Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام عکاشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به خبر منتشره مبنی بر احتمال وقوع زلزله ۷.۵ ریشتری از ۲ تا ۱۶ هفته پیش‌ِرو در صورت گسیخته‌شدن گسل‌های مجاور گسل کرج گفت: زلزله پدیده‌ای نیست که بتوان آن را کوتاه مدت پیش‌بینی کرد و در بازه زمانی روز، ماه و سال در مورد آن اظهار نظر کرد.  

او با اشاره به زمین‌لرزه‌هایی که در این مدت اتفاق افتاده‌است، خاطرنشان کرد: تهران آبستن حوادث است، اما نمی‌توان این زلزله‌ها را پیش‌نشانگری برای وقوع زلزله‌ای با قدرت ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ ریشتر در نظر گرفت.

توانایی گسل شمال تهران برای زلزله ۷.۵ ریشتری

وی با اشاره به گسل‌ شمال تهران که گفته می‌شود، دائما در حال ذخیره انرژی است، گفت: گسل شمال تهران توانایی زلزله ۷.۵ ریشتری را دارد و می‌دانیم که اگر زلزله گسل شمال تهران رخ دهد؛ بی‌شک میلیون‌ها نفر جان خود را از دست خواهند داد و بارها این موضوع را به مسئولان و مردم تذکر داده‌ایم، اما علم نمی‌تواند زمان قطعی برای وقوع زلزله را تعیین کند.

پدر علم‌زمین‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: زلزله ممکن است، امروز یا یک ماه دیگر یا یکسال دیگر یا سال‌ها بعد رخ دهد، اما سست بودن گسل اشتهارد و حرکت گسل جنوب البرز به این معنا نیست که حتما باید گسل شمال منطقه هم حرکت کند، اما نباید فراموش کنیم که زلزله در کنار ما و در بیخ گوش ما وجود دارد.

حداقل ۱۰ بار جنوب شرق تهران براثر زلزله نابود شده است

عکاشه با بیان اینکه ۱۸۵ سال پیش در شرق تهران زلزله‌ای رخ داد که ۴۵ هزار نفر در منطقه شمیرانات کشته شدند و بازار تهران نیز تخریب شد، تصریح کرد: در حقیقت تهران زلزله‌خیز است و حداقل ۱۰ بار منطقه جنوب شرق تهران براثر زلزله نابود شده است.

بی‌شک زلزله تهران را می‌لرزاند

او با اشاره به محاسبات ریاضی که روی زلزله‌های صورت گرفته در منطقه انجام داده است، گفت: از این محاسبات ریاضی یک ریتم ۲۰۰ ساله به دست آمد که تاکنون ۱۸۵ سال آن گذشته است. تهران زلزله‌خیز است. بی‌شک زلزله خواهد آمد و تهران را نابود خواهد کرد.

پاسخ به دومینویی بودن زلزله در ایران

این زمین‌شناس در پاسخ به این سوالی درباره دومینویی بودن زلزله در ایران گفت: دومینو یک فرضیه و مدل است و مدل نمی‌تواند؛ قاعده باشد و اینکه گفته می‌شود، انرژی زلزله اخیر، انرژی گسل شمال تهران را بیشتر کرده است در حد حدس و گمان است و زمین‌شناسی بر پایه حدسیات نیست.

عکاشه گفت: گسل‌های تهران و اصولا علم زمین‌شناسی چنان پیچیده است که نمی‌توان در آزمایشگاه آن را به وسیله مدل ایجاد کرد و مدل‌های آزمایشگاهی هیچ گاه با مدل‌هایی که در زمین وجود دارد، یکسان نیست و با هم متفاوت هستند.

مردم و مسئولان باید آماده باشند

او با تاکید براینکه مهمترین اصل برای مقابله با زلزله آمادگی است، گفت: شهر، مردم و افراد مسئول باید آماده باشند. در ۱۰ سال گذشته برج‌های زیادی در تهران ساخته‌ شده‌اند و باید از مسئولانی که مجوز این ساخت‌ و سازها را داده‌اند، پرسید چرا در شهری که همیشه با خطر زلزله روبرو بوده است مجوز ساخت و ساز چنین برج‌هایی داده شده است؟

پدر علم زمین‌شناسی ایران با اشاره به جمعیت زیاد تهران خاطرنشان کرد: هر روز زلزله‌های کوچکی از گسل‌های شمال تهران ثبت می‌شود، البته باید بدانیم که زلزله‌شناسی ما در ایران کمتر از ۴۵ سال عمر دارد و فوق‌العاده در این زمینه جوان هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر مانند ژاپن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار عباسعلی محمدیان در دیدار با رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: برخورد با سرقت یکی از اولویت‌های اصلی پلیس است و به همین منظور تمهیداتی را برای کاهش سرقت، افزایش قدرت کشف و قطع جریان‌های واسط همچون مالخران و ... اتخاذ کردیم.

­

این مقام انتظامی با بیان اینکه سال گذشته در پایتخت سرقت ۱۲ درصد کاهش داشته است، افزود: امسال اقداماتی برای مقابله و مبارزه با سرقت با قوت و جدیت ادامه می‌دهیم و آمار‌ها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته شاهد کاهش ۱۸ درصدی سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.


فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته تعداد تماس‌ها با ۱۱۰، ­ ۲۲ درصد کاهش داشته است، گفت: در حوزه سرقت خودرو شاهد کاهش ۲۲ درصدی و­در حوزه سرقت موتورسیکلت کاهش ۲۰ درصدی داشتیم.

­

سردار محمدیان از افزایش ۲۰ درصدی کشف موادمخدر در پایتخت در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در فروردین ماه کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته است.

­

این مقام انتظامی افزود: بخشی از توفیقات کشف مواد مخدر را مدیون مدیریت مسئولان دستگاه قضایی در استان تهران هستیم که علاوه بر تحمل تمامی فشارها، سارقان را در زندان نگهداشته و در مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان نیز در زمینه پیشگیری از وقوع جرم­ همکاری صورت گرفت.

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • توقف قطار تهران - گرگان براثر سیلاب
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون
  • سیل مرگبار در چین/ ۴ نفر جان باختند+ تصاویر
  • سیل در جنوب چین قربانی گرفت؛ بیش از ۱۱۰ هزار نفر آواره شدند
  • پزشکی قانونی : سال گذشته ۴۱۴ نفر براثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند
  • فوت ۴۱۴ نفر براثر حوادث ناشی از کار