Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- زمين لرزهاي اخير کشور، لزوم ارتقاي پايداري سازه ها را بار ديگر در جامعه آشکار ساخت و هشداري جدي را در ارتباط با سکونتگاه هاي غيراستاندارد متوجه متوليان امر کرد. نظارت دقيق، استفاده از افراد متخصص در امر ساخت وساز و ايجاد سازوکارهاي نظام مند مي تواند ضمن افزايش عمر مفيد ساختمان ها، پايداري و استحکام آنها را نيز ارتقا بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زلزله کرمانشاه و زمين لرزه 5.2 ريشتري تهران بار ديگر ضرورت توجه بيش از پيش متوليان امر و نهادهاي مسوول را نسبت به سازه‌هاي ناپايدار، آشکار ساخت. ساخت و سازهاي غيراستاندارد در حالي در کشور، مشکل ساز شده اند که براي ساخت، سازه ‌هاي مقاوم و به کارگيري مصالح با کيفيت در آنها به لحاظ قانوني مشکل و کاستي وجود ندارد و در آيين نامه‌ها و قوانين گوناگون بر مساله مقاوم‌سازي بناها همواره تاکيد شده است.
حسن روحاني رييس جمهوري در جلسه هيات دولت 24 آبان 1396، پيشگيري و رويارويي با خطرهاي ناشي از زلزله را وظيفه همگاني توصيف کرد و گفت: «اينکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل يک ساختمان دولتي فرو ريخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در اين زمينه است و مشخص است که در بخش پيمانکاري ساخت و ساز فساد وجود داشته است.»
اهميت استحکام سازه ها در حفظ امنيت و آرامش شهروندان سبب شد تا ديدگاه هاي «سيد حميد موسوي» سرپرست اداره کل معماري و ساختمان حوزه شهرسازي و معماري شهرداري تهران را در اين باره جويا شويم.
** ساختمان سازي و مشکل ساختاري آن
کشور ما در فرايند ساخت و ساز و ساختمان سازي با چالش ريشه‌اي روبه رو است و اين مشکل با زياد کردن مهندسان ناظر هم برطرف نمي‌شود در گذشته تنها يک ناظر وجود داشت در حالي که امروزه در برخي از طرح‌ها چهار ناظر سازه، معماري، تاسيسات مکانيکي و برقي حضور دارند اما مساله اينجاست که چرا با وجود اين نظارت ها بر ساخت و سازها که به طور شکلي وجود دارد چرا در عمل شاهد ساختمان هايي با کيفيت مطلوب نيستيم. به نظر مي رسد مي بايست به اين منظور به نحوه ساختار و توليد سازه در کشور توجه شود. صلاحيت دست‌اندرکاران واقعي ساخت و ساز به وسيله هيچ مرجعي بررسي نمي شود که آيا آنها چقدر با مقررات ملي ساختمان آشنا هستند و در حرفه خود مهارت دارند و در اين ارتباط چقدر مسووليت پذيرند؟
**مهندسان ناظر با کمترين اثر و بيشترين مسووليت
با يک نگاه اجمالي مي توان متوجه شد که در ايران قوانين خوبي وجود دارد و مهندساني کارورزيده نيز از دانشگاه ها فارغ تحصيل و در وزارت راه و شهرسازي داراي صلاحيت هاي فني مي شوند و پروانه اشتغال گرفته و سپس در بانک اطلاعاتي مهندسي در امور مهندسان ناظر شهرداري قرار مي گيرند اما با اين وجود چون که اين افراد آن نقش پررنگ را در ساختار ساخت و ساز ندارد کمترين اثر و دريافتي و همچنين بيشترين مسووليت را برعهده دارند.
**ايجاد تشکيلاتي نظام مند براي ساخت وسازهاي اصولي
براي ساماندهي به ساخت و ساز در کشور مي بايست که افراد غير متخصص و ناکارآمد را از فرآيند ساختمان سازي کنار گذاشت و کار را به صورت تشکيلاتي و نظام مند انجام داد و با واگذار کردن امر ساخت و ساز به تشکل هاي فني بر نحوه اجراي اين شرکت ها به طور دقيق نظارت کرد و در اين صورت مي توان ادعا داشت که از يک ساخت و ساز نظام مند برخوردار هستيم.
شهروندان در يک نظام ساخت و ساز منطقي و پيشرفته به يک مرجع و تشکل صنفي مراجعه مي کنند و آنها مرحله به مرحله فرد را در انجام دادن کارهايشان ياري مي رسانند و اين شرکت‌ها با تعرفه هاي برابر و يکسان، امور مربوط به ساخت و ساز را به شهروندان ارايه مي دهند و با بهره گيري از ايده و نظر افراد متخصص و ماهر، طرح هاي ساختماني مختلف را به مرحله اجرا در مي آورند در اين صورت مي توان ساختمان هاي با استحکام و استاندارد داشت اما تنها ارتقاي نظارت ها به صورت شکلي نمي تواند ما را به اهداف مورد نظر رهنمون سازد.
**زلزله کرمانشاه؛ تجربه اي براي جبران اشتباهات
متاسفانه هموطنان ما در غرب کشور بر اثر زلزله دچار مشکل شدند که مي بايست از اين مساله درس گرفت، تجربه آموخت و با همگرايي اين ساختار را اصلاح کرد. خوشبختانه اين اتفاق سبب شد تا مسوولان مربوطه براي يک هدف واحد به هم افزايي دست يابند. مردم حق دارند تا از متوليان امر بناي خوب با ايمني مناسب بخواهند. امروز احساس امنيت از وجود امنيت مهمتر است. نبايد که زلزله اي در اين مقياس بحران ايجاد کند و شهروندان از ترس ناامني و ناپايداري ساختمان به بوستان ها پناه ببرند.
ايران به لحاظ سخت افزار، دانش فني و امکانات هيچ کمبودي نسبت به کشورهاي پيشرفته ندارد تنها حلقه مفقوده اين فرآيند اصلاح ساختار و همگرايي بيشتر و دوري از نگاه جزيره‌اي است. مي‌بايست با آسيب شناسي گذشته به نقاط ضعف پي برد و نکته هاي قوت آن را برجسته کرد.
متاسفانه زماني پايداري سازه اهميت مي يابد که حادثه اي تلخ به وقوع بپيوندد. نقدهاي مختلفي را به مسکن مهر وارد کرده اند، براي خيلي از اين بناها زيرساخت‌هاي لازم شهري لحاظ نشده است اگر اين سازه ها با رويکردي منطقي و به دور از شتابزدگي در قسمت هايي از بافت فرسوده که زيرساخت هاي آن آماده بود، احداث و به جاي کميت به کيفيت ‌پرداخته مي شد به طور قطع، وضعيت مسکن مهر بهتر بود.
**امکان استحکام بخشي به سازه ها
امروزه بناهاي چند هزار ساله را با تکنولوژي، ترميم و بازسازي مي شوند و سازه اي که مشکلي دارد مانند فرد بيمار به درمان نيازمند است. سازوکار بررسي استحکام بناهاي مختلف از جمله مسکن مهر در دستور کار سازمان هاي مختلف قرار دارد. در زلزله کرمانشاه برخي از سازه ها که فرو ريختند، سيستم باربري مناسب نداشتند در ارتباط با اين گونه بناهاي فرسوده، مي بايست که صاحبان آن را براي نوسازي تشويق و ترغيب و سيستم باربري مناسب را جايگزين سيستم هاي قديمي ديوار باربر و خشتي کرد. برخي از سازه ها نيز در اين حادثه دچار مشکل شدند که در سال هاي گذشته احداث شده بودند و در حالي که به سازه آسيب جدي وارد نشده بود اما ديوارهاي جانبي، نما و متعلقات فرو ريختند که ايمن سازي اين گونه بناها، خيلي سخت نيست و دستورالعمل هاي و روش هاي اجراي آن وجود دارد و در مواردي که ساختمان، سيستم هاي پايداري را به همراه خود داشته و تنها مشکلات جزئي سازه‌اي دارد به طور قطع قابل حل است و مي‌توان اين اطمينان را به مردم داد که مشکل آنها حل خواهد شد.
«صابر پيربرنا» کارشناس ارشد سازه عمل نکردن به قانون را علت استحکام نداشتن سازه ها دانست، نظرهاي وي را در اين باره مطلع شديم.
**نظارت مدوام مهندسان ناظر بر سازه ها
نبود نظارت کافي به وسيله مهندسان ناظر بر اجراي ساخت و سازها مورد قبول نيست. به طور قطع در هر صنف و حرفه‌اي افرادي هستند که تعهد لازم را در انجام دادن وظايف نداشته باشند اما اينکه اين مساله را به همه نسبت داد، امر صحيحي نيست.
** حفظ سرمايه ملي با افزايش عمر مفيد ساختمان ها
عمر مفيد ساختمان ها در ايران 25 تا 30 سال است اما در کشورهاي پيشرفته اين رقم به 100 سال نيز مي رسد و اين مطلب از اختلافي 70 تا 75 سال حکايت دارد. در سال 120 هزار ميليارد تومان در بخش ساختمان سازي کشور سرمايه‌گذاري مي‌شود و اگر عمر مفيد ساختمان ها 30 سال باشد و بتوان يک سوم عمر مفيد ساختمان ها را در کشور افزايش داد ساليانه چهار هزار ميليارد تومان صرفه جويي و سرمايه‌گذاري انجام شده است و اين مساله به حفظ سرمايه ملي کمک مي کند.
** اجرا نشدن قوانين؛ علت اصلي کاهش عمر مفيد ساختمان ها
علت آن که عمر مفيد ساختمان ها در ايران کم است به اين مساله بازمي گردد که قوانين موجود به درستي اجرا نمي شود. در حوزه صنعت ساختمان، قوانين محکم و جامعي وجود دارد به عنوان مثال قانون تاکيد مي کند که در تمام ساختمان ها بايد مجري ذيصلاح حضور داشته باشد يعني مهندسي که داراي پروانه اشتغال به کار دارد اما در بسياري از مواقع به اين مساله عمل نمي شود. به طور قطع اگر پروژه هاي ساختماني به وسيله افراد متخصص ساخته شود اين سازه ها از کيفيت و استحکام لازم برخوردار خواهند بود.
** مصالح غير استاندارد؛ عاملي در کاهش کيفيت ساختمان ها
استفاده از مصالح غير استاندارد در شماري از ساختمان ها بسترساز مشکلات زيادي در اين ارتباط شده است و بر اين موضوع نظارت لازم وجود ندارد. سازمان نظام مهندسي در سال هاي گذشته در ابلاغيه هايي به مهندسان ناظر بر ضرورت جلوگيري و نظارت بر کيفيت مصالح ساختماني تاکيد کرده است.
**وظايف نهادهاي متولي نسبت به ساختمان ناايمن
نهادهاي متولي اگر تشخيص بدهند که ساختماني از استحکام لازم برخوردار نيست به منظور حفظ جان، مال، امنيت و آرامش شهروندان مي‌توانند از مسيرهاي مختلف به اين مساله ورود کرده و با ايمن سازي و استحکام بخشي به اين سازه ها از وقوع حادثه هاي جلوگيري کنند.
**ضرورت آشنايي مردم نسبت به حقوق
مردم مي بايست که حقوق خود را بشناسند و آن را مطالبه و قبل از خريد ساختمان، شناسنامه فني ملکي را مشاهده کنند. شناسنامه فني ملکي تمامي مشخصات آن پروژه ساختماني را در اختيار خريدار قرار مي دهد و شناسنامه اي که به تاييد سازمان مهندسي رسيده باشد در حقيقت نشانگر استحکام و کيفيت است و همچنين مي بايست که مسکن سازان در ساخت و ساز هاي خود از مجريان ذيصلاح بهره بگيرند.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهسا شريفي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی

در جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری با حضور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار فرجی پور جانشین و معاونین قرارگاه سایبری کشور، سعید رحیمی معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات این سازمان و معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرکل حوزه وزارتی، روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سردار جلالی به تحلیل جامعی از عملیات وعده صادق در پاسخ به تحرکات رژیم صهیونیستی و نتایج و آثار راهبردی این عملیات در تغییر معادلات نظامی منطقه پرداخت.

وی در ادامه با توجه به ماهیت کارکردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تبیین تهدیدات متصور در این حوزه و ضرورت انجام اقدامات برای افرایش پایداری و تاب آوری زیرساخت‌های این حوزه پرداخت.

در ادامه گزارشی از اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی مسئولان وزارت ارتباطات ارائه شد.

بررسی آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران، اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقای امنیت و صیانت از مراکز، حوضچه‌ها و خطوط ارتباطی مهم، اجرای طرح نظارت هوشمند و تصویری و ضرورت انجام اقدامات فوری و اولویت‌دار برای ارتقا امنیت سکوها، خدمات‌رسان‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی و برگزاری مستمر رزمایش‌ها به ویژه رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات از دیگر مواردی بود که در این جلسه بررسی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • زمین لرزه سیرچ کرمان خسارت جانی و مالی نداشت
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر سیرچ کرمان را لرزاند
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور