Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - تحلیلگر چینی و کارشناس موسسه امور بین الملل دانشگاه 'رین مین' پکن با تاکید بر حضور پرقدرت جمهوری اسلامی ایران در طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان گفت : توانمندیهای غنی ایران بویژه در حوزه انرژی می تواند اهداف طرح اقتصادی مشترک چین و پاکستان موسوم به 'کریدور اقتصادی پاک -چین' را در منطقه تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'وانگ یی وی' کارشناس موسسه امور بین الملل متعلق به دانشگاه 'رین مین' در پکن که به پاکستان سفر کرده، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد با تبیین اهمیت اجرای کامل طرح راهبردی کریدور اقتصادی چین و پاکستان گفت:این طرح بزرگ اقتصادی که با سرمایه گذاری چین در پاکستان صورت می گیرد، می تواند منافع کشورهای منطقه را نیز تامین کند.
وانگ یی وی گفت:جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز می تواند اهداف بلند مدت این پروژه را تامین کند و دولت چین خواهان همکاری ایران برای اجرای این طرح در پاکستان است.
وی با اشاره به احداث طرح بزرگ اقتصادی و تجاری ' راه ابریشم جدید' در منطقه از سوی چین گفت : این طرح می تواند بر اساس اصول برد- برد تمامی کشورهای منطقه رااز طریق توسعه تجاری به آسانی به همدیگر وصل کند .
این تحلیلگر و کارشناس ارشد چینی گفت : 90 درصد تجارت جهانی ازمسیرهای جاده ای و از طریق بنادر صورت می گیرد، لذا برای توسعه آن نیاز به بنادر جدید و مسیرجدید در منطقه داریم .
'وانگ یی وی'همچنین با تشریح ظرفیت های دو بندر' گوادر و چابهار' در شمال اقیانوس هند گفت : این دو بندر در کنار همدیگر می توانند بسیاری از نیازمندی های منطقه را تامین کنند، بنابراین همکاری بین این دو بندر بسیار ضروری است .
تحلیلگر چینی و کارشناس موسسه امور بین الملل دانشگاه 'رین مین' پکن برخی اظهار نظرها را مبنی بر اینکه بندر گوادر و چابهار رقیب یکدیگر در منطقه هستند، رد کرد و گفت:با توجه به اینکه بندر گوادر از سوی چین و بندر چابهار با کمک هند در حال احداث است این طور به نظر می رسد که این دو بندر رقیب یکدیگر در منطقه هستند، ولی این تصور کاملا اشتباه است زیرا که اهداف بلندمدت نشان می دهد که هر دو بندرگاه از ظرفیتهای بسیاری خوبی برای توسعه تجارت و بالا بردن سطح زندگی مردم در منطقه برخوردار هستند .
کارشناس چینی گفت : درحال حاضر نباید تنها بر روی رقابت های اقتصادی در منطقه تمرکز کرد، زیرا دو بندر می توانند اهداف برد - برد را دنبال کنند.
کارشناس موسسه امور بین الملل دانشگاه 'رین مین' پکن همچنین با بیان سرمایه گذاری هنگفت چین در پاکستان گفت:این سرمایه گذاری ها زمانی می تواند به اهداف بلند مدت خود برسد که ایران با استفاده از ظرفیت انرژی خود در این پروژه مشارکت داشته باشد.
به گزارش ایرنا طرح راهروی اقتصادی مشترک چین- پاکستان به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین و بزرگ ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل این طرح بزرگ دست کم تا سال 2025 به طول می انجامد و آثار و نتایج مثبت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل توجهی برای پاکستان در زمینه های گوناگون به دنبال دارد.
اهمیت طرح راهروی اقتصادی مشترک چین - پاکستان برای طرف چینی نیز قابل انکار نیست. چینی ها می دانند که برای تکمیل این طرح بزرگ به عنوان شریان حیاتی اقتصادی چین در آینده (اتصال مناطق شرقی چین به آبهای گرم دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند و کوتاه شدن مسیر تجارت چین با جهان) باید هزینه بپردازند.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی**انتشاردهنده:1577**حسن حسین زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۴۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مصطفی خدابخشی: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه به همراه هیئت بلندپایه ایرانی سفر دوروزه خود به همسایه جنوب شرقی کشورمان یعنی پاکستان را به‌منظور گفتگو‌های دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای با عالی‌ترین مقامات پاکستان، توسعه و تقویت روابط اقتصادی، تجاری، امنیتی و نهایتاً امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک آغاز کرد.

این سفر که پس از ۸ سال با حضور شخص رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای کابینه ازجمله وزرای امور خارجه، بهداشت، کشور، دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسکن و صمت آغاز شده ازنظر دیپلماسی منطقه‌ای دارای اهمیت بسزایی است چراکه همکاری بین دو کشور دارای سابقه‌ای دیرینه است که بخش عمده این روابط متکی بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی است که باعث شده ایران و پاکستان از حسن هم‌جواری بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار باشند.

کشور پاکستان با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده منطقه‌ای همیشه موردتوجه جمهوری اسلامی ایران بوده است به‌گونه‌ای که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادوار گذشته بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه بین ایران و پاکستان تأکید داشته‌اند- همکاری‌هایی که می‌تواند در عمق استراتژی منطقه‌ای ایران مؤثر باشد.

این همسایه جنوب شرقی کشورمان علاوه بر اشتراکات تاریخی و مذهبی از لحاظ امنیتی نیز به دلیل استقرار برخی از گروهک‌های معاند جمهوری اسلامی ایران که عموماً تحت نظر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در جداره مرزی این کشور فعالیت می‌کنند، برای ایران دارای اهمیت است- موضوعی که باعث شده تا گاهاً چهره مثبت کشور پاکستان در نگاه مردم ایران دچار خدشه شود.

غرب به دنبال جلوگیری از راه‌یابی ایران به پاکستان

داده‌ها حکایت از آن دارد که غرب با اشراف بر این موضوع که افزایش ارتباط تجاری ایران و پاکستان زمینه‌ساز بالا رفتن ضریب امنیت در منطقه و ایجاد ثبات اقتصادی در جنوب شرق ایران می‌شود به دنبال ایجاد راه‌بند‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از راه‌یابی ایران به بازار بزرگ پاکستان است- بازاری که در صورت ایجاد رونق در آن می‌تواند بخش عمده‌ای از پروژه‌های ضد امنیتی در سیستان و بلوچستان که محصول فعالیت گروهک‌های خرابکار در نوار مرزی است را از بین ببرد و به‌نوعی دست غرب را در جنوب شرق ایران خالی بگذارد. به عبارتی توسعه تجارت مرزی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری در استان‌های هم‌جوار مرز شده و همین موضوع خلع‌های موجود که زمینه‌ساز ایجاد چالش‌های امنیتی در مرز می‌شد را از بین خواهد برد.

ازسرگیری خط انتقال گاز ایران پاکستان

اکنون سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان که در راستای روند پیگیری تقویت سیاست همسایگی و اجرای پروژه‌های اقتصادی با همسایگان صورت گرفته است را باید فصل جدیدی از ارتباطات بین دو کشور دانست تا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری پاکستان با بازاری در حدود ۲۳۵ میلیون نفر شرایط ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان ایرانی و بخش خصوصی ایجاد کند. همچنین به گفته مقامات پاکستانی مقرر است تا کار ساخت خط لوله گاز پاکستان – ایران که از سال ۲۰۱۳ شروع شده بود، اما با فشار‌های آمریکا متوقف مانده بود، مجدداً با ۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری که از گوادر آغاز می‌شود این پروژه را از سر بگیرد حتی به قیمت رودررویی با آمریکا که این روز‌ها در حال تهدید پاکستان به تحریم در صورت دریافت گاز از ایران است.

هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت با پاکستان

با آغاز فصل جدید مراودات میان ایران و پاکستان رئیس‌جمهور کشورمان خبر از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور داده است و بر این نکته تأکید کرده است که امنیت پاکستان امنیت ایران است و تثبیت ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع ۲ کشور و ۲ ملت خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه اگر همه کشور‌ها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشور‌های اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

باید توجه داشت که سفر رئیس‌جمهور به پاکستان نشأت گرفته از شناخت اقتضائات حال حاضر منطقه است که می‌تواند نه‌تنها ارتباطات بین دو کشور بلکه روابط ایران با کشور‌های عربی ازجمله عربستان را به دلیل نزدیک بودن سطح روابط اسلام‌آباد- ریاض تسهیل کند. یقیناً این سفر سرمنشأ تحولات جدید در منطقه خواهد بود که نتایج آن می‌تواند استحکام‌بخش امنیت در جنوب غرب آسیا باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر