کهن ایران به شمار می‌رفت گفت: این قصبه در میان دو رودخانه گوهررود و زرجوب قرار داشت.

مدیر انتشارات "گیلکان" افزود: از زمانی که قصبه رشت به‌وجود آمد بازار رشت به شکل ابتدایی شکل گرفت چرا که رشت در مسیر راه بین لاهیجان و فومن بود و این بازار بین این دو امیرنشین گیلان شرقی و غربی قرار داشت.

وی با بیان اینکه رشت در زمان شاه طهماسب صفوی مرکز ولایت شد و گیلان وابسته به حکومت مرکزی شد گفت: رشت در مسیر فرعی جاده ابریشم قرار داشت و بازار ابریشم و صنایع پارچه بافی و جوراب بافی در کنارش شکل گرفت.

مدیر ماهنامه گیلان‌شناسی "گیله‌وا" بیان کرد: بازرگانان نقاط مختلف کشور و تاجران ارمنی، یونانی، روس و گرجی برای داد و ستد محصولات خود به شهر رشت می‌آمدند و اینجا مرکز تبادل تجارت ابریشم و برنج و دیگر محصولات کشاورزی بود.

پوراحمد با تاکید بر اینکه وضعیت توپوگرافی، سیاسی و بین راهی بودن شهر رشت در رونق بازار آن تاثیرگذار بود گفت: در زمان پترکبیر شهر رشت ده سال در اشغال روس‌ها بود و مردم در این زمان با روش‌های نوین تجارت بیش از پیش آشنا شدند.

این گیلان‌شناس برجسته با اشاره به اینکه روس‌ها فضای جنگلی شهر رشت را تا منجیل عاری از درخت کردند و رشت از چهار طرف توسعه یافت افزود: محلات رشت هر کدام یک روستا بود که با افزایش جمعیت رشد کرده و این روستاها به‌هم نزدیک شدند.

وی گفت: در زمان قاجاریه شهر رشت در مسیر شکوفایی قرار گرفت و در دوره مشروطیت به دروازه تمدن شهرت یافت چرا که کنسولگری‌های روس، انگلیس، فرانسه و عثمانی در شهر رشت دایر شد و دیپلمات‌های سیاسی و تجار به این شهر آمد و شد داشتند.

پوراحمد با بیان اینکه در دوره پهلوی نخستین بلدیه، بیمارستان، تماشاخانه و کتابخانه در این شهر تاسیس شد گفت: در این میان بازار رشت هم در حال توسعه بود و بازاری زنده و پویا و شکوفا در مقایسه با شهرهای دیگر گیلان و حتی ایران محسوب می‌شد.

وی با اشاره به اینکه میدان بزرگ (پیله میدان) یک چهار سوق دارد که برخلاف بازارهای سرپوشیده دیگر شهرها این بازار روباز است افزود: این بازار یک جهت شرقی، غربی و یک طرف شمالی، جنوبی دارد که بر اثر افزایش جمعیت توسعه یافته و بازارهای اختصاصی تره بار، محصولات خشک و حبوبات شکل گرفت.

مدیر ماهنامه گیلان‌شناسی گیله‌وا تصریح کرد: در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی کاروانسراهای زیادی به بازار رشت افزوده شدند که به نام تاجران و بازاریان احداث کننده نامگذاری شدند همچون کاروانسرای چینی چیان، فخر و ملک.

پوراحمد با بیان اینکه مسجد کاسه فروشان در بازار رشت از مساجد قدیمی این شهر محسوب می‌شود افزود: شهر رشت یک "باغ شهر" بود که وقایع زیادی بر آن تاثیر گذاشت و "پیله بازار" یا "رشت بازار" در طی این سال‌ها مرکز تجارت و قلب تپنده اقتصاد استان گیلان محسوب می‌شد.

طبق‌هایی از سیرمحلی،کدو تنبل، گلابی محلی (خوج)  و ازگیل  با تبلیغات فروشنده‌ها  که با ریتم‌ها و اشعار مختلف در حال جذب مشتری هستند از تصاویر دیدنی بازار رشت است.

بازاری با جذابیت‌های زیاد از صنایع دستی و تولیدات روستایی و پتانسیل‌هایی که قابلیت بالفعل شدن و افزایش گردش اقتصادی استان را با حذف دلالان و واسطه‌گری فراهم آورده است.

راسته زرگران و آیینه شمعدان فروشی‌ها برای اکثر خانواده‌های گیلانی جزء خاطره انگیزترین قسمت‌های بازار رشت است چرا که از خریدهای عروسی خود و فرزندانشان تصاویر زیبایی در پس زمینه‌های ذهنی خود به یاد دارند.

بوی ماهی راسته ماهی‌فروشان بازار رشت در مسیری طولانی در سطح بازار رشت با مشامت بازی می‌کند و یاد دریا و ساحل خزر را در ذهن به تصویر می‌کشد.

بازار رشت در همه ایام پایان سال به‌ویژه اواخر اسفند و آغاز سال تحصیلی و روزهای پرمسافر تابستانی به‌شدت شلوغ است و کاسبی رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ باربران و کاسبان با لبخند از مشتریان استقبال می‌کنند تا خاطره خوشی از گیلان در ذهن مسافران باقی بماند.

از پیر و جوان در پی کسب روزی حلال در تلاش هستند و در این تکاپو و جنب و جوش و شلوغی بازار به یاد آیه‌ای از قرآن کریم می‌افتی که "بگو پروردگار من روزی را برای هر یک از بندگانش که بخواهد وسعت داده و یا تنگ می‌گرداند و هر چه را انفاق کنید جای آن را پر می‌کند و او بهترین روزی دهندگان است".

گزارش از سارا ناصری

انتهای پیام/

بازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشت؛ هم‌آوایی رنگ‌ها و نواهای محلی + فیلمبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشتبازار سنتی رشت R7877/P1377/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت هر کیلو میوه شب عید تنظیم بازاری در گیلان اعلام شد

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، قیمت هر کیلو سیب را ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو پرتقال را ۱۶ هزار تومان دانست و گفت: ۵۲ غرفه در شهرستان ها و ۱۵ غرفه در دهستان‌های گیلان تدارک دیده شده است.

صالح محمدی امروز، ۲۷ اسفندماه در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان، با توجه به شرایط خاص استان، اظهار کرد: گیلان از مقاصد گردشگری بوده و در ایام تعطیلات با حجم بالای مسافران و ترافیک سنگین و اسکان مردم در هتل ها و بوم گردی ها مواجه هستیم که ضرورت مدیریت بازار را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان گیلان در بخش کالاهای اساسی به ویژه آرد و شکر ذخایر مطمئن دارد، عنوان کرد: فصل سفر آغاز شده و تردد مسافران شرایط خاصی را ایجاد می‌کند؛ همچنین به طور طبیعی در ماه رمضان شاهد افزایش مصرف برخی اقلام همچون شکر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین خواستار مدیریت قیمت گوشت قرمز شد و اضافه کرد: باید بازرسی ها مؤثر و کارآمد باشد؛ البته عمده بازاریان به دنبال کسب روزی حلال هستند، اما باید با اخلالگران برخورد شود.

محمدی با اشاره به راه اندازی ۱۲۰ اکیپ نظارتی بازار شب عید و ماه رمضان در سطح استان، گفت: در حوزه مرغ مشکلی نداریم و لذا هرگونه تنش نشان دهنده تخلف است.

وی با بیان اینکه سامانه ستکاوا با هدف شفاف سازی تولید و توزیع و عرضه مرغ اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروز شاهد افزایش دو تا سه برابری جمعیت استان هستیم که نشان دهنده اهمیت مدیریت بازار کالاهای اساسی است لذا سامانه ستکاوا الزام قانونی دارد و موجب اجرای نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به فعالیت نمایشگاه های نوروزی اشاره کرد و یادآور شد: قیمت اقلام عرضه شده در این نمایشگاه ها باید ۱۵ درصد پایین تر از بازار باشد تا مردم دغدغه نداشته باشند؛ اتحادیه های تعاون روستایی استان نیز در حوزه میوه شب عید پای کار بوده و هم از تولیدکننده و هم از مصرف کننده حمایت می‌کنند.

وی از تعاون روستایی استان خواست در بخش های سردخانه ای و شالیکوبی و سورتینگ فعال شود و بیان کرد: اگر تعاون روستایی فعال شود، بخش کشاورزی مانند برنج و زیتون و کیوی و مرکبات و فندق و... نیز فعال می شود لذا تعاونی ها محصولات کشاورزی استان را بخرند و در دیگر استان ها عرضه کنند و در مقابل محصولات مورد نیاز استان را تهیه کنند.

محمدی از تهیه ۲۰۰ تن سیب درجه یک و با کیفیت و ۲۰۰ تن پرتقال خریداری شده از باغداران گیلان خبر داد و متذکر شد: ۵۲ غرفه در شهرستان ها و ۱۵ غرفه در دهستان‌ها تدارک دیده شده که از این تعداد، ۱۲ غرفه در شهرستان رشت برپا شده است.

وی قیمت هر کیلو سیب را ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو پرتقال را ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هدف ما تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت میوه شب عید بوده و در صورت برقراری تعادل در بازار، این عرضه ادامه پیدا نمی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از مردم خواست هرگونه گرانفروشی را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند و بیان کرد: در خروجی شهرهای استان، نمایشگاه های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان برپا شود تا گردشگران برای استان آورده اقتصادی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عطر بهار در خوراک‌های سنتی گیلان
  • روایتی از آخرین نفس‌های یک بازارچه قدیمی
  • (تصاویر) بازار خرید شب عید در گیلان
  • پیشرفت ۷۰ درصدی ایستگاه آتش نشانی بازار سنتی قزوین
  • بازار شلوغ و بانشاط گیلان در آستانه سال نو
  • قیمت میوه تنظیم بازار شب عید در گیلان اعلام شد
  • قیمت میوه شب عیدی در استان گیلان
  • قیمت هر کیلو میوه شب عید تنظیم بازاری در گیلان اعلام شد
  • عرضه ۵۰۰ تن مرغ و گوشت در بازار شب عید گیلان
  • بازار سنتی کرمانشاه یکی از جاذبه های گردشگری با معماری سنتی و منحصر به فرد