Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- منوی غذایی ویژه هوای آلوده!، بهبود آسیب ریوی با خوردن سیب و گوجه فرنگی، سرکه بلوبری به مقابله با زوال عقل کمک می‌کند و ... را در بسته سلامت میزان بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، منوی غذایی ویژه هوای آلوده!، بهبود آسیب ریوی با خوردن سیب و گوجه فرنگی، سرکه بلوبری به مقابله با زوال عقل کمک می‌کند و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را در بسته سلامت میزان بخوانید.

مصرف موادغذایی ناسالم؛ زمینه ساز ابتلا به سرطان در سال های آینده

ایرنا: مصرف موادغذایی ناسالم می تواند زمینه ساز بروز سرطان در افراد 20 سال پس از مصرف این مواد باشد. سموم کشاورزی و فلزات سنگین که در غذا و آب وجود دارند به تدریج می توانند سبب بروز سرطان شوند و اثرات سرطان زایی این آلودگی ها علاوه بر اینکه سبب بروز سرطان در افراد مصرف کننده می شود، به نسل های بعدی نیز انتقال می یابد. تمام موارد ابتلا به سرطان در زمان حاضر مربوط به آب، هوا، موادغذایی و شیوه زندگی افراد در حدود 20 سال پیش است؛ بنابراین شاید درحال حاضر شاهد بیماری در بدن خود نباشند اما با احتمال خطر بروز سرطان در سال های آتی عمر مواجه هستند.

با مصرف سبزیجات برگ‌دار از زوال عقلی پیشگیری کنید

ایسنا: نتایج یک تحقیق حاکی از آن است که مصرف مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار در طول روز، خطر ابتلا به زوال عقلی را کاهش می‌دهد. در این مطالعه که روی تعدادی فرد مسن صورت گرفت، مشخص شد مغز افرادی که در طول روز یک وعده سبزیجات برگدار مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از این سبزیجات مصرف نکرده یا به ندرت مصرف می‌کنند، ۱۱ سال جوان‌تر است. همچنین مشخص شد افرادی که بهترین عملکرد را در تست‌های هوش و حافظه داشتند به طور میانگین در طول روز ۱.۳ وعده از سبزیجات برگ‌دار مصرف می‌کرده‌اند. افزودن روزانه یک وعده سبزیجات برگ‌دار به رژیم غذایی می‌تواند شیوه آسانی برای ارتقای وضعیت سلامت مغز باشد. همچنین از آنجایی که جمعیت افراد مسن رو به گسترش است و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تعداد مبتلایان به زوال عقلی است، ارائه راهکارهای موثر برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقلی حیاتی است.


خوردن سیب و گوجه فرنگی آسیب ریوی را بهبود می بخشد

مهر: مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی و میوه، بخصوص سیب، به بازیابی آسیب ریوی ناشی از سیگارکشیدن کمک می کند. مطالعه محققان دانشکده جان هاپکینز آمریکا نشان می دهد کاهش طبیعی عملکرد ریه در طول یک دوره ۱۰ ساله در بین افراد سیگاری با رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی و میوه به مراتب کُندتر است. محققان دریافتند افرادی که به طورمیانگین بیش از دو گوجه فرنگی یا بیش از سه وعده میوه تازه در روز مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک گوجه یا کمتر از یک وعده میوه در روز می خورند، کاهش عملکرد ریه شان آهسته تر است. محققان در مورد سایر منابع غذایی نظیر انواع غذاها و خوراکی های فرآوری شده حاوی میوه و سبزیجات (مثل سس گوجه فرنگی) نیز تحقیق کردند اما تاثیر حفاظتی را فقط در میوه و سبزیجات تازه مشاهده کردند. در این مطالعه همچنین مشخص شد روند کاهش عملکرد ریه تمامی افراد بزرگسال از جمله افرادی که هیچوقت سیگار نکشیده بودند یا سیگار را ترک کرده بودند، با بیشترین مصرف گوجه فرنگی به مراتب آهسته تر بود. عملکرد ضعیف ریه ها با ریسک مرگ ناشی از تمامی بیماری ها از جمله بیماری انسداد مزمن ریوی، بیماری قلبی و سرطان ریه مرتبط است. این مطالعه نشان می دهد رژیم غذایی ممکن است به ترمیم آسیب ریوی در افرادی که سیگارشان را ترک کرده اند کمک کند. همچنین رژیم غذایی سرشار از میوه می تواند روند طبیعی پیرشدن ریه ها را کُند نماید.


سرکه بلوبری به مقابله با زوال عقل کمک می کند

مطالعات اخیر نشان داده اند مغز افراد مبتلا به آلزایمر که شایع ترین نوع زوال عقل یا دمانس است، دارای میزان پایین تر ترکیب سیگنال دهی موسوم به "استیل کولین" و گیرنده های آن است. در این مطالعه همچنین اثبات شده است که انسداد گیرنده های استیل کولین موجب اختلال در یادگیری و حافظه می شود. داروهای توقف تجزیه استیل کولین برای مقابله با زوال عقل توسعه داده شده اند اما غالبا به مدت طولانی در بدن دوام نداشته و می توانند برای کبد سمی باشند. به گفته محققان، ترکیبات طبیعی می توانند گزینه درمانی ایمن تری باشند و در برخی مطالعات حیوانی مشخص شده که این عصاره ها می توانند موجب بهبود شناخت شوند. بعلاوه تخمیر می تواند فعالیت زیستی برخی محصولات طبیعی را تقویت کند.


مصرف سالاد موجب حفظ سلامت و جوانی مغز می شود

محققان دانشگاه راش شیکاگو دریافتند افرادی که حداقل یک وعده در روز سبزیجات سبز پربرگ مصرف می کنند در تست های حافظه و مهارت های فکری نرخ زوال حافظه آهسته تری را نشان می دهند. در افرادی که بیشتر سبزیجات پربرگ سبز می خورند، روند پیرشدن مغزشان ۱۱ سال آهسته تر است. افزودن سبزیجات برگدار سبز به رژیم غذایی روزانه می تواند شیوه ای ساده برای تقویت سلامت مغز باشد. این مطالعه شامل ۹۶۰ فرد با میانگین سنی ۸۱ سال بود که مبتلا به زوال عقل نبودند و به طورمیانگین حدود ۴.۷ سال تحت نظر بودند.


کودکان با خوردن ماهی باهوش تر می شوند

به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا کودکانی که حداقل یکبار در هفته ماهی می خورند دارای IQ بالاتری هستند؛ نتایج نشان داد IQ این کودکان تحت مطالعه نسبت به کودکانی که کمتر ماهی خورده یا اصلا ماهی نمی خوردند، ۵ نمره بالاتر بود. همچنین این کودکان خواب بهتری هم داشتند. اگر والدین می خواهند کودک شان سالم بوده و عملکرد بهتری داشته باشند، باید هفته ای یکبار ماهی را در رژیم غذایی فرزندشان بگنجانند. فایده مصرف ماهی از لحاظ افزایش IQ و بهبود کیفیت خواب ناشی از اسیدهای چرب اُمگا۳ موجود در بسیاری از انواع ماهی است.


منوی غذایی ویژه هوای آلوده!

جام جم: بهترین راه دفع سموم از بدن، از طریق مصرف مایعات است. البته مایعات فقط شامل آب نیست، بلکه شیر و دوغ کم چرب، آش، سوپ، خورشت، میوه و سبزیجات همه در دسته مایعات قرار می‌گیرند. ثابت شده است میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ قرمز و ارغوانی دارند، میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری دارند و فیبر موجود در آنها نیز سبب خروج آلاینده‌ها از بدن می‌شود. پس این روزها از مصرف سیب، انار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کلم قرمز غافل نشوید. مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب از راهکارهای تغذیه‌ای ثابت شده در مقابل آلودگی هواست؛ زیرا شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است. مصرف ماست‌های پروبیوتیک، دوغ و شیرهای کم‌چرب افراد را بیشتر در مقابل هوای آلوده ایمن می‌کنند. جالب است بدانید مصرف لبنیات بویژه ترکیب ماست با ادویه‌هایی همچون فلفل، زردچوبه، زنجبیل و دارچین چون حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان هستند، در زمان بروز آلودگی هوا و کاهش تاثیر آن در بدن توصیه می‌شود.


مبارزه با علائم پیری بدون نیاز به اعمال جراحی

درست همانگونه که از بیرون به پوست غذا می‌دهید، باید از درون هم به آن غذا داد. از داشتن آب کافی در بدن اطمینان حاصل کنید. نوشیدن آب در طول روز پوست را نرم و صاف نگه می‌دارد. این کار در ماه‌های دراز و سرد زمستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر یک فرد سیگاری هستید، وقت آنست که جداً به فکر ترک آن باشید. سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه برای پوست هم آسیب‌هایی باور نکردنی به همراه دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف دخانیات پیدایش چین و چروک روی پوست اطراف چشمها و دهان را تسریع می‌کند و شما پیرتر از آنچه هستید، به نظر می‌رسید. حتماً باید مقدار سالمی از میوه و سبزیجات رنگارنگ و سرشار از ویتامین را در طول روز مصرف کرد. مصرف این مواد نه تنها برای بدن مفید است، بلکه آنتی‌اکسیدان لازم برای جنگیدن با رادیکال‌های آزاد را در اختیار بدن قرار می‌دهد. رادیکال‌های آزاد علائم قابل رؤیت پیری را به وجود می‌آورند. تنها به این دلیل که می‌خواهید روند پیری را کند کنید و یا علائم پیری را برطرف کنید، به این معنی نیست که نیازمند اقدامات و جراحی‌های جدی هستید. در عوض با دنبال کردن این نکات، بعد از مدتی تغییرات را در خود مشاهده خواهید کرد.


هوای آلوده دقیقا چطور نابودمان می‌کند؟

آمارهای جهانی نشان می‌دهد سالانه حدود 3/3 میلیون نفر در جهان بر اثر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا از دنیا می‌روند. این آمار که آخرین بار سال 1394 در نشریه معتبر نیچر (Nature) به روزرسانی شده است، نشان می‌دهد حدود 75درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا به دلیل سکته‌های قلبی و 25درصد ناشی از بیماری‌های مزمن ریوی است. بیشترین آمار این مرگ و میر نیز مربوط به قاره آسیا و بخصوص کشورهای چین و هند است که آلوده‌ترین شهرهای جهان را دارند. بیشترین میزان این آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. با وجود این آمارها، حتی افرادی که از آلودگی هوا جان سالم به در می‌برند، ممکن است با مشکلات و بیماری‌های مزمن تا آخر عمر دست به گریبان باشند. با افزایش شدت آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها اکنون زمان آن رسیده که تدبیر جدی‌تری برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار بیهوده گازهای گلخانه‌ای در نظر بگیریم. محققان انجمن قلب آمریکا معتقدند تنفس هوای آلوده می‌تواند باعث بروز التهاب قلبی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و در نهایت افزایش خطر مرگ شود. محققان بعد از انجام 36 مطالعه روی مردم کشورهای مختلف از سال 1339 تا 1389/ 1960 تا 2010 عوامل مختلف بروز حملات قلبی را بررسی و در نهایت اعلام کردند آلودگی هوا به اندازه مصرف الکل یا کافئین بیش از حد باعث ایجاد حملات قلبی می‌شود. این مطالعات حتی نشان می‌دهد آلودگی هوا عامل بروز حدود 5 تا 7 درصد حملات قلبی است، در حالی که مصرف الکل یا قهوه تقریبا 5 درصد احتمال بروز حملات قلبی را افزایش می‌دهد. اکنون ارتباط بیماری‌های قلبی و عروقی با آلودگی هوا، ارتباطی شناخته شده برای جهان است، اما واقعیت این است که هوای آلوده می‌تواند طیف وسیعی از اثرات منفی را بر سلامت جسمی و روانی انسان داشته باشد و در مواردی جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.


انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، لازم است بدانیم امروز هوای هیچکدام از شهر در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد و تعداد ۲۴ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز هیچیک از کلانشهرها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار ندارد، اما روز گذشته شهر زاهدان بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۶۶، کرج با شاخص ۶۵، بوشهر با شاخص ۹۰، تهران با شاخص ۹۱، بیرجند با شاخص ۸۰، مشهد با شاخص ۶۴، اهواز با شاخص ۶۱، زنجان با شاخص ۷۴، زاهدان با شاخص ۹۱، قم با شاخص ۶۱، سنندج با شاخص ۷۴، کرمان با شاخص ۶۶، کرمانشاه با شاخص ۵۵، اراک با شاخص ۵۷ و همدان با شاخص ۵۲، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته چهارم اردیبهشت، شهرهای اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج و اراک، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۵، اردبیل با شاخص ۲۵، شهرکرد با شاخص ۳۸، بجنورد با شاخص ۲۱، سمنان با شاخص ۳۰، قزوین با شاخص ۳۷، یاسوج با شاخص ۵۰، بندرعباس با شاخص ۵۰ و یزد با شاخص ۲۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته تبریز، اردبیل، بیرجند، قزوین، بندرعباس، همدان و یزد با شاخص در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

لازم است بدانیم، امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، اما تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747520

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!