Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@14:05:22 GMT

چگونه گفتار کودک خود را تقويت کنيم؟

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۸۸۲۸۸

چگونه گفتار کودک خود را تقويت کنيم؟

خبرگزاري آريا -

گفتار درماني به ارزيابي، تشخيص و درمان اختلالات مربوط به صداي کودک، شکاف کام و يا هرگونه اختلال گفتاري ديگر مي پردازد.
به گفته يک متخصص گفتار درماني، کيفيت و کميت تعامل گفتاري بين والدين و کودکان بر روي زبان و توليد کودکان تأثير مي گذارد.
دکتر اسداله زنگويي در گفت و گو با "شهر" با بيان اين که گفتار، عامل کليدي ارتباط است، تأکيد کرد: والدين بايد تحريک گفتار را زودهنگام و در فاصله کوتاهي پس از تولد کودک آغاز کنند، چراکه برخورداري از کلام روان، هنري است که آموختن آن از بدو تولد آغاز مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: سخن گفتن مهارتي است که مانند ساير مهارت ها بايد آموخته شود و نکته حايزاهميت اين که کلام مناسب و روان به ايجاد ارتباطي صحيح منجر مي شود.
اين استاد دانشگاه، گفتار را عملکردي تکاملي دانست و اظهار کرد: با توجه به اين که کودک ابتدا حروف الفبا را با تکيه بر صداهاي گفتاري فرا مي گيرد، مي توان گفت که خواندن و نوشتن هم بر اساس گفتار فراگرفته مي شوند.
وي همچنين به والدين خاطرنشان کرد: اگر کودک صداهاي گفتاري را اشتباه تلفظ کند، احتمال اين که دچار ضعف تحصيلي شود، افزايش مي يابد، بنا براين رشد گفتار و زبان کودک را بايد از بدو تولد تا 2 سالگي تقويت کرد.
اين متخصص گفتار درماني با اشاره به اين که کودکان نياز دارند همراه با صداها و کلمات منفرد، الگوهاي صحبت را نيز ياد بگيرند، توصيه کرد: وقتي کودک، توليد صدايي را از روي قصد و ميل آغاز مي کند، والدين برايش حرف بزنند و سپس منتظر بمانند تا او جواب دهد و بدين ترتيب کودک را براي مکالمه تمرين دهند.
وي گفت: با توجه به اين که کودک از 8 ماهگي به بعد معناي محدودي از صداها و لغات را مي فهمد، مي توان از اين زمان به بعد براي رشد و توسعه فهم مطالب با او تمرين کرد.
زنگويي با تأکيد بر اين که پيشرفت هاي اوليه، ارتباطي به توانايي هوشي کودک ندارد، تصريح کرد: ميزان يادگيري تکلم کودکان همانند ساير ابعاد رشدشان تا حدود بسياري با يکديگر متفاوت است و به عواملي مانند طبيعت و رشد جسمي قسمت هايي از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نيز توانايي هوشي و يا وجود انگيزه از سوي محيط بستگي دارد.
به گفته وي، اختصاص زماني براي صحبت با کودک آنهم بطور مستقيم بسيار اهميت دارد و قوه تکلم او را تقويت مي کند و توصيه مي شود حين صحبت به او نگاه کنيد تا حس کند که شما منحصراً به او توجه داريد؛ اين کار به او کمک مي کند تا حالت هاي صورت را ياد گرفته و با گفتار همراه کند.
گفتار درماني به ارزيابي، تشخيص و درمان اختلالات مربوط به صداي کودک، شکاف کام و يا هرگونه اختلال گفتاري ديگر مي پردازد.
در مراکز مطالعات رشد و سلامت کودک معاينات دوره اي مطابق با جدول زماني خاص انجام مي شود و در جريان آن، وضعيت رشد و تکامل گفتار و زبان کودک شما بررسي مي شود. بدين ترتيب هر زمان که وقفه اي در روند رشد و تکامل کودک ايجاد شود مي توان از عوارض بعدي جلوگيري کرد.
منبع:jamejamonline.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازپاپ سای ، باتری‌های لیتیومی طی دو دهه اخیر تقریبا در تمام تجهیزات الکترونیکی از کنترل از راه دور گرفته تا ساعت‌های هوشمند و صد‌ها وسیله دیگر، تعبیه شده و اکنون به یک ابزار کاملا معمولی خانگی تبدیل شده اند.

همین در دسترس بودن باتری موجب شده هر روز بر تعداد کودکانی که باتری‌های کوچک را می‌بلعند نیز افزوده شود. آمار‌ها حاکی از آن است طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در آمریکا بیش از ۷۰ هزار و ۳۰۰ گزارش از خورده شدن باتری توسط کودکان به فوریت‌های پزشکی داده شده است. از این تعداد حدود ۸۵ درصد مربوط به باتری‌های دکمه‌ای بوده است.

کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا هشدار می‌دهد جدا از خطر خفگی، مواد شیمیایی موجود در باتری در صورت بلعیده شدن، طی چند ساعت می‌تواند باعث آسیب دیدگی شدید بدنی و حتی مرگ شود. همچنین، جریان الکتریکی تولید شده در اثر واکنش بزاق با باتری می‌تواند به طور همزمان بافت بدن را بسوزاند و منجر به عوارض بالقوه کشنده تری شود.

اکنون شرکت «انرجایزر» «Energizer» به منظور کمک به رفع نگرانی‌های مداوم سلامت عمومی با سازمان غیرانتفاعی ایمنی کودکان «ریسس پرپس» «Reese's Purpose» برای طراحی باتری دکمه‌ای ایمن‌تر و همچنین بسته بندی مقاوم‌تر برای کودکان همکاری می‌کند.

این شرکت در جدیدترین باتری‌های سکه‌ای شکل خود، به غیر از یک پوشش تلخ و غیر سمی که به طور فزاینده‌ای روی محصولات مشابه یافت می‌شود، باتری‌ها را در ظرفی قرار داده برای باز کردن آن به قیچی نیاز است. اما اگر کودکی توانست آن را باز کند و ببلعد، والدین تقریبا فورا می‌توانند متوجه شوند آیا لازم است با اورژانس تماس بگیرند یا خیر.

این باتری که به عنوان «فناوری هشدار رنگی» توصیف می‌شود، وقتی با رطوبت، مانند بزاق دهان مخلوط شود، از قسمت پایین نقطه دار و منفی باتری، رنگ آبی غیرسمی و استاندارد غذایی آزاد می‌کند.

بر اساس اعلام Energizer، این باتری‌ها تقریبا به اندازه یک اونس نوشیدنی ورزشی طعم دار رنگ دارند و پس از چند بار شستشو با آب یا مسواک زدن از بین می‌روند.

با این حال، صرف نظر از نوآوری‌های محافظت از کودکان، والدین در صورت مشکوک شدن به بلع باتری، باید فورا کودک را به مراکز درمانی برسانند.

مرکز ملی سم کاپیتال نسبت به القای استفراغ هشدار می‌دهد و در عوض توصیه می‌کند درصورتی که باتری بلعیده شد، به کودک بالای ۱۲ ماه، عسل بدهند.

انجام این کار می‌تواند باتری بلعیده شده را بپوشاند و در نتیجه تا رسیدن به مراکز درمانی، سوختن شیمیایی بافت داخلی بدن را به تاخیر می‌اندازد. با این حال، کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند، بنابراین باید به سرعت آنها را به اورژانس برای عکسبرداری با اشعه ایکس رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه