Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@10:13:01 GMT

تجسس و سرک کشیدن در کار یکدیگر خلاف شرع است

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۲۱۹۵

فضل‌الله صلواتی، استاد سابق دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: قرآن به صراحت گفته است در کارهای مردم جستجو و جاسوسی نکنید، یعنی به دنبال این نباشید که از اسرار کار مردم خبردار شوید، زیرا ممکن است خیلی از افراد مایل نباشند اسرارشان فاش شود. این عمل از منظر اسلام و قرآن مطرود است
وی افزود: تجسس اگر برای فعالیت اطلاعاتی در جهت حفظ نظام اسلامی و به نفع ملت و دولت باشد، جایز است، اما اگر بیهوده و بدون حکم قانونی انجام شود،  ایراد دارد و قرآن آن را نهی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد اسبق دانشگاه با بیان اینکه بنا به قانون و شرع، تجسس در موارد به منظور جلوگیری از خطرات و فساد مانعی ندارد، تصریح کرد: این امر فقط توسط مامورینی که مسئولیت دارند، باید انجام شود. اما به طورکلی در مراودات و مکالمات حتی نوشتن‌های مردم تجسس کردن و آن‌ها را برملا کردن، فعل ناپسندی است.
وی ادامه داد: برخی چون بیمار هستند در زندگی دیگران تجسس می‌کنند و هدف خاصی از این عمل ندارند ولی برخی افراد برای کسب اطلاعات و سوءاستفاده کردن از آن اطلاعات یا بهره نادرست گرفتن از آن، در زندگی مردم تجسس می‌کنند که این عمل خلاف شرع است.
وی گفت: برخی افراد نیز اطلاعاتی را که از این طریق به دست می‌آوردند، به بعضی افراد و نهادها می‌فروشند. به نظر من تمام این جستجوگری‌ها حرام است. اما اگر برای رفع خطر از دیگران و توسط مامورین امر به‌معروف و دادگاه باشد، بلامانع است.
صلواتی اظهار کرد: در متون دینی و فقهی به این امر توجه شده، اما بیشتر این مهم یک برنامه اخلاقی است که اسرار دیگران را نباید فاش کرد و اگر اسرار دیگران  فاش شد، آن‌ها حق شکایت دارند و می‌توانند به دادگاه مراجعه و فرد افشاگر را محاکمه کنند. قطعا افشای اسرار دیگران تعقیب شرعی دارد و کار ناپسندی است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی

یک قرآن نفیس ویژه فلسطین که در حمایت از مردم غزه به چاپ رسیده است به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی به کشور مالزی اهدا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری، مسعود فرزانه، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به دعوت بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» به کشور مالزی سفر کردند.

هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی که سال گذشته صورت گرفت، در راستای پیگیری تفاهمات صورت گرفته در زمینه تبادل تجربیات مشترک، چاپ قرآن، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین به کشور مالزی سفر کردند.

این هیئت اعزامی، ضمن حضور در بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» از نزدیک با فعالیت‌های مختلف و دستاوردهای قرآنی این مجموعه آشنا شدند. 

در این بازدید هیئت اعزامی آستان قدس رضوی با پروفسورعبداللطیف، و رئیس بنیاد رستو دیدار و گفت وگو کردند و قرآن ویژه مردم فلسطین که به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد. 

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد
  • ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • خاطره گویی در جمع دوستان اسرار جنایت یک ساله را فاش کرد | وقتی قاتل خودش را لو داد
  • بیرون کشیدن یک راننده از خودروی در حال سوختن + فیلم
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها