Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی رزاق‌کریمی تاکید کرد سینمای مستند را نمی‌توان از جشنواره فیلم فجر حذف کرد و در اقدام امسال مشخص خواهد شد که مستندها قدرت رقابت در بخش‌های مختلف با سینمای بلند داستانی را دارند.

مرتضی رزاق‌کریمی درباره انتخاب ۲۲ فیلم برای جشنواره ملی فیلم فجر سی و ششم و شانس انتخاب مستندها در جشنواره به خبرنگار مهر گفت: این نگرانی هست که توجه مورد انتظار نسبت به مستندها وجود نداشته باشد چون اقدامی که امسال شاهدش هستیم تقریبا بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سینمای ایران مرز پررنگی بین سینمای داستانی، انیمیشن و مستند در سال های گذشته وجود داشته است درحالیکه در کشورهای پیشرو صنعت سینما این مرز خیلی کمرنگ و حتی برداشته شده است و به طور مثال ما شاهد حضور آثار مستند در بخش اصلی لوکارنو هستیم و حتی می بینم جایزه اصلی جشنواره در کنار فیلم های داستانی به یک مستند می رسد و همچنین اتفاقاتی مشابه نیز پیش از این در جشنواره های برلین و کن رخ داده است. در کشور ما هم باید این اتفاق به شکل طبیعی رخ دهد چون سینمای مستند در کشور ما به لحاظ کمی و کیفی رشد کرده است و ساختار دراماتیک مستندها که می تواند مخاطب سینما را راضی نگه دارد کم نیست. با این حال باید دید چقدر این سلیقه در مدیران و یا هیات های انتخاب و داوری بوجود آمده و چقدر فرهنگسازی شده است و اینها همان مسایل مورد نگرانی است.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه اقدام امسال در انتخاب ۲۲ فیلم شاید مطلوب نباشد، اظهار کرد: این اقدام تجربه جدیدی است و می توان گفت حداقل این اقدام بهتر از این است که سینمای مستند دیده نشود و مستندها از جشنواره ملی فیلم فجر حذف شوند. 

رزاق کریمی در پاسخ به اینکه چقدر ممکن است با فشار سینماگران از سینمای بلند داستانی انتخاب مستندها در بخش رقابت به صفر برسد، عنوان کرد: امسال دست‌کم ۲ فیلم مستند در بخش رقابتی خواهد بود و توجه به این آثار به مدیریت و درایت برگزارکنندگان جشنواره بستگی دارد و با شناختی که من از دبیر جشنواره دارم بعید می دانم که مستند حذف شود چون مستند بخشی از سینمای ملی ماست.

قایم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه کرد: اگر سینمای مستند را در کنار سینمای داستانی حمایت کنیم برای سینمای داستانی هم راهگشا خواهد بود و کمک می کند از قصه های تکراری جلوگیری شود و در همه زمینه ها باعث خواهد شد که سینما به‌روز شود.

رزاق کریمی در پایان درباره توان رقابت مستندها و آثار داستانی در بخش های مختلف فنی توضیح داد: ما در این سال ها شاهد کارهای بسیار دقیق و تکنیکی در حوزه مستند بوده ایم که علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه از نظر صدا، تدوین، فیلمبرداری و موسیقی بسیاری از آثار شایسته سیمرغ بوده اند. البته مثلا مستند در بخش بازیگری نمی تواند حضور داشته باشد ولی بخش های دیگری هست که به نظر من بسیاری از مستندها شایسته دریافت سیمرغ هستند. درباره مستندهای امسال هم باید آنها را دید و هنوز نمی توان حکم قطعی درباره آثار ارایه کرد. 

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۰۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی در مقطع متوسطه اول درمدرسه دخترانه نمونه مهدیه خاش برگزار شد.
در این جشنواره  ۱۳۰ نفر از دانش آموزان برگزیده شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان، بخش نصرت آباد زاهدان و عشایری شرکت داشتند.
شرکت کنندگان این جشنواره در رشته‌های زبان خارجه، ادبیات فارسی، پژوهش، مناظره علمی، ریاضی، فرهنگ و هنر، برنامه نویسی، بازارچه کسب و کار دانش آموزی، قرآن و معارف، مهارت‌های زندگی و توسعه فردی، سلامت و تربیت بدنی، فعالیت‌های آزمایشگاهی و دست سازه با هم به رقابت پرداختند.
شروع این جشنواره از ابتدای سال تحصیلی بوده که تاکنون مراحل شهرستانی آن برگزار و به مرحله قطب رسیده و تا پایان تابستان مراحل استانی و کشوری آن برگزار خواهد شد.
حدود ۸ هزار دانش آموز تاکنون در این عرصه با هم به رقابت پرداخته اند و با معرفی نفرات برتر شاهد اختتامیه مرحله قطب آن در خاش بودیم.

همچنین سپاهی معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش مهرستان: گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی کشف استعداد‌های دانش‌آموزان فعال، پویا و پژوهشگر است که بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها دانش‌آموزان مستعد را شناسایی کرده و از پتانسیل استعداد‌های این دانش‌آموزان در جهت پیشرفت و کیفیت‌بخشی استفاده کنیم.
وی افزود: این جشنواره با شرکت ۶۴ مدرسه برگزار که ۲۶ مدرسه برگزیده شدند و در ۹ محور به رقابت پرداختند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند