Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قائم مقام بانک مرکزي گفت: از سال 2016 ميلادي شاهد تورم تک رقمي بوده ايم که در 25 سال گذشته بي سابقه بوده و ما به دنبال اين هستيم که نرخ تورم را در سال‌هاي آينده به کمتر از 5 درصد برسانيم. به گزارش خبرگزاري تسنيم، اکبر کميجاني در اجلاس مشاورين سيانزا که با حضور نمايندگاني از بانک هاي مرکزي کشور هاي بنگلادش، هنگ کنگ، پاکستان، فيليپين و تايلند برگزار شد، با خير مقدم به مهمانان و اعضاي سيانزا، افزود: يکي از مباحث مهم که اجلاس سيانزا درباره آن تصميم گيري خواهد کرد انتخاب ميزبان بعدي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کميجاني از تلاش اعضاي پژوهشکده پولي و بانکي براي هماهنگي هاي انجام شده جهت برگزاري اين جلسه قدرداني و به برخي از مسايل اقتصاد کلان ايران اشاره کرد. وي با اشاره به انتخاب دوباره دکتر روحاني به عنوان رييس جمهور در ايران اظهارداشت: ما سال هاي سختي را داشتيم. به دليل فعاليت هاي صلح آميز هسته اي محدوديت هاي زيادي را تجربه کرديم و در نتيجه اين تحريم ها اقتصاد ايران با مشکلات زيادي مواجه شد.
کميجاني با بيان اينکه اقتصاد ايران به دليل مسايل تاريخي بانک محور است، تصريح کرد: 90 درصد تامين مالي در ايران بر عهده بانک ها بوده ضمن اينکه هزينه تامين مالي نيز بالا است و بيشتر به عهده بانک هاي تخصصي و تجاري است.
قائم مقام بانک مرکزي با بيان اينکه در سال هاي گذشته صادرات نفت با مشکل مواجه بود و درآمدهاي آن کاهش يافته بود، البته مشکل ديگر تحريم هاي اقتصادي بود، خاطرنشان کرد: به دليل تحريم ها ما نمي توانستيم به منابع خود در بانک هاي خارجي دسترسي داشته باشيم و اين مسايل باعث رکود سنگين شده بود. وي ادامه داد: دولت يازدهم نه تنها مذاکرات را آغاز بلکه گفتگوهاي سنگيني را شروع کرد و اين مذاکرات تا سال 2015 به نتيجه نهايي رسيد.
کميجاني ادامه داد: بعد از آن به تدريج نشانه هاي خوبي را شاهديم به نحوي که بعد از يکسال از آغاز مذاکرات به نتايج معناداري رسيديم که امروز به آن برجام مي گوييم. وي اظهارداشت: امروزه آژانس بين الملل انرژي اتمي تاکيد دارد که ايران به تمامي تعهدات خود تحت برجام عمل کرده، با اين حال در سمت مقابل دولت آمريکا به تصميمي که در 5+ 1 گرفته شده احترام نمي گذارد.
وي خاطر نشان کرد: از سپتامبر سال جاري دولت آمريکا محدوديت هاي جديدي را شروع کرده، اما به هر حال من سياستمدار نيستم. قائم مقام بانک مرکزي افزود: در سال 2013 ميلادي دولت در سياست هاي پولي ومالي خود تجديد نظر کرد. ما در انتخابات خرداد 2013 داراي نرخ تورم ساليانه حدود 35 درصد بوديم اما خوشبختانه به دليل سياست هاي اصلاحي در شش ماهه ابتدايي دولت يازدهم نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش يافت اين در حالي بود که اقتصاد ايران همچنان با محدوديت هايي روبرو بود.
کميجاني گفت: ارزش ريال برابر ساير ارزها از جمله دلار در سال هاي قبل از دولت يازدهم به شدت کاهش يافته بود ثابت ماند و فضاي با ثبات آرامي را تجربه کرد. وي افزود: در دو تا سه سال اول دولت روحاني مقداري از رکود حاکم بر بازار ها کاسته شد و ‌ارزش ريال نيز افزايش يافت.
به گفته وي، مديريت بانک مرکزي با همکاري دولت توانست که در کمتر از يکسال رشد سه درصدي توليد ناخالص داخلي و کاهش نرخ تورم را شاهد باشد و از سال 2016 ميلادي شاهد تورم تک رقمي بوده ايم که در 25 سال گذشته بي سابقه بوده و ما به دنبال اين هستيم که نرخ تورم را در سال‌هاي آينده به کمتر از 5 درصد برسانيم.
کميجاني ادامه داد: در دو سال گذشته کاهش ارزش ريال کمتر از تفاضل نرخ تورم ارز ساير کشور ها برابر دلار بوده است. اين در حالي است که همزمان شاهد کاهش بهاي نفت بوديم و نه تنها ايران بلکه تمام کشور هاي نفتي دچار سختي شدند.
وي خاطر نشان کرد: بار ديگر اقتصاد دچار رکود شد و توليد ناخالص داخلي در سال 2017 به 1.6 رسيد اما با اين حال اقتصاد کلان ايران فضاي آرام و با ثباتي را تجربه کرد. به گفته وي، درسال گذشته ايران شاهد رشد 12.5 درصدي توليد ناخالص داخلي بوده ورتبه اول را در منطقه داشت. بخش مهمي از اين رشد به دليل افزايش صادرات نفت و ظرفيت بالاي آن در اقتصاد ايران بوده است. همچنين ما به حساب هاي خارجي ومنابع ارزي خود دسترسي داشتيم.
قائم مقام بانک مرکزي ادامه داد: در سال جاري توليد ناخالص داخلي ديگر در زمينه نفت نخواهد بود بلکه بخش غير نفتي نقش مهم تري بازي خواهد کرد. اين مقام ارشد بانک مرکزي گفت: هفته گذشته هياتي از صندوق بين المللي پول از ايران بازديد کرد و در گزارشي پيش بيني شده بود که رشد توليد ناخالص داخلي در سال آينده 4.5 درصد باشد. مطالعات ما در بانک مرکزي نشان مي دهد که ما شاهد رشد اقتصادي با اصلاح سياست ها در اقتصاد کلان خوب باشيم و با کمک دولت و بانک مرکزي ما به اهداف مورد نظر مي رسيم.
وي تاکيد کرد: اقتصاد ايران يکي از قدرتمند ترين اقتصادها در خاورميانه و جزو اقتصادهاي برتر در جهان است که تجارت خوبي را با کشور هاي آسيايي دارد. ما در حال غلبه بر مشکلات و بر طرف کردن موانع بر سر راه اقتصاد کلان هستيم. وي در پايان اظهار اميدواري کرد که در سپتامبر 2018 شاهد اجلاس خوبي با حضور روساي بانک مرکزي سيانزا باشيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۸۹۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال