Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@10:15:26 GMT

۱۱ سال حسرت افتتاح؛ گشت وعده‌ها روی جاده مرگ

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۲۴۲۰

۱۱ سال حسرت افتتاح؛ گشت وعده‌ها روی جاده مرگ

جاده کوهدشت-خرم‌آباد، به‌عنوان پرحادثه‌ترین محورِ مواصلاتی لرستان، پس از وعده‌های ۱۱ ساله‌ مسئولان هنوز به مقصدِ بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، از سال‌ها پیش رسانه‌های لرستان عنوان «جاده مرگ» را به این مسیر داده‌اند. مسیری که آمار بالای تصادف را به خود اختصاص داده است. وقوع تصادفات پی‌در‌پی و کشته‌شدن هم‌وطنان جاده کوهدشت-خرم‌آباد را به قتلگاهی برای مسافران تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرحادثه‌خیزترین جاده‌ لرستان

11 سال از افتتاح این جاده که قرار بود تا پایان عمر دولت دهم به مقصد برسد، می‌گذرد. جاده‌ای با عبور روزانه 10 هزارخودرو که به‌نام پرحادثه‌خیزترین جاده‌های لرستان معروف شده است.

در سال 85، عملیات چهارخطه کردن جاده کوهدشت، خرم‌آباد با اعتبار 70 میلیاردتومان در دستورِ کار قرار گرفت تا این محورِ85 کیلومتری در سال 90 به بهره‌برداری برسد.

از آن زمانِ وعده، جاده‌ی کوهدشت، خرم‌آباد سال‌ها در مُحاق ایمنی و بهسازی بوده است و تاکنون بارِ عظیم تردد خودروهای سنگین و سبک را بر دوش دارد، به‌طوری که به گفته‌ «نورمحمد فردی بیرانوند»، فرماندار کوهدشت برابر با شاخص‌های موجود 10 درصد از راه‌های ارتباطی استان لرستان، مربوط به شهرستان کوهدشت است و نیز از 8 هزار کیلومتر راهِ استان بیش از 800 کیلومتر آن در این شهرستان قرار دارد.

داغدار جاده‌ مرگ

یکی از شهروندان کوهدشت که تابستان گذشته در یک تصادف، یکی از اعضای خانواده‌ی  خود را از دست داده، از مرگ کودکان و مسافرانی می‌گوید که هم‌چون او داغدارِ جاده‌ی مرگ هستند.

«حمید» که مرگ اقوام، رفقا و همسایه‌های خود را یا به چشم دیده و یا درباره‌ی آن‌ها شنیده است به «تسنیم» می‌گوید سال‌هاست که در جاده‌ی کوهدشت، خرم‌آباد شاهد تصادف‌های مرگبار در این محور هستیم. در کوهدشت و سایر نقاط استان کم نیستند خانواده‌هایی که عزیزانِ خود را در جاده از دست داده و حالا رخت سیاهِ جاده به تن دارند.

به گفته‌ این شهروند چهارخطه کردن جاده‌‌ کوهدشت، خرم‌آباد در طی سالیان اخیر به دغدغه‌ی رانندگان نیز تبدیل‌شده و هرسال وعده‌ جدیدی آرزوی رانندگان را دُور می‌زند.

آن‌طور که این شهروند می‌گوید کم نیستند رانندگانی که در جاده‌ی مرگ، جان خود را از دست داده و یا مصدوم این جاده هستند.

به گفته‌ یکی از رانندگان جاده کوهدشت، خرم‌آباد روزی نیست که در این جاده تصادفی صورت نگیرد. این راننده معتقد است مصدومیت، دمِ دست‌ترین حادثه و خبری است که هر لحظه رانندگان و مسافران از آن بیم دارند و آمار تصادف و مرگ در این جاده، همواره سرخطِ رسانه‌های لرستان بوده است.

تناقض گفته و وعده

جاده‌ کوهدشت، خرم‌آباد در حالی بیش‌ترین تصادفات مرگبارِ رخ به رخ در بین جاده‌های لرستان را به خود اختصاص داده که کمبود اعتبار و تناقض گفته‌های مسئولان از زمان بهره‌برداری این جاده نیز بر عمق ماجرا افزوده است.

«شهرام ملکی»، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان لرستان در سال 92 از بهره‌برداری این جاده با پیشرفت فیزیکی 45 تا 70 درصد، تا پایان سال 93 خبر داده بود! از سوی دیگر «هوشنگ بازوند»، استاندار سابق لرستان نیز در گفت‌و‌گویی از بهره‌برداری جاده کوهدشت، خرم‌آباد در خردادماه سال 96 گفته بود!

هم چنین «الهیار ملکشاهی»، نماینده مردم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس در دی ماه سال 93 از تکمیل جاده‌ کوهدشت، خرم‌آباد در سال 94 خبر داده و گفته بود این جاده تا اواسط سال 94 تکمیل خواهد شد!

پیچِ کمبودِ اعتبار

به گفته‌ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان، جاده کوهدشت، خرم‌آباد در مجموع حدود 86 کیلومتر مسافت داشته و این جاده از سال  85 در ردیف اعتبارات استانی قرار گرفت و تا سال 89، 6 کیلومتر از این محور به بهره‌برداری رسیده است.

آن‌طور که صادق مریدی به «تسنیم» می‌گوید این پروژه در سال 89 به عنوان چهارخطه‌های منتهی به مرکز استان در ردیف اعتباراتِ ملی قرار گرفته است.

او معتقد است از مجموع این 86 کیلومتر تاکنون 60 کیلومتر زیر بارِ ترافیکی رفته که حدود 18 کیلومتر در دست اجراست و نیز 8 کیلومتر آن آماده‌ی برگزاری مناقصه است.

به گفته‌ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان، عملیات اجرایی ارتقای محور کوهدشت، خرم‌آباد به بزرگراه از سال 91 آغاز شده و تنها مشکلی که سبب شده کار به کندی پیش برود، بحث کمبود اعتبار است.

کمبود اعتبار، مانع پیشرفتِ جاده

آن‌طور که مریدی گفته در سال 95 حدود 18 کیلومتر و در سال 96، 10 کیلومتر از این پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول می‌گوید تا پایان سال جاری پیش‌بینی شده بود که 78 کیلومتر از محور کوهدشت، خرم آباد به بهره‌داری برسد، اما به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان معتقد است در صورت مساعدت اوضاع جوی 8 کیلومتر دیگراز این محورتا پایان سال ان‌شاءالله به پایان می‌رسد.

به گفته‌ مریدی در سال جاری 96، اعتباری بیش از 50 میلیارد به چهارخطه‌های استان اختصاص داده شده که قاعدتاً با این مقدار اعتبار می‌توان بخشی از طلبِ پیمانکاران طرح را پرداخت و سرعت عملیات اجرایی را بیش‌تر نمود.

آن‌طور که این مسئول می‌گوید در لایحه بودجه سال نود و هفت، 15 میلیارد در نظر گرفته شده است که استاندار لرستان با مساعدت نمایندگان در تلاش و پیگیری برای افزایش این اعتبار بوده و البته اعتبارات مذکور جهت ارتقا محورهای پلدختر، کوهدشت و ‌بروجرد است.

مرگ 287 نفر در جاده‌های لرستان

به گفته‌ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان اکثر نقاط حادثه‌خیز جاده‌ کوهدشت، خرم‌آباد به جز پیچ‌های دو نقطه روستای چنار و پل کشکان حذف شده و اگر رانندگان علائم راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، قطعاً تاثیرِ زیادی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، طی هفت ماهه‌ اول امسال در جاده‌های لرستان، 287 تصادف منجر به مرگ رخ داده که از این آمار، 229 فقره مرگ متعلق به مردان و 58 فقره مرگ نیز متعلق به زنان بوده است.

هم چنین بر اساس این آمار، تعداد مصدومین در جاده‌های لرستان، طی هفت ماهه‌ی اول امسال 5287 بوده که تعداد مصدومین مرد، 4025 و تعداد مصدومین زن نیز1262 مورد گزارش شده است.

به گفته‌ یکی از بازماندگان تصادف در جاده‌ کوهدشت، خرم‌آباد اگرچه قسمت‌های زیادی از جاده‌ کوهدشت، خرم‌آباد چهارخطه شده، اما این جاده هنوز هم به جانِ مسافران امان نمی‌دهد.

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/

R41450/P1486/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع راه ارتباطی ۵ روستای معمولان با طغیان کشکان/ تخلیه یک روستا

مهدی پازوکی با اشاره به ورود سامانه قوی بارش و هشدار وضعیت قرمز در لرستان، اظهار داشت: بارش شدید باران از بامداد امروز و بالا آمدن آب رودخانه «کشکان» باعث مسدودشدن راه ارتباطی و قطع آب آشامیدنی پنج روستا از توابع شهرستان معمولان شد.

وی ادامه داد: اکنون نیروهای خدمات‌رسان به‌منظور امدادرسانی در این مناطق حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، بیان کرد: به دلیل مخاطره و رانشی بودن برخی از مناطق و باتوجه‌به دستور استاندار ساکنان روستای «کمپ گنجعلی» از توابع «درب گنبد» شهرستان کوهدشت به مهمان‌سرای امامزاده «محمد» منتقل شدند.

پازوکی، تصریح کرد: همچنین گردنه «پای آستان» در محور کوهدشت - «گراب» مسدود و مسیر کوهدشت - «کوهنانی» و «گراب» به‌عنوان راه جایگزین در نظر گرفته شد.

وی بر لزوم رعایت مسائل ایمنی و توجه به هشدارهای این ستاد تأکید کرد و گفت: هم‌وطنان عزیز ضمن اجتناب از سفرهای بین‌شهری، از هرگونه توقف در مناطق پرخطر، بستر رودخانه‌ها، حاشیه پل‌ها و مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، افزود: تمامی نیروهای عملیاتی و امدادی استان در حالت آماده‌باش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • سیل در لرستان؛ راه ارتباطی ۵ روستا قطع شد
  • قطع راه ارتباطی ۵ روستای لرستان با طغیان رودخانه «کشکان»
  • قطع راه ارتباطی ۵ روستای معمولان با طغیان کشکان/ تخلیه یک روستا
  • تخلیه یک روستا در کوهدشت لرستان از بیم رانش زمین
  • یک روستا در کوهدشت از بیم رانش زمین تخلیه شد
  • مسدود شدن راه ارتباطی ۵روستا در شهرستان معمولان
  • هشدار جدی سیل در لرستان
  • حادثه رانندگی در لرستان یک کشته و چهار مصدوم داشت
  • افتتاح پویش چشم به راهیم ویژه نوروز ۱۴۰۳ در لرستان
  • دسترسی ۳۷۳ خانوار از مناطق روستایی کوهدشت به شبکه ملی اطلاعات