Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

******

** اقدامات دولت در مقابله با آلودگی هوا، عوام فریبانه است

 روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «در سکوت می‌میریم؛ لزوم اتخاذ طرحی ضربتی برای حل بحران آلودگی هوا، به جای اقدامات عوام فریبانه مسئولان» نوشت:

«با توجه به اینکه ما همه ساله مطمئن هستیم که در فصل پاییز و زمستان، وارونگی هوا سبب تشدید آلودگی هوا خواهد شد، چرا نباید از قبل و روزهایی که آلودگی هوا کمتر است به ویژه در فصول دیگر سال خود را برای این روزها نباید آماده کنیم؟ این درحالی است که در این سال‌ها اقدامات ضربتی ازجمله تعطیلی مدارس یا در مواردی اداره‌ها و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و... از جمله اقداماتی بوده که مسئولان برای این معضل اندیشیده‌اند. مسکنی کوتاه‌مدت که در این سال‌ها هیچگاه نتوانست مرهمی هرچند کم برای این معضل ریشه‌دار باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«سال‌هاست که مردم شهرهای صنعتی، زیبایی‌های فصل پاییز را حس نکرده‌اند. لذت دیدن آسمانی آبی با تکه‌های ابر که گویی به زمین نزدیک‌تر است از شهروندانی در این شهرها زندگی می‌کنند، دریغ شده است. در حالی که هر سازمانی توپ را به زمین نهاد دیگر می‌اندازد و معلوم نیست متولی واقعی مقابله با آلودگی هوا کیست. هرچند در نگاه اول، سازمان حفاظت محیط زیست متولی کااهش آلودگی هوا بوده اما این سازمان در این سال‌ها چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌است؟».

در طی سال‌های ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم، جریانی خاصی با فضاسازی‌های منتقدانه نسبت به وجود بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در سبد مصرف سوخت کشور، حذف بنزین پتروشیمی‌ها و توجیه واردات بنزین را کلید زدند. اما با گذشت ۵ سال به‌رغم اینکه مسئولان وزارت نفت، اذعان دارند که بنزین ارائه شده در بسیاری از کلانشهرها از جمله اراک، اصفهان، تهران بنزین وارادتی یورو ۴ و یورو ۵ است، اما کمترین تاثیری در کاهش آلودگی هوا طی سال‌های اخیر نداشته است

اوایل سال جاری یکی از نمایندگان ادوار مجلس با تاکید بر اینکه جریانی وجود دارد که از سبد آلودگی هوا جیب خود را پر می‌کند، تصریح کرد: «نگاه این جریان به محیط‌زیست، یک نگاه اقتصادی است و این گروه به منافع اقتصادی هنگفتی دست پیدا کرده و با سلامت مردم بازی می‌کنند. متاسفانه بسیاری از مجموعه‌هایی که مسئول رفع و یا مشخص کردن میزان آلودگی هوا هستند، با واسطه یا بی‌واسطه با بعضی از واردکنندگان بنزین ارتباط دارند و اسناد دقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد در رابطه با واردات بنزین، یک سری افراد مرتبط با برخی سازمان‌ها نقش داشته‌اند؛ این‌ها همان کاسبان تحریمی هستند که دولت شعار آن را می‌داد».

** تلاش ارگان رسانه‌ای دولت برای القای «اروپای خوب و آمریکای بد»

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «هشدار مجدد اعضای شورای امنیت به آمریکا» نوشت:

«در شرایطی که امریکا با طرح ادعای تازه درباره برنامه موشکی ایران می‌کوشد این موضوع را به یک پرونده امنیتی علیه کشورمان تبدیل کند، اعضای شورای امنیت سازمان ملل از مقام‌های واشنگتن خواستند تا ضمن پایبندی به توافق هسته‌ای از مخدوش شدن روند اجرای آن جلوگیری کنند. برخلاف کشورهای عضو توافق هسته‌ای که سعی می‌کنند با مجاب کردن امریکا برای اجرای برجام تنش ایجاد شده بر سر این موضوع را فرو بنشانند، دولتمردان امریکا از این فرصت برای طرح ادعا درباره نقش منطقه‌ای ایران و تشدید تقابل با آن بهره می‌برند، روندی که بخشی از آن پس از ناکامی ترامپ در خروج از برجام و شکست در بهره‌گیری از ساز و کار داخلی امریکا برای اصلاح آن آغاز شد و در ادامه با طرح ادعا پیرامون خطرناک بودن برنامه موشکی ایران و مداخله‌جویی آن در منطقه ادامه یافت».

تلاش ارگان رسانه‌ای دولت برای القای «اروپای خوب و آمریکای بد» در حالی است که نمایندگان سه کشور موسوم به تروئیکای اروپایی در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، همصدا با آمریکا به تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی ایران پرداختند.

در روزهای گذشته، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه  بعد از دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن مدعی شد فرانسه و آمریکا مصمم هستند «به شدت» فشارها بر ایران به دلیل برنامه موشک بالستیک را افزایش دهند و احتمالاً این اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باشد.

»زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «ما می‌خواهیم با مشکل نقش ایران در منطقه با کمک آمریکا مقابله کنیم. به همین دلیل ما به وضوح محکوم کردن برنامه موشکی ایران را اعلام کرده‌ایم و چنین اقدامی با قطعنامه ۲۲۳۱ سازگاری ندارد». گابریل همچنین -بهمن ۹۵- در اظهار نظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد.

آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی با ژست دروغین مخالفت با برجام و نمایش مضحک «پلیس خوب-پلیس بد» به دنبال ایجاد اختلال محاسباتی در افکار عمومی و مجموعه تصمیم‌گیر در دستگاه دیپلماسی است. برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران است.

**روحانی نمی‌تواند خودش را مرجع تشخیص پایبندی به پیمانش اعلام کند

«الیاس حضرتی» در یادداشت روزنامه اعتماد با عنوان «مرجع تشخیص پیمان شکنی کیست؟» نوشت:

«این روزها عده‌ای معتقدند که آقای رییس‌جمهور مطابق آنچه متعهد شده و پیمان بسته عمل نکرده است. از طرف دیگر آقای روحانی نیز در سخنرانی اخیر خود مدعی شده است که من به پیمانم وفادارم، مردم هم باشند.

پرسش مهم این است که مرجع تشخیص ملتزم بودن به پیمان‌ها و تعهدات انتخاباتی آقای رییس‌جمهور کیست؟ آیا خود ایشان می‌تواند مرجع آن باشد و سپس از مردم بخواهد که شما هم به پیمان خود وفادار باشید؟...برداشت ما این است که با این دست فرمان نمی‌توان ادامه داد. همین که آقای رییس‌جمهور خودشان را مرجع تشخیص پایبندی به پیمان اعلام کرده است، نشانه‌ای از مشکل است. بنابراین ضمن حمایت از دولت و آقای روحانی معتقدیم که باید به انتقادات بیشتر توجه کرد. منظورمان فقط شنیدن آنها نیست، پاسخ دادن و اجرا کردن آنها نیز هست».

در حال حاضر، انتقادهای بسیار جدی درخصوص عملکرد دولت دوازدهم در افکار عمومی ایجاد شده است. این کارنامه ضعیف حتی صدای کارشناسان حامی دولت را نیز درآورده است.

در روزهای گذشته «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است...به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست».

حسین راغفر-کارشناس اقتصادی حامی دولت- نیز در واکنش به گزارش ۱۰۰ روزه روحانی گفته بود: «من به حدی از گزارش اقتصادی آقای روحانی عصبانی شدم که تلویزیون را خاموش کردم. شیوه بیان روحانی و گزارش او به مردم حکایت از این دارد که مسئولین هر روز با واقعیت‌های زندگی مردم فاصله می‌گیرند. این فاصله، فاصله زیادی شده است».

** روزنامه اصلاح طلب (دی ۹۴): تحریم‌ها به تاریخ پیوست؛ (آذر ۹۶): تحریم‌های جدید در راه است

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «داود هرمیداس باوند» نوشت:

«در برنامه امنیت ملی آمریکا که سالانه منتشر می‌شود، نام ایران درکنار کره‌شمالی به‌عنوان خطری برای ایالات متحده درج شده است که تاکید موکدی بر فشار آمریکایی‌ها برای مقابله با سامانه‌های دفاعی ایران دارد. البته برخی با اظهارات مستقیم آمریکا در مورد موشک‌های یمنی اعتقاد دارند سناریو آمریکا در عراق درحال تکرار شدن است، حال اینکه بعد از تجاورز عراق به کویت آمریکایی‌ها به‌بهانه اینکه بغداد به‌طور مخفیانه به‌دنبال ساخت سلاح‌های کشتارجمعی است و تنها به اتکای اولین قطعنامه سازمان ملل علیه عراق، بدون تصویب قطعنامه دوم، ماجرای عراق را مشمول رسیدگی سازمان ملل متحد ندانست؛ هنوز کارشناسان سازمان ملل گزارش خود را در مورد وجود یا عدم وجود سلاح‌های کشتار جمعی ارائه نداده بود که آمریکایی‌ها بدون اجازه از شورای امنیت سازمان ملل به عراق حمله کردند، درحالی که بعد از تسخیر عراق سندی در مورد ادعای خود در مورد سلاح‌های کشتارجمعی و سلاح‌های تهاجمی در عراق به جامعه جهانی ارائه ندادند. اما در مورد ایران آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد به سمت افزایش تحریم‌ها حرکت کنند. البته طبیعی است چه قصد و نیتی دارند، اما برای مشروعیت بخشیدن به قصد و نیت خود باید دلایلی ارائه کنند. به همین دلیل مقامات تهران در مقابل این اقدامات باید با هوشمندی رفتار کنند».

پس از امضای برجام-تیرماه ۹۴- و همچنین در روز آغاز اجرای-تعهدات ۱+۵ ذیل- برجام (دی ماه ۹۴) روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب با هیاهوی رسانه‌ای با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست (روزنامه آرمان)»، «خلاص شدیم، سلام بر ایران بی‌تحریم»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «کلید تدبیر، قفل تحریم‌ها را گشود»، «غروب تحریم، ساحل توافق»، «پیروزی، بدون جنگ» و... به استقبال این توافق رفتند.

براساس تبلیغات گسترده نشریات اصلاح طلب و رسانه‌های حامی دولت قرار بر این بود که برجام دو دستاورد عمده داشته باشد؛ اول «لغو تمامی تحریم‌ها» و دوم «گشایش اقتصادی برای عموم مردم» اما همانطور که منتقدان نیز به درستی اشاره کرده بودند، به دلیل رعایت نکردن قاعده «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام نمی‌توانست برآورده کنندهٔ این شعارها باشد.

پس از پروژه گره زدن توان هسته‌ای به تحریم‌ها و نتیجهٔ آن که به «تحریم‌ها ماند ولی هسته‌ای رفت» منجر شد، در حال حاضر روزنامه‌های اصلاح طلب به دنبال مشابه سازی این پروژه در مورد توان موشکی کشورمان هستند.

پیشنهاد مضحک اصلاح طلبان درخصوص مذاکرات موشکی، در حالی است که تجربه پرهزینه برجام و دستاورد تقریباً هیچِ آن در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۶۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سال میلادی گذشته، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم برای رشد صادرات نفت خام بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی ایران در سال میلادی گذشته اظهار کرد: دو حامل انرژی نفت و گاز سهم زیادی در تحقق این دستاورد مهم داشته‌اند. در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، دولت سیزدهم در زمینه تولید و صادرات نفت و گاز هیچ محدودیتی ندارد؛ در حقیقت این دولت توانسته تحریم‌ها را خنثی کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقتدار نظامی ایران در عملیات وعده صادق، گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار مهم بود که توانست به ما در صادرات بیشتر و در عین حال آسان‌تر نفت کمک کند. بعد از آن عملیات، حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و در نهایت فروش نفت ایران بهتر شد.


وی افزود:تحقق رشد اقتصادی در طول سه الی چهار سال آینده شرایطی را برای ما مهیا خواهد کرد که بتوانیم عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را به سرعت جبران کنیم.


قادری با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر سهامداری در فراسرزمینی گفت: این تصمیم از جمله سیاست‌های درستی بود که وزارت نفت به اجرا گذاشت. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد که با بازارسازی برای فروش نفت خام، بازار مطمئنی را در این زمینه برای خود مهیا سازد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل نفت خام به فرآورده برای اقتصاد کشور مزیت‌های فراوانی دارد، زیرا این قبیل محصولات از ویژگی صادرات آسان و همچنین تحریم پذیری کمتری برخوردار هستند. در شرایط تحریمی سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی یک ایده بسیار خوبی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک هم ایده مثبت دیگری است که توسط وزارت نفت پیگیری شد. این واحد‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ‌تر کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارند؛ لذا، استفاده از این فرصت می‌تواند نقش موثری در صادرات نفت ایران داشته باشد، سیاست که امروز باعث رکوردشکنی دولت سیزدهم در صادرات نفت خام شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خام ، پالایشگاه ، پالایشگاه فرا سرزمینی ، وزارت نفت ، افزایش صادرات نفت ، پالایشگاه های کوچک ، جعفر قادری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9n

دیگر خبرها

  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • سارق ۲۰ میلیاردی منازل در اصفهان دستگیر شد
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟