Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار و مخترع «دستگاه تستر رله‌‌های صنعتی موجود در تابلوهای برق صنعتی» دانشگاه آزاد اسلامی را بستر مناسبی برای معرفی طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان و استادان می‌داند.

مهرداد احمدی کمرپشتی مخترع «دستگاه تستر رله‌های صنعتی موجود در تابلوهای برق» متولد 1363 در قائمشهر، دارای مدرک دکتری تخصصی رشته مهندسی برق گرایش قدرت از واحد علوم و تحقیقات تهران بوده و اکنون استادیار پایه 8 و مدیر گروه برق واحد جویبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی 7 اختراع را به ثبت رسانده و بیش از 80 مقاله در مجلات و کنفرانس‌‌های ملی و بین‌‌المللی در زمینه مهندسی برق منتشر کرده‌ و 4 طرح پژوهشی را در واحد جویبار به پایان رسانده است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت هفته پژوهش گفت‌‌وگویی را با وی ترتیب داده است که در زیر می‌خوانیم:

تا به حال چند اختراع داشته اید؟

تاکنون 7 محصول را ثبت اختراع کرده ام که لیست این اختراعات به صورت زبر است؛ البته تعدادی از این اختراعات در جشنواره‌‌های داخلی موفق به اخذ جایزه هم شده اند:

کنترل دور موتورهای تکفاز با استفاده از دستگاه الکترونیکی با شماره ثبت 57518 در سال 1387. حذف کلید گریز از مرکز با استفاده از دستگاه هوشمند الکترونیکی در موتورهای تک فاز خازنی با شماره ثبت 56116 در سال 1387. دستگاه اتوماتیک خارج کردن سیم‌های سوخته از موتور بدون آسیب رساندن به موتور و اجزای آن با شماره ثبت 66820 در سال 1389. دستگاه پاک‌کننده استاتور موتور القایی به صورت دستی و اتوماتیک با قلاب متغیر با شماره ثبت 75147 در سال 1391. دستگاه نجات‌دهنده رانندگان در پیچ و خم جاده‌ها در هنگام شب با شماره ثبت 77522 در سال 1391. سکسیونر تلسکوپی جهت کم کردن مساحت پست با شماره ثبت 85662 در سال 1394. دستگاه تستر رله‌های صنعتی موجود در تابلوهای برق صنعتی با شماره ثبت 93315 در سال 1396.

آخرین اختراع شما چه بوده است؟

آخرین اختراع من «دستگاه تستر رله‌‌های صنعتی موجود در تابلوهای برق صنعتی» است که در زمینه برق قدرت شاخه اتوماسیون صنعتی قرار می‌گیرد.

استفاده‌نکردن از تکنولوژی جدید و روش‌های سنتی عیب یابی برای رله‌‌های صنعتی که از روی نقشه‌‌های فنی و استفاده از اهم‌‌متر صورت می‌گیرد، زمان زیادی را برای شناسایی تلف کرده و به متخصص برق برای شناسایی عیب نیاز دارد.

هدف از اختراع این دستگاه رفع مشکلات به وجود آمده در صنعت برق اتوماسیون مربوط به قطعه پرمصرف رله است و این دستگاه عیب‌های به وجود آمده در تابلوهای صنعتی رله‌ها را که در صنعت فراوان است به سرعت تشخیص داده و به شخص متخصص یا نقشه عیب‌یابی برای رفع عیب نیاز ندارد؛ در نتیجه شناخت سریع عیوب باعث بهره‌وری در تولیدات صنعتی می‌شود و مشکلات مربوط به صحت عملکرد رله‌ها در زمان خرید و فروش این قطعه الکترونیکی در همان هنگام خرید با تست عملکرد این دستگاه از بین خواهد رفت و در نهایت مشکلات مربوط به فهم کارکرد رله‌ها که برای دانش‌آموختگان رشته اتوماسیون دشوار است با ساخت این دستگاه از بین می‌رود.

کاربرد عملی آخرین اختراع شما در چه بخشی از صنعت است؟

در همه مکان‌هایی که وابسته به رله‌‌های صنعتی است به عنوان نمونه هوشمندسازی منازل و تابلوهای بالابرها، تابلوهای برق بیمارستان‌‌ها، صنایع کشاورزی، دانشگاه‌ها، مدارس فنی و حرفه‌ای در plc و آموزشگاه‌های مرتبط با برق صنعتی در تابلو برق‌ها و plcها، فروشنده‌های تجهیزات صنعتی برای تست عملکرد رله‌های نو خریداری شده و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی قسمت‌های صنعت نیاز بیشتری به این دستگاه داشته و با ساخت این اختراع مشکلات رله‌های فایندر و شیشه‌ای مربعی از بین خواهد رفت؛ از جمله

1 ) در فروشگاه‌های تجهیزات صنعتی برقی که تعدادی زیادی از این رله‌ها خرید و فروش می‌شود و با داشتن این دستگاه در چند دقیقه تعداد زیادی از این رله‌ها را می‌توانند تست کنند و در حضور مشتری به آنها به عنوان یک جنس سالم و تست شده تحویل دهند.

2 ) در انبارهای ذخیره شرکت‌های تولیدی که تعدادی زیادی از این رله‌ها برای استفاده ذخیره‌سازی می‌شود که این کار باعث می‌شود که یک انباردار با هر میزان سواد تحصیلی از سالم بودن این نوع تجهیزات در انبار با تست آن مطلع شود و از دادن رله‌های معیوب برای راه‌اندازی خودداری کند.

3 ) در شرکت‌های تولیدی تابلوهای صنعتی که کار آنها مونتاژ تابلوهای صنعتی است و با برنامه‌ریزی خود با توجه به دستور کارفرما تابلو را مونتاژ می‌کنند، به دلیل استفاده بیش از اندازه از رله‌ها در مدار فرمان می‌توان این دستگاه را در نقطه‌ای نصب کرد و برای شرکت‌ها به همراه تابلوی صنعتی ارسال کرد.

4 ) هر تابلوی صنعتی که کارش به حرکت در آوردن یک خط تولید است، می‌تواند با نصب این دستگاه در تابلو از سوی متخصصان برق باعث شود که اگر اپراتورهای خط تولید که تخصص عیب‌یابی رله را ندارد با قرار دادن رله در این دستگاه و فرمان کنتاکت‌‌های بسته و باز را مشاهده کنند.

5 ) مراکز آموزشی که کار آنها آموزش تابلوهای صنعتی و همچنین آموزش plc است که با این دستگاه بدون نیاز به تابلوی صنعتی می‌توان از آن استفاده کرد و به هنرجویان آموزش‌های کامل را بابت عیب‌یابی و کارایی تجهیزات برقی داد.

6 ) اکنون شاخه‌‌ای از زیر شاخه‌های برق با عنوان هوشمندسازی منازل یا Building management system در حال گسترش است که اجزای داخلی ساختمان را به صورت اتوماتیک کنترل می کند و در آن یک تابلو با قابلیت خاص استفاده شده است که از تعداد زیادی رله برای خروجی PLCهای مرتبط برای جلوگیری از سوختن پایه PLCها استفاده شده است؛ با داشتن این دستگاه در زمان خرابی رله‌ها صاحب خانه می‌تواند به راحتی آن رله معیوب را تست کند و اگر معیوب بود آن را تعویض کند.

برنامه مشخص شما برای ورود به بازار چیست؟

با توجه به وجود محصولات مختلفی مانند رله‌ها و تایمرها در بازارهای داخلی و خارجی نیاز مبرم به یک تستر برای تست این محصولات و آگاهی فروشگاه‌های تجهیزات برقی از وجود این محصول برای ورود به بازار است؛ با توجه به پتانسیل و قابلیت‌­های بالای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت‌‎ از فعالیت‌های درآمدزا و دانش‌بنیان می‌توان از این قابلیت‌ها استفاده کرد.

برای ثبت اختراع یا تجاری‌سازی با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟

مهم‌ترین مشکل در زمینه تجاری‌سازی بحث مالی است؛ خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی بعد رسانه‌‌ای قوی‌ دارد و می‌تواند از آن استفاده کند تا طرح و ایده دانشجویان و استادان را برای تجاری‌سازی و ورود به بازار معرفی کند؛ دانشگاه‌ می‌تواند آموزش‌هایی را در زمینه‌های مورد نیاز به مخترعان و نوآوران ارائه دهند که چگونه ایده‌پردازی کنند، چگونه طرح را ثبت کنند یا چگونه ایده خود را تجاری‌سازی کنند؛ برای ثبت اختراع باید استراتژی داشت، قبل از تقاضای تشکیل پرونده برای ثبت اختراع، مخترع یا شرکت باید پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به سوالاتی از قبیل علت ثبت اختراع، زمان و مکان ثبت آن داشته باشد.

سال‌های اخیر با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت اظهارنامه اختراع این فرایند تسهیل شده است؛ دانشگاه‌ها نیز باید این نکته را در نظر بگیرند که همه طرح‌ها به محصول نهایی نمی‌رسند، اما وقتی یک یا دو ایده منتخب تجاری‌سازی شوند، تمام هزینه‌های قبلی را هم جبران می‌کنند؛ البته نیاز است که حمایت‌های مالی و معنوی با سرعت بیشتری انجام شود و آموزش باید به صورت سیستماتیک ادامه پیدا کند تا شاهد نتایج بهتری باشیم.

و سخن پایانی...

اندیشیدن به یک ایده تنها یک آغاز است، اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد اجرا یا عملی کردن همان ایده است. هر کسی می‌تواند ایده یا طرح بزرگی داشته باشد،. اما تا زمانی که آن ایده به یک واقعیت تحقق یافته و ملموس تبدیل نشده، صرفا یک ایده است؛ اگر اراده کنیم و ثابت قدم باشیم، قطعاً می­‌توانیم آن ایده را عملی کنیم؛ در انتها هم باید از تلاش‌های مجدانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار جناب آقای داریوش حمیدی که همیشه حامی ایده‌ها و طرح‌های درآمدزا و دانش‌بنیان هست قدردانی کنم.

به گزارش آنا، بخشی از جوایز و افتخارات احمدی عبارتند از: کسب عنوان پژوهشگر برتر در گروه فنی و مهندسی منطقه 3 دانشگاه­ های آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1390، کسب عنوان مخترع برتر در میان مهندسان عضو نظام مهندسی استان مازندران در سال 1389، کسب عنوان مهندس برتر در میان مهندسان عضو نظام مهندسی استان مازندران در سال 1391، احراز پژوهشگر برتر در گروه فنی و مهندسی واحد جویبار در سال 1392، احراز پژوهشگر برتر در گروه فنی و مهندسی جویبار در سال 1391، احراز پژوهشگر فعال در گروه فنی و مهندسی دانشگاه­ آزاد اسلامی واحد جویبار در سال 1394، کسب رتبه دوم ایده پرداز برتر در جشنواره ملی ایده‌های برتر پارک علم و فناوری سمنان در سال 1393، کسب رتبه اول کتاب برتر در همایش پژوهش‌های کاربردی در حوزه صنعت ساختمان در کانون مهندسین قائمشهر در سال 1394، تدوین کتاب درسی «مقدمه‌ای بر سیستم‌های قدرت الکتریکی» انتشارات قدیس در سال 1393، سردبیر مجله تخصصیInternational Journal of Electrical and Computer Engineering، نمایه شده در Scopus و ...

وی عضو هیأت تحریره مجله علمی و تخصصی مطالعات علوم کاربردی در مهندسی، داور مجلات تخصصی مهندسی برق نمایه شده در ISI، داوری مقالات و عضو کمیته علمی چندین کنفرانس داخلی و خارجی، دبیر کمیته علمی در اولین کنفرانس دستاوردهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر در واحد جویبار در سال 1389، دبیر کمیته علمی در دومین کنفرانس دستاوردهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر واحد جویبار در سال 1393، دبیر کمیته علمی در سومین کنفرانس دستاوردهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر واحد جویباردر سال 1396، دبیر کمیته اجرایی در دومین کنفرانس ملی کاربرد ریاضیات در علوم مهندسی واحد جویبار در سال 1394، عضو کمیته اجرایی دومین همایش نانو بیوتکنولوژی واحد جویبار در سال 1388 و استاد راهنما و مشاور بیش از 20 پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری را در کارنامه خود دارد.

گفت‌وگو از فاطمه طاهری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد

ایسنا/اردبیل معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل گفت: مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد.

کاظم دبیر ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه را از خود بیگانگی‌ و در مقابل این از خودبیگانگی، خودآگاهی را بهترین کلمه دانست و افزود: هویت‌بخشی و هویت‌شناسی برای بازگشت به خویشتن اساسی‌ترین موضوع است.

وی افزود: جمع‌آوری، حفظ و نگهداری این هویت برای آگاه‌کردن و شناساندن آن به نسل جدید موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل با اشاره به باورهای قومی و قبیله‌ای، زبان مادری، مذهب، ادبیات و حماسه‌ها به عنوان بخشی از هویت و تاریخ، گفت: این هویت علاوه بر اینکه در زمینه فرهنگی کارکرد دارد، در بحث سیاسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین موارد در خصوص هویت شناسی، کمک گرفتن از موزه‌هاست که شامل آداب، سنن و فرهنگ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل موزه‌ها را موثر در آموزش نسل جدید، تشدید حس تعلق‌خاطر و احساس خوب به گذشته، تربیت، منزلت قومی و ملی و خودآگاهی دانست و اشاره کرد: تولید، بازتولید و بازنمایی هویت از اهداف این کنفرانس می‌باشد.

وی با اشاره به جایگاه استان اردبیل در میان ۱۰ استان برتر در بحث گردشگری و دارای تاریخ فاخر، معرفی و شناساندن تاریخ و فرهنگ آنرا حائز اهمیت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه را امری مهم برای نیل به این هدف دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل ابراز امیدواری کرد: مقاله‌های رسیده به کنفرانس از لحاظ کمی و کیفی باعث رشد شود و در بحث اجرایی نیز کارکرد داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • روزی به نام تلفن!/الو... صدا میاد؟
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • روزی به نام تلفن!
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • تداوم وزش باد شدید تا اواخر وقت امروز در ایلام