رونمایی و اکران خصوصی مادرم ایل من
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۶۷۵۴
مستند برندۀ جایزه ویژۀ هیأت داوران بخش بین الملل یازدهمین جشنوارۀ سینما حقیقت، ۵ دی ماه در کتابخانۀ مرکزی رونمایی و اکران میشود.
رئیس دفتر تخصصی سینما در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از برنامه های دفتر تخصصی سینما این است که از فیلمسازان اصفهانی که احیانا در جشنواره های معتبر حضور پیدا کرده و جوایزی را کسب می کنند به نوعی حمایت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مصطفی حیدری تصریح کرد: در همین راستا، به دلیل موفقیت مستند "مادرم ایل من" به کارگردانی عزت الله پروازه که در بخش بین الملل یازدهمین جشنوارۀ سینما حقیقت به عنوان نمایندۀ اصفهان خوش درخشید و جایزۀ ویژۀ هیأت داوران را از آن خود کرد، تصمیم گرفتیم در برنامه ای آیین رونمایی از این مستند را برگزار و زمینه را برای اکران خصوصی آن فراهم کنیم.
وی افزود: این آیین ۵ دی ماه برگزار می شود و طی آن تقدیر کوچکی از فعالیت های هنری کارگردان آن نیز خواهد شد.
حیدری ادامه داد: دفتر تخصصی سینما در آینده ای نزدیک با همکاری خانه مستند اصفهان، کلیۀ فیلم هایی مستندی که امسال به نمایندگی از اصفهان در جشنواره حضور داشته اند، همچنین، فیلم هایی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه کنندگی آن را برعهده داشته اکران می کند.
وی با اشاره به کارنامۀ هنری عزت الله پروازه گفت: کارگردان مستند "مادرم ایل من" متولد سال ۱۳۵۲ است. وی بعد از ساخت چند فیلم کوتاه و کسب جوایزی از جشنوارهای داخلی از سال ۷۷ ساخت مستندهایی را با هدف پخش از تلویزیون آغاز کرد و در همین راستا، چند مستند قوم نگار کوتاه ساخت که یکی از مستندها به نام "آه جان مراد" در چند جشنواره برگزیده و نمایش داده شد و در جشنوارۀ "آینه و آفتاب" نیز جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد.
رئیس دفتر تخصصی سینما در ادامه اظهار کرد: مجموعۀ "مدا زنبور ایرانی" اولین مجموعۀ علمی جدی ای بود که با پژوهشی قدرتمند، توسط وی به سفارش شبکه ۴ سیما ساخته شد و در آن سال بهترین مجموعۀ شبکه شناخته شد. این مجموعه بعد از گذشت سال ها هنوز از شبکه های مختلف پخش می شود. پروازه در همان سال، با الهام از همین مجموعه، دو مستند کوتاه و یک مجموعه علمی آموزشی برای کودکان به سفارش شبکه آموزش سیما تولید کرد که در این دهه، در بخش مستند جشنواره فیلم صد ثانیه و جشنواره تسنیم موفق به کسب جایزه شد.
حیدری همچنین گفت: وی در سال ۹۰، در مجموعه مستند بازار، اولین مستند پرتره را به نام "پیرمرد و بازار" به سفارش مرکز سیمای استانها کار کرد که این مستند نیز در جشنواره ها مورد اقبال قرار گرفت و موفق به کسب جایزۀ بهترین مستند اجتماعی در جشنواره مستند اصفهان شد. این کارگردان در سال ۹۱ مستند "سماور" که یک مستند پژوهشی و تاریخی ست، در مورد تاریخچه سماور در جهان و ورود آن به ایران و مشکلات صنایع آن ساخت.
وی افزود: پروازه، چند سالی از فضای جشنواره ها دور بود اما از سال ۹۲ با ساخت مستند "عروسک کاموایی" با همکاری ابراهیم مرادی، دوباره به فضای رقابتی جشنواره ها برگشت و مستند وی توانست در جشنواره های داخلی و خارجی خوش بدرخشد. در ایران، کسب جوایز بهترین مستند از جشنواره های رضوی، سینما حقیقت، جشنواره مستقل خورشید، جشنواره مستند زاینده رود بخشی از جوایز داخلی این فیلم بود و دربارۀ حضور این مستند در جشنواره های بین المللی نیز می توان به این موارد اشاره کرد: نامزد بهترین کارگردانی در جشنواره مستند الجزیره و کسب تندیس طلایی بهترین مستند جشنواره، کسب تندیس بهترین مستند نیمه بلند در بخش بین الملل جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت، کسب بهترین مستند جشنواره رادیو و تلویزیون اتحادیه کشور های اسلام، کسب تندیس بهترین مستند از جشنواره فیکمای مکزیک، نامزد بهترین مستند از جشنواره سلیمانیه، فینالیست بهترین مستند جشنواره معلولان برزیل و نمایش در کشورهای اروپایی و آمریکا و ...
حیدری یادآور شد: پس از "عروسک کاموایی"، این کارگردان ساخت مستند "نقاش باد" را در سال ۹۴ آغاز کرد و این فیلم او نیز به جشنواره های سینما حقیقت، رشد، تجسمی فجر، سلامت و چند جشنواره خارجی راه پیدا کرد. وی بعد از ساخت مستند "مادرم ایل من"، مستند " O+ O-" را که یکی از مجموعه مستندهای " سمفونی زاینده رود" بود، به سفارش شبکه مستند سیما و شهرداری اصفهان ساخت، که بزودی از تلویزیون پخش خواهد شد. در کنار این فعالیت ها، عزت الله پروازه، تجربۀ داوری در چند جشنوارۀ داخلی را نیز دارد.
علاقمندان برای شرکت در آیین رونمایی و اکران اختصاصی مستند "مادرم ایل من" می توانند سه شنبه پنجم دی ماه، رأس ساعت ۱۷:۴۵ به سالن اجتماعات کتابخانۀ مرکزی اصفهان مراجعه کنند.
منبع: ایمنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق و حواشی یک پوستر
برای بررسی این موضوع و بهبهانه شروع اکران این فیلم، مروری بر روند کلی این پروژه داشتیم و با رامین رستمی، طراح پوستر این فیلم گفتگو کردیم. او با اشاره به اینکه این پوستر در مدتزمان کمی طراحی شده است، گفت که پوستر اصلی ظرف چندروز آینده رونمایی خواهد شد.
مروری بر حواشی «مست عشق»به گزارش هممیهن، شاید بتوان گفت فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی که مراحل تولید خود را از سال ۹۸ آغاز کرد، یکی از پرچالشترین پروژههای سینمایی بوده که حواشی تا امروز نیز دست از سر این فیلم برنداشته است. از انتخاب بازیگر گرفته تا اختلاف با سرمایهگذار ترک و اکران و رونمایی از پوستر.
اواخر شهریورماه سال ۹۸ اعلام شد که حسن فتحی قرار است فیلم «مست عشق»، داستان زندگی مولانا و شمس، را بسازد که مهران برومند، تهیهکنندگی این اثر را برعهده دارد و فرهاد توحیدی و حسن فتحی فیلمنامه آن را نوشتهاند.
هنوز خبرها درباره فیلم جدید حسن فتحی داغ بود که نام شهاب حسینی بهعنوان بازیگر نقش «شمس تبریزی» اعلام شد. نقش مقابل او یعنی نقش «مولانا» نیز به پارسا پیروزفر تعلق گرفت.
در تاریخ ۱۶ مهرماه سال ۹۸، فیلمبرداری «مست عشق» آغاز شد. هنوز خبر رسمی اتمام فیلمبرداری این اثر تمام نشده بود که ناگهان سروکله ویروس همهگیر کرونا در جهان پیدا شد، درنتیجه سرنوشت این اثر همچنان نامشخص ماند.
خبر نیمهکاره ماندن این فیلم اعلام شده بود، اما ازطرفی ویدئویی از سکانسهای تازه «مست عشق» منتشر و ازسوی روابطعمومی سرمایهگذار ترک فیلم اعلام شد که تدوین نهایی به پایان رسیده و در آذرماه سال ۹۹ و در هفته جهانی مولانا، پخش جهانی آن آغاز خواهد شد.
همچنین اعلام شد که این فیلم قرار است در قالب یک مینیسریال ۸ قسمتی پخش شود. کارگردان این فیلم در واکنش به این اتفاق گفت که هرگونه دخلوتصرف در تدوین و امور فنی فیلم، واجد پیگرد قانونی است.
پس از گذشت چند ماه از اعلام خبر پخش «مست عشق» در قالب سریال از یکشبکه ماهوارهای و جنجالهایی که در پی داشت، فرهاد توحیدی، نویسنده فیلمنامه این فیلم با انتشار تصویری از یکنامه از حل اختلاف سرمایهگذاران ایرانی و ترک «مست عشق» خبر داد.
درنهایت خبر اکران این فیلم بهصورت همزمان در ایران و ترکیه اعلام شد که خبر شوکهکنندهای بود، یعنی انتظارها برای تماشای مولانا و شمس تبریزی در پرده سینما به پایان رسیده است و عاقبت این فیلم، ختم به اکران میشود.
این فیلم ابتدا قرار بود که از عید فطر (۲۲ فروردینماه) اکران شود، اما به ۲۹ فروردینماه موکول شد. اما این پایان ماجرا نبود و اکران فیلم یکهفته به تعویق افتاد. این درحالیاست که «مست عشق» ماهها بهصورت کامل آماده اکران بوده است.
درنهایت پس از تعویق یکهفتهای در نمایش فیلم «مست عشق»، این فیلم از پنج اردیبهشتماه با تعیین ردهبندی سنی بالای ۱۵ سال، روی پرده سینماها رفت و پیشفروش بلیتهای این فیلم نیز از چندروز پیش آغاز شده است.
پوستری که حاشیهساز شدپوستر رسمی این فیلم به فاصله چندروز پیش از آغاز اکران عمومی، رونمایی شد. این درحالیاست که به نظر میرسد پوستر که بهنوعی اولین مواجهه مخاطبان با فیلم است، در قدم اول با شکست مواجه شده است. از چندروز پیش مخاطبان و طراحان مختلفی نسبت به این طرح واکنشهای منفی نشان دادهاند.
رامین رستمی، طراح پوستر «مست عشق» گفت: ما برای طراحی این پوستر زمان کمی، در حد چند روز داشتیم و قرار شد که برای پیشفروش فیلم، یک طرح اولیه از پوستر رونمایی کنیم تا پوستر اصلی فیلم کمی بعدتر ارائه شود. احتمال دارد که این پوستر اصلی هفته آینده رونمایی شود و طرح متفاوتی دارد. همچنین قرار است یک پوستر بینالمللی هم برای این فیلم طراحی کنیم.
طبیعتاً بهدلیل فرازونشیبهایی که این پروژه در بازه زمانی ۵ ساله طی کرده، توجه مخاطبان زیادی را به خود معطوف کرده است. در این شرایط رونمایی از یک پوستری که بهعنوان پیشطرح ارائه شده است، تصمیم عجیبی به نظر میرسد.
رستمی در این رابطه گفت: «مست عشق» پروژه بزرگی است و طبیعتاً نمیتوان همه را راضی نگه داشت. فکر میکنم حتی پوستر اصلی هم با انتقاداتی مواجه شود و این طبیعی است. ما وقتی سفارشدهنده داریم باید نهایتاً تهیهکننده و کارگردان در وهله اول پوستر را بپسندند که این اتفاق هم افتاد.
محدودیتهایی هم داشتیم مانند لوگوتایپی که برای این فیلم طراحی شده بود و باید در پوستر نیز از همان لوگوتایپ استفاده میکردیم. فکر میکنم پوستر وظیفه اطلاعرسانی خود را انجام داده است، اما مسلماً نقصهایی دارد و من هم این موضوع را قبول دارم.
بازیگرمحور بودن، یکی از آفتهای بزرگی است که گریبان پوستر فیلمهای سینمایی و سریالهای ما را گرفته است. گویا طراحان فارغ از توجه به روایت و کانسپت فیلم، پوستر را با محوریت بازیگران شاخص اثر طراحی میکنند. مسئلهای که در پوستر «مست عشق» نیز به چشم میخورد.
اکثر انتقادها از پوستر «مست عشق» نیز مبنی بر این است که بدون خلاقیت طراحی شده و صرفاً عکس ۲ بازیگر این فیلم در کنارهم قرار گرفته است. گویا طراح، بدون تماشای این فیلم، دست به طراحی زده است.
رستمی دراینباره توضیح داد: من فیلم «مست عشق» را برای طراحی پوستر تماشا کردم. اما متاسفانه ما اکنون در اغلب پوسترهای سینمایی چیزی از خود فیلم نمیبینیم و صرفاً چهرههای مطرح روی پوستر قرار میگیرند. انگار بهنوعی توجه به جنبههای هنری پوستر موردغفلت واقع میشود.
مولفههای یک پوستر خوبمحمد تقیپور، طراح پوستر، یکی از افرادی است که در صفحه مجازی خود نسبت به کیفیت پایین این طراحی واکنش نشان داد و اعلام کرد که طراحی پوستر این فیلم ابتدا به او پیشنهاد شده بود، اما بهدلایلی این کار به سرانجام نرسید.
برای درک این نکته که یک پوستر خوب باید چه نکات و استانداردهایی را در خود داشته باشد، با این طراح صحبت کردیم و او عنوان کرد: طراحی پوستر فیلم، یک وظیفهای بر گردن طراح دارد، زیرا اولین مسئولیتی که پوستر دارد این است که نظر مخاطبان را جلب کند.
ما زمانی که در طراحی پوستر فیلم فاکتورهای فنی و محتوایی لازم را رعایت کنیم، اینها بهدرستی کنار هم قرار میگیرند و مانند اجزای یک ماشین، بهرهوری لازم را به ما خواهند داد.
اگر درنهایت هرکدام از این قطعات دچار مشکل شوند، از میزان تاثیرگذاری آن پوستر کاسته میشود. رعایت نکات مختلفی مانند ترکیببندی و ساختار، استفاده بهاندازه و بهجا از عناصر بصری، چیدمان مناسب متن، توجه به ایده و ازطرفی توجه به محتوای فیلم و انتقال اتمسفر فیلم به پوستر، از نکاتی است که باید در طراحی پوستر یکفیلم موردتوجه قرار بگیرد.