Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از 53 هکتار از زمین‌های این استان زیر کشت گیاه کرفس کوهی رفته است تا جلوی انقراض این گونه ارزشمند گرفته شود.

گودرز باقری فرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از حدود 53 هکتار 3.5 هکتار آن در اراضی زراعی منطقه آزمونه (پایلوت) مدیریت جامع حوزه آبخیز مورد زیلایی و منطقه آزمونه (پایلوت) توسعه گیاهان دارویی تنگ سرخ حدود 50 کیلو بذر گیاه کرفس کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مقدار 50 هکتار آن نیز در مناطق دمه سادات، شبلیز، تنگ سرخ به صورت مرتع کاری کاشت شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گونه کلوس از گونه‌های بومی مناطق مرتفع و سرد استان بوده که به سبب بهره برداری بی‌رویه در گذشته تقریباً منقرض شده است.
وی عنوان کرد: گونه گیاهی کرفس که با نام محلی «کلوس» شناخته می‌شود گیاهی خودرو و خوشبو از خانواده چتریان است و دارای ارزش دارویی، درمانی و ژنتیکی بوده که در این استان بیشتر مصرف خوراکی دارد.
گیاه کرفس در کوهستان‌های استان به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه، نادرست و برداشت غنچه در ابتدای فصل رویش، در آستانه انقراض و نابودی قرار گرفته است.
حفظ گونه ارزشمند کرفس با توجه به‌صرفه اقتصادی بالای آن برای بهره برداران، احیاء و بهره برداری بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش درآمد خانوارها و توانمند سازی جوامع جنگلی از اهداف اجرای این طرح است.
این گیاه همچنین در دامنه کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری و مناطق بالای دو هزار و 800 متر ارتفاع از سطح دریا می‌روید.
در سال 1395 افزون بر 200 هکتار در مناطق گردکی، رتوری و دوتو بخش دیشموک زیر کشت بذر گیاه کرفس کوهی قرار گرفت.
مرغوب‌ترین نوع این گیاه دارویی در منطقه دلفروز دیشموک می‌روید.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن گیاهی و دارویی است.
در قالب طرح توسعه گیاهان دارویی در هشت ماه نخست سال جاری در بیش از 2 هزار هکتار از زمین‌های کهگیلویه و بویراحمد گونه‌های گیاهی آنغوزه، باریچه و کلوس کاشت شده است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده: سید ولی موسوی
9868/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۴۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس

گیاهان دارویی نقش عمده‌ای در اقتصاد، اشتغالزایی و حوزه سلامت دارند و فارس با توجه به تنوع اقلیمی، یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌هایی در زمینه تولید گیاهان دارویی دارد، بنابراین استفاده از این ظرفیت، می تواند تاثیر بسزایی در زمینه های ذکر شده (اقتصاد، اشتغالزایی و حوزه سلامت) در استان داشته باشد.

مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در دومین سال از اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزار‌های این استان، با اقدامات و برنامه ریزی‌های منسجم ۴.۵ برابر سطح ابلاغی به استان، اقدام به کاشت گیاهان دارویی شد.

بیان کرد: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزار‌های استان فارس ۵ هزار هکتار بود که در این رابطه سطحی بالغ بر ۲۲ هزار هکتار به کشت این نوع گیاهان اختصاص داده شد.

او یادآور شد: با رعایت تناوب کشت که یکی از اصول مهم در اجرای این طرح است، ۱۹ گونه گیاه دارویی با توجه به اقلیم هر منطقه در شهرستان‌های مختلف استان فارس کشت شده که گونه‌های خاکشیر، آنغوزه، گل محمدی، قدومه، شیرین بیان، زیره و زعفران به ترتیب از بیشترین سطح برخوردار هستند.

صادقی اضافه کرد: ۳ پایگاه نوآوری با هدف آشنایی بیشتر کشاورزان با انواع ارقام دیم، اصلاح الگوی کشت، تغذیه در دیمزار‌ها و کشاورزی حفاظتی در شهرستان‌های آباده، سپیدان و ممسنی راه اندازی شده است.

او گفت: علاوه بر گیاهان زراعی، گونه‌های دارویی از جمله کتان، خاکشیر، سیاه دانه و قدومه نیز کشت شده که به عنوان سایت‌های آموزشی برای بهره برداران در ۱۸ شهرستان مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • برداشت گیاه دارویی زیره سبز از مزارع استان بوشهر آغاز شد
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه
  • ۸ هکتار گیاه دارویی رازیانه در رودان کاشت شده است/ پیش‌بینی برداشت ۳ تن در هکتار
  • آغاز کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کشت گیاه دارویی «زیره » در استان بوشهر تقویت می‌شود
  • «کرم برگ‌خوار» مزارع استان بوشهر را تهدید می‌کند