Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@22:56:23 GMT

روحیه انتقام‌گیری، تهدیدکننده بنیان خانواده

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۳۲۱۱

حجت‌الاسلام هاشم زئی، مشاور مرکز حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به عوامل تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه آموزه‌های دینی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در تحکیم بنیان خانواده گذشت است، مشکلات زندگی را دلخوری و عصبانیت نمی‌تواند حل کند، بلکه حلال مشکلات زندگی، صبر، تحمل و گذشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عامل شناخت را از دیگر موارد در تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد و افزود: شناخت زن و شوهر از یکدیگر اولین و مهم‌ترین پایه زندگی مشترک است که زن و شوهر باید با حقوق متقابل یکدیگر، نیازها، عقاید و دیدگاه‌ها و .. آشنا باشند. .

مشاور مرکز حوزه علمیه خراسان ادامه داد: نکته بعد تأثیر محبت است که قرآن کریم از آن تعبیر به مودت کرده و آن به معنای محبت خاص است که پشتوانه معرفتی داشته و مسئولیت آور است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ، و از نشانه‏‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعا نشانه‏ هايى است (۲۱)» گفت: محبت فطری نامش مودت است و مقطعی نبوده، مودت محبتی است که استمرار دارد، مسئولیت آور است و باید ابراز شود.

حجت‌الاسلام هاشمی زئی در ادامه به عواملی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند اشاره و ابراز کرد: تغییر باورهای دینی به باورهای که پشتوانه ندارند از عوامل مهم در تهدید بنیان خانواده است که این تهدید در واقع به شکل جمگ نرم دشمن در خانواده نفوذ پیدا می‌کند.

وی طلاق‌های عاطفی، روحیه انتقام‌گیری و عدم مدارا در زندگی و تضعیف روحیه گذشت را از دیگر عوامل تهدید کننده خانواده دانست و تصریح کرد: همه این عوامل به دلیل فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است، چرا که اسلام به همه ابعاد و زندگی ما توجه کرده پس زمانی که ما دچار مشکل می‌شویم یقیناً از زندگی اسلامی فاصله گرفته‌ایم.

مشاور حوزه علمیه خراسان، تقویت باورهای دینی مردم را بهترین راه مقابله با چالش‌های خانواده خواند و افزود: بیان زیبائیهای دین در عرصه زندگی، شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای زندگی و سبک زندگی دینی بیانگر این است که زندگی ما پر از فرصت‌ها و تهدیدات است که انسان مومن فرصتها و تهدیدها را می‌شناسد  وبه فرصت‌ها جامعه عمل می‌پوشاند و به تهدیدها نه می‌گوید که این همان معنای دستور خداوند است که فرموده: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای الهی پیشه کنید.

هاشمی زئی تاکید کرد: برای تقویت باورهای دینی نیاز داریم که دین را بشناسیم و به مردم معرفی کنیم و بیان کنیم که دین اسلام جامع و کامل بوده و به تمام ابعاد زندگی ما توجه دارد، همانطور که امام رضا(ع) فرموده‌اند: « اگر مردم زیبایی‌های کلام را بشنوند دنبال ما گام بر می دارند».

وی اجباری کردن مشاوره دینی قبل از ازدواج را برای جوانان امری مهم خواند و یادآور شد: مشاوره عقل منفعل انسان است و بهترین پشتوانه برای زندگی محسوب می‌شود لذا اگر مشاوره دینی قبل از ازدواج صورت بگیرد و در امر ازدواج این کار اجباری شود ازدواج با انتخاب بهتری صورت می‌گیرد و زوجین کمتر دچار تعارض و اختلاف می‌شوند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

امام‌جمعه کرمانشاه گفت: وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود که نتیجه آن فروریختن هیمنه پوشالی رژیم صهیونسیتی در پیش چشم جهانیان بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری در خطبه این هفته نماز جمعه امروز _جمعه، سی‌ویکم فروردین_ اظهار کرد: آنچه که می‌تواند باعث تقوا در زندگی انسان شود این است که زندگی بر اساس شریعت و احکام الهی شکل بگیرد و به طور کلی حدود الهی رعایت شود که خانواده بر اساس احکام الهی از اساس و بنیان شکل بگیرد.

وی افزود: تعلیم و تربیت جزو ضروریات زندگی بشر است، خداوند اساس زندگی بشر را بر اساس شکل‌گیری خانواده ایمانی و اسلامی، مبتنی بر احکام الهی قرار داده است.

امام‌جمعه کرمانشاه تصریح کرد: از نشانه‌های خدای متعال این است که برای شما مردان و زنانی از جنس خودتان و همسر آفرید، تربیت از خانواده آغاز می‌شود و جامعه اسلامی مبتنی بر دوستی بسیار عمیق و بر اساس شناخت است.

وی با بیان اینکه زندگی مشترک شکل دهید تا به آرامش برسید، ادامه داد: برای اینکه درب رحمت الهی را به روی خود باز کنید همدیگر را در خانواده، عاشقانه دوست داشته باشید.

غفوری خاطرنشان کرد: شریعت برای زندگی سالم بشر حدودی تعریف کرده است، زمانی‌که خانواده شکل بگیرد این حدود شکل گرفته است، نیازهای روحی بشر به قدری زیاد است که خانواده و همسر این نیازها را برآورده می‌کند.

امام‌جمعه کرمانشاه در ادامه سخنان خود خطبه دوم خود ضمن تأکید بر رعایت تقوا اذعان کرد: تمام حیات انسانی ما زمانی دارای روح و ارزش است که تقوا بر آن حاکم باشد، دل اگر پاک باشد و با خدا رابطه و میانه‌اش رابطه صمیمی باشد، حکم خدا را ترک نمی‌کند، بنابراین کسی که دلش پاک باشد، حجاب و عفاف را هم رعایت می‌کند.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود کسی به خدا اعتقاد داشته باشد، اما به جنگ با خدا رود، در مورد ربا اگر کسی سراغ این امر رود مستقیم با خدا اعلام جنگ کرده است.

غفوری با اشاره به برگزاری باشکوه روز قدس در دنیا گفت: مستکبران عالم یک غده سرطانی را در غرب آسیا به بهانه‌های مختلف کاشتند و مردم مظلوم را مورد کشتار قرار داده و زمین‌ها و خانه‌های آنان را تصاحب کردند، استکبار جهانی برای این لات بی‌سروپا و این موجود درنده که در منطقه کاشته بود، همه جوره خرج کرد تا او را تثبیت کند.

امام‌جمعه استان کرمانشاه در ادامه مطرح کرد: این غده سرطانی و هم‌دستان آن در داخل کشور دانشمندان ما را ترور کردند، شخصیت بزرگ و مؤثر ما را با وقاحت تمام در کشور ترور کردند، سال‌ها جمهوری اسلامی ایران خویشتن‌داری و تحمل کرد، کار به جایی رسید که مستقیم متعرض جمهوری اسلامی ایران شد و بخش کنسول‌گری سفارت ایران را مورد هجمه موشکی قرار داد و حالا که قضیه فرق کرد خویشتن‌داری تمام است، به قوانین بین‌المللی بی‌توجهی شد و محکوم نشدند، اما جمهوری اسلامی این زیاده‌روی در جنایتکاری را تحمل نکرد و با عزم و اراده این رژیم را فقط تنبیه کرد، عملیات وعده صادق با دستور رهبری فرزانه طراحی و اجرا شد.

وی اضافه کرد: این عملیات، یک عملیات دفاعی بود، ما از حیثیت و خاک خودمان دفاع کردیم، عملیات محدود صورت گرفت و اگر قرار بر عملیات گسترده باشد، دیگر اثری از رژیم صهیونیستی نخواهد ماند، لذا این عملیات با شهامت و مردانگی تمام اعلام و اجرا شد.

غفوری بیان کرد: درسی عبرت‌آموز به این رژیم غاصب داده شد و هیمنه آن در پیش چشم جهانیان فرو ریخت و این اقدام تمام مظلومان دنیا را خوشحال کرد.

کد خبر 745993

دیگر خبرها

  • وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود
  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • اقدامات حفاظتی سازمان سنجش در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ ضرورت تکریم خانواده‌های داوطلبان
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • حق حضانت فرزند، اهرم فشار والدین
  • پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • روایت زندگی شهید حسین نیا از زبان خانواده شهید