Web Analytics Made Easy - Statcounter


به اعتقاد پژوهشگر عراقی، بحران اقتصادی و امنیتی می­‌تواند ناکارآمدی حکومت اقلیم کردستان را در سیاست­‌های سال­های گذشته نشان دهد. ممکن است حکومت مرکزی عراق نیز وارد این مسئله شود تا این بحران­‌ها را مدیریت کنند.

«محمدباقر حکیم»، پژوهشگر و کارشناس عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد نیوز، در خصوص انگیزه­‌های اصلی تظاهرات اعتراضی اقلیم کردستان عراق، با اشاره به اینکه این اعتراضات می­‌تواند آغازگر یک شکاف عمیق بین سلیمانیه و اربیل باشد، بیان داشت: بحران­های اقلیم ناکارآمدی اربیل را نشان می­‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به دلایل اصلی تظاهرات اعتراضی در اقلیم کردستان عراق گفت: بحران اقتصادی و تأثیر آن بر معیشت مردم و اختلافات حزبی و تبعات آن بر مدیریت اقلیم که این امر نیز به صورت مستقیم بر معیشت مردم تأثیرگذار است، از جمله این دلایل محسوب می­‌شود.

کارشناس عراقی با تأکید بر تبعات گسترش اعتراضات اشاره داشت: به نظر می‌رسد اگر اعتراضات اقلیم کردستان به این‌گونه تداوم یابد، شاهد یک بحران امنیتی در اقلیم خواهیم بود. این بحران امنیتی می­‌تواند آغاز کننده یک جنگ داخلی در این منطقه باشد. البته باید مشاهده کرد که گستره این تظاهرات در روزهای آینده به کجا خواهد رسید. آیا نیروهای نظامی اقلیم کردستان می‌توانند این اعتراضات را مدیریت و بر آن سیطره پیدا کنند یا نه؟

وی با اشاره به احتمال بحرانی شدن وضعیت در اقلیم کردستان تأکید داشت: اقلیم کردستان عراق در صورتی که نتواند این اعتراضات را مدیریت کند و کشتارهایی در این تظاهرات آغاز شود، ممکن است گستره آن افزایش پیدا کند و این منطقه شاهد یک بحران امنیتی شود.

پژوهشگر عراقی با توجه به پیام­‌هایی که اعتراضات اقلیم به دنبال دارد، گفت: بحران اقتصادی و امنیتی می­‌تواند ناکارآمدی حکومت اقلیم کردستان را در سیاست­‌های سال­های گذشته نشان دهد. ممکن است حکومت مرکزی عراق نیز وارد این مسئله شود تا این بحران­ها را مدیریت کنند.

وی با تأکید بر تأثیر مشکلات اقتصادی برای حضور مردم در اعتراضات اشاره داشت: اربیل مدعی است که برخی از انگیزه­‌های معترضان سیاسی است. گرچه ممکن است برخی از مردم انگیزه­‌های سیاسی در این مسئله داشته باشند؛ اما بحران اقتصادی و معیشتی تأثیر بسزایی بر زندگی مردم گذاشته است.

حکیم با اشاره به تبعات سیاسی اعتراضات اقلیم کردستان تأکید داشت: بحران اقتصادی یکی از عوامل اصلی حضور مردم در خیابان‌ها و اعتراض به حکومت اقلیم کردستان محسوب می­‌شود. این مسئله می­‌تواند آغازگر یک شکاف عمیق بین سلیمانیه و اربیل باشد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۱۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر قرار باشد از بحران های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم در نخستین همایش تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اظهارداشت: عناصر و نیروهای ایثارگر با عناصر از خود گذشتگی، نوآوری، خلاقیت و شجاع بودن در 8 سال دفاع مقدس توفیق گسترده ای را نصیب ملت کردند و با تداوم همین روند شاهد پیشرفت ها در عرصه های دیگر از آنان هستیم.

وی افزود: عناصر خلاق و از خود گذشته ای که در حوزه های اقتصادی کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند، به آنها بها داد و از فعالیت اقتصادی آنها حمایت کرد بنابراین اگر قرار باشد از بحران های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم بیان کرد: آسیب شناسی برنامه های توسعه از دهه 30 خورشیدی در ایران نشان می‌دهد، یکی از عوامل اصلی شکست طرح های توسعه در کشور پیگیری و تقلید از برنامه های اقتصادی خارجی و عدم بومی سازی اقتصاد در کشور بوده است وبه دلایلی مانند عدم توجه به معیشت مردم نیز به عنوان دیگر عوامل شناخته شده اند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه های بومی وارد اقتصاد شد، اما لازم است همچنان مواردی مانند خلاقیت و نوآوری در اقتصاد به کار گرفته شود.

موسوی مقدم تاکیدکرد: این عناصر از خود گذشته در عرصه های اقتصادی و غیراقتصادی چون به دنبال پست و مقام و ریا نیستند دیده نمی شوند حال آنکه این افراد در صنعت و کشاورزی کشور در حال فعالیت اند.

خراسان رضوی 900 نخبه علمی، فرهنگی و کارآفرین دارد

حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی، مدیر کل بنیاد شهید وامور ایثارگران خراسان رضوی نیز اظهارداشت:امیدواریم دستگاه های مرتبط با حوزه کارآفرینان شاهد و ایثارگر، زمینه فعالیت و همکاری این قشر با شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی را بیش از پیش گسترش دهند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی 900 نخبه علمی، فرهنگی و کارآفرین دارد که در حوزه های یاد شده مایه برکت هستند.

مشاور وزیر صمت و هماهنگ کننده امور ایثارگران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر ورود فرهنگ فداکاری در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه های اقتصادی موفق نبوده ایم به این دلیل است که فرهنگ ایثار و شهادت در این عرصه جاری نبوده است.

حسن ممتحن افزود: نتیجه بی توجهی به فرهنگ ایثار در اقتصاد این شد که عده ای سودجو در حوزه اقتصاد، با دریافت ارز 42 هزار ریالی اقتصاد کشور را به تاراج بردند، اقتصاد به کسانی داده شد که به جای اینکه به فکر منافع اقتصاد جمعی باشند همه چیز را فدای منافع خود کردند.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی فعالیت در عرصه واسطه گری را پر سود تر از تولید دانست و گفت: فعالیت در فضای تولید نوعی ایثارگری است و کسانی که در عرصه تولید قدم می گذارند به نوعی قدم در راه ایثار و شهادت قدم گذاشته اند.

رحیم نریمانی بیان کرد: بنیاد شهید با همه نوع حمایت مادی و معنوی برای حمایت از حوزه تولید تلاش خواهد کرد.

وی گفت: پژوهش ها نشان می دهد در وصیت نامه شهدا به رونق تولید و خودکفایی اقتصادی کشور اشاره شده است، این یافته ها به تازگی در قالب کتابی توسط بنیاد شهید منتشر شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی نیز ادامه داد: یکی از گروه هایی که وارد عرصه تولید در مجموعه شهرکهای صنعتی شده اند ایثارگران هستند، کسانی که در دوره دفاع مقدس در سنگر جهاد حضور داشتند و امروز در عرصه جبهه اقتصادی نقش موثر دارند.

جعفر فرشچی طوسی بیان کرد: مردم خراسان رضوی 17 هزار و 406 شهید، 53 هزار و 689 جانباز و سه هزار و 398 آزاده در راه اعتلای انقلاب اسلامی و حراست از تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده اند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی در تشریح این همایش نیز گفت: امروز برای نخستین بار از کارگران شاهد و ایثارگر و همچنین خانواده شهدا و ایثارگران کارآفرین که وارد عرصه تولید و اشتغال در شهرک های صنعتی استان شده اند، تقدیر شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • فیلم/جاری‌شدن سیل در سلیمانیه عراق
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • (ویدئو) آب‌گرفتگی خیابان‌های اربیل
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی