Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سریال مداخله عربستان در کشور‌های منطقه چندسالی است ادامه دارد، دخالت‌هایی که فقط و فقط برای نشان دادن قدرتی پوشالی است، قدرتی که شاید حتی وجود هم نداشته باشد. آن‌ها اعلام کرده بودند که کار یمن را دو هفته‌ای تمام می‌کنند، اما این مسئله بیش از دو سال و نیم است که به جنگی تمام عیار تبدیل شده و سعودی‌ها با مداخلات نظامی خود در یمن بیشتر جنگی فرسایشی و پر هزینه را برای خود رقم زده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوریه یکی دیگر از مقصد‌های دولت عربستان تلقی می‌شود. به گونه‌ای که امروزه شاهد حمایت‌های همه جانبه ریاض از تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه هستیم، مداخله‌ای غیر مستقیم که بدون شک حاکمیت و تمامیت ارضی دولت قانونی دمشق را نادیده گرفته و بدیهی‌ترین قوانین بین المللی حقوق بشر زیر پا گذاشته و این موضوع در تضاد با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است.

چهارم نوامبر ۲۰۱۷ میلادی بود که سعد الحریری نخست وزیر لبنان در اقدامی غیر منتظره از سمت خود استعفا داد. درست در همان روز شبکه سعودی العربیه متنی از استعفای او را اعلام کرد. قسمت جالب این ماجرا این است که این شبکه به نقل از حریری در گزارشی مدعی شده بود که حزب الله لبنان از سلاح‌های نظامی بر ضد لبنانی‌ها و سوری ها، استفاده کرده است. اما مسئله دیگر که بیشتر جلب توجه می‌کرد مکان استعفای نخست وزیر لبنان بود. حریری با اعلام کناره گیری از کرسی نخست‌وزیری لبنان در ریاض در واقع پازل آتش افروزی حکام سعودی در کشور‌های منطقه را به نوعی کامل کرد و نشان داد که عربستان بیش از این نمی‌تواند ثبات و آرامش را در لبنان تحمل کند.

مطالب فوق تنها بخشی از مداخله‌های عربستان در امور داخلی جهان عرب است. اقداماتی که تا کنون به منظور ایجاد آشوب در منطقه انجام شده است. ریشه این دخالت‌های آشکار را می‌توان در مسائل متعددی جستجو کرد. نخست آنکه عربستان از دیرباز تا کنون خود را ام‌القرای جهان اسلام می‌دانسته و با این رویا خواب سلطه بر منطقه را دیده است.

این یاوه گویی‌ها درحالی از زبان مقامات عربی و سران کشور‌های حامی از آن شنیده می‌شود که محور مقاومت تمام تلاش خود را در راستای نابودی گروهک تروریستی داعش در منطقه به کار بسته و از هیچ اقدامی در جهت ایجاد امنیت در خاورمیانه دریغ نکرده است. صحت این مسئله را می‌توان در نابودی گروهک تروریستی داعش در عراق و انزوای کامل آنها در دیرالزور و حضور مداوم یگان‌های مقاومت در نواحی مرزی مشترک عراق و سوریه به وضوح دید.

آتش افروزی‌های دولت خودکامه سعودی و ایجاد فتنه در کشور‌های منطقه در حالی است که اخبار موثقی از اقدامات ولیعهد جوان این کشور برای تکمیل کودتا منعکس می‌شود و به نظر می‌رسد که بن‌سلمان که این‌ روزها در تور گردشگری فرانسه خود حضور دارد، برای رسیدن به پادشاهی حتی به پدر خود نیز رحم نکند.

ولیعهد جوان سعودی به مثابه سیستم پادشاه‌های قدیمی این خاندان در وهله نخست اقدام به مغلوب کردن مخالفان خود کرد و بیشتر شاهزادگان سعودی که احتمال می‌داد برای وی دردسرساز شوند را به بند کشید. وی برای آزادی آنها شروطی را تعیین کرد که بیشتر آنها قادر به انجامش نبودند.

می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اقدامات فعلی پادشاه و ولیعهد تازه کار عربستان با حمایت گسترده ایالات متحده و رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شده؛ روندی که بیشتر کارشناسان و صاحب نظران از آن به عنوان خط پایان حاکمیت فرزندان عبدالعزیز بر عربستان یاد می‌کنند. پروژه‌هایی که یکی پس از دیگری شکست می‌خورند مثل داعش و تکفیری‌های دیگر، مسئله کردستان عراق، استعفای نخست وزیر لبنان و آخرین تیر ترکش سعودی صهیونیستی که مسئله قدس بود و با هوشیاری جهانیان و به خصوص مسلمانان به نتیجه نرسید.

اکنون این کشور با بحران‌های فراوانی از جمله دستگیری متعدد شاهزادگان خود، اعتراض شدید مردم به حکومت و نزاع‌های متعدد با کشور‌های عرب مواجه است، بنابراین انتظار می‌رود به جای محقق شدن رویا‌های خود، شرایط را برای واگذاری سهل‌تر حکومت به محمد بن سلمان فراهم کند چرا که با وجود اوضاع کنونی، تحویل حکومت به وی دور از انتظار خواهد بود.

با توجه به دخالت‌ها و شکست‌های متعدد آل سعود و نیز نزاع‌های داخلی، حتی حمایت از گروهک تکفیری داعش هم نتوانست آنان را در رسیدن به آرزوی دیرینه خود یاری کند و اتحاد برخی کشور‌های منطقه به ویژه ایران به نابودی این گروهک تروریستی و پاکسازی منطقه از هرگونه نزاع و تفرقه افکنی منجر شد.

در کلام آخر باید یادآور شد که در چند سال اخیر عربستان در مسیر زوال و انزوا قرار گرفته و بیشتر دوستان خود را از دست داده است. آل‌سعود باید نگاهی به تاریخ بیندازد و ببیند که هر مهره‌ای برای آمریکا تاریخ مصرف خاص خود را دارد و زمانی که انقضای آن تمام شود باید به تاریخ بپیوندد.با شرایط کنونی به نظر می‌رسد تاریخ انقضای آل‌سعود رو به اتمام است؛ زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

گزارش از زهرا ابهری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان

به گزارش ورزش سه، فوتبال عربستان از نیم فصل گذشته و پس از انتقال کریستیانو رونالدو به النصر، شاهد حضور ستارگان بزرگی بوده است و حالا در شرایطی که لیگ روشن عربستان هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف از آغاز مذاکرات مسئولان باشگاه‌های این کشور با ستارگان فوتبال در‌ جهان خبر می‌دهند.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: مسئولان فوتبال عربستان سعودی در ماه‌های گذشته ملاقات‌هایی با مسئولان باشگاه‌های انگلیسی داشتنه‌اند تا خود را برای نقل و انتقالات تابستانی آماده کنند. اکثر باشگاه‌های لیگ عربستان در حال آماده شدن برای بالا بردن کیفیت تیم خود با جذب بازیکنان بهتر هستند.

این روزنامه توضیح داد که کاسمیرو، بازیکن برزیلی منچستریونایتد، در صدر فهرست بازیکنان مدنظر لیگ عربستان قرار دارد و یکی از باشگاه‌ها برای مذاکره و عقد قرارداد با این بازیکن چراغ سبز دریافت کرده است.

از طرفی جان مورتاگ، مدیر ورزشی سابق منچستریونایتد، در پایان ژانویه گذشته برای مذاکره با مقامات به عربستان سعودی آمد، چراکه این باشگاه چندین بازیکن را برای فروش پیشنهاد داده که در راس آنها کاسمیر قرار دارد.

الشرق الاوسط افزود: مایکل ایمنالو، مدیر ورزشی لیگ عربستان، به دلیل رابطه‌ای که با مدیربرنامه این بازیکن دارد، نقش مهمی در تنظیم این قرارداد ایفا خواهد کرد.

روزنامه تلگراف انگلیس نیز تأیید کرد که تاد بولی، رئیس باشگاه چلسی ماه گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و احتمالاً در آنجا با مدیر ورزشی لیگ عربستان دیدار کرده است. این روزنامه توضیح داد که اگر همه چیز با روال عادی پیش برود، انتقال لوکاکو جزو اولین قراردادهای آینده لیگ عربستان خواهد بود، زیرا آبی‌ها از فروش مهاجم بلژیکی بدشان نمی‌آید.

روزنامه انگلیسی اتلتیک نیز به دیدار ادو گاسپار، مدیر ورزشی آرسنال و جیسون اتوئو، دستیارش با مقامات عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که دیدار بر روی آشنایی با یکدیگر به منظور گفتگو درباره بازیکنان و قراردادهای احتمالی متمرکز بوده است.

نکته قابل توجه این است که رسانه‌های انگلیسی، انتقال توماس پارتی، بازیکن آرسنال را به انتقال به لیگ عربستان در تابستان آینده محتمل دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند باشگاه‌های الاتحاد و النصر خواهان جذب هافبک غنایی هستند.

دیگر خبرها

  • تنیس روی میز انفرادی گرند اسمش | ماجراجویی ادامه دار نوشاد عالمیان در عربستان
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)