Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@02:52:53 GMT

حقايق عجيب درباره جنگل آمازون

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۹۹۲۸۶

حقايق عجيب درباره جنگل آمازون

خبرگزاري آريا - برترين ها: جنگل آمازون بزرگترين جنگل زمين است که 13 کيلومتر مربع وسعت داشته و بخش هايي از نه کشور: برزيل، بوليوي، کلمبيا، اکوادور، گويان، گويان فرانسه، پرو، سورينام و ونزوئلا را دربرمي گيرد. دانشمندان تخمين مي‌زنند که اين جنگل بيش از دو و نيم ميليون گونه حشره و بيش از چهل هزارگونه درخت و گياه، 1500 نوع پرنده و بيش از دو هزار نوع ماهي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمازون علاوه بر گياه و جانور داراي قبايل بومي و مردمي است که در مناطق دورافتاده زندگي مي‌کنند و هرگز کسي را جز افراد قبيله خودشان نديده اند. برخي از اين مردم بومي آدمخوار هستند و هر کاشفي به آن‌ها نزديک مي‌شود را مي‌کشند و مي‌خورند. آفتاب کمي مي‌تواند از ميان انبوه برگ و درختان اين جنگل عبور کند. زمين جنگل آنقدر تاريک است که حتي در طول روز هم بايد با چراغ قوه در آن راه برويد تا بتوانيد ببينيد. حيوانات بسياري مثل ميمون و مار از درختان بالا مي‌روند تا به نور خورشيد رسيده و گرم شوند و سپس براي پيدا کردن غذا روي زمين مي‌آيند. جنگل آمازون مکان بسيار جالبي پر از چيزهاي خارق العاده است که به برخي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم:
قبايل بومي
بيش از ده قبيله از گروه‌هاي کوچک انساني در بخش‌هاي دورافتاده جنگل آمازون زندگي مي‌کنند. برخي از آن‌ها نسبت به غريبه‌ها و کاشفاني که به مناطق زندگي آن‌ها سفر مي‌کنند مهربان و کنجکاو هستند. آن‌ها چيزهايي که دارند مثل پوست حيوانات، تير و کمان‌هاي دست ساز را با وسايل کاربردي کاشفان مثل کارد و ظروف پخت و پز مبادله مي‌کنند. قبايل ديگر بسيار وحشي و خطرناک هستند. بسياري از کاشفان در ماجراجويي‌هاي خود ناپديد شدند و هرگز پيدا نشدند. هيچکس نمي‌داند چه اتفاقي براي آن‌ها افتاده است. متاسفانه کساني که به مناطقي از آمازون که پر از بومي‌هاي خطرناک است سفر مي‌کنند حتي نمي‌دانند که مورد تعقيب قرار گرفته اند تا اينکه به آن‌ها حمله مي‌شود. اين بومي‌ها شکارچيان ماهري هستند که به آرامي حرکت مي‌کنند.

آدمخوار‌ها
به گزارش سي ان ان در سال 2009 اعضاي قبيله کولينا در برزيل مرد جواني را در جنگل به دام انداخته، کشته، سلاخي کرده و خورده اند. اين قرباني تنها 19 سال داشته است. اين منطقه جنگلي در غرب برزيل و در مرز پرو قرار دارد. قبيله کولينا هنگام مبادله وسايلي که نياز دارند گاهي با مردم روستاي انويرا مواجه مي‌شوند. آن‌ها مدت کوتاهي به روستا مي‌آيند و سپس به جنگل برمي گردند. پليس وقتي درباره اين کشتار فهميد که مردان قبيله براي ساکنان روستاي ديگري درباره خوردن اندام‌هاي يک مرد جوان صحبت مي‌کردند. خانواده اين پسرجوان به محل زندگي قبيله کولينا در جنگل رفتند. آن‌ها از ديدن بدن تکه تکه شده و جمجمه او که از يک درخت آويزان بود وحشت زده شدند. قانون برزيل به پليس اجازه نمي دهد وارد زمين‌هاي بومي شود بنابراين هيچکس در اين قتل دستگير نشد.

بومي‌ها چوب برهاي غيرقانوني را دستگير مي‌کنند
مناطق وسيع جنگل‌هاي آمازون با آتش سوزي و جنگل زدايي‌هاي بي شماري که با هدف ايجاد زمين براي مزرعه انجام مي‌شود ويران شده است. بااين حال، برخي قسمت‌هاي زمين توسط مردم بومي حفاظت مي‌شود. اين زمين‌ها مستقل هستند و قوانين هيچ کشوري در آن‌ها اعمال نمي‌شود. برخي چوب بر‌ها وارد اين مناطق جنگلي مي‌شوند تا درختاني که غيرقانوني بريده اند را بدزدند. اما اگر توسط مردم بومي دستگير شوند به مشکل بزرگي افتاده اند. بومي‌ها آن‌ها را شکنجه مي‌کنند يا حتي مي‌کشند. در اين عکس، مرد جواني را مي‌بينيد که توسط آن‌ها دستگير شده است. بومي‌ها اين عکس را انداخته و منتشر کرده اند تا ديگران را از سرنوشتشان آگاه کنند که اگر تلاش کنند وارد زمين‌هاي حفاظت شده آن‌ها شوند حماقت بزرگي کرده اند.

توپ‌هاي جنگلي
اين سنگ‌ها يک راز واقعي هستند. صد‌ها سنگ اين چنيني در جنگل‌هاي آمازون وجود دارد. آن‌ها مربوط به دوران ماقبل تاريخ هستند. باستان شناسان نتوانسته اند بفهمند که آن‌ها چرا و چطور ساخته شده اند. اين گوي‌ها حفاظت مي‌شوند. برخي از اين سنگ‌ها بش از 2.5 متر قطر دارند. سنگ‌ها از منابعي تشکيل شده اند که بسيار دورتر از محل پيدا شدن آن‌ها قرار دارند. اين يعني انسان‌هاي اوليه که تصور مي‌شود تنها ابزارهاي بسيار ابتدايي داشته اند اين سنگ‌هاي کروي کامل را ساخته اند. آن‌ها را کيلومتر‌ها هل داده اند، از تپه‌ها بالا برده اند، از رودخانه‌ها و جنگل‌هاي انبوه گذشته اند و به اين نقطه رسانده اند. برخي معتقدند اين سنگ‌ها با اهداف مذهبي ساخته شده اند، با اين حال هيچ شاهد واقعي وجود ندارد که اين ادعا را تاييد کند. منشا و هدف آن‌ها يک راز مانده تا زماني که کسي چيزي در اسناد باستان شناسي پيدا کند که آن را توضيح دهد.

ماهي‌ها نمي‌توانند در رودخانه جوشان شنا کنند
در مرکز جنگل‌هاي آمازون پرو، رودخانه‌اي وجود دارد که آبش آنقدر داغ است که هرچيزي که اتفاقي داخلش بيفتد را مي‌کشد. دماي اين رودخانه به بيش از 93 درجه سانتيگراد مي‌رسد. هميشه روي اين رود بخار آب جوش جريان دارد. هيچکس دليل آن را نمي داند. برخي معتقدند که يک شرکت معدني موجب گسستگي ساختار‌ها زمين گرمايي زيرزميني شده و گازهاي داغي را از اعماق زمين وارد اين رودخانه مي‌کند. مردم محلي فکر مي‌کنند که اين رودخانه انرژي معنوي دارد. مردم بومي آمازون براي دعا و آوازخواني در اطراف آن جمع مي‌شوند و بازديدکنندگان هم به آن‌ها ملحق مي‌شوند. فقط بايد مراقب باشند داخل آب نيفتند تا تبديل به سوپ خوشمزه آدمخواران نشوند.

جنگ‌هاي قبيله‌اي
در برخي قسمت‌هاي جنگل آمازون، جنگ‌هاي طولاني بين قبايل جريان دارد. آن‌ها مدام به هم حمله مي‌کنند، مردان حريف يکديگر را مي‌کشند و زنان جوان را به بردگي مي‌گيرند. اين جنگ‌ها بدون هشدار آغاز مي‌شوند و خشونت آن‌ها باورنکردني است. آن‌ها از سلاح‌هاي ابتدايي، اما کشنده استفاده مي‌کنند. به دليل احتمال حمله، بسياري از قبايل چادرنشين هستند. آن‌ها مجبورند مدام به قسمت‌هاي مختلف جنگل مهاجرت کنن تا از دشمنانشان دور بمانند. اين جنگ‌ها جمعيت قبايل را محدود نگه مي‌دارد و مانع رونق آن‌ها مي‌شود.

ماري که بيش از 9 متر طول دارد
در سال 1922 يک کشيش کاتوليک به نام پدر ويکتور هينز به رودخانه آمازون در بخش دورافتاده‌اي از برزيل در منطقه پارا رفته بود. او گزارش داد که ماري ديده که بيش از 2.5 متر طول داشته است. هفت سال بعد وقتي کشيش باز به همان منطقه رفت دوباره مار را ديد. دومين بار مار در آب شنا مي‌کرد و چشمانش آنقدر بزرگ بود که ابتدا آن‌ها را با چراغ‌هاي قايق اشتباه گرفت. مارهاي بوآ که 3 تا 9 متر طول دارند در جنگل‌هاي آمازون عادي است. البته مارهاي بزرگتري هم وجود دارند.

آمازوني‌هاي آدم نديده
بسياري از مردم قبايل بومي در مناطقي زندگي مي‌کنند که هيچ ارتباطي با بقيه جهان ندارند. زندگي آن‌ها بر اساس ارتباط با طبيعت است که مردم دنياي مدرن احتمالا هرگز آن را درک نمي‌کنند. آمازون منطقه‌اي غني و هم چنين «شش‌هاي زمين» است. همه درختان و گياهان اکسيژن توليد کرده و هوا را از کربن دي اکسيد که منبع تغييرات آب و هوايي است پاک مي‌کنند. اين يکي از دلايل اصلي نياز به نجات جنگل‌هاي آمازون است. بسياري از داروهاي مفيد از گياهان و منابع اين جنگل کشف شده اند. براي مثال، آسپيرين که رايج‌ترين داروي مسکن جهان است از يک ماده شيميايي ساخته مي‌شود که از پوست درخت استخراج مي‌شود. هزاران داروي مفيد بالقوه وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. تنها يک درصد از گونه‌هاي گياهي و درختان کاملا فهرست و ارزيابي شده اند. درصد کمي از آن‌ها از نظر خاصيت درماني مورد آزمايش قرار گرفته اند. آمازون واقعا يکي از گنجينه‌هاي جهان است که همه بايد قدرش را بدانيم.

سر سنگي باستاني کنده کاري شده
اين سر حکاکي شده در دهه 1950 در بخشي از آمازون کشف شد که با داشتن سرهاي سنگي بزرگ مشهور است. اين يکي منحصر به فرد است، زيرا ويژگي‌هاي صورت آن شباهتي به مردم بومي ندارد. يک باستان شناس در يک فيلم مستند سال 2012 متوجه شد که اين سر نشان دهنده هيچ يک از فرهنگ‌هاي پيش از تاريخي نيست که هنگام ساخت سر وجود داشته اند. در عوض، ويژگي‌هاي صورت شبيه قفقازي هاست که جاي تعجب دارد، زيرا هيچ ارتباطي بين مردم بومي و سفيد پوست‌ها ممکن نبوده است. برخي معتقدند که سفيدپوستي که در اين سنگ نمايش داده شده يک بازديدکننده فرازميني بوده به مردم بومي کمک کرده با تکنولوژي مورد نياز براي استخراج سنگ و کنده کاري سر و انتقال آن از معدن به جنگ آشنا شوند. جالب است که نگاه اين سر رو به آسمان است. شورشيان اين سر را ويران کرده اند، با اين حال ممکن است سرهاي ديگري هم وجود داشته باشد که اجداد همين قبايل آن‌ها را ساخته اند.

دام عنکبوت
يک عنکبوت کوچک شگفت انگيز در جنگل آمازون وجود دارد که هنوز اسم ندارد. اين عنکبوت توانايي دفاعي منحصر به فردي دارد که مي‌تواند طعمه‌اي بسازد که بسيار بزرگ‌تر از خودش است و آن را در ميان تارهاي خود قرار مي‌دهد تا شکارچيان را بترساند. اين عنکبوت براي ساخت مجسمه طعمه عنکبوت که بسيار واقعي به نظر مي‌رسد، از قسمت هايي از تارش، آلودگي هايي که در اين قسمت جمع شده اند، قسمت هايي از حشرات و موهاي ريخته خود استفاده مي‌کند. اين طعمه براي ساير حشرات جنگل ترسناک است. اين تنها گونه شناخته شده عنکبوت است که از اين روش استفاده مي‌کند و احتمالا عنکبوت جديدي است که به تازگي کشف شده است.

عنکبوتي که اندازه توپ بسکتبال است
اگر عنکبوت قبلي به اندازه کافي برايتان جالب نبود عنکبوت واقعي ديگري را به شما معرفي مي‌کنيم که به اندازه يک توپ بسکتبال است. رتيل هايي در جنگل آمازون ونزوئلا وجود دارند که بسيار بزرگ هستند. بوميان ادعا مي‌کنند عنکبوت هايي را در اين منطقه ديده اند که وقتي روي پاهاي عقب خود بلند مي‌شوند به اندازه انسان هستند. داستان هايي درباره سگ هايي وجود دارد که توسط اين عنکبوت‌ها شکار و خورده شده اند. داستان ديگر درباره بچه‌اي مي‌گويد که توسط يک عنکبوت غول پيکر برده شده است. در سال 2008 گروهي از کاشفان به دنبال پيدا کردن چنين عنکبوت هايي به آمازون رفتند و توانستند عنکبوتي به اندازه يک توپ بسکتبال پيدا کنند، اما نتوانستند عنکبوتي به اندازه انسان پيدا کنند. با اين حال به اين معني نيست که چنين عنکبوتي وجود ندارد.

بوميان قد بلند و سفيد پوست
يکي ديگر از شواهد ارتباط سفيدپوستان با قبايل بومي آمازون اين عکس است که مردم سفيد پوست و قدبلندي از آمازون را نشان مي‌دهد. رئيس اين قبيله بيش از 2.1 متر قد دارد و زنان هم کاملا قدبلند هستند. آن‌ها آدمخوار هستند. اين قبيله اولين بار در قرن هجدهم توسط کاشف اسپانيايي کشف شد. او در سال 1542 درباره برخوردش با اين قبيله نوشت و توصيف کرد که آن‌ها بسيار بلند قد و سفيد پوست هستند و چشمان آبي و موهاي بلوند دارند. آن‌ها بومي هايي با ظاهر اروپايي بودند که در منطقه بسيار دور افتاده‌اي از جنگل آمازون زندگي مي‌کردند. آخرين مواجهه ثبت شده توسط الکساندر هميلتون رايس در سال 1925 بود که اين عکس هم گرفته شد. ممکن است نوادگان عکس بالا هنوز هم زنده باشند.

ماريکوکسي (Maricoxi)
ماريکوکسي آمريکاي جنوبي شبيه پاگنده‌هاي آمريکاي شمالي است. ماريکوکسي‌ها شبه انسان‌هاي بزرگ و شبيه ميموني هستند که مي‌توانند 3.6 متر رشد کنند. آن‌ها مانند انسان‌هاي اوليه زندگي مي‌کنند. با استفاده از تير و کمان شکار مي‌کنند و دهکده‌هاي کوچک مي‌سازند. کاشف بريتانيايي مشهور، کلنل پرسي اچ. فاوست (Colonel Percy H. Fawcett) آن‌ها را در سال 1914 کشف کرد. کلنل آن‌ها را بسيار مو دار توصيف کرد که تنها با خرخر کردن صحبت مي‌کنند و وقتي به دهکده آن‌ها نزديک شويد مثل دشمن با شما برخورد مي‌کنند. کلنل همراه با تيمش دوباره در سال 1925 به آن منطقه بازگشت و به دنبال شهر گمشده‌اي گشت که شايعه شده بود در جنگل وجود دارد. او و کل تيمش ناپديد شدند. هيچکس نمي‌داند چه اتفاقي براي آن‌ها افتاده است. شايد توسط ماريکوکسي‌ها کشته شده باشند.

مپينگواري (Mapinguari)
اين حيوان با موهاي قرمز قهوه‌اي و چنگال‌هاي تيز خود بسيار ترسناک به نظر مي‌رسد. وقتي روي پاهاي عقب خود مي‌ايستد بيش از 1.8 متر قد دارد. با اين حال، گوشتخوار نيست. اين حيوان گياهخوار است و قسمت‌هاي داخلي و نرم درختان را با استفاده از پنجه‌هاي خود مي‌خورد. اين حيوان معمولا در جنگل‌هاي آمازون بوليوي و برزيل ديده مي‌شود. او شب‌ها به دنبال علوفه به عنوان غذا مي‌گردد و تا جايي که ممکن است از انسان‌ها دوري مي‌کند. به همين دليل به ندرت ديده مي‌شود. اگر آن را در جنگل ببينيد با صداي بلند و جيغ مانند خود سعي مي‌کند شما را بترساند. اين حيوان چنان بوي بدي دارد که به گفته مردم بومي باعث مي‌شود موقعيت خود را گم کنيد. اين حيوان از آب دوري مي‌کند و دوست دارد گله وحشي پکاري‌ها را همراهي کند که پستانداران کوچکي شبيه خوک هستند.

شهر غول‌ها
اين شهر گمشده در سال 2012 در جنگل‌هاي آمازون اکوادور کشف شد. نقطه مرکزي شهر يک هرم عظيم است که 78 متر ارتفاع دارد. از آنجا که همه چيز در اين شهر در مقياس بزرگي وجود دارد نام آن را شهر غول‌ها گذاشته اند. نه تنها ابعاد ساختمان ها، بلکه اندازه ابزارهاي دستي هم بسيار بزرگ است. اين ابزار‌ها آنقدر بزرگ بودند که غيرممکن است يک انسان معمولي قادر به استفاده از آن‌ها بوده باشد. علاوه بر اين، سنگ هايي که براي ساخت شهر استفاده شده اند بسيار عظيم و فاصله معدني که از آن استخراج شده اند بسيار دور بوده است. محققاني که اين سايت را مطالعه کرده اند اعتقاد دارند کساني که اين شهر را ساخته اند بين 3. 6 تا 4. 8 متر بوده اند. هم چنين انواع خاصي از تکنولوژي را داشته اند که به آن‌ها اجازه مي‌داده سنگ‌ها را از چنين فاصله‌اي بياورند و با دقت ليزر برش دهند. باستان شناسان مي‌گويند درست مثل راز اهرام مصر باستان که هيچ تکنولوژي شناخته شده‌اي وجود نداشته که در آن زمان به چنين شهري دست يابند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی‌گزینی شرط اساسی امضای قرارداد با پیمانکاران است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بومی‌گزینی شرط اساسی امضای قراردادهای ما با پیمانکاران است.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) در حاشیه آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار، در جمع خبرنگاران به موضوع اشتغال‌زایی این طرح‌ها اشاره و اظهار کرد: به‌طور کلی بومی‌گزینی شرط اساسی امضای قراردادهای ما با پیمانکاران صنعت نفت است، مگر اینکه در آن مناطق پیرامونی، برای طرح‌ها و پروژه‌ها تخصص لازم وجود نداشته باشد.

وی افزود: قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی حاوی مفاد متعدد قراردادی است و پیمانکار طبق قرارداد خود موظف و مکلف است به تعهدهای قراردادی خود عمل کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در این طرح‌ها هرچه دکل حفاری نیاز داشته باشیم از داخل تأمین می‌کنیم و مازاد بر آن، پیمانکاران این اختیار را دارند که از خارج از کشور نیز دکل وارد کنند، یا اینکه اگر این توانایی وجود داشته باشد این دکل در داخل کشور ساخته شود.

خجسته‌مهر درباره صادرات گاز ایران به عراق اظهار کرد: صادرات گاز به عراق توسط شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود که این متوقف نشده و ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ببینید | دبیر ستاد حقوق بشر ایران: هیات حقیقت‌یاب حقایق را به شکل هدفمندی وارونه جلوه داده
  • قدر جنگل ها را بدانیم/ اول فروردین ماه روز جهانی جنگل است
  • بومی سازی تولید شیرهای صنعتی ضد اسیدی
  • بومی‌گزینی شرط اساسی امضای قرارداد با پیمانکاران است
  • رهاسازی گونه‌های غیر بومی در طبیعت ممنوع!
  • قرآن کریم ریسمانی متصل بین خدا و بندگان است
  • فیلم| زندگی یک خانواده جنگل نشین در شمال
  • (ویدیو) زندگی یک خانواده جنگل نشین در شمال
  • لاک‌پشت غول‌پیکر دنیای واقعی کشف شد!
  • زندگی یک خانواده در جنگل‌های شمال با میلیون‌ها بازدید