Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر نوری سرپرست گروه «تئاتر ۸۸» درباره فعالیت ها و برنامه های اجرایی این گروه نمایشی گفت: از سال ۸۹ که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم پژوهش اجرایی روی متون ویلیام شکسپیر را مبنی بر اینکه چگونه می توان این آثار را به شکل ایرانی یعنی با استفاده از شیوه های تئاتر ایرانی مثل نقالی و پرده خوانی اجرا کرد، آغاز کردم که این پژوهش اجرایی منجر به تولید ۲ کار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۲ نمایش «اتللو به روایت یاگو» و «هملت به روایت هوراشیو» آثاری بودند که با استفاده از شیوه روایی تئاتر ایرانی تولید و اجرا شدند. نمایش «هملت به روایت هوراشیو» در جشنواره شکسپیر فرانسه اجرا شد و در جشنواره گونته بونه در کشور آلمان نیز به صحنه رفت.

نوری با اشاره به تولید ۶ اثر از ویلیام شکسپیر با استفاده از شیوه روایی تئاتر ایرانی، گفت: با استفاده از همین شیوه نمایش های «ریچارد سوم»، «مکبث»، «طوفان» و «شاه لیر» را هم تولید کردیم.

سرپرست گروه «تئاتر ۸۸» اظهار کرد: قصد داریم که رپرتوآری از این آثار را در تماشاخانه سنگلج به صحنه ببریم از این رو سه نمایش «هملت به روایت هوراشیو»، «شاه لیر به روایت ادموند» و «اتللو به روایت یاگو» را در بهار سال ۸۷ به صحنه خواهیم برد.

وی درباره شکل اجرای این رپرتوآر توضیح داد: تماشاگر با تهیه یک بلیت در داخل سالن اصلی سنگلج نمایش «شاه لیر به روایت ادموند» را تماشا می کند و پس از پایان این نمایش، در لابی سنگلج تماشاگر نمایش «اتللو به روایت یاگو» خواهد بود و بعد از پایان این نمایش نیز در سالن اصلی تماشاخانه، نمایش «هملت به روایت هوراشیو» را خواهد دید.

نوری یادآور شد: ما در این نمایش ها از موسیقی ایرانی و شیوه روایی استفاده کرده ایم و همه اتفاقات رخ داده برای شاه لیر، اتللو و هملت از زبان یک شاهد که ادموند، یاگو و هوراشیو هستند، روایت می شود.

وی درباره بازیگران این سه اثر نمایشی نیز گفت: در نمایش «شاه لیر به روایت ادموند» شهره رعایتی و میثم رازفر به ایفای نقش می پردازند. در نمایش «اتللو به روایت یاگو» نیز غزاله رشیدی و خودم حضور داریم ولی بازیگران نمایش «هملت به روایت هوراشیو» هنوز مشخص نیست زیرا بازیگران قبلی نمایش در زمان اجرا در تماشاخانه سنگلج درگیر پروژه های دیگری هستند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: ما در اجرای این سه اثر نمایشی، بخش هایی از اجرا را با استفاده از تماشاگر بازسازی می کنیم.

رپرتوآر نمایش های «شاه لیر به روایت ادموند»، «اتللو به روایت یاگو» و «هملت به روایت هوراشیو» از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۹۷ اجرا خواهد شد.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۴۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • «شب نغمه‌های اذان ایرانی» روی صحنه می‌رود
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • پیش‌فروش بلیت «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» آغاز شد