Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ناصر طاهری با اعلام خبر آغاز مرمت مسجد تاریخی سید اصفهان از یک ماه گذشته اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده جهت پایش‌های منظم آثار تاریخی، کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به این نتیجه رسیدند که بخش‌هایی از مسجد تاریخی سید اصفهان نیاز به مرمت‌های اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه این مسجد تاریخی به ثبت ملی رسیده است عملیات مرمت کاشی‌های آن با عنایت به اینکه این مسجد دارای کاشی‌کاری نفیسی متعلق به دوران قاجار است، از حدود یک ماه گذشته به ویژه در بخش سر در جنوب غربی مسجد آغاز شد، با این وصف مرمتگران با تجهیز کارگاه و نصب داربست در این بخش از مسجد، فعالیت‌های مرمتی خود را آغاز کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به چگونگی سوختن در بخش جنوب غربی مسجد اشاره کرد و گفت: یکی ازمهمترین دغدغه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان وجود برخی بناهای تاریخی در پهنه استان است که به صورت مستقیم در اختیار این اداره‌کل قرار ندارد، با این وصف مسجد تاریخی سید اصفهان که متعلق به دوران قاجار است و توسط آیت‌الله شفتی از علمای بنام اصفهان در عصر قاجار ساخته شده، هم اکنون دارای دو تولیت است.

وی ادامه داد: بخشی از این مسجد توسط خاندان مرحوم شفتی اداره شده و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همه ساله به ویژه در فصول زمستان با مشکلاتی از این دست در بناها و مجموعه‌های تاریخی که به صورت مستقیم در اختیار آن‌ها نیست مواجه است، به گونه‌ای که 4 سال قبل در محور شمالی این مسجد نیز حریق گسترده‌ای رخ داد.

طاهری در همین راستا ادامه داد و اضافه کرد: اگر چه این بنای تاریخی همانند بسیاری بناهای دیگر به صورت مستقیم در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار ندارد، لیکن به دلیل نفیس بودن بنا، این مسجد تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، با این وصف این اداره‌کل متناسب با وظایف قانونی خود و برخلاف برخی قضاوت‌های ناعادلانه نسبت به پایش دوره‌ای آن‌ها اقدام کرده است و آغاز عملیات مرمت سر در جنوب غربی نیز خود مؤید این نکته است.

وی در رابطه با آگاهی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آتش زدن در بخش جنوب غربی مسجد سید اصفهان نیز ابراز داشت: این مسجد تاریخی در یکی از بافت‌های متراکم و قدیمی شهری اصفهان قرار گرفته است، به گونه‌ای که در بخش‌های جنوب، شرق و غرب مسجد محلات قدیمی و متراکمی قرار گرفته و کوچه‌های متعددی نیز در این محدوده وجود دارد، بنابراین بسیاری از این کوچه‌های پر پیچ و خم مکان‌های مناسبی برای اقامت برخی کارتن‌خواب‌ها است که شب‌ها در برخی مناطق از جمله سردرهای قدیمی این مسجد بیتوته کرده و با روشن کردن آتش در این شب‌های سرد پائیزی باعث بروز آتش‌سوزی شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین با اشاره به اطلاع‌رسانی از آتش گرفتن در جنوب غربی مسجد تأکید کرد: تصاویر کاملاً گویا هستند که در جنوب غربی مسجد دقیقاً در محل کارگاه مرمتی مسجد واقع شده و چهار شب پیش گروهی که به احتمال زیاد کارتن‌خواب هستند با استقرار در سردر ورودی جنوب غربی مسجد اقدام به آتش روشن کردن کرده‌اند که بخشی از آتش آن‌ها به در سرایت کرده است.

وی ادامه داد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان صبح فردای آتش‌سوزی به واسطه استقرار کارگاه مرمت در این محدوده بر خلاف برخی اظهارنظرها به طور کامل از جریان این امر آگاهی یافت، بنابراین با توجه به موقوفه بودن این مکان تاریخی و مذهبی از یک سو و استقرار حداقل دو هیأت امنا در این مسجد تاریخی، اداره‌کل میراث با مشورت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و هیأت‌های امنای مسجد تصمیم دارد پس از اتمام عملیات مرمت کاشی‌های سردر جنوب غربی، نسبت به انتقال این در چوبی که در همین بخش واقع شده به کارگاه مرمت چوب اقدام کند.

طاهری در ادامه مطرح کرد: با توجه به سطحی بودن خسارات ناشی از آتش‌سوزی بر بدنه در و نیاز متولیان مسجد به کنترل ورود و خروج رهگذران از محلات جنوب غربی و همچنین عدم اتمام عملیات مرمت کاشی‌های سردر مسجد، عملیات مرمت در چوبی این مسجد به پس از برچیده شدن کارگاه مرمت کاشی‌کاری موکول شده و این امری است که در حوزه مرمت متداول بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن برداشت عدم مسؤولیت‌پذیری کرد.

وی در پایان تأکید کرد: علی‌رغم اینکه حفاظت فیزیکی از این مسجد به ویژه در بخش‌های محلات پیرامون آن در مسؤولیت مستقیم اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار ندارد، اما از طریق یگان حفاظت میراث فرهنگی در تلاش هستیم تا با همکاری نیروی انتظامی، حفاظت فیزیکی از بناهای تاریخی که مستقیماً در اختیار میراث فرهنگی هستند را در سطح شهر اصفهان به ویژه در فصول سرد افزایش دهیم.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت مسجد تاریخی سید اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان با اشاره به بهسازی و آماده‌سازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج افزود: آنچه روستای تاریخی فهرج را منحصربه‌فرد کرده، وجود مسجد کهن و قدیمی‌ترین مسجد کشور، بافت تاریخی ارزشمند و بسیاری از ویژگی‌های دیگری است که از حیث میراث‌فرهنگی آن را ارزشمند کرده است.


وی ادامه داد: به‌عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشور برای قرارگرفتن در لیست برترین دهکده‌های گردشگری دنیا، این روستا نیز مطرح است و این انتخاب از سوی سازمان گردشگری جهانی اتفاق خواهد افتاد و پرونده تهیه‌شده برای انتخاب این روستای تاریخی به‌عنوان بهترین دهکده گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی آماده و این پرونده تا دوشنبه آینده برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری باید نهایی شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اعلامی که انجام شده است عزمی در روستا شکل گرفت و اهالی روستا، استانداری و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج تلاش کردند و این اقدام ارزشمند انجام شد.


وی تصریح کرد: زمینه دسترس‌پذیری آسان برای افراد دارای معلولیت، مرمت بنا‌های تاریخی، کاه‌گل معابر، احداث سرویس‌های بهداشتی استاندارد و نصب تابلو‌های بین‌المللی در روستا از جمله اقدامات عمرانی است که در فهرج در حال انجام است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: ۲۵۰ متر طول مسیر گردشگری روستا با اضافه‌کردن کف‌سازی و بدنه‌سازی در قالب مشارکت نهاد‌های مختلف در حال انجام است و دستگاه‌های مختلفی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بتوانیم در یک بازه زمانی فشرده اقداماتی که شاید سال‌ها خلأ آن در روستای فهرج وجود داشته را انجام دهیم.


رستگاری با اشاره به اینکه رویداد‌ها و آداب‌ورسوم فهرج نیز باید معرفی شود، افزود: امیدواریم با شاخصه‌هایی که معرفی‌شده، همتی که انجام شده و محتوایی که تهیه می‌شود، روستای فهرج بتواند امتیازات لازم را کسب کند تا این اتفاق مهم برای کشور با معرفی فهرج به‌عنوان یکی از روستا‌های برتر گردشگری دنیا رخ دهد.


وی اظهار کرد: خوشبختانه همه ظرفیت‌های لازم برای انتخاب روستای تاریخی فهرج وجود دارد و از بین دو هزار روستا به‌عنوان دومین روستا در کشور توسط میراث‌فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت تا اقدامات لازم انجام‌شده و پرونده این روستا به سازمان جهانی گردشگری ارسال شود.

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان