Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سه فیلم مستند و داستانی «ترور سرچشمه»، «وقتی برگشتم» و «استرداد» در تازه ترین حضور خود در مکان های مختلف فرهنگی نمایش و نقد و بررسی می شوند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، «سینماتک تهران» در برنامه این هفته خود مستند بلند «ترور سرچشمه» را با حضور مهمانان ویژه این برنامه مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و در اولین نمایش عمومی در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده رفت.
این مستند به واقعه تاریخی مشخص در تاریخ معاصر «انفجار حزب جمهوری در روز هفتم تیر 1360» پرداخته است.
«سینماتک تهران» با رویکرد اکران فیلم‌های مستند روز دنیا با ترجمه اختصاصی و جلسه نقد و بررسی فرمی و محتوایی آثار هر هفته در حوزه هنری برگزار می‌شود.
سومین برنامه «سینماتک تهران» روز دوشنبه 4 دی ساعت 16 در سالن سوره حوزه هنری برپا است.

**نمایش «استرداد» در جشنواره فیلم و عکس راه آهن
فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده در بخش جنبی دومین دوره جشنواره فیلم و عکس راه آهن به نمایش درمی‌آید.
این فیلم به موضوع طلب یازده تن طلای ایران از شوروی می‌پردازد که قرار بود توسط شوروی بابت بدهی از جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است.
«استرداد» یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسایلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد.
پیش از این مهلت ارسال آثار دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن تا 10 دی ماه تمدید شد و آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر این جشنواره دی ماه 96 در تهران برگزار می شود.

**خیز «پاسیو» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر
کارگردان فیلم «پاسیو» از پر کردن فرم جشنواره جهانی فیلم فجر برای حضور در این رویداد سینمایی خبر داد.
مریم بحرالعلومی در این باره گفت: از آنجا که برایم بسیار حایز اهمیت است که اولین نمایش فیلمم در جشنواره‌ای مهم و داخلی باشد، فرم حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کردم تا «پاسیو» پیش از حضور در هر جشنواره دیگری در ایران دیده شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر فیلم در مرحله تدوین است و پس از آن، صداگذاری آغاز می شود.
بحرالعلومی در پایان اظهار کرد: «پاسیو» قصه‌ای زنانه را در بستر شهر روایت می‌کند و اولین تجربه من در ساخت فیلم بلند داستانی است. سعی کردم در شرایطی مستقل با همراهی عواملی کاملا حرفه‌ای، هر آنچه در این سال‌ها از برنامه‌ریزی در سینما و دستیاری کارگردان‌های متفاوت آموخته‌ام به کار گیرم تا به نتیجه‌ای مطلوب برای ادامه مسیر فیلمسازی‌ام برسم.
بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری، علی یعقوبی، علیرضا دیلمی، امید سعیدی، مهسا سیاری، بابک انصاری، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی بازیگران «پاسیو» هستند.

**نمایش فیلم «وقتی برگشتم» در فرهنگسرای ارسباران
فیلم سینمایی «وقتی برگشتم» به کارگردانی وحید موساییان یکشنبه 3 دی ماه 1396 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی می‌شود.
«وقتی برگشتم» یک فیلم عاشقانه و در عین حال خانوادگی است که قصه آن می‌تواند بخشی از زندگی هر یک از ما باشد.
وحید موساییان نویسنده و کارگردان، احترام برومند بازیگر، افشین هاشمی بازیگر و جمعی از بازیگران و عوامل فیلم مهمانان چهارصد و پنجاه و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.‌
فراهنگ**9246**1823 خبرنگار: علیرضا مرادی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۴۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام

با معرفی داوران ۶۷ فیلم مستند و ۱۲ نماهنگ در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رقابت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، احمد الستی، پوران درخشنده، مهرداد زاهدیان، آرش لاهوتی و پریوش نظریه، داوران بخش مستند و نماهنگ نخستین دوره این رویداد سینمایی هستند.

آثار مستند و نماهنگ از شهرهای مختلف ایران چون تبریز، اراک، قدس، تهران، ساری، کرمانشاه، خرم‌آباد، آبادان، طالقان، شیراز، ایلام، اندیشه، اردبیل، ارومیه، پاوه، بیرجند، همدان، دشتستان، بندرعباس، قلعه‌ گنج، مشهد، اهواز، مهاباد، طوالش، کهنوج، مریوان و... انتخاب شدند.

آشنایی کوتاه با پیشینه اعضای داوران دو بخش مستند و نماهنگ:

احمد الستی، پژوهشگر سینما، مترجم و استاد دانشگاه، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، سابقه عضویت در هیئت‌داوران جشنواره‌های مختلف ازجمله فیلم کوتاه تهران، رشد، سینما حقیقت و... را دارد.

پوران درخشنده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده، فعالیت سینمایی‌ خود را با فیلم سینمایی «رابطه» در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. ازجمله آثار او می‌توان به «پرنده کوچک خوشبختی»، «عبور از غبار»، «عشق بدون مرز»، «رؤیای خیس»، «بچه‌های ابدی» و «هیس!… دخترها فریاد نمی‌زنند» اشاره کرد.

مهرداد زاهدیان، کارگردان و مستندساز و سازنده آثاری چون «میدان بی حصار»، «حلقه‌های گمشده»، «میدان نقش جهان»، «مسیح در جلفا»، «پاسارگاد»، «نقش رستم»، «تخت جمشید»، «خاطرات روی شیشه»، «ارگ بم»، «نقاشی»، «آسمان باران» و «سپیده» است.

آرش لاهوتی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و مستندساز است. او فیلم‌های مستند «دو ممیز چهل‌ و هفت»، «راننده و روباه»، «پهلوان و خرقه»، «آبی کم‌رنگ» و فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» را در کارنامه دارد.

پریوش نظریه، بازیگر، مستندساز و عکاس، برای بازی در فیلم «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد. او کارگردان فیلم‌های مستند «نزدیک‌تر از نفس»، «سوتماگ»، «هورامان» و «کولی‌ها» است.

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را به دبیری کمال تبریزی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌کنند.

بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی (سینمایی و کوتاه)، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ است. هدف این رویداد نمایش زیست‌بوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعدادهای کشف‌شده به زبان هنر سینما است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمال تبریزی : تصمیم گیرنده نهایی در سینما رییس سازمان سینمایی نیست جایزه ویژه ایران شناسی در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

دیگر خبرها

  • ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند» در جشنواره کلاسیک
  • جشنواره «پژواک» بین‌المللی می‌شود؟/افزایش آثار رادیویی غیرسازمانی
  • جشن ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند»/ بازیگران گرد آمدند
  • مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است