Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب چله عروس ، هدیه شب چله برای داماد ، خرید شب یلدا برای داماد ، لیست وسایل شب یلدا برای عروس ، خرید شب چله برای عروس ،کادو شب یلدا برای عروس ، کادو خانواده عروس به داماد ،تزیین هدایای شب یلدا برای عروس

شب یلدا یکی از قشنگ‌ترین شب‌ها برای تازه عروس‌هاست. در این شب، خانواده داماد براساس یک رسم کهن ایرانی، به منزل خانواده تازه عروس رفته و هدایای مختلفی را به عروس خانم پیشکش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شب خانواده عروس خودشان را آماده می‌کنند تا از خانواده‌ای که به تازگی با آن‌ها وصلت کرد‌ه‌اند، یعنی خانواده تازه داماد پذیرایی کنند. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می‌شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می‌گیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می‌شود که این هدایا در اساس رسوم خانواده‌ها در شهرهای محتلف کم‌و بیش متفاوت هستند.

شب یلدا در قدیم، طبق کشی به خانه عروس!

در گذشته، خانواده داماد هدایایی که برای عروس تهیه کرده بودند را بر روی سینی بزرگی قرار می‌دادند که به این سینی طبق گفته می‌شد و داماد این طبق را بر روی سرش قرار می‌داد و راهی منزل خانواده عروس می‌شد اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر این رسم و رسوم فراموش شده یا رنگ و بویی مدرن گرفته‌اند. البته هنوز هم هستند خانواده‌هایی که سعی می‌کنند تا حد ممکن به برخی از این سنت‌ها پای‌بند بوده و با برگزاری مراسم مختلف، خوشحالی خودشان از ورود تازه عروس به خانواده خود را نشان دهند. هنوز هم برخی از خانواده‌ها هدایای عروس را بر روی طبق‌های کوچک‌تر یا سبدهای چوبی، کالسکه‌های تزیین شده، صندوقچه‌های کوچک و بزرگ و … چیده و به منزل عروس می‌برند. این هدایا با پارچه‌ها و روبان‌های رنگارنگ تزیین می‌شود و به دست عروس خانم سپرده می‌شود.

در بعضی از فرهنگ‌ها به این مراسم، “شب چله ای” می‌گویند و خانواده‌ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می‌مانند و تنقلات، آجیل، شام و شیرینی می‌خورند و جشن می‌گیرند.

هدیه شب یلدا عروس چه چیزی است؟

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می‌کنند در بیشتر فرهنگ‌ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین‌شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس‌های زمستانی، کفش، پارچه و … پیش‌کش عرس خانم می‌شوند.

بسته به رسم و رسوم خانواده‌‌ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و … نیز می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می‌شود.

البته در این میان، خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم مطمین نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند و به عروس تقدیم می‌کنند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین‌شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل‌ترشدن هدایای یلدا کمک می‌کنند.



تزیین هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا برای عروس)

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن‌هاست. معمولا خانواده‌های خوش ذوق و هنرمند خود مقداری روبان‌ و تورهای رنگارنگ و سایر ابزار تزیینی خریداری نموده و هدایا را به زیبایی تریین می‌کنند. در این میان اغلب اوقات از وسایل قرمز رنگ برای تزیین استفاده می‌شود تا در کنار قرمزی انار و هندوانه، ترکیب رنگی زیبا ایجاد شود. از طرفی، برخی از خانواده‌ها با پرداخت مبلغی مشخص و دادن ایده مورد نظر، تزیین هدایای عروس را به افراد باتجربه مثل افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد و گل آرایی مجالس را انجام می‌دهند می‌سپارند.

میوه‌آرایی نیز یکی دیگر از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدا عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد.



شب یلدا عروس برای عروس چی میبرن؟

هدایای شب یلدا عروس بسته به فرهنگ هر شهر و منطقه و خانواده متفاوت است. اما مهمترین لیست هدایای شب یلدا برای عروس در زیر ذکر شده است.  فراموش نکنید که تزیین همه این موارد باید باسلیقه و زیبا انجام شود.

– آجیل

– میوه های تزئین شده (هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو، موز، آناناس و … )

– لباس زمستانی یا پارچه و یا طلا و یا هدیعه نقدی

– کله قند تزئین شده

– نقل و شیرینی

 

هزینه تزیین میز شب یلدا عروس

گزارشی از هزینه های شب یلدا برای خانواده داماد در شهر تهران جمع آوری شده که بر اساس این گزارش با وجود اینکه این رسم دیرینه برای عروس و داماد خوش یمن است اما اخیرا با چشم و هم چشمی و تجملات بیش از حد شب یلدا هزینه های هنگفتی روی دست داماد میگذارد؛ این روزها در بازار شاهد انواع خدمات تهیه خوراکی های شب یلدا همچون حکاکی هندوانه، کدو حلوایی و تزئینات میوه و آجیل هستیم که بسته به انصاف فروشنده ها و میزان تجملات به کار رفته ، نرخ های متفاوتی دارد.




هزینه تزیین شب یلدا عروس ۱۸ میلیون!

این گزارش حاکی از آن است که در محله های اعیان نشین شهر به طور مثال یک بسته هدیه لوکس شب یلدا برای عروس خانم شامل یک سبد گل لیلیوم و ارکیده، انواع اقسام آجیل و شکلات خارجی،میوه های پرتقاضا این شب و شیرینی و کیک مخصوص، ماهی و مرغ در ظرف های سنتی خاتم همراه با حکاکی ، کتاب نفیس دیوان حافظ و دیگر خرید ها ۱۸ میلیون تومان برای داماد هزینه در بر دارد!! همچنین در یک مورد دیگر هزینه سبد گل رز و لیلیوم، آجیل و شیرینی، حکاکی لبو، کدو حلوایی، هندوانه با دیگر میوه های مخصوص این شب ۳ میلیون تومان عنوان می شود.

 



قیمت تزیین وسایل شب یلدا عروس

بر اساس این گزارش در محله های متوسط قیمت ها کمی منطقی تر به نظر می رسد چراکه عموم مردم یا توان خرج چند میلیونی برای رسم شب یلدا را دارند و یا صرف این هزینه هنگفت را برای یک شب مناسب نمی دانند.

در محله های متوسط تهران قیمت تزئین انواع میوه  در این شب بسته به سلیقه مشتری و انصاف فروشنده متفاوت است اما به طور متوسط نرخ حکاکی هندوانه ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، کدو حلوایی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و سبد میوه شامل انار ،اناناس، خرمالو، موز ،هندوانه، نارگیل ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت تزئین سبد آجیل و شیرینی را از ۸۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان و اگر تمامی خدمات اگر همراه با گل آرایی باشد هزینه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اضافه دارد.

اگر تازه عروس هستید در بخش نظرات برای ما بنویسید دوست دارید شب یلدای شما چطوری برگزار شود؟ و برای ما بگویید این مراسم در شهر شما چطور برگزار می‌شود؟

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌های کهن زنجانی‌ها در رمضان

 ایران مهد آیین و مراسم‌ گوناگونی است که در زمان‌ها و بنابر موقعیت های مختلف در بین اهالی هر منطقه ای برگزار می‌شده که شماری از این رسوم به نوعی با زندگی مردم عجین است.

رمضان نیز از جمله ماه های خاصی در نزد ایرانی هاست که آیین هایی را در خود جای داده و هنوز هم برخی از آنها اجرا می شود.

مردم فرهنگ دوست استان زنجان از گذشته ها، آیین‌ها و مراسم باشکوهی را در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می کردند که در زمان حاضر تنها بخش هایی از آن برجای مانده و بخش زیادی نیز با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است.

مومنین روزه دار زنجانی با ورود به ماه مبارک رمضان، روز خود را با رفتن به مساجد، اماکن مذهبی و قرائت قرآن و دیگر ادعیه سپری می کنند و با نزدیک شدن به اذان مغرب با خرید انواع نان، حلیم، زولبیا و بامیه، آش و سوپ بر سر سفره افطاری حاضر می‌شوند.

خواندن دعا، استغفار و طلب آمرزش برای در گذشتگان از جمله آداب زنجانی ها بر سر سفره افطاری است که بعد از اذان مغرب و قبل از افطار روزه داران انجام می شود.

از طرفی بازار پخت زولبیا و بامیه و نون چایی (چای چورگی) توسط قنادان در ماه رمضان خود حال و هوای دیگری دارد و به طور معمول در همه سفره های افطاری روزه داران خودنمایی می کند.

نون چایی از شیرینی های مخصوص این ماه و زنجانی ها محسوب می شود و گردشگران و مسافرانی که در این ماه گذری به زنجان داشته اند، همواره مشتری این شیرینی خوشمزه هستند.

بنا بر مطالعات و تحقیق پژوهشگران،‌ ماه رمضان از گذشته ماهی پر از نشاط و تحرک و سرزندگی بوده و اهالی با دل کندن از مادیات و فارغ شدن از پدیده های مادی، معنویات را سرلوحه امور خود قرار می دادند.

خبرنگار ایرنا به این منظور به آیین های کهن این ماه در زنجان نظری انداخته است.

آیین ورود به ماه مبارک رمضان

مردم استان زنجان قبل از حلول ماه رمضان خود را برای استقبال از این ماه آماده ساخته و در شب های رمضان، نقاره چی ها بر بام مساجد بشارت خوانی می کردند.

خانواده ها در داخل خانه سفره رمضان پهن می کردند که محتوای این سفره کاسه ای پر از گلاب و ظرفی پر از آب بود و در کنار آن یک جلد کلام الله مجید و جام آیینه و مقداری نیز میوه خودنمایی می کرد و بدین ترتیب اهل خانه خود را برای ورود به ماه صیام آماده می کردند و اهل خانه دور این سفره می نشستند و بزرگ خانه قبل از هر فعلی دعا و مناجات می خواند.

اهالی نیز پس از اتمام مناجات خوانی هر کدام جرعه ای از گلاب می نوشیدند و نیز خود را با گلاب آغشته می کردند تا بدین وسیله مطهر وارد ماه رمضان گردند و در ضمن خوردن گلاب در شب اول رمضان عوارضی مثل سردرد و استخوان درد را تا آخر رمضان مرتفع می کرد.

افطار بردن به خانه عروس از مراسم خاص رمضان در زنجان

از دیگر مراسم بسیار زیبای ماه رمضان بردن افطار به خانه عروس بود، که توسط طبق کش ها به همراهی نقاره چی ها اتفاق می افتاد و خلعت و هدایای عروس را چند طبق کش در حالی که نقاره چی ها مارش های مختلفی را می نواختند، به طرف خانه عروس می بردند.

خانواده عروس در حالی که هر کدام فانوسی به دست داشتند، به محض رسیدن کاروان طبق کش ها به در خانه عروس به استقبال آنها می شتافتند و فانوس ها را بالای سر خود می گرفتند و این نمادی از آمدن نور به خانه بود.

اولین سحری نیز با صدای دل انگیز نقاره چی ها بر بام مساجد و نیز با مناجات و سحر خوانی به اهالی اعلام می شد، سحر خوان ها بر بام مساجد به سحر خوانی می پرداختند و برخی نیز در کوی و کومه راه می افتادند و با آوای بلند و دل انگیز خود اوقات شرعی و وقت سحر را اعلام می کردند.

مراسم سحری در بین جوان ها نیز به نوعی دیگر مرسوم و معمول بود و معمولا جوان ها پس از افطار در کوی و کومه به سر می بردند و تا دم دمای سحر به انواع بازی ها مشغول بودند.

پس از افطار به طور معمول اکثریت مردم به ویژه جوان ها بیرون از خانه به سر می بردند و در محله های خود به بازی های مختلف می پرداختند و یا در قهوه خانه ها و زورخانه ها تجمع می کردند و آنهایی که در خانه می ماندند و بیرون نمی رفتند، بیکار نمی نشستند و به بازی های مختلف می پرداختند.

گل یا پوچ که در اصطلاح محلی (اوزوک اوزوک) اطلاق می شود، حس را به شدت تقویت کرده و انسان را به نوعی به پالایش روانی سوق می داد و حافظه و هوشمندی را تقویت می کرد از جمله بازی های رایج نه چندان دور زنجانی بود.

کیسه برات و فلسفه برکت و نعمت

دوختن "کیسه برات" در پایان ماه مبارک رمضان از جمله سنت های رمضانی زنجانی هاست که هرچند به فراموشی سپرده شده اما هنوز خانواده هایی هستند که این مهم را به جا می آورند.

به اعتقاد زنجانی های میانسال و کهنسال اگر این کیسه ها توسط پنج زن سیده که اسم آنها فاطمه یا یکی از القاب حضرت فاطمه زهرا (س) باشد، لمس شود، برکت و نعمت خداوند متعال به همراه آن وارد خانه های آنان می شود و اعضای خانه نیز به آرزوی خود می رسند.

مادر خانواده این کیسه را در مسجد و بین ۲ نماز ظهر و عصر و دعاهای تعقیبات نماز با نخ و سوزن می‌دوزد و برای بریدن نخ و پارچه‌ این کیسه به‌ جای چاقو و قیچی از دندان ‌ها استفاده می کند و یک سکه‌ نیز در قسمت پایین آن قرار می دهد.

فلسفه و ریشه ‌های این باور و اعتقاد را می ‌توان در قرار دادن این سکه‌ در قسمت پایین کیسه جست‌وجو کرد که انجام این کار می‌تواند نمادی از نعمت و برکت به شمار آید.

تهیه و توزیع انواع غذاها میان نیازمندان زنجانی

تهیه و توزیع انواع مایحتاج غذایی از جمله برنج، گوشت، مرغ، نان، آرد، روغن، کره و پنیر بین نیازمندان در طول ماه مبارک رمضان به ویژه ایام قدر از دیگر آدابی است که از سال های دور میان زنجانی های خیر و اصیل رایج است.

بربری، سنگک، فتیر، شیرمال، تافتون، نان شیرین، زولبیا و بامیه و پشمک نیز از خوراکی های سنتی است که بازار خرید و توزیع آنها در ماه مبارک رمضان داغ و مصرف آن بسیار زیاد می شود.

سحرخوانی و رمضان خوانی در زنجان

در استان زنجان از سال های پیش سحرخوانی و رمضان خوانی رواج داشته و عده ای از تاریخ نویسان سابقه سحرخوانی را به یک هزار سال پیش نسبت می دهند.

این آیین که در ماه رمضان و در ساعت های پایانی نزدیک به اذان صبح برگزار می شد مخصوص ریش سفیدها و معتمدین شهر بود که ترانه های عامیانه را با صدای رسا و آواز خوش قرائت می کردند.

عید فطر

زنجانی‌ها معمولا آخرین شب ماه رمضان به خانه کسی نمی‌روند. آنها صبح زود برای اقامه نماز عید در مسجد و مصلی حضور می یابند.

آنها برای این روز رسم‌های ویژه خود را دارند و خیلی از خانواده‌ها در زنجان عید فطر را بهترین زمان برای بردن خلعت و هدیه به خانه عروس می‌دانند.

قره‌ بایرام

قره‌ بایرام از رسوم زنجانی‌ها در روز عید فطر است. در این رسم، افرادی که عزیزانشان را به تازگی از دست داده‌اند درب خانه شان را برای ورود اقوام و آشنایان که به دیدن آنان می‌آیند، بازمی‌گذارند.

این دید و بازدید حتی در روزهای دیگر نیز ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • تیراندازی در مراسم عروسی ۱۳ مجروح روی دست داماد گذاشت
  • سرنوشت مبهم کیت میدلتون؛ آیا هسته مرکزی قدرت در انگلیس نیازمند یک قربانی است؟ 
  • خانواده‌های شهدای ایرانی جنگ بوسنی تجلیل شدند
  • تازه ترین تک آهنگ حجت اشرف‌زاده منتشر شد/ هدیه نوروزی به طرفداران
  • کارت دعوت عروس زاگرس برای میهمانان نوروزی
  • برگزاری جشن گلریزان در لرستان
  • سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان
  • آیین‌های کهن زنجانی‌ها در رمضان
  • تمسخر مرغ سحر توسط داماد حاتمی کیا روی آنتن
  • «خانواده» محور سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم است / رونمایی از پویش «حافظ‌شو»