Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز در مطالعه ای شناسایی گوشت الاغ در گوشت‌های چرخ شده تهران صورت پذیرفت زیرا شناسایی تقلیات گوشت و فراورده‌های گوشتی از جنبه‌های بهداشت، مذهبی و اقتصادی بسیار مهم است.

همچنین تاکنون از روش‌های مختلفی برای شناسایی منشا حیوانی گوشت استفاده شده است، هر چند راه اندازی روش‌های سریع، غیرتخریبی و ساده همچنان مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطالعه، روش اسپکتروسکوپی مادون قرمز به همراه تکنیک‌های کموتریکس برای شناسایی گوشت الاغ در گوشت چرخ شده مورد ارزیابی قرار گرفت که به همت سید محمد موسوی - کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، سهیل اسکندری - دانشیار، مهدیه عباسی - کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی و غلامرضا جاهد خانیکی - استادگروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت پذیرفته است.

در این روش‌؛ تعداد 12 نمونه گوشت گاو گوسفند از قصابی‌های شهر تهران خریداری شد. نمونه‌های گوشت الاغ نیز از کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران تهیه شد. همچنین مخلوط‌های گوشت الاغ در گوشت گاو و گوشت گوسفند با درصدهای بین 2 تا 90 درصد تهیه و مورد آزمایش قرار گرفت. داده‌های طیفی با استفاده از دستگاه ATR-FT-IR جمع‌آوری شد و به منظور گروه‌بندی گوشت گونه‌های حیوانی مدل‌های آماری تحلیل مولفه‌های اصلی (PCA) و تحلیل تابع ممیزی بر روی داده‌های انتخاب شده از ناحیه اثرانگشتی 800 تا 2000 سانتی‌متر معکوس انجام شد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از روش‌ تحلیل تابع ممیزی نشان دهنده اختصاصیت بالای (برابر با 1) این روش در پیش‌بینی انواع مختلف گوشت بود، هرچند آنالیز نتایج داده‌های طیفی مخلوط‌های گوشت الاغ در گوشت گاو و گوشت گوسفند به ترتیب میزان اختصاصی پایین‌تر 0.76 و 0.77 را نشان داد. این روش توانایی تشخیص 5 درصد گوشت الاغ در هر کدام از گوشت‌های گاو و گوسفند را دارا است.

در نهایت نتیجه‌گیری نتایج این مطالعه نشان داد، روش اسپکتروسکوپی مادون قرمز به همراه استفاده از تکنیک‌های کمومتریکس پتانسیل تمایز گوشت الاغ از گوشت‌های دیگر را دارا است و این رویکرد می‌تواند کمک شایانی به نهادهای قانونی برای شناسایی منشا گوشت‌های غیرحلال باشد.

تسنیم

700

گوشت الاغ شناسایی گوشت الاغ در گوشت های چرخ کرده روش اسپکتروسکوپی مادون قرمز سلامتی تکنیک‌های کموتریکس

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی

 رضا روشن ضمیرگفت: پارسال تولید گوشت قرمز عشایر استان با ۱۰ درصد افزایش به شش هزار و ۵۰۰ تُن رسید.

او گفت : با هدف حمایت دولت از دامداران عشایر پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد، پرداخت و جلوی کشتار بره‌های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شد.

مدیر کل امور عشایر استان همچنین گفت : عشایر استان پارسال ۶ هزار و ۵۰۰ تن جو مدت دار شش ماهه دریافت کردند ،عشایر با نام‌نویسی در سامانه بازرگاه، نهاده دریافت می‌کنند و چند ماه پس از دریافت، بهای آن را پرداخت می‌کنند و یا در قبال آن گوشت تحویل دولت می‌دهند.

مدیر کل امور عشایری استان در ادامه اضافه کرد: علاوه بر گوشت میزان تولید شیر و لبنیات از سوی عشایر با یازده درصد افزایش به چهار هزار و ۲۰۰ تن لبنیات رسید.

عشایر خراسان شمالی ۶۳۵ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۳۰ درصد گوشت استان، ۴ درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود