Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو «کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس با بیان اینکه در حال حاضر حداقل بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود، گفت: این محصولات در قالب محصولاتی، چون ذرت، سویا، کنجاله سویا که خوراک مرغ است وارد کشور می‌شود.

عباس پایی‌زاده نماینده مردم دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: در حال حاضر حداقل بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تأکید کرد: این محصولات در قالب محصولاتی، چون ذرت، سویا، کنجاله سویا که خوراک مرغ است وارد کشور می‌شود.

عضو «کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی» با بیان اینکه وظیفه سازمان محیط زیست حفاظت از محیط پیرامون انسانهاست گفت: این سازمان باید از عواملی که بر روی سلامت انسان تأثیرگذارا ست جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست کوتاهی‌های زیادی در قبال واردات محصولات تراریخته داشته است و با بی‌اعتنایی ازمقابل این موضوع عبور کرده است.

پاپی‌زاده با بیان اینکه روسای سابق سازمان محیط زیست همواره به ما می‌گفتند که شما (نمایندگان) زبان گویای ما در مورد محصولات تراریخته باشید و قوانین مورد نیاز ما را تعیین کنید گفت: این در حالی است که رئیس فعلی سازمان محیط زیست برعکس روسای سابق این سازمان می‌آید و مواضع عکس می‌گیرد. البته این فرد تجربه کاری سازمان محیط زیست ندارد و به موضوعی ورود می‌کند که بغرنج بوده و می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد.

عضو «کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی» اضافه کرد: کسانی که چنین ادعایی دارند باید محصولات تراریخته وارد کشور شود مدعی هستند که معلوماتشان از کشور‌های توسعه یافته مثل اروپا که خودشان مبدع محصولات تراریخته هستند بیشتر است که بنده بعید می‌دانم چنین چیزی باشد؛ لذا خیلی از افرادی که منظور صحبت بنده است در اروپا درس خوانده‌اند و همان کشور‌های اروپایی که به آن‌ها درس داده‌اند، واردات محصولات تراریخته را منع کرده‌اند؛ بنابراین بنده این احتمال را می‌دهم که این مسئولین تحت فشار این حرف‌ها را زده‌اند چرا که لابی وارد کننده محصولات تراریخته لابی قوی است بنابراین اینجا ما باید بین منافع واردکنندگان و سلامت مردم، سلامت مردم را انتخاب کنیم.

این نماینده مجلس افزود: کسی که نتواند بین منافع مردم و واردکنندگان به وظیفه ذاتی خود بپردازد فکر نمی‌کنم صلاحیت قضاوت در سایر امور را هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس طبق برنامه ششم توسعه مصوب کرد که محصولات تراریخته بدون ضابطه وارد کشور نشود بیان داشت: این در حالی است که این روند ادامه دارد و برخی خلع‌های قانونی را بلد هستند و با به‌کارگیری افرادی ،قانون را به‌راحتی دور می‌زنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۲۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی