کشور پس از برجام از رکود اقتصادی خارج نشد/ مردم به شدت از عملکرد دولت ناراضی هستند
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۳۸۹۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام "محمد نقی لطفی"، امامجمعه ایلام، ظهر امروز (۱ دی) در خطبههای این هفته نماز جمعه در مسجد جامع این شهر، اظهار کرد: اقتدار، عزت و سربلندی ایران مرهون رهبریهای حکیمانه رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی است.
وی، بابیان اینکه ایران اسلامی قدرتمندترین کشور منطقه بلکه در جهان است، اظهار کرد: ملت ایران اسلامی، خواهان ایران قدرتمند هستند، ایران نهفقط در بحث نظامی بلکه در سایر مسائل نیز ازجمله در امر اقتصادی باید به قدرت اول منطقه تبدیل شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامجمعه ایلام، افزود : به اذعان همه تحلیل گران مسائل سیاسی جهان و منطقهای ایران قدرتمندترین نظام با داشتن مؤلفههای اقتدار از قبیل قدرت نظامی، موقعیت سوقالجیشی، نفوذ بسیار بالای فرهنگی، سیاسی و امنیت بسیار بالای داخلی در جهان و منطقه بالاترین اقتدار را دارا میباشد.
خطیب نماز جمعه ایلام، یادآور شد: متأسفانه این تصور غلط و تحلیل نادرست برخی که داخل که میگویند ما به دنبال منطقه قدرتمند هستیم درواقع نادیده گرفتن این واقعیت است که اقتدار، عظمت و عزت نظام اسلامی را به زیر سؤال ببرند و برای خوشایند دشمن، چنین تحلیلهای غلط و ناروایی را به جامعه القا میکنند.
حجت الاسلام لطفی، با اشاره به اینکه به حمدالله با مدیریت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و نظام اسلامی در اوج اقتدار، عزت و سربلندی است، گفت: برجام نهتنها نقطه پایانی بر ایران هراسی نبود بلکه آغاز زنجیرهای از چالشهای طراحیشده توسط دشمن در مقابل نفوذ منطقهای و قدرت نظامی و اقتدار ایران است.
وی، تصریح کرد : مقامات اروپایی کراراً میگویند لازم است که جامعه جهانی برای مقابله با فعالیتهای منطقهای بیثبات کننده ایران و بررسی روشهای رفع نگرانیها در برنامههای موشکی ایران همراه شود، علاوه بر این پس از امضای برجام سطح خصومت ارتجاع عرب بهویژه رژیم آل سعود علیه ایران بالا گرفت.
امامجمعه ایلام، بیان کرد: متأسفانه از سوی دولت ایران با مسامحه با اعمال صد ایرانی سعودیها رفتار شد که در جند مرحله، با راهاندازی جنگ نفت علیه کشورمان و توهین و اتهامپراکنی با مقامات ایرانی همراه بود، همچنین بررسی اعتبار گذرنامهها در دنیا نشان میدهد اعتبار گذرنامه ایرانی در دولت فعلی و پس از برجام نسبت به سال 89 سقوط کرده است.
خطیب نماز جمعه ایلام، ابراز کرد: به اذغان مسئولان ارشد دولت و مجلس، تحریمها پس از برجام لغو نشد و کشور از رکود اقتصادی خارج نگردید و رئیسجمهور آمریکا درحالیکه برجام را توافق خوبی برای آمریکا نمیداند، میگوید پس از برجام تحریمها را تشدید کردیم، پس باقی ماندن بر برجام چه فایدهای دارد چرا هنوز مسئولان باقی ماندن بر برجام را شعار میدهند.
حجت الاسلام لطفی، در ادامه بابیان اینکه اساتید انقلابی و متعهد حوزه و دانشگاه باید متولی وحدت بین حوزه و دانشگاه باشند، گفت: شهید مفتح مبتکر پیوند بین حوزه و دانشگاه بود، وحدت حوزه و دانشگاه پیوند تخصص و تعهد در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی، اقدامی ارزشمند و راهبردی است.
وی، تصریح کرد: حوزههای علمیه دارای جایگاه ارزشمندی در جامعه اسلامی هستند و در تربیت اقشار مختلف جامعه نقش سازندهای ایفا میکنند، همچنین دانشگاه در حوزه اندیشه علمی، پژوهشی و فناوری، جامعه را به سمت رشد و پویایی سوق میدهد، از رو باید این دو نهاد مهم و مقدس هم چون دو بال در تعالی و پیشرفت جامعه نقش اساسی ایفا میکنند.
امامجمعه ایلام، افزود: بدون تردید اگر پژوهشهای علمی در کنار معارف نورانی دین مقدس اسلام قرار بگیرد، همراهی و تعامل و تفاهم این دو میتواند جامعه را به سمت سعادت و توسعه برساند، شهید مفتح سمبل وحدت میان حوزه و دانشگاه است و این شهید بزرگوار از بنیانگذاران پیوند حوزه و دانشگاه بود و در این راه توانست در تحقق این امر اقدامات ارزشمندی انجام دهند.
خطیب نماز جمعه ایلام، در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مردم بهشدت از عملکرد دولت ناراضی هستند، افزود: گرانی بنزین نهتنها باعث ایجاد اشتغال نمیشود، بلکه گرانی سوخت باعث بیکاری هزاران نفر خواهد شد.
وی، بیان کرد: دولت قصد گران کردن بنزین و گازوئیل برای ایجاد شغل دارد و این در حالی است که مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل منجر به بیکاری 360 تا 380 هزار نفر در کشور میشود، استدلال مسئولان دولتی برای گران شدن بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده، این است که از محل هزینههای حاصل از این گرانی برای ایجاد شغل اقدام شود.
امام جمعه ایلام، ابراز کرد: لازم نیست مردم از جزئیات بودجه مطلع باشند، باید شما مسئولان از تبعات گرانی بنزین و گازوئیل مطلع شوید، نارضایتی مردم از گرانی انرژی به اوج خود رسیده است و متأسفانه در کشور گوش شنوایی نیست که اوضاع آشفته اقتصادی را بشنود.
حجت الاسلام لطفی، ابراز کرد: گرانی انرژی بنزین و گازوئیل اجحاف و ظلم و بیعدالتی نسبت به مردم است، چرا دولت برای جبران کم و کاستیهای بودجهای از جیب مردم هزینه میکند، باید دولت بهجای گران کردن انرژی حقوقهای نجومی را از غارتگران بیتالمال پس بگیرد.
وی، یادآور شد: درحالیکه هنوز نسبت به حقوقهای نجومی که مصداق روشن بیعدالتی و سوء مدیریت و دستگاههای اجرایی است اقدامی نشده است و دستگاه محترم قضایی اعلام کرده که هنوز نسبت به معرفی افرادی که حقوقهای نجومی را بارانت خواری و وابستگی به مراکز قدرت و مدیریت کلان کشور دریافت کردهاند، برای برخورد قضایی به دستگاه قضا ارسال نشده است.
امامجمعه ایلام، گفت: بدون تردید گرانی انرژی باعث بدبینی و ناامیدی مردم به دولت خواهد شد و گرانی کالاهای اصلی و ضروری مردم هیچ توجیه اقتصادی ندارد، مسئولان دولتی که خود در رفاه کامل هستند از وضع نابسامان اقتصادی و بدی معیشت مردم بیخبر هستند و یا اینکه خود را به بیخبری میزنند.
خطیب نماز جمعه ایلام، تصریح کرد: الآن در میان قشر فقیر و بیبضاعت، افرادی هستند که برای تهیه چند قرص نان که قوت لایموت آنهاست پولی در اختیار ندارند و گلها از نانواییها نان قرض میکنند که در وقت توانایی پرداخت کنند.
حجت الاسلام لطفی، افزود: شما پس از برجام شعار دادید که آنقدر سر سفره مردم غذا بریزیم که مردم خود احساس بینیازی کنند، بدتر از همه اینها قطع کردن یارانه 30 میلیون نفر است که بهطورقطع ظلم بسیار بزرگی است، مگر چند درصد جمعیت 85 میلیونی ایران ثروتمند هستند که شما تصمیم به قطع یارانه نیمی از جمعیت کشور گرفتهاید.
وی، اظهار کرد: شاید کمتر از 20 درصد جمعیت کشور از تمکن بالای مالی برخوردار باشند درحالیکه اکثریت بهشدت به یارانهها نیازمند هستند، دولت با این اقدام نسنجیده به بحران و نارضایتی مردم بهعنوان یک پروژه خطرناک دامن میزند.
حجت الاسلاملطفی، گفت: تحریمهای اقتصادی دشمن به خاطر شکست فتنه 88 در داخل و حامیان آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی و ارتجاع عرب در جهت براندازی نظام و شکست انقلاب اسلامی بود و دشمن خارجی با هماهنگی کامل سران فتنه 88 تمامقد در مقابل تمامیت نظام و انقلاب ایستادند.
امامجمعه ایلام، گفت: فتنه 88 شباهت بسیار نزدیکی با جنگ احزاب در صدر اسلام دارد که در آن جنگ تمام کفر و شرک و نفاق در برابر تمام اسلام قرار گرفت، در این فتنه هم میبینیم که کفر جهانی، صهیونیست بینالملل، ارتجاع عرب و مجموعههای ضدانقلاب در کنار سران فتنه در یک اردوگاه جمع میشوند و هدف اصلی آنها براندازی و نابودی نظام اسلامی بود، اما مردم با خلق حماسه 9 دی توطئههای دشمنان را خنثی و سران فتنه را برای همیشه رسوا و ذلیل کردند.
حجت الاسلام لطفی، در پایان با تقدیر از سرکار خانم جواهر بختیاری از بانوان ورزشکار ایلام که صاحب مدال طلای آسیا به خاطر کسب مقام قهرمانی در آسیا شدند تقدیر خاطرنشان کرد: این پیروزی را به ایشان و خانواده محترم و جامعه بانوان ورزشکار استان تبریک و تهنیت میگویم.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۳۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعدادها تا پرواز با جت شخصی
به گزارش «تابناک» روزنامههای امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش از سرگیری مذاکرات هستهای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
در ادامه تعدادی از یادداشتها و سرمقالههای منتشره در روزنامههای امروز را مرور میکنیم:
کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در بخشی از یادداشتی در شماره امروز این روزنامه نوشت: ۱- شاید از تیتر یادداشت پیش روی تعجب کنید و از خود بپرسید؛ «برجام» با لایحه «عفاف و حجاب» چه نسبتی دارد؟! در نگاه اول حق با شماست! موضوع برجام فناوری هستهای و مقصود از آن لغو تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی علیه کشورمان بود، ولی موضوع لایحه عفاف و حجاب، مقابله با پدیده پلشت و خانمانسوز کشف حجاب است. اما مروری -هرچند گذرا- بر متن لایحه عفاف و مسیری که تاکنون طی کرده است، این نگرانی جدی را پیش میکشد که مبادا همانگونه که برجام به جای لغو تحریمها، تعداد آنها را دو برابر کرد، لایحه عفاف و حجاب نیز به جای پیشگیری از ناهنجاری کشف حجاب، گسترش این پدیده پلشت را به دنبال داشته باشد! مجلس قبلی برجام را بیتوجه به انتقادات جدی و مستند منتقدان، ظرف ۲۰ دقیقه تصویب کرد و شد آنچه نباید میشد! مراحلی که در تصویب لایحه عفاف و حجاب دنبال میشود نیز با آنچه بر سر تاسیسات هستهای کشورمان آوار شد، شباهتهایی دارد و صد البته با دامنهای بسیار گستردهتر و خطرناکتر! تعجب نکنید. بخوانید!
۲- این روزها لایحه موسوم به عفاف و حجاب برای بررسی نهائی در دستور کار شورای محترم نگهبان قرار گرفته است. پیش از این و در طول نزدیک به یک سالی که از تهیه و تنظیم این لایحه میگذرد، در چند نوبت و متناسب با مراحل مختلفی که لایحه طی میکرد، به ارزیابی و نقد مستند برخی از مفاد آن پرداخته بودیم، ولی متاسفانه علیرغم برخی تغییرات، موارد سؤالبرانگیز کماکان و یا کم و بیش در متن لایحه دیده میشود که میتواند کارآمدی آن را با تردیدهای جدی روبهرو کند. از این روی، اشاره به نکاتی را در این خصوص خالی از فایده نمیدانیم.
۳- اولین پرسش که اساسیترین نیز هست، این که لایحه یاد شده بر اساس کدام نیاز و برپایه کدام ضرورت تهیه شده است؟!
الف: اگر پاسخ آن است که برای مقابله با کشف حجاب و حفظ عفت عمومی نیاز به قانون داشتهایم که باید گفت این پاسخ قابل قبول نیست! چرا که موضوع و متن مواد ۶۳۸ و ۶۳۹ از قانون مجازات اسلامی و قانون موسوم به البسه (مصوب ۲۸ اسفند ۱۳۶۵) به وضوح در این خصوص بوده و هست؛ بنابراین فقدان قانون نمیتواند انگیزه قابل پذیرشی برای تهیه لایحه مورد اشاره باشد.
ب: ممکن است گفته شود که قوانین موجود کافی نبوده و نیاز به اصلاح داشته است! در این صورت میتوانستند با ارائه ماده واحده، مفاد قانون قبلی را اصلاح کنند!
ج: بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازهای برای حجاب ضرورت داشته است! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده خسارتآفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نشده است؟ این «ترک فعل» که مصداق روشن عمل مجرمانه است با کدام توضیح قابل قبولی صورت گرفته است؟!
۴- ممکن است ادعا شود که روبهرو شدن با شرایط خاص! علت احساس نیاز به تهیه این لایحه بوده است! که باید پرسید: کدام شرایط خاص مورد نظرتان است؟! جامعه روال عادی خود را طی میکرد و رخداد و شرایط ویژهای در میان نبود. حضرت آقا در دیدار رمضانی مسئولان نظام به همین نکته اشاره کرده و میفرمایند: «یک مطلب دیگری را من میخواهم مطرح کنم و آن چالش تحمیلی مسئله «حجاب» در کشور است. مسئله حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده، این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما، در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت، مردم با شکلهای مختلف داشتند زندگی میکردند». آیا پیش کشیدن لایحه حجاب و عفاف بیآن که ضرورتی داشته باشد، بخشی از پازل دشمن و کمک به این «چالش تحمیلی» نبوده است؟!
۵- آیا موارد یاد شده شکبرانگیز نیست؟! و انگیزه تدوین و تهیه لایحه موسوم به حجاب و عفاف را با تردیدهای جدی روبهرو نمیکند؟! و آیا اقدام به تهیه این لایحه همان «چالش حجاب» نیست که در غفلت و سادهاندیشی مسئولان، به نظام و تودههای عظیم مردم متدین و پاکباخته کشورمان تحمیل شده است؟! اگر پاسخ منفی است، بفرمایید چرا از هنگام تهیه لایحه عفاف تاکنون، ناهنجاری کشف حجاب گستردهتر شده است؟! چرا برخلاف تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیسجمهور بر اجرای قوانین موجود، از اجرای آن خودداری شده است؟! چرا لایحهای با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه و افزایش آن به ۱۵ ماده توسط قوه مجریه وقتی به مجلس میرود به ۷۱ ماده و در حجم انبوه ۳۲۴۲۱ کلمه
(بخوانید کلیات ابوالبقا) تبدیل میشود و نزدیک به یک سال در کوچه پس کوچههای مجلس معطل میماند؟!
جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان روحانیت خودش پیشقدم شود نوشت: بار دیگر به مناسبت بررسی بخش هزینههای لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجههای پیشنهادی دولت برای نهادهای فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانهها منتشر شد که با اعتراضهائی همراه است. اعتراضها عموماً بر این محورها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق میگیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آنها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهادها تاثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجههائی به آنها منطقی نیست.
طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است. بدون اینکه درباره محورهای اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تاکید میکنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آنها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجهای که برای آنها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سالهای گذشته بارها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرجتراشی خلاف مشی خود امام است. باقی میماند بودجهای که برای حوزههای علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.
در سالهای گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزههای علمیه و نهادهای مرتبط با آنها انتقاد میکردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما میگفتند مگر از وضع شدیداً فلاکتبار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزههای علمیه اعتراض میکنید؟
جواب ما این بود و اکنون نیز اینست که میدانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزههای علمیه و حتی علمای شهرستانها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم میکنند و تعداد زیادی از آنها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کارهای خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانهها و شرکتها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند. ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح میکنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزههای علمیه دفاع نمایند. میبینیم که در عمل نیز تفکر آنها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحتاندیشی برای روحانیت میگویند اعتنائی نمیکنند و ترتیب اثر نمیدهند.
مهمترین دلیل ما برای این تفکر که حوزههای علمیه و دستگاههای مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آنها را به دولت و حکومت وابسته میکند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب مینماید. هیچکس نمیتواند ادعا کند که روحانیت میتواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزههای علمیه از هیچ بودجهای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آنها میدهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد میدانستند. تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تایید گذاشته است. مراجع صاحبنام و ذینفوذی مانند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و آیتالله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.
نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگناهای معیشتی در حال حاضر به آنها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که دهها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم میکنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیفترین اقشار جامعه زندگی میکرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود. حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آنها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.
خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجههای دریافتی حوزهها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشتمیزنشینانی میرسد که حوزههای علمیه بدون آن میزها هم میتوانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیتها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیشقدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟
از پرواز با بال استعدادها تا پرواز با جت شخصی
ناصر ذاکری طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان از پرواز با بال استعدادها تا پرواز با جت شخصی نوشت: پرونده مجازبودن خرید و تملک جت شخصی پس از مصاحبه اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مورد توجه رسانهها قرار گرفت و حتی توضیح بعدی سازمان که این قانون مربوط به دو دهه پیش است، نتوانست موضوع را برای مخاطبان هضمکردنی یا تحملپذیر کند. درواقع تملک جت شخصی به خودی خود امر چندان مهمی نیست. درست مثل هر حوزه دیگر در اقتصاد، فرد با درنظرگرفتن شرایط خود تصمیم به خرید کالایی خاص میگیرد. بهعنوان مثال فردی برای تعطیلات آخر هفته خود دو میلیون تومان کنار میگذارد و آن دیگری متناسب با درآمدش صد برابر این مبلغ را هزینه میکند؛ اما اهمیت این پرونده ارتباط نزدیک با شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی امروزمان دارد که در زیر به چند نکته مرتبط با آن اشاره میکنم:
۱ – تورم دورقمی شرایط دشواری را برای گروه عظیمی از شهروندان کشور ایجاد کرده و آنان مجبور هستند برای ایجاد تعادل بین دخلوخرج خود بسیاری از سرفصلهای ضروری هزینه را حذف کنند و حتی از خیر درمان بیماریهایشان نیز بگذرند. سفر هوایی سالهاست از سبد مصرفی این گروه عظیم خط خورده است. گفتنی است که با عنایت به سطح دستمزد مصوب قانون کار برای سال جاری، حقوق ماهانه یک کارگر معادل قیمت بلیت رفت و برگشت هوایی در مسیر تهران به مشهد برای یک خانوار دونفره است؛ ازاینرو روشن است که سفر هوایی جایی در زندگی جاری گروه کثیری
از شهروندان ندارد.
۲ – سیاستگذاری نامعقول اقتصادی در طول دهههای گذشته منتهی به شکلگیری فاصله طبقاتی بسیار عظیم شده و در کنار فقر آزاردهنده گروه کثیری از شهروندان، رفاهی حیرتانگیز و باورنکردنی برای گروهی اندک به ارمغان آورده است. سطح زندگی بهاصطلاح لاکچری آنان به گونهای است که نداشتن جت شخصی را میتوان یک محرومیت جدی برایشان تلقی کرد که طبعا باید برایش چارهای اندیشیده شود.
۳ – بسیاری از ثروتمندان بزرگ کشور تاجران جوان و تازهکاری هستند که نه به اتکای نبوغ کارآفرینی؛ بلکه با کمک روابط خانوادگی و استفاده از نفوذ خانوادگی به ثروتهای کلان دست یافتهاند. مثلا فلان جوان تازهکار با استفاده از فرصتی که تحریم نفت ایران ایجاد کرده و با کمک حامیان بانفوذش و با ادعای تکراری «دورزدن تحریم» یکشبه ره صدساله طی کرده و به ثروتی افسانهای دست مییابد. بهاینترتیب میتوان ادعا کرد بیشتر متقاضیان خرید و استفاده از جت شخصی، این گروه ثروتمندان تازه بهدورانرسیده و برخوردار از رانت خانوادگی خواهند بود.
۴ – در شرایط کمبود منابع مالی دولت، سازمانهای دولتی ناگزیر هستند شیوههای جدیدی را برای کسب درآمد و ترازکردن دریافتیها با پرداختیهایشان بیازمایند. ارائه خدمات به دارندگان جت شخصی راهی بسیار مناسب برای کسب درآمد است؛ آنهم در شرایطی که افزایش قیمت بلیت و فرسودگی ناوگان هوایی به شکلگیری ظرفیت بیکار در اکثر فرودگاههای کشور منتهی شده است.
۵ – سالهاست که در حوزه مدیریت شهری از ضرورت افزایش سهم شبکه حملونقل عمومی در حملونقل شهری سخن گفته میشود که صرفههای بسیاری برای اقتصاد کلان کشور ایجاد میکند و درواقع اولویتدادن به منافع اجتماعی در مقایسه با منافع فردی را مطرح میکند؛ اما اینک برخی الزامات اقتصادی متولیان امر را در مسیری سوق داده که به فکر ارائه خدمات به «ازمابهتران» با هدف کسب درآمد بیشتر باشند.
اما نکته تأملبرانگیز این است که قانون اساسی ما بهعنوان دستاورد زیباترین و باشکوهترین انقلاب تاریخ بشر، شرایطی آرمانی را تصویر میکند که در آن محدودیتهای مادی نمیتواند مانع پرواز با بال استعدادها شود. جامعه موظف است هرگونه امکان پیشرفت را در اختیار تکتک شهروندان در دوردستترین روستاها قرار بدهد تا هرکسی بتواند تا هر ارتفاعی که آرزویش را دارد، پرواز کند، تولید ثروت کند، کسب علم و معرفت کند یا در اندیشه رشد معنوی خود باشد و به عبارتی فقر خانوادگی یا توسعهنیافتگی منطقه نباید مانع پرواز او شود. اینک با گذشت سالها دولتمردان در دفاع از عملکرد خود میتوانند به فهرست بلندبالایی از مشکلات اشاره کنند که مانع تحقق این رؤیای ارزشمند و باشکوه شدهاند؛ همان مشکلاتی که آنان را واداشت تا از انجام تعهد آموزش رایگان یا تأمین مسکن برای همگان شانه خالی کنند؛ اما گویا از دید دولتمردان محترم این ناکامی دردناک دلیل آن نمیشود که فرصت نوعی دیگر از پرواز را از مردم بگیریم: اگر پرواز با بال استعدادها مقدور نشد، به جایش امکان پرواز با جت شخصی را فراهم میکنیم!
آرمان نیکاندیشانی که متن قانون اساسی را نوشتند، این بود که حتی فرزندان فقیرترین و محرومترین خانوادههای کشور از پرواز با بال استعداد بازنمانند؛ اما اینک پرواز با جت شخصی فقط مختص کسانی است که فرزند فلان فرد متنفذ باشند و با استفاده از رانت نام خانوادگی اجازه «دورزدن تحریم» را بیابند؛ کسانی که لابد در گام بعدی متقاضی داشتن «فرودگاه شخصی» هم خواهند بود.