Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

مصرف روزانه سيب به علت كند كردن روند جذب قند در بدن موجب كنترل قند خون در مبتلايان به ديابت در طول روز مي شود كه اين امر نقش مهمي در كاهش بروز عوارض اين بيماري طي روز در مبتلايان مي شود. سيب از جمله ميوه ها و منابع غني فيبر است كه به علت داشتن پكتين و داشتن شاخص قندي كمتري نسبت به ساير ميوه ها به عنوان يك ميان وعده مناسب بويژه در مبتلايان به ديابت به شمار مي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود ديابت و بيماري‌هاي قلبي مفيد باشد. دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود عملکرد قلب، کاهش ميزان تاثير فاکتورهاي خطرزا براي بيماري‌هاي قلبي و نشانگان متابوليک مفيد باشد. انگور يک ماده غذايي پر انرژي است و علت شيريني آن محتواي بالاي قندي است که در اين ميوه وجود دارد نکته جالب در رابطه با قند موجود در انگور اين است که قند انگور سبب افزايش تدريجي و به آهستگي قند خون نمي‌شود و بنابر اين نگراني افراد ديابتي در مورد قند انگور بي مورد است و مي توانند براحتي از انگور و محصولات آن استفاده کنند .
قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همين علت به آنها توصيه مي‌شود به جاي قند، چاي را با توت خشك بخورند.اين ميوه خوشمزه داراي آنتي‌اكسيداني به نام آنتوسيانيد است. آنتي‌اكسيدان موجود در اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد كه يكي از آنها كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.نقش ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها پيشگيري از سرطان است، به همين دليل مصرف توت براي پيشگيري از سرطان توصيه مي‌شود.توت سفيد حاوي فيبر فراواني است، به همين دليل ملين خوبي است.توت در سهل كردن جريان ادرار نيز نقش دارد.مصرف اين ميوه وزن را كاهش مي‌دهد.

خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود ديابت و بيماري‌هاي قلبي مفيد باشد
انجير، قند زيادي دارد. 50 درصد انجير خشک را قند تشکيل مي دهد. همچنين منبع خوبي از پتاسيم ، منيزيم ، کلسيم ، فسفر و ويتامين هاي C , B , A است. انجير منبع غني فيبر غذايي مي باشد. ليگنين يک نوع فيبرغذايي غيرمحلول است که به مقدار زياد در انجير وجود دارد و نقش عمده اي در جلوگيري و رفع يبوست دارد. از انجير مي توان در رژيم هاي غذايي خاص مثل رژيم کم چربي ، کم سديم ، پرفيبر ، کاهش وزن ، ديابتي استفاده کرد.
خربزه داراي قند هاي گلوکز و لولوز بوده که قندهاي بسيار ساده بوده بنابراين به راحتي در بدن جذب مي شود به همين سبب باعث بالا رفتن قند خون مي شود و بنابراين به افراد مبتلا به ديابت و افراد چاق خوردن آن توصيه نمي شود. اين ميوه داراي ويتامين A بوده و در ترميم و بازسازي سلول ها و زخم ها نقش مهمي دارد. ميوه آبداري است که براي سنگ هاي کليه و مثانه بسيار مفيد است. همچنين براي معالجه يبوست نيز توصيه مي شود.
خوردن زياد هندوانه براي طحال زيان آور است . هندوانه سرشار از پتاسيم است و خوردن آن براي افراد ديابتي مفيد نيست زيرا باعث افزايش قند خون مي شود. آب هندوانه به عنوان خنکي براي بيماران مبتلا به تب و بيماري هاي عفوني مفيد است. آنتي اکسيدان هاي موجود در هندوانه مي توانند راديکال هاي آزادي که به علت اکسيداسيون کلسترول و تنگ شدن ديواره عروق خوني ايجاد مي شوند را غير فعال و از بروز بيماري هاي قلبي و عروقي و سکته جلوگيري کند .
ترکيبات شيميايي خرما شامل ساکاروز 25 درصد، گلوکز 50 درصد، مواد‌آلبومينوئيدي آب و پکتين است. خرما ويتامين‌هايي مانند A، B، C، E و مقاديري املاح معدني دارد. ترکيب آن درصد گرم ميوه تازه، شامل 163 کالري انرژي، 9/0 گرم پروتئين، 3/0 گرم چربي، 38 گرم گلوسيد، 30 ميلي‌گرم فسفر، 3/1 ميلي‌گرم آهن، 51 ميلي‌گرم کلسيم و 10 ميلي‌گرم ويتامين C است. . به ياد داشته باشيد که خرما به علت داشتن قند زياد که بخش بيشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زياد و با افزايش انرژي مصرفي ممکن است باعث چاقي شما شود. افراد ديابتي و يا کساني که سابقه ديابت در خانواده آنها وجود دارد، ‌بايد تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.
موز داراي سه نوع قند طبيعي (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فيبر) موجود در آن، باعث افزايش فوري و مستمر انرژي مي گردد.پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز براي تأمين انرژي لازم جهت 90 دقيقه فعاليت بدني سخت، کفايت مي کند. و به همين دليل است که موز، ميوه شماره يک ورزشکاران برتر جهان است. موز کاملا رسيده ماده اي توليد ميکند بنام تي اِن اِف که توان مقابله با سلولهاي غير عادي (سرطاني) را دارد ، هر چه موز رسيده تر باشد لکه هاي قهوه اي رنگ روي پوست آن بيشتر ميشود هر چه اين لکه هاي قهوه اي بيشتر باشند، سيستم ايمني بدن را بيشتر افزايش ميدهند
خلاصه خوردن سيب -توت سفيد - انجير و حتي انگور براي افراد ديابتي مشکل چنداني ندارد اما اين افراد بايد در خوردن هندوانه خربزه - موز و انگور دقت بيشتري نمايند.
مناسب‌ترين ميوه‌ها براي بيماران ديابتي
«فروکتوز» نوعي قند موجود در ميوه‌ها است که مي‌تواند روي افراد ديابتي و اشخاص داراي اضافه وزن، تاثير منفي داشته باشد اما با اين حال ميانه‌روي در مصرف ميوه‌هاي فصلي نظير انبه و انگور و خوردن مقادير اندکي از آنها مانعي ندارد.
متخصصان تغذيه و سلامت افراد ديابتي را به خوردن انواع خاصي از ميوه‌ها تشويق مي‌کنند که نه تنها براي بدن مفيد هستند بلکه به کنترل انسولين خون نيز کمک مي‌کنند.

مصرف گريپ فروت قرمز براي سلامت بيماران ديابتي موثر است
فهرستي از ميوه‌هاي مفيد براي کنترل انسولين در بيماران ديابتي عبارتند از:
- گريپ فروت قرمز که يکي از سالم‌ترين و مناسب‌ترين گزينه‌ها براي افراد ديابتي است و مصرف روزانه نصف اين ميوه توصيه مي‌شود.
- مصرف انواع توت‌ها نيز به دليل داشتن آنتي‌اکسيدان و فيبر خوراکي زياد و ويتامين‌هاي مختلف براي سلامت بيماران ديابتي موثر است.
- هندوانه و طالبي نيز به دليل دارا بودن ويتامين‌هاي B و C و بتاکاروتن و پتاسيم نيز براي بيماران ديابتي توصيه مي‌شود.
- ميوه ديگري که مصرف آن براي ديابتي‌ها توصيه مي‌شود، هلو است که سرشار از ويتامين‌هاي A‌ و C، پتاسيم و فيبر خوراکي است.
- زردآلو نيز از ميوه‌هاي تابستاني سرشار از فيبر خوراکي و ويتامين A است که ذخيره کربوهيدرات آن، پايين و خوردن آن براي افراد ديابتي مفيد است.
- سيب بخصوص پوست آن، حاوي آنتي‌اکسيدان و منبع غني از فيبر خوراکي و ويتامين C است.
- مصرف گلابي و کيوي و پرتقال نيز به دليل داشتن پتاسيم و فيبر خوراکي فراوان و کربوهيدرات اندک براي افراد ديابتي توصيه مي‌شود.

منبع:salamatnews.com
zist-alain.blogfa.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟

هانیه شهرابی فراهانی، روانشناس بالینی با اشاره به شرم ناشی از اضافه وزن در زندگی گفت: هر چند که اضافه وزن به خودی خود، مشکلات سلامتی زیادی به همراه دارد؛ اما مسائل روانشناختی ناشی از چاقی و اضافه وزن بیشترین آسیب را به زندگی اجتماعی یک نفر وارد می‌کنند. افرادی که اضافه وزن دارند، به خصوص کسانی که از کودکی دچار این مشکل شده اند، به جز بیماری‌های جسمی مثل دیابت و فشار خون بالا، متاسفانه در معرض مشکلات روانشناختی مثل مشکلات عزت نفس، احساس نقص و شرم، احساس بی کفایتی و بی ارزشی هم قرار می گیرند. 

او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود همه آسیب‌هایی که اضافه وزن برای افراد دارد، خیلی‌ها در کاهش وزن موفق نیستند، بیان کرد: بررسی‌های زیادی نشان می‌دهند افرادی که دچار اضافه وزن هستند، به شکل متفاوتی فکر می‌کنند و وقتی مدل ذهنی و روش فکر کردن این افراد تغییر می‌کند، می‌توانند به شکل با ثباتی وزنشان را کم کنند.

شهرابی افزود: این افراد معمولاً از دوران کودکی یا اوایل نوجوانی خودشان را خیلی چاق تصور می‌کرده اند و تصویری که از خودشان دارند تقریبا تناسبی با واقعیت ندارد. خیلی از افرادی که دچار اضافه وزن هستند، از خوردن به عنوان روش اصلی تنظیم هیجان استفاده می‌کنند. مثلاً وقتی مضطرب هستند بیشتر غذا می خورند یا وقتی خسته هستند سعی می کنند با غذا خوردن خستگی را از تن به در کنند. 

او گفت: خیلی‌ها، شب‌ها بیشتر سراغ خوردن می‌روند. تفاوت خوردنِ هیجانی با خوردن از سر گرسنگی این است که در خوردن هیجانی موضوع برطرف شدن میلِ گرسنگی نیست. خیلی وقت‌ها حتی فرد از غذا خوردن لذت نمی‌برد؛ بلکه صرفا غذا یا خوراکی می خورد تا هیجانش را تنظیم کند. انگار غم، خشم و اضطرابش با خوردن برطرف می‌شود. نه تنها خوردن کمکی به تنظیم هیجان نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود فرد احساس گناه زیادی نسبت به رفتارش و خشم زیادی از خودش که پرخوری کرده تجربه کند.

شهرابی اظهار کرد: از بین تمام هیجان ها، شرم هم به دفعات بیشتر و هم با شدت بیشتری در افراد مبتلا به چاقی تجربه می‌شود. فردی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کند ناخواسته بیشتر اتفاقات بد و خنثی در زندگی را به چاقی ربط می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • جواد خیابانی: هیچ کدام از تیم های بالای جدول شایسته قهرمانی نیستند / فیلم
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی