Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تکمیل و اتمام ساخت مصلی کمک همه دست اندر کاران کشور را می طلبد و لذا مدیریت شهری تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، صبح امروز محسن هاشمی- رییس شورا به همراه افشین حبیب زاده- معاون نظارت شورا، مجید فراهانی- رییس کمیته بودجه شورا و سید محمود میر لوحی- رییس کمیته اقتصادی شورا از مجموعه مصلی بازدید به عمل آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بازدید از مراحل ساخت المان های مصلی، در جریان قرار گرفتن مشکلات و موانع موجود در عدم تحقق این پروژه و چگونگی تعامل مدیریت شهری از موضوعات این بازدید بود.


محسن هاشمی در جریان این بازدید با اشاره به اینکه مصلی از بزرگترین پروژه های شهر تهران به شمار می آید اظهار داشت: در سال 67 به تقاضای آیت الله هاشمی و مقام معظم رهبری از امام(ره) شکل گرفت که در حال حاضر کمتر از 30 سال از آن زمان می گذرد.

وی در ادامه افزود: برای این پروژه مسابقه طراحی معماری برگزار شد و بعد از آن نزدیک به بیست سال است که عملیات ساخت آن ادامه دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این که ساخت مصلی به درازا انجامیده بر همگان آشکار است و لذا تکمیل این پروژه ملی کمک همه دست اندر کاران کشور را می طلبد.

هاشمی افزود: طبیعی است که شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مورد حساس باشد و در همین راستا امروز بازدیدی به همراه دیگر اعضای شورا از کمیسیون های مختلف از مصلی داشتیم تا آخرین وضعیت پروژه را چک نماییم.

محسن هاشمی خاطر نشان ساخت: اتمام و تکمیل پروژه مصلی یک ضرورت است و لذا مجموعه مدیریت شهری نیز به دنبال آن است تا در جاهایی که امکان کمک به این پروژه هست را بررسی نمایند و در این راستا طرحی را تدوین نماییم تا این پروژه عظیم هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

مجموعه مصلی یک ظرفیت بی مانند عبادی، فرهنگی و گردشگری خواهد بود / مصلی در اولویت بررسی شورا خواهد بود

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید گفت: مصلی مجموعه ای است که در مرکز تهران قرار داشته و جایگاه عبادی و فرهنگی ویژه ای دارد اما متاسفانه هنوز به اتمام نرسیده است.

وی درادامه خاطر نشان ساخت: با این حال این مجموعه میزبان بسیاری از مراسم های عبادی از جمله نماز عید سعید فطر ونماز عبادی سیاسی جمعه است و در کنار آن نمایشگاه های فرهنگی نیز در این مکان برگزار می شود که می توان گفت در کنار جنبه های معماری و فنی مجموعه مصلی یک ظرفیت غنی عبادی فرهنگی است که البته می توان جنبه های گردشگری را نیز به آن اضافه کرد.

میر لوحی افزود: مجموعه مصلی جزیی از اراضی عباس آباد است که اگر مجموعه های این اراضی را در نظر بگیریم نظیر باغ کتاب ، پل طبیعت ، موزه دفاع مقدس ، بوستان آب و آتش و مواردی از این قبیل درخواهیم یافت که این مجموعه می تواند در آینده یک نقطه جاذب فرهنگی و گردشگری باشد.

میر لوحی با تاکید بر اهمیت وجود چنین المانی در تهران خاطر نشان ساخت: شما ببینید در ابوظبی مسجدی ساخته شده که محدودتر از مصلی است اما به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. به نظر می آید باید از ظرفیت های این منطقه ها و مجموعه ها بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد : آنچه ضروری به نظر می رسد این است که در مجموعه مصلی و اراضی عباس آباد نباید شاهد ساخت و ساز ابنیه باشیم و فضاها باید بیشتر به فضای سبز فرهنگی تبدیل شوند تا در آینده شهروندان بهره مندی های فراوانی از این مجموعه داشته باشند.

میر لوحی افزود: در گام دیگر باید ارتباط مجموعه های اراضی ایجاد شود تا گردشگران بتوانند در یک روز کامل از این مجموعه ها بازدید به عمل آورند.

میر لوحی با انتقاد از طولانی شدن زمان ساخت مصلی گفت: طولانی شدن پروژه ها اغلب سبب می شود که اهداف اولیه آن تغییر کند لذا باید با یک عزم همگانی تلاش خود را در جهت تکمیل این ظرفیت مهم شهر به کار گیریم تا مردم بتوانند از آن استفاده نمیاند. در این زمینه مدیریت شهری تهران قطعا کمک حال مجموعه مصلی خواهد بود اما چگونگی آن بستگی به تصمیم جمعی شورا دارد . با این حال این موضوع در اولویت بررسی هیا ما خواهد بود.

 شهرداری در 4 پروژه مصلی می تواند دخیل باشد
معاون نظارت و عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از مصلی تهران گفت: پروژه مصلی علاوه بر سازه هایی که در داخل دارد نیازمند ساخت 4 پروژه در اطراف مجموعه برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده است . تملک اراضی مقابل گنبد که مساحت آن بالغ بر 7.5 هکتار می شود، اجرای زیر گذر در بزرگراه رسالت و الحاق بخش شمالی به مجموعه مرکزی، اجرای پل عابر پیاده در بزرگراه مدرس و ایجاد پارکینگ طبقاتی در ضلع جنوب شرقی مجموعه 4 پروژه ای است که بر مجموعه تاثر گذار است و اعتباری معادل هزار میلیارد تومان را می طلبد.

وی ادامه داد: شهرداری در مجموعه مصلی مسئولیت مستقیم ندارد اما می تواند در این پروژه ها کمک رسان باشد. لذا نحوه تعامل و کمک شهرداری در مجموعه مصلی باید با نظر اعضای شورا مشخص شود و در این راستا باید هم شهرداری و هم شورا هم اندیشی داشته باشند و در زمان تدوین بودجه در باب این امر تصمیم گیری شود. آنچه مسلم است هنوز در شورای پنجم تصمیم برای این مهم صورت نگرفته است.

مجید فراهانی : مصلی نمادی از شهر تهران خواهد بود/ فرایند ساخت مصلی تاریخی شده است
رییس کمیته بودجه شورا نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: مصلی جزء پروژه هایی است که فرایند ساختش تاریخی شده و مجموعه عظیمی از سازه و فعالیت های سازه ای و عمرانی است که در 3 فازدر حال انجام است.

وی یادآور شد: فاز نخست و مرکزی آن بالغ بر 63 هکتار مساحت دارد و کل این مجموعه دارای 200 هکتار مساحت است. مسئولیت ساخت مصلی از ابتدا با وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان مجری ساختمان و تاسیسات عمومی وزارت مسکن ) بوده که این وظیفه را بر عهده داشته است.

فراهانی افزود: مهمترین مشکل هم در عدم تکمیل این پروژه بحث تخصیص اعتبارات بوده است.


رییس کمیته بودجه شوارای اسلامی شهر تهران افزود: مجموعه مصلی کاربری های مختلف دارد که با توجه به قرار گرفتن در شهر تهران، ارتباطاتی با شهرداری تهران پیدا می کند و شهرداری تهران هم می تواند با همراهی و همگرایی با خوبی با وزارت مسکن بسیاری از مشکلات را حل کنند و روند اجرای پروژه را از حیث هماهنگی ها بهتر کند.

اگر چه شهرداری تهران مسئولیت مستقیمی در مصلی ندارد اما ضرورت هماهنگی موضوعات متعددی که در این ارتباط وجود دارد می تواند سبب سهولت در پیشبرد برنامه ها داشته باشد .

فراهانی افزود: تا امروز شهرداری تهران جز فعالیتی که در شمال مصلی آن هم در بخش فضای سبز داشته فعالیت دیگری نداشته و حضور ما از این جهت بوده تا نحوه تعامل و کمک شهرداری به مجموعه مصلی را بیشتر بررسی کنیم.

رییس کمیته بودجه شورا خاطرنشان ساخت: برخی المان های به کار رفته در مصلی مانند ایوان و گنبد اصلی می تواند به عنوان نماد های تهران در کنار برج میلاد و برج آزادی مطرح باشند و همین امر خود می تواند یک جاذبه گردشگری باشد. از جهت دیگر مصلی ظرفیت نمایشگاه ها و کنفرانس ها و همایش ها ، گردهمایی دینی و فرهنگی و اسلامی جهان اسلام را داشته باشد و از این حیث این مرکز می تواند یک مرکز بین المللی هم باشد . لذا تکمیل و اتمام آن باید هر چه سریعتر محقق شود.

فراهانی ابراز امیدواری کرد با حضور موثر شورا و کمک مجلس و نیز تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه مصلی هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه اطلاعاتی از پیشرفت پروژه ، المان های موجود و نحوه اجرای سازه ها از سوی مسئولان مصلی به اعضای شورا داده شد.

مصلی تهران دارای 14 گلدسته و 7 گنبد است که در حال حاضر 67 درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت المان های آن صورت گرفته است.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد

 ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۲۸ هزار هکتار از زمین های شناسایی شده در کارگروه های تخصصی مورد تایید قرار نگرفته است گفت: بررسی های کارشناسی بر روی بیش از ۸۵ هزار هکتار زمین صورت گرفت که با کارشناسی های انجام شده و دقیق تا به امروز ۲۸ هزار هکتار از آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه حذف این ۲۸ هزار هکتار از اراضی  به دلیل کارهای کارشناسی و فنی بوده است گفت:  طرح نهضت ملی مسکن یک طرح کاملا فنی و کارشناسی است و تمامی اراضی که در مسیرهای سیلاب هستند و یا بر روی گسل قرار گرفته اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: برخی از اراضی در اطراف خود دارای گسل هستند که همین موضوع خطر زلزله را برای آنها بالا می برد و یا بعضی از زمین ها دچار فرونشست بودند که تمامی آنها بررسی و اراضی دارای مشکل حذف شدند.

وی افزود: طبق بررسی های نهایی انجام شده تا به امروز ۴۵ هزار هکتار زمین  به محدوده شهرهای فعلی الحاق شده  تا در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرند.

مالکی با بیان اینکه  به خط و محدودیت های شهری با استفاده از الحاقاتی که انجام شده اضافه کرده ایم گفت: خط و محدوده شهر را تغییر داده و به شهر اضافه کردیم اما در حوزه الحاقات در کلان شهرها مشکل داریم چراکه دیگر کلان شهرها قابلیت توسعه ندارند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تسویه ۲۰ همتی با بانک‌ها از طریق واریز و برداشت/ کارنامه موفق مدیریت شهری در اداره پایتخت
  • افزایش ۵ برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه تهران در دوره ششم مدیریت شهری
  • با تعامل و همکاری از فرصت باقیمانده استفاده کنیم
  • «کاهش تخلفات و کنترل جدی ساخت و سازها» اولویت مدیریت شهری است
  • ماجرای چرایی ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ شهر
  • برگزاری تمرین تخلیه اضطراری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران
  • برگزاری تمرین تخلیه اضطراری در محل برگزاری نمایشگاه کتاب
  • تور رسانه‌ای شهرداری شهرکرد هم‌زمان با روز شهرکرد برگزار می‌شود
  • ۲۸ هزار هکتار از اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حذف شد
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲