Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی قربانی ثمین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این تعداد افراد فوت شده به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، 13 نفر مرد و یک نفر زن هستند.
وی اظهار داشت: از این تعداد پنج نفر در شهرستان تالش، چهار نفر در لنگرود، چهار نفر در رشت و یک نفر در شهرستان لاهیجان به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قربانی ثمین ضمن هشدار نسبت به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بیان کرد: مردم ضمن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و مناسب، نسبت به تهویه مناسب فضا و خروجی دود وسایل گرمایی توجه داشته باشند، زیرا کوچکترین سهل انگاری دراین باره می تواند منجر به تجمع گاز در فضاهای بسته و مخاطرات جدی از جمله مرگ افراد شود.
گاز مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود.
بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن است.
علایم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می تواند شبیه علایم آنفلوآنزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا شده اند.
سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تندتند نفس کشیدن و حتی بی قراری از علایم مهم و اولیه مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.
سال گذشته، 15 نفر در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان گیلان جان خود را از دست دادند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:بابایی
7286 /6030

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتشار کربن، همچنان یک نگرانی مهم زیست‌محیطی

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مارس ۲۰۲۳ حاکی از این است که انتشار کربن ۰.۹ درصد معادل ۳۲۱ میلیون تن افزایش یافته و به بالاترین حد خود یعنی ۳۶.۸ گیگا تن رسیده است. از این میزان افزایش، ۶۰ میلیون تن را می‌توان به افزایش تقاضای سرمایش و گرمایش ناشی از تغییرات آب‌وهوا نسبت داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پیشرفت بشر در قرن گذشته بدون هزینه نبوده است. هرچند استانداردهای زندگی با حدود ۱۰۰ هزار پرواز روزانه که مسافران را بر فراز آسمان جابه‌جا می‌کنند، ۱.۵ میلیارد خودرو در جاده‌ها و محصولات بی‌شماری که هر روز از کارخانه‌ها خارج می‌شوند، بالا رفته است اما همراه با این افزایش، میزان انتشار کربن جهانی نیز افزایش یافته است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ماه مارس سال ۲۰۲۳ حاکی از این است که انتشار کربن ۰.۹ درصد معادل ۳۲۱ میلیون تن افزایش یافته و به بالاترین حد خود یعنی ۳۶.۸ گیگا تن رسیده است. از این ۳۲۱ میلیون تن افزایش دی‌اکسید کربن، ۶۰ میلیون تن را می‌توان به افزایش تقاضای سرمایش و گرمایش ناشی از تغییرات آب‌وهوایی شدید و ۵۵ میلیون تن را به نیروگاه‌های هسته‌ای نسبت داد. بر اساس گزارش مؤسسه ملی علوم بهداشت محیطی، انتشارات حاصل از وسایل نقلیه، تولید مواد شیمیایی، نیروگاه‌های زغال‌سنگ و استفاده از گاز طبیعی برای گرم کردن خانه‌ها منابع اولیه آلودگی هوا توسط انسان هستند که متعاقباً منجر به تشدید پدیده گرمایش جهانی می‌شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۹۸ درصد از جمعیت جهان بین ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۳ در معرض گرمایش جهانی قرار گرفتند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از نفت تأثیر بسیاری در افزایش آلودگی‌ها داشته و با ۲.۵ درصد معادل ۲۶۸ میلیون تن به ۱۱.۲ گیگا تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. حدود نیمی از این افزایش مربوط به حمل‌ونقل هوایی است که از زمان همه‌گیری کووید -۱۹ اولویت اول افراد برای مسافرت شد.

اقدامات شرکت‌های بزرگ برای کنترل آلودگی

چندین شرکت بزرگ در سال‌های اخیر اقداماتی را برای کنترل آلودگی و حفاظت از محیط زیست انجام داده‌اند. برای نمونه شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که برای کاهش آلودگی ناشی از پروازهای تجاری کارکنان خود، اعتباراتی برای سوخت پایدار مخصوص هوانوردی برای پروازهای بین سیاتل و سانفرانسیسکو، سن‌خوزه و لس‌آنجلس خریداری می‌کند زیرا سفرهای کاری این شرکت سه درصد از انتشار کربن شرکت در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌داد.

شرکت آمازون نیز در سپتامبر سال گذشته در فناوری جذب مستقیم ذرات از هوا (DAC) سرمایه‌گذاری کرد که جو را از گازهای گلخانه‌ای پالایش می‌کند. این شرکت اعلام کرد که که طی ۱۰ سال آینده هزینه حذف ۲۵۰ هزار تن کربن را پرداخت می‌کند زیرا معتقد است که این تصمیم به تحقق هدف آن برای انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۴۰ کمک خواهد کرد.

شرکت اوبر طرح‌های خود را با نیازهای محیطی هماهنگ کرده است و با هدف تمرکز بر پایداری، در سال ۲۰۱۸ طرح انتقال از تاکسی به اسکوتر و دوچرخه الکترونیکی را ارائه داد و دوچرخه‌های الکترونیکی را در ایالات متحده راه‌اندازی کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ در یک استارت‌آپ اشتراک دوچرخه و در سال ۲۰۲۰ در یک شرکت اسکوتر برقی سرمایه‌گذاری کرد. پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز دوچرخه‌های الکترونیکی در اروپا و آمریکای شمالی، در آگوست ۲۰۲۳ وارد بازارهای آفریقا شد.

آلوده‌ترین کشورهای جهان

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش مربوط به میزان افزایش آلودگی در سال ۲۰۲۲، تجزیه‌وتحلیل دقیق و منطقه‌به‌منطقه‌ای روی کشورهای با بیشترین میزان آلودگی انجام داده است که اطلاعات گسترده‌ای در مورد مصرف انرژی، شاخص‌های اقتصادی و آب‌وهوا را در بر می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات و با استفاده از دو معیار آلودگی هوا و کیفیت آب، آلوده‌ترین کشورهای جهان به شرح زیر معرفی می‌شوند. لازم به ذکر است که امتیاز هر کشور میانگین امتیاز آن در کنترل آلودگی هوا و کیفیت آب آشامیدنی است.

چاد با امتیاز یک، آلوده‌ترین کشور جهان است. غلظت ذرات معلق در هوای این کشور بالای ۸۹.۷ میکروگرم بر مترمکعب است که در سطح هشدار جدی قرار دارد و همچنین از نظر کیفیت آب به‌عنوان آلوده‌ترین کشور رتبه‌بندی می‌شود.

بورکینافاسو با امتیاز پنج یکی از آلوده‌ترین کشورها در زمینه هوا و آب است و غلظت ذرات معلق در هوای آن به ۶۳ میکروگرم در متر مکعب رسیده است.

پاکستان با امتیاز هفت سومین کشور آلوده جهان است که این رتبه به دلیل غلظت بالای آلاینده‌ها در حد ۷۰.۹ میکروگرم بر متر مکعب در هوا و امتیاز ۱۷.۴ از ۱۰۰ برای آب آشامیدنی و بهداشت است. لاهور یکی از بزرگترین شهرهای پاکستان است که در سال ۲۰۲۲ نیز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان اعلام شد.

نیجریه با امتیاز ۱۰ به دلیل تخلیه زباله‌های خانگی و صنعتی در رودخانه‌ها و نشت نفت به منابع آب، پایین‌ترین رتبه در جهان بعد از چاد را در زمینه کیفیت آب دارد.

در رتبه پنجم، هند با امتیاز ۱۰.۵ قرار دارد و نام آن در میان کشورهایی با خطرناک‌ترین کیفیت هوا به چشم می‌خورد و از نظر کیفیت آب نیز وضعیت خوبی ندارد. در مارس ۲۰۲۳، ۱۲ شهر از ۱۵ شهر آلوده در آسیای جنوبی و مرکزی، شهرهای هند بودند.

رواندا با امتیاز ۱۱.۵ دهمین کشور آلوده جهان از نظر کیفیت آب است و از نظر آلودگی هوا در رتبه سیزدهم بدترین کشورها قرار دارد. طوفان‌های گردوغبار، آتش‌سوزی‌های جنگلی، فوران‌های آتشفشانی و کاهش پارک‌ها، جنگل‌ها و تالاب‌ها از عوامل اصلی چالش‌های زیست‌محیطی پیش روی این کشور هستند.

امتیاز بنگلادش در این فهرست ۱۲ است که به دلیل غلظت بالای ذرات معلق در هوا در حد ۶۵.۸ میکروگرم بر مترمکعب است. بر اساس شاخص زندگی کیفیت هوا در سال ۲۰۲۳، ساکنان بنگلادش به دلیل آلودگی، شاهد ۶.۸ سال کاهش در شاخص امید به زندگی هستند.

سودان به دلیل درگیری‌های مسلحانه، تخریب زمین، جنگل‌زدایی و آلودگی هوا و آب با یک بحران کامل زیست‌محیطی مواجه است و امتیاز ۱۳.۵ از نظر آلودگی دارد.

اتیوپی با امتیاز ۱۴ در رتبه پنجم بدترین کشورها از نظر کیفیت آب قرار دارد. بیش از ۹۷ میلیون نفر در این کشور از بهداشت مناسب بهره نمی‌برند و بیش از ۶۲ میلیون نفر تحت تأثیر بحران آب قرار دارند که معادل ۷.۵ درصد از کل مردم مواجه با بحران آب در جهان است.

رتبه دهم این لیست به اوگاندا با امتیاز ۱۴.۵ تعلق می‌گیرد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، احتمال مرگ اوگاندایی‌ها در اثر آلودگی هوا دو برابر بیشتر از شهروندان کنیا است.

کد خبر 751612

دیگر خبرها

  • این علامت‌ها خبر از بیماری آسم می‌دهد؟
  • جابه‌جایی شرکت کربن ‌به‌ خارج از شهر اهواز تا ۱۴۰۵/ ضرورت بازسازی کارخانه فعلی
  • عفونت‌های باکتریال و ویروسی پوست در ورزشکاران
  • سم قارچ‌های وحشی با پختن از بین نمی‌رود / آمار افراد مسموم به ۸۷ نفر رسید
  • افزایش انتشار کربن، همچنان نگرانی زیست‌محیطی اصلی جهان
  • افزایش انتشار کربن، همچنان یک نگرانی مهم زیست‌محیطی
  • روشی ساده و کم‌هزینه برای کاهش استرس
  • مسمومیت ۵ عضو یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی
  • ساخت نوع جدیدی از مواد متخلخل که می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را ذخیره کنند
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال