Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@07:47:48 GMT

برای سلامت ریه‌ها نخل شامادورا پرورش دهید

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۰۳۱۱

برای سلامت ریه‌ها نخل شامادورا پرورش دهید

محبوبیت شامادورا به خاطر تطابقش با شرایط نور کم، تحمل در برابر دما‌های پایین و رشد دسته‌ای برگ‌های ظریف و زیبایش است. برخی اظهار دارند که این نخل محبوب‌ترین نخل خانگی است.

سرویس سبک زندگی فردا:  همین چند روز پیش بود که تعدادی از گیاهان تصفیه کننده و سم زدای هوای خانه را به شما معرفی کردیم. یکی از این گیاهان نخل شامادورا است که در این پست، به نقل از فوت و فن نگهداری آن در خانه را به شما یاد می‌دهیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

این گیاه زیبا و کوچک اولین بار در مرکز قاره آمریکا یافت شد و بعد از آن به ایالت متحده آورده شد و بعد از مدت کوتاهی تبدیل به گیاهی بسیار محبوب شد. محبوبیت شامادورا به خاطر تطابقش با شرایط نور کم، تحمل در برابر دما‌های پایین و رشد دسته‌ای برگ‌های ظریف و زیبایش است. برخی اظهار دارند که این نخل محبوب‌ترین نخل خانگی است. اکثر نخل‌های شامادور خیلی رشد نمی‌کنند، اما ممکن است در این میان استثنا‌هایی هم پیدا شود. گونه‌ای از این نخل جثه بسیار کوچکی دارد و از آن در دیش گاردن‌ها استفاده می‌شود، پس می‌توانید با دست باز، تصمیم بگیرید که چه کاری با نخل‌تان بکنید و آن را کجا بکارید، در دیش گاردن یا گلدان معمولی!

شرایط رشد


– نور

این نخل‌ها به عنوان نخل‌هایی آدابته به نور کم، شناخته می‌شوند، اما این به آن معنی نیست که گیاه به هیچ نوری نیاز ندارد! اگر می‌خواهید شامادوراتان بهترین رشدش را داشته باشد، آن را در محیطی روشن با نور فیلتر شده قرار دهید. بهترین مکان قرار دادن این نخل در جلوی پنجره شمالی است.

– آبیاری

مانند اکثر نخل‌ها، شامادورا هم از آبیاری بیش از حد خوشش نمی‌آید و از خیس ماندن طولانی مدت خاکش بیزار است. مواظب باشید که گیاه در زیر گلدانی پر از آب باقی نماند. خاک شامادورا باید در بین دو آبیاری تقریبا خشک شود و سپس آبیاری مجدد انجام گیرید. البته می‌توانید گیاه را بیشتر از این مقدار هم آبیاری کنید، اما همواره در نظر داشته باشید آبیاری کم بهتر از آبیاری بیش از حد است.

– خاک

هر خاک گلدان با کیفیتی برای پرورش شامادوراتان مناسب است. مواظب باشید خاک گیاه را قبل از تجزیه شدن، عوض کنید.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد، یک یا دو بار، با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. کود دهی را در زمستان قطع کنید. این گیاهان به تغذیه زیادی نیاز ندارند.

تکثیر


نخل شامادورا معمولا به وسیله دانه و توسط پرورش دهندگان حرفه‌ای تکثیر می‌شود. البته می‌توان گیاه را تقسیم بوته هم کرد و هر بوته آن را به دو یا چند گیاه جدا تقسیم کرد و هر کدام را در گلدانی جداگانه کاشت، اما این روش خیلی توصیه نمی‌شود.

نخل شامادورا به وسیله قلمه ساقه و قلمه برگ هم تکثیر نمی‌شود. در کل بهتر است پرورش دهندگان خانگی به جای تکثیر گیاه، به گلفروشی‌ها مراجعه کنند و شامادورای جدیدی بخرند.

اگر می‌خواهید شانس‌تان را در کاشت بذر امتحان کنید، دانه‌های گیاه را تهیه کنید. گلدانی کم عمق را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید و دانه‌ها را در این گلدان بکارید و آن‌ها را نسبتا مرطوب نگه دارید. اگر موفق شدید و دانه‌ها جوانه زدند، که آفرین، اما اگر نه، شاید بهتر باشد از فکر تکثیر آن بیرون بیایید!

تعویض گلدان


نخل شامادورا سیستم ریشه‌ای ضعیف و رشد کمی دارد. در هنگام تکثیر این گیاه باید خیلی مراقب باشید تا ریشه‌ها آسیب نبینند. در کل این گیاه خیلی بزرگ نمی‌شود و نباید بیشتر از ۱ سال در میان به تعویض گلدان نیاز پیدا کنید. اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که خاک گیاه تجزیه شده و حالتی اسفنجی پیدا کرده، گیاه را از گلدان درآورید و اگر نمی‌خواهید گلدان را تعویض کنید، دست کم خاک آن را عوض کنید.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، اجازه دهید خاک خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۰۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته سلامت

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته سلامت پیامی صادر کردند.

متن پیام رضامراد صحرایی به شرح زیر است؛

از خداوند بخشش و عافیت طلب کنید که پس از ایمان هیچکس را چیزی بهتر از سلامت نداده‌اند. حضرت محمد (ص) «سلامتی» از مواهب عظیم الهی و در برگیرنده سلامت جسمانی، معنوی، روحی و اجتماعی انسان و به فرموده مقام معظم رهبری، سلامت جزء مسائل درجه یک هر کشوری است.

اهمیت و جایگاه این مقوله در نظام آموزش و پرورش به گونه‌ای است که ساحت تربیتی زیستی و بدنی یکی از ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت است و در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر ارتقای سلامت جسمی و روحی دانش آموزان و معلمان تأکید شده است.

هفته سلامت که همه ساله با هدف ارتقای آگاهی و ترویج فرهنگ سلامت برگزار می‌گردد در سال ۱۴۰۳ با شعار محوری «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» به منظور حساس نمودن جامعه نسبت به مشارکت خانواده‌ها در مردمی سازی سلامت، فرصت مغتنمی است تا در مدرسه به عنوان دریچه خدمات اجتماعی با نگاهی ویژه به ظرفیت‌ها، دستاورد‌ها و انتظارات موجود برای پاسخگویی منطقی و شایسته در جهت پیشگیری از بیماری‌ها در قالب برنامه‌های منسجم همراه با مشارکت در مسیر تحقق سلامت دانش آموزان عزیز گام برداریم.

مدرسه به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در پیشرفت همه جانبه و خط مقدم ارتباط با خانواده‌ها، می‌تواند گام مؤثری در نهادینه سازی آموزه‌های بهداشتی و ارتقای سلامت جامعه بردارد و دانش آموزان هم می‌توانند به عنوان سفیر سلامت برای خود، همسالان و خانواده خود در ارتقای سواد سلامت و بهداشت عمومی نقش آفرین باشند.

ضمن تبریک هفته سلامت، با ارج نهادن به شهدای مدافع سلامت و قدردانی از تلاش‌های ارزنده دست اندرکاران بخش سلامت و آموزش کشور، از خداوند متعال سعادت، سربلندی و توفیق روزافزون همگان را خواستارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم اختتامیه طرح سفیران سلامت در مهاباد
  • لذت از بهار با گل همیشه بهار
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در آموزش و پرورش فارس
  • معلمان فارس فاتح بلندترین قله فارس
  • زنگ سلامت در مدارس کهگیلویه و بویراحمد نواخته شد
  • پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته سلامت
  • سلامت خانواده از آموزش پرورش تا آموزش عالی
  • استخدام بیش از ۴ هزار مراقب بهداشت و سلامت در آموزش و پرورش
  • ستاری‌فرد: آموزش تأمین‌کننده دو رکن سلامت و امنیت است
  • زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد