Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،در بلندترین شب سال در میان کردهای کرمانج شمال خراسان  اقوام سعي دارند در خانه بزرگتر فاميل جمع شوند و شب چله را در كنار آنها باشند كه اين كار نشان از احترام به بزرگترهاست.

 چله بردن برای عروس، شب هنرنمایی بخشی های شهیر کرمانج و خوردن قارمه و اوونگ های میوه و بازی های فکری از جمله رسم و  رسومات  کردهای کرمانج این منطقه در شب یلدا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چله بردن برای عروس :

یکی از رسومات زیبای کردهای شمال خراسان در شب یلدا اینگونه است که در این شب کسانی که نامزد هستند برای نامزدهای خود طبق‌هایی بنام “سرچلگی بوکان” می‌فرستند که معمولا این کار از طرف خانواده داماد انجام می‌شود.

درون خوانچه‌ها شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آینه و پارچه قرار داده شده که با پولک و تور تزیین می‌شود، هنگام غروب، زنان فامیل برای کمک به منزل داماد می‌روند و در این مراسم شادی و پایکوبی هم می‌کنند.

پس از آن طبق‌های آماده بر سر افرادی گذاشته می‌شود تا روانه خانه عروس شوند و مادر عروس پس از تحویل گرفتن طبق‌ها، هدایایی مانند پول یا شیرینی به کسانی که طبق​ها را حمل کرده​اند می‌دهد.

فردای این شب مادر دختر تمام طبق‌ها را در اتاق مهمان می‌چیند و از زنان فامیل دعوت می‌کند تا برای صرف شیرینی و میوه به منزل‌شان بیایند.

 

یلدا، شب هنرنمایی بخشی های شهیر کرمانج :

نقل روایت های امیرارسلان نامدار و نشستن بخشی های نامدارکرد چون مرحوم سلطان رضا بخشی و رحیم بخشی و علی بابا رستمی و … بر تکیه گاه و برافروختن آتش در اجاق ها و شنیدن حکایات متعدد و منظوم عاشقانه کردی از دیگر برنامه های شب چله در این منطقه است.

 

شب شنیدن چیروک :

داستان های کردی که به چیروک معروفند جایگاه خاصی را در ادبیات مردم شمال خراسان دارند، در شب چله هنر چیروک گویان بر همگان بیشتر ثابت میشد چراکه قصه گوئی و سخنوری در جمع کار هرکسی نبود چه بسیار کهن سالانی که قصه بلد نبودند و از شنیدن چیروک از زبان روایان چیروک ها لذت می بردند و صد البته بچه ها بیشتر استفاده میکنند.

انتهای پیام/ع

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی لرزید

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) عصر امروز (جمعع) تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند.

به گزارش مشرق، براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان
  • خراسان شمالی لرزید
  • عیسی قلی پور درگذشت
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • ۴۲ سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقود الاثر مشهدی پایان یافت